Jätte ilsken Glyptoperichthys gibbiceps

#1 - 16 januari 2010 22:31
Min Glyptoperichthys gibbiceps åt endast alger och verkade helt vanlig när jag skaffa den, men dom sa dock att det var en mal som ej skulle bli stor, så blev förvånad när jag nu har läst att den kan bli 60 cm.

Men nu när han är ca 15 cm så har han börjat äta mina fiskar, är det normalt? :confused:
#2 - 16 januari 2010 22:40
Tja, det har sagts förr, det går inte alltid att lita på affärerna, tyvärr.

Om fiskarna är små, eller sjuka, så kan de nog ta dem på nätterna när de ligger på botten, men jag har inte märkt så´na tendenser på min Glyptoperichthys joselimaianus.
#3 - 16 januari 2010 22:43
Okej, men blir så fundersam. Är lite jobbigt när alla fiskar försvinner, men har även hört någon säga att vissa algätare blir rovdjur när dom blir större, vet du om det stämmer?
#4 - 16 januari 2010 23:39
Den vanliga algätaren (som inte är en mal) blir ganska aggressiv och revirhävdande när den blir större, och vad jag har hört slutar de äta alger. Gibbiceps och andra liknande malar är väl lite av allätare, de äter växtföda, men stöter de på en sjuk eller död fisk, så slinker den nog också ner.

Vad matar du malen med?
#5 - 16 januari 2010 23:42
Några typ tabletter, mörkgröna, fick med dom när jag köpte den.
#6 - 16 januari 2010 23:43
Ok, det matar jag min joselimaianus med också. Vad är det för fiskar den äter? Har du sett den ta fiskarna?
#7 - 16 januari 2010 23:54
Har neontetror och guppys, den gillar neontetrorna bäst verkar det som. Har aldrig sett just när den tar en, brukar oftast vara så att när jag vaknar ligger han och tuggar på någon.
#8 - 17 januari 2010 02:01
Tja, de är ju små, och lätta byten när de sover, så det är nog det som händer.
#9 - 17 januari 2010 02:29
Gibbicepsar kan få för sig att ta levande fisk och klrar av det. Mata den mer, eller gör dig av med den.
#10 - 17 januari 2010 07:38
endymion skrev:
Gibbicepsar kan få för sig att ta levande fisk och klrar av det. Mata den mer, eller gör dig av med den.

Ska ge bort den om någon vill ha den, är riktigt less på att behöva köpa nya fiskar jämt.
#11 - 17 januari 2010 09:52
Båda Gibbiceps, joselimianus m.fl. ger sig på andra akvarieinvänare, når maten tar slutt. Maltabletter räkker inte. Du får ge dom andra grönsaker som Brocoli, gurka eller zuchini. Jag har haft såkallade "vanlig pleco" som tog ut stora bitar av t.ex. mosaikgurami innan jag lärte mig det.

Annons