jätte ögon på en zebra...

#1 - 8 december 2007 20:53
Hittade häromdagen en zebra hona som mer såg ut som en sköjstjärt när man såg ögonen på henne :confused:

hon verkade inte må så bra så hon fick bli nackad ganska snart efter den uptäckten, hittade även en hande som simma som en dåre, liksom full speed in i allt möjligt, han fick åxå flytta till högre makter.

frågan är om någon vet va det var för nått? om jag skall bli orolig att fler får samma problem.

dom ända andringarna jag gjort är att möblera om lite och planterat lite nya växter, putta i en till rot med.Otroligt nog så sjönk den efter å ha badat bara i 5 dagar:p

men det där med dom utstående ögonen var lite läskigt, lite som dom var påväg ut ur ögonhålorna, men inte så mycket att man såg blod eller så.
Det var liksom som dom vart förstora.himla mysko ialf

har inte sett någon annan med liknande problem, dock tror jag att jag köpt något gamla zebror, men dom har ynglat av sig så det finns nya att stoppa i:D

men någon av yngel är missbildade, ser ut som en måsvinge eller karp eller ja nå annat för den har nå knix på ryggen.Men den simma så fint och äter å verkarinte lida av det.

usch ja.... vad kan nu ha drabbat dom....

/eva
#2 - 8 december 2007 21:49
när man håller på och river i karet och rör runt i botten så frigörs massor med för fisken skadliga ämnen och troligt är att dina fiskar insjuknade av bakterie angrepp till följd av detta! det finns väl igentligen två orsaker till groteskt stora ögon och det är bakterieinfektion eller en inre infektion som slagit ut njurarna och fisken kan då inte göra sig av med vätska och till slut blir den vätskestinn och ögonen poppar ut och brukar ofta också få resta fjäll!

Att den ena fisken simmade i panik är nog ett tecken på akut förgiftning av ammoniak eller av något annat slag!
#3 - 8 december 2007 23:07
hur ska man gör om njurarna har slagits ut då?
#4 - 9 december 2007 00:51
foxmeister skrev:
hur ska man gör om njurarna har slagits ut då?
avliva[B)] men är man uppmärksam så kan man behandla med bactopur innan det nått det stadiet...
#5 - 9 december 2007 13:13
Kolla om buken är uppsvullen, om det är det också så har du en annan sjukdom, kommer inte ihåg vad det heter just nu. Det är så typiskt. Dock så går inte den att bota, och man måste ha haft väldigt smuttsigt vatten för att ens få den, så det är något att tänka över om dina fiskar har svullna ögon och buk.
#6 - 9 december 2007 13:15
iallafall för några år sen så fanns det inte botmedel för den sjukdommen, men har du tur så finns det! vi får hoppas.
#7 - 9 december 2007 14:22
då bökade jag inte så mycket i botten just utan plantera några små plantor, det rörde inte runt så mycket just då.
Hon hade redan stora ögon innan jag börja röra runt, alla andra fiskar mår bra förutom en annan hona som e så romfylld att hon e lite i baklut.
Uppsvällda bukar har dom inte gissar du menar buksot eller vad det heter.
Hoppas jag inte har nått som är smittsamt dock...

men om det kommer från att botten frigör gift, det där med ögonen.
Vad gör jag för att det skall bli bättre?

Rengöra förmycket e ju inte bra det heller, jag suger med häverten när jag byter ca 1/4 vatten,ibland lite mindre vatten.
Häverten har dåligt sug och får inte med sig så mycket som jag skulle önska, jag har hinken på golvet för att få lite lut= mycket lut.

SKulle vilja ha mindre sug på häverten med ett annorlunda nät på, just för att kunna mer punktsuga där det som mest behövs.Jag märker att det samlas mer på vissa ställen, runt skruvgräset tex.Det är jättesvårt att komma åt utan att få plantera om igen =/

men vad gör jag för att förbättra fiskarnas miljö i nuläget iom jag kanske har gifter i vattnet, vattenbyte är väl uppenbart tex men finns det nå mer?

/eva
#8 - 9 december 2007 14:24
ett litet tillägg... resta fjäll hade den inte, ingen av fiskarna har det
#9 - 9 december 2007 14:43
Om du har gifter i vattnet i form av kolföreningar, kan du skaffa aktivt kol och ha det i filtren. Låt dom köra det en vecka, och ta sedan bort det.
Men förstorade ögon brukar bero på bakterieinfektioner. Sök efter "Pop-eye" på google, så lär du hitta en del.
#10 - 9 december 2007 19:53
fasiken har jag riktig otur har jag fått nå sjukdom som jbl fisksjukhus sa kallades dropsy
http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perpicture/index.php?Step=3&GalleryId=3&klickedPic=031_b

jag har nämligen i yngelkaret ganska många yngel som är just deformerade och har storabukar, har ju flyttat över yngel därifrån till stora karet för några veckor sedan.

Så i absolut västa fall så måste jag medecinera bägge karen , fasiken det funka ju så bra ett tag nu...

vill inte ha fiskar som lider =(

ska försöka göra lite bilder så jag får hjälp av er som är mer vana vid sånt här

/eva
Bilagor:
Guest
#11 - 9 december 2007 20:18
Men det är ju någon form av bakterial sjukdom, så hur mycket vatten har du bytat? Kan du tillsätta lite salt i karet?
Att medicinera skall inte göras på känn. Men du kan göra stora vattenbyten i stället.
Så här brukar jag göra:
1:a bytet 50-70%
Därefter dagliga vattenbyten på 10-20% i ca 1 vecka.

Du kommer se om fiskarna reagerar på det första bytet, reagerar de positivt så gör ett nytt VB efter 12-14H.

Har du testat ditt vatten?
Vad har du för fiskar?
#12 - 10 december 2007 09:39
gör jag vattenbyte på 50% kommer fler fiskar må dåligt, jag gjorde säkert 30-40% i början men det var inte populärt.De flesta fiskarna mådde dåligt av det bytet så jag minskade till kanske 20% det funkade bättre för alla fiskar.
Så ett byte på 40% är mycket i det karet.
Salt e ju helt klart nått att testa som de flesta klarar utan besvär, men inte ancistruts malen har jag för mig.Har 2 sånna...och 3 guramis marmor och blå och så dessa zebror ca 13..i detta nu

Det tråkiga är desutom att jag misstänker att jag har uravlade zebrafiskar, ja sönderavlade för nå bra avelsmaterial är dom inte.Utseende mässigt har dom brutna linjer och endel har inte ens dessa *skägg* strån som dom skall ha.

Börjar undra om jag skall avliva hela bunten...

troligen har jag matat förmycket dessutom trots att jag vet dom inte skall ha så mycket så nu skall dom få fasta i några dagar..

men om man har för mycket amoniakgaser i botten är vattenbyten enda sättet att få bort det? eller minska det...

i hästvärlden så tillsätter man kalk i deras bäddar för att hålla amoniak i schack, är det nått som kan funka i fiskvärlden med?
/eva
Guest
#13 - 10 december 2007 13:02
Konstigt att de mår sämre av ett vattenbyte om du har ammoniak i det.
Tycker du ska skaffa dig en bra hävert och slammsuga bottnen rejält.
Vet du dina vattenvärden, både i karet och i kranen?
Hur tillsätter du det nya vattnet, vilken temp, rent kranvatten?

Ancistrus klarar salt även om jag inte rekommenderar det.
(Är överlag inte glad i salt, bortsett från i karantänskar.)

Jo i luft binder kalk ammoniak, men hur det skulle fungera i ett akvarium får någon annan svara på.
#14 - 10 december 2007 13:16
Jag har byggt om min hävert nu gjort munstucket mindre för ett kraftigare sug, har dock inte etstat än.
Vattenvärdet i kranen vet jag inte har aldrig mätt eller kollat med vattenverket, borde nog ringa och fråga dom om hårdhet och sådant som dom kan svara på.
Jag fyller alltid på med tempererat vatten så nära karets temp som jag kan få utan termometer.Jag fyller på med det nytagna vattnet från en hink med ett liter mått som jag sänker och tömmer under vattenytan.

kanske skulle jag låta vattnet stå ett par dagar innan jag fyller, men har för få hinkar för det då jag brukar ta ca 3 hinkar strax under 30 liternärmare 25 kanske.

dock är jag osäker på om jag har fördålig sprutt på pumpen/filtret, då gurami gillar lungt vatten så har jag haft den på minsta möliga.
Både zebrafiskarna och malarna gillar mer fart.Vattenytan rörsig förståss, kanske skulle jag ha högre fart och se till att guramisarna kan ställa sig på lugna platser.
det finns lugna platser i nuläget tror jag även om jag köp på med mer fart så jag skipper böka.

ska se hur det blir efter lite vattenbyte idag... hoppas på det bästa och att min nya modefierade hävert funkar som jag tänkt.Ev får jag fläta ett eget nät för det är bara pålimmat och avklippt från orginalet.Men om jag inte testar så vet jag ju inte hur det ska vara för det jag söker...

/eva
Guest
#15 - 10 december 2007 13:32
Ja pumpen skall gå på högsta läge! Detta fixar guramis bra!
Ditt sätt att byta vatten på låter bra. Varmvattnet du tar är alltså från kranen?
När du slammsuger bottnen tänk på att inte röra runt för mycket bara.
Håll häverten stilla över det skitet du vill ta bort. Och slamma bara ytan.
Sera tillverkar enligt mig den bästa slamhäverten...
http://www.gibbon.se/archive/images/produkter/large/15/153700.jpg
#16 - 10 december 2007 15:27
Ja varmvattnet tar jag direkt från kranen, men jag spolar alltid igenom med det allra varmaste en stund för att få undan om det skulle ligga nå trams i ledningen, inbillar mig att det skall hjälpa ialf.

försöker att inte böka för mycket i botter det blir så grumligt med, men när växter slits upp av mig eller nån fisk eller hur det nu kommer sig att dom flyter ist för står planterade dom planterar jag igen.
Dock finner jag det ibland svårt att få växterna att stanna kvar.Borde kanske öka grusmängden nån sa det är lättare då.
Upplever det som engelsksjösten 0.3 ca är enklare att plantera i.

den där häverten såg betydligt bättre ut, köpte ju den billigaste skithäverten man kan skaffa sig, dock skulle jag vilja ha mindre där nere för det e svårt att komma fram med en sån i min skruvskog.

nu har jag bytt ialf och nitriten var ganska låg (mellan 0.3 och mindre än 0.3 enligt tabellen)
Det e svårt att se om det e lite orange eller gult, så jag säger lite mer för säkerhetsskull.

blir till att inhandla lite nya verktyg och vatten tester...god jul på dig eva där har du dina julklappar..

/eva

Annons