Jätteakvarium

#1 - 29 januari 2011 14:21
apropå jätteakvarium - vad säger ni om killen som byggde ett akvarium i garaget - 37800L!
då är man intresserad!
#2 - 29 januari 2011 14:26
bilder!!!!
#3 - 29 januari 2011 14:59
Japp en länk vore inte helt fel
Bilagor:
#4 - 29 januari 2011 15:29
bilder!
#5 - 29 januari 2011 16:34
Sorry såg inslaget på animalplanet idag men kan inte hitta någon sida som presenterar - tydligen hade några av hans fiskar vuxit ur hans gamla 18000L avkarium så han byggde ett akvarium i garaget som de skulle kunna simma i som var lite större.... Tyvärr kom jag in i programmet när jag byte kanal så jag hann inte se vad karln hete eller var akvariet var beläget men det var imponeraden att se - jag tror att genomströmningen var 95000L per timme. Synd..
#6 - 29 januari 2011 16:50
Kan det vara johnptc ?
han har 10000 gallon tank, ca 38000 liter
" target="_blank">

tror han bygger, har byggt, eller har hand om projekt på 50000 gallons.
#7 - 29 januari 2011 17:28
En fråga om jätteakvarium. Är större verkligen roligare? Dessa jättefirrar på flera kg. Är de verkligen vackrare eller roligare att se på än motsvarande 8 cm varianter?

Ska tilläggas att jag är nybörjare på detta med akvaristik, men tycker det är jättespännande denna för mig nya hobby.
#8 - 29 januari 2011 21:42
En fråga om jätteakvarium. Är större verkligen roligare? Dessa jättefirrar på flera kg. Är de verkligen vackrare eller roligare att se på än motsvarande 8 cm varianter?

Ska tilläggas att jag är nybörjare på detta med akvaristik, men tycker det är jättespännande denna för mig nya hobby.

Svar: Ja! ;)
#9 - 29 januari 2011 21:54
Icecoffee skrev:
Kan det vara johnptc ?

" target="_blank">

jag måste bara uttrycka min åsikt om att det är bedrövligt att se fiskhållning som denna, det finns inte en chans för dessa fiskar att utöva något som helst naturligt beteénde utan fångenskapen blir väldigt påtaglig och obehaglig och vad är då vitsen med ett akvarium? Ett så pass stort kar med istället 10-15cm fisk och inredning är ju så mycket trevligare och så ser ju karet så otroligt mycket större ut då också, man får också en chans att följa revirskapande, uppvaktingar, yngelvård mm.;)
#10 - 29 januari 2011 22:07
åheim skrev:
jag måste bara uttrycka min åsikt om att det är bedrövligt att se kar som dessa, det finns inte en chans för dessa fiskar att utöva något som helst naturligt beteénde utan fångenskapen blir väldigt påtaglig och obehaglig och vad är då vitsen med ett akvarium? Ett så pass stort kar med istället 10-15cm fisk och inredning är ju så mycket trevligare och så ser ju karet så otroligt mycket större ut då också, man får också en chans att följa revirskapande, uppvaktingar, yngelvård mm.;)

Skulle oxå kunna tänka mig att släppa i några 10-15cm fiskar och se hur dom stora P.bassana slukar dom :D
#11 - 29 januari 2011 22:34
Häromdagen var jag och tittade på en nedlagd 50 meters bassäng som jag lurar på att använda för fiskodling (Tilapia) då kom jag att tänka på monsterfisks tråden här.
Skulle en bassäng som den räknas som akvarium om jag grävde ett dike efter ena sidan och satte i fönster?
Det skulle då bli runt 2 000 000 liter.
Om inte vart går gränsen mellan damm och akvarium?
#12 - 29 januari 2011 22:42
bossep skrev:
Häromdagen var jag och tittade på en nedlagd 50 meters bassäng som jag lurar på att använda för fiskodling (Tilapia) då kom jag att tänka på monsterfisks tråden här.

Skulle en bassäng som den räknas som akvarium om jag grävde ett dike efter ena sidan och satte i fönster?

Jag tycker att en damm betraktas från ovan, medan om man som du funderar på att göra har minst en sida med insyn "under ytan" så är det ett akvarium. ;)
#13 - 29 januari 2011 23:16
bong skrev:
Skulle oxå kunna tänka mig att släppa i några 10-15cm fiskar och se hur dom stora P.bassana slukar dom :D
Ja då får de iallafall jaga en stund och förtränga sin tristess!;)
#14 - 29 januari 2011 23:25
johns stora nyaste kar är på 52000 ;)
#15 - 30 januari 2011 06:48
Icecoffee skrev:
Kan det vara johnptc ?

" target="_blank">

Nix för Johnptc är byggd med matningsdörrar upptill på glaspanerlerna - den här typen hade gjort om garaget ganska grovhugget inte lika sofistikerat - John har dessutom byggt ett nytt separat hus vilket inte den här tjommen hade gjort...
#16 - 30 januari 2011 06:50

Nej så är det nog -mina anhöriga tycker jag är knälpp som skaffat ett femhundraliterskar utan en enda stor fisk... men jag måste beundra beslutsamheten att vilja bygga - och i tv inslaget så var ju syftet att bygga en större tank för att inte behöva avliva fiskar som vuxit ur det gamla... vet inte ...
#17 - 30 januari 2011 06:53
åheim skrev:
jag måste bara uttrycka min åsikt om att det är bedrövligt att se fiskhållning som denna, det finns inte en chans för dessa fiskar att utöva något som helst naturligt beteénde utan fångenskapen blir väldigt påtaglig och obehaglig och vad är då vitsen med ett akvarium? Ett så pass stort kar med istället 10-15cm fisk och inredning är ju så mycket trevligare och så ser ju karet så otroligt mycket större ut då också, man får också en chans att följa revirskapande, uppvaktingar, yngelvård mm.;)

Ja det reagerade jag oxå på - för det verkar både i Johns kar och det jag såg på TV att det duger inte med att skaffa ett stort akvarium utan det skall vara massor av stora fiskar - tv killen hade fiskar till ett värde av 50000dollar. De var många... inredningen som jag såg den var ganska påver - Johns akvarium är det i varje fall lite inredning i som man kan se på bilder från monsterfisk...
#18 - 30 januari 2011 06:55
bossep skrev:

För mig är dammar alltid utomhus och man ser bara ryggsidan av fiskenoch akvarium är något som man ser in i från sidan inte uppifrån men jag är väl gammaldag
#19 - 30 januari 2011 07:13
Helena, ett tips till dig när du använder citat från oss andra, istället för att svara ett och ett och på så sett få många inlägg.
använd dig av plusknappen brevid citat knappen på de inlägg du vill citera, det sista du vill citera klickar du på svara med citat knappen, så får du alla i samma inlägg :)
#20 - 30 januari 2011 07:30
Icecoffe - jag vet men jag svarade allteftersom jag läste neråt - skall bättra mig :)
#21 - 30 januari 2011 16:02

Nä, de som är 15 cm och mindre är mycket finare i mina ögon iallafall ;):)
#22 - 30 januari 2011 16:04
Tur att smaken tillåts vara som baken :D
Bilagor:
#23 - 30 januari 2011 16:15
danne0301 skrev:
Tur att smaken tillåts vara som baken :D

Ja, men dina "monster" skulle vara kul att se :) kanske ändrar uppfattning efter det ;)
Bilagor:
#24 - 30 januari 2011 16:25
Dom största av mina är 11cm tonåringar dock ;)

Annons