Japansk elbukssalamander tåler högre temperaturer?

#1 - 14 juli 2010 18:48
Har sökt lite om denna art på internet och fann en del sajter som menade att den skulle klara av högre temperaturer. Enligt den här sidan ( http://firebelliednewts.blogspot.com/ ) ska arten till och med kunna trivas i 28 gradigt vatten.
Någon här som har erfarenhet av arten och som kan bekräfta temperatur påståendet?
#2 - 14 juli 2010 19:15
Jag hade kinesisk eldbukssalamander och de verkade inte märkbart temperaturkänsliga.

Jag är över huvud taget fundersam över varför alla salamandrar anses behöva så låga temperaturer - både japansk och kinesisk eldbuk kommer från samma område som fiskar guldfisk och koi, och borde rimligtvis utsättas för liknande temperaturer. Dvs grovt avrundat upppåt 30 grader på sommaren, och runt 10 grader på vintern.
#3 - 15 juli 2010 10:45
http://www.caudata.org/cc/species/Cynops/C_pyrrhogaster.shtml
Här kan du läsa om japanska eldbukar.
#4 - 15 juli 2010 11:27
Mina japanska eldbukar, både ungar på land och föräldrar i vatten, har bortåt 30 grader denna heta sommar. De beter sig som vanligt. Kan det vara så att de behöver en kallare period på vintern bara?
Bilagor:
#5 - 15 juli 2010 12:22
Guu skrev:

Den sidan rekommenderar sommartemperaturer på 18 - 21 grader, och jag har sett rekommendationer om ännu lägre, vilket är märkligt låga temperaturer för djur som kommer ur grunda, stillastående, vatten i ett land med medelhavsklimat. Fiskar från samma område är inte heller särskilt känsliga mot höga temperaturer.

Jag misstänker precis som TelgeFoto att de tål höga sommartemperaturer men vill ha svalt på vintern.
#6 - 15 juli 2010 15:09
Har för mig att precis som med våra salamandrar ska i alla fall den kinesiska eldbukssalamandern gå i dvala. Läste om detta för många år sedan. Om jag minns rätt så var ett sätt att åstadkomma detta genom att lägga dem i en liten behållare in i kylen under vintermånaderna. Detta skulle faktiskt påverka/öka deras livslängd med ett par år.

Annons