[FONT=Calibri][SIZE=3]Sådärja, vattenskada modell jättestor. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Nedan ser ni ett mail jag skickade till mina kollegor på jobbet imorse. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]---------------------[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=black]Hej alla ![/COLOR][/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Jag är lite trött idag. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Igår hämtar jag ungarna som vanligt vid 16,30 tiden. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Kommer hem vid 16,45. Parkerar på uppfarten. När jag [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]öppnar bildörren så hör jag ett [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]vansinnes ljud innifrån pannrummet. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Öppnar dörren och blir dyngblöt. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Vattenledningen har helt gått av. Inne i pannrummet står en totalkaskad med vatten, vilt sprutandes som [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]en tropisk orkan
gånger 13
.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Nu är goda råd dyra. Ut med ungarna från bilen, öppna dörren till huset, in med ungarna, slänger av mig [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]jackan, stäng dörren (återkommer till denna lilla detalj nedan). [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Så, nu skall vattnet stängas av. Det sitter en kran prexis innan för dörren, sträcker in handen, tar tag i kranen, [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]och får mig en eletrisk stöt som gör att jag ramlar ihop, klart som fan att det är ström överallt, det sprutar [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]vatten över hela proppskåpet. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Fram med en lååååång pinne efter att man har repat sig lite efter stöten, peta på huvudströmbrytaren, [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]strömmen bryts. Så, tebax till kranen. Den har förmodligen inte skruvats på sedan 1900 frös ihjäl
.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Den rör sig inte ur fläcken. Fram med skiftnyckeln, skruvar så långt jag orkar, vattnet bryts inte. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Jag behöver större skiftnyckel. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]In till grannen, han är hantverkare (kakelsättare), har massor av verktyg, får låna en stoooor skiftnyckel. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Det blev inte ett dugg bättre. Jaha, nu är goda råd riktigt dyra. Tänker här inte nämna att jag är lika blöt [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]som om jag har duschat med kläderna på i minst 1 timme
.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Leta upp huvudventilen som lgger i gatan, upp med locket och tittar ner i avgrunden och ser att det krävs [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]en speciell nyckel för att kunna stänga av vattnet. Efter 15 minuters pusslande med grannens verktygslåda [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]så fixar man ihop en nyckel och lyckas stänga av vattnet. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Nu skall man ha tag i en rörläggare av något slag. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Så, man skall in och börja ringa. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Kommer ni ihåg att jag slängde in ungarna + jackan ?[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Visar sig att jag i all hast glömde smäcka upp låset. Så ungarna är inlåsta, med min jacka, nycklar, telefon
.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Efter frenetiskt bankande på dörren så inser jag att dom har gått upp på ovanvåningen för att leka. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Fram med stegen, upp med den mot fönstret, banka på det tills dom kommer fram, skriker till den störste [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]grabben att han måste gå ner och öppna dörren. Just då är jag stressad, förbannad, nytt världsrekord i adrenalin, [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]så jag reagerar lite snett när grabben säger: [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Varför då ? Vi leker ju ? [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Nåja, efter några smärre förmaningar, så går han ner och öppnar dörren. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Nu skall vi bara få tag i en rörläggare. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Nämde jag att frugan min jobbar sent igår, hemkomst planerad till runt 21
.ingen större hjälp där inte
.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Nåväl, efter att ha varit i kontakt med 8 rörläggare (varav 7 var grannens kontrakterade samarbetspartners), [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]så inser jag att ingen jävel har möjlighet att komma direkt. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Efter ett snabbt samtal till frugan, så får får jag ett tips, hennes syster (svägerskan min) bor granne med en [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]rörläggare, dvs kanske 400 meter från oss. Ringer henne. Hon springer till rörläggaren. Och se på fan, han är [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]där på 12 min. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Jodå, det här kan vi nog fixa till under kvällen. Problemet är ju naturligtvis, att inte ett enda av de rör som ligger [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]I pannrummet har standardmått
..Huset är ju byggt 1966. Exempelvis, det rör som har gått av, ja vi pratar om att [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]det har gått av, inte spruckit, helt av, har en diameter på 36mm, idag är standard 35. Vilket innebär exempelvis[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]att en av grejerna som han behöver kommer att kosta 700 pesos, istället för 300 som är normalt. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Och så är det med alla delar
.och det behövs mååååånga delar nu. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Tja, va fan gör man. Det är bara att ge order om att fixa skiten. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Rörläggaren kör iväg och hämtar grejer på grossisten. Under tiden kopplar jag på strömmen, lånar lite vatten[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]av grannen, gör en middag till pojkarna, innan jag bryter strömmen igen. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Nåväl, efter måååånga timmar, som kostar 1300:/timme i arbetskostnad, så är han färdig. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Jag fick min middag strax efter 22,30
..[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Ledsen om jag är lite trött idag
.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]// K[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Ps. Grannen har varit hemma hela dagen, och han sa efteråt att det där ljudet från pannrummet [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]har han hört sedan runt 11 tiden, dvs det har sprutat vilt med vatten i cirka 7 timmar
.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black]Vill inte ens tänka på hur mycket kubik som försvann
.ej heller på framtida vattenräkning
.[/COLOR][/FONT][/SIZE]