Järnchelat!!!

#1 - 1 november 2005 18:47
Hej jag undrar hur man doserar detta ämne i akvariet. Har ett kar på 180 liter. med ganska mycket växter.

Kan detta ämne skada fiskar???
#2 - 1 november 2005 19:44
Frågan är egentligen varför du skall använda den?
MVH
Magnus
#3 - 2 november 2005 16:35
hmm antar att mina växter behöver det för bladen som kommer nya är nästan helt genomskinliga. Och så får jag hål på blad. Detta gäller nästan alla mina växter
#4 - 2 november 2005 19:06
Och så fort du fått ordning på järnbristen så går du rätt in i nästa brist.

Vad jag menar är att det är bättre att balansera gödningen så att man får allt vad växterna behöver och inte bara ett ämne. Växterna kan inte växa på enbart järn.

Om du fortfarande vill använda chelatet så måste du veta hur starkt det är och vilka nivåer du vill ha i karet. Sedan står svaret skrivet i matematikens underbara värd.
MVH
Magnus
#5 - 3 november 2005 15:03
hahaha detta låter ju väldigt lätt.. not. Har tänkt att börja använda pmdd. och lite tmg. nej jag har inte funderat på att använda co2.
#6 - 3 november 2005 15:49
[QUOTE=fredcoca]Har tänkt att börja använda pmdd. och lite tmg. [/QUOTE]

varför tmg om du ska köra pmdd ?
pmdd innehåller allt tmg har och mer därtill.
#7 - 4 november 2005 10:27
Njae bosse hade inte ett ämne kvar som skulle ingå i pmdd så man kunde använda tmg istället för det ämnet.
#8 - 4 november 2005 18:08
varken tmg eller någon annan mikromix kan man rättvist kalla för ett ämne. Det rör sig om flera ämnen som alla tas upp i mycket små mängder i karet.Ett ämne som finns i tmg eller annan microgödning är järn (vilket eliminerar nyttan med att tillsätta järnchelat).
MVH
Magnus
#9 - 6 november 2005 09:56
ok tack så mycket för hjälpen med att reda ut det här åt mig. Men vad finns det för tester för att kolla att man inte har några brister i akvariet?

Annons