Javamosssan blev dödsfälla

#1 - 3 april 2008 20:02
Tittade efter yngel i javamossan imorse och där hittade jag två av våra tio Corydoras Pandor... döda. :(
Har förmodligen trasslat in sig och inte kunnat ta sig ut, så mossan åkte direkt över till ett av de andra karen.

Är jag ensam om detta eller finns det fler som varit med om samma sak.

Blir ju lite skeptisk till javamossan nu ju [:o]
#2 - 3 april 2008 20:13
Nina82 skrev:
Tittade efter yngel i javamossan imorse och där hittade jag två av våra tio Corydoras Pandor... döda. :(

Har förmodligen trasslat in sig och inte kunnat ta sig ut, så mossan åkte direkt över till ett av de andra karen.

Är jag ensam om detta eller finns det fler som varit med om samma sak.

Blir ju lite skeptisk till javamossan nu ju [:o]

Näää.. Vad tråkigt.. Men det låter ju heltokigt... Alla yngel gömmer sig ju i mossor... :confused: Kan de inte ha dött självmant men inte blivit uppkäkade där... Lever syskonen och frodas???
#3 - 3 april 2008 20:17
Nej, jag har aldrig sett Corydoras eller nån annan fisk fastna i javamossa.
Jag har sett fisk köra fast i Vattenhår (täta mattor av halvmeterlånga algtrådar), och Mamma Mia har förlorat flera fiskar genom att de fastnat i hennes Gallerblad... men jag har aldrig hört om fiskar som fastnat i javamossa.
#4 - 3 april 2008 20:23
Katharina skrev:
Näää.. Vad tråkigt.. Men det låter ju heltokigt... Alla yngel gömmer sig ju i mossor... :confused: Kan de inte ha dött självmant men inte blivit uppkäkade där... Lever syskonen och frodas???

Har Endlers Guppy i det karet och skaffade mossan för ynglen, men ynglen har simmat ihop med de vuxna från första dagen så de har aldrig behövt använda mossan. Möjligen som skafferi då eftersom det fastnar mat i den :p. Däremot har Pandorna hållt till en del där, förmodlingen oxå pga maten så mossan har fått ligga kvar. Hittade de två döda mitt inne i mossan och de andra mår bra. Ingen sjukdom, peppar, peppar [:o]
Tror att de helt enkelt fastnat, tyvärr :(
#5 - 3 april 2008 20:41
Sorgligt, hoppas det går bra med resten i alla fall!
#6 - 6 april 2008 09:06
Varför skulle de egentligen dö bara av att fastna, om man tänker så? Det skulle isåfall vara om du har sjukt lågg syrenivå i karet och att de då inte kan ta sig till ytan.
Det finns mycket att käka i en bunt javamossa + skydd. Dessutom tror jag inte på att ett litet yngel kan fastna där förrän jag sett det själv. ;)
Det låter som ett sammanträffande för mig.
#7 - 6 april 2008 09:11
FredrikH skrev:
Varför skulle de egentligen dö bara av att fastna, om man tänker så? Det skulle isåfall vara om du har sjukt lågg syrenivå i karet och att de då inte kan ta sig till ytan.

Det finns mycket att käka i en bunt javamossa + skydd. Dessutom tror jag inte på att ett litet yngel kan fastna där förrän jag sett det själv. ;)

Det låter som ett sammanträffande för mig.

Läs gärna tråden :(

Vem har sagt att det var ett litet yngel :confused:
#8 - 6 april 2008 10:07
Det kan ju vara så att ett yngel/ungfisk som känner sej sjukt gömmer sej i javamossan och sedan dör där. Det har jag alltid antagit när jag hittat död ungfisk därstädes.
#9 - 6 april 2008 11:44
erikthur skrev:
Det kan ju vara så att ett yngel/ungfisk som känner sej sjukt gömmer sej i javamossan och sedan dör där. Det har jag alltid antagit när jag hittat död ungfisk därstädes.

Men jag har inte sett någon tendens till sjukdom. Har haft dem nån månad och de har mått prima. Däremot har de bökat efter mat i mossan eftersom det fastnar en del där. Tror ändå att de har fastnat. Tyvärr :(

Har tre fullvuxna Pandor och de andra är några månader kanske, så yngel är de ju inte men de klassas kanske som ungfisk :p
#10 - 6 april 2008 11:54
Vad är en Panda?
#11 - 6 april 2008 12:13
soffan96 skrev:
Vad är en Panda?

Corydoras Panda eller Panda pansarmal :D
#12 - 7 april 2008 14:36
Eller Har den Fått nått sår på kroppen eller nått finns många anledningar en annan är ju den blivit chockad?
#13 - 8 april 2008 22:35
Nina82 skrev:
Läs gärna tråden :(

Vem har sagt att det var ett litet yngel :confused:

Åh, ber om ursäkt. Skummade igenom tråden lite för snabbt antar jag.. [:o]
#14 - 9 april 2008 07:40
FredrikH skrev:
Åh, ber om ursäkt. Skummade igenom tråden lite för snabbt antar jag.. [:o]

Lugnt ;)
#15 - 9 april 2008 08:17
Corysar brukar simma upp till ytan och ta luft. Om du kasnke har dålig genomstömning på vattnet/inte tillräckligt syresatt så kan den kasnke ha dött av stress/syrebrist. Kan ju vart så att de försökt till lek i mossan, men är den "trådig" kasnke de fastnat där i och inte kommit loss. De är inte direkt smarta när de blir rädda då de spänner ut fenor och far omkring. Tråkigt att de dött i alla fall.

//Camilla
#16 - 9 april 2008 09:00
Visst är Corydoras tarmandare, men att "fylla" akvariet med javamossa är "standard-sättet" att hobby-odla Corydoras panda, om det i sig självt vore farligt skulle det inte finnas många hobbyodlade "pandor".

En frisk panda i en i övrigt sund miljö fastnar inte så att den dör i javamossa, nånting annat var fel.
#17 - 9 april 2008 09:22
Erik... skrev:
Visst är Corydoras tarmandare, men att "fylla" akvariet med javamossa är "standard-sättet" att hobby-odla Corydoras panda, om det i sig självt vore farligt skulle det inte finnas många hobbyodlade "pandor".

En frisk panda i en i övrigt sund miljö fastnar inte så att den dör i javamossa, nånting annat var fel.

Jo vist är det så. Men min tanke var att mossan kanske var väldigt trådig. Villka fiskar som helst, framförallt malar kan ju trassla in sig lätt om de är i "rulen" och bökar. Men i så fall borde den suttit fast i mossan vid upphittande. Kasnke hålla lite koll på resterande gäng.
//Camilla
#18 - 9 april 2008 10:18
Har flyttat mossan till ett annat kar och detta hände för nån vecka sen, så sjukdom tror jag inte på. De var inte fullvuxna heller så jag tror inte de är lekmogna än. De var max 2cm och vi har haft dom ett bra tag nu. Mossan var ganska trådig och de befann sig mitt inne i mossan så jag tror de fastnat. Har kvar tre fullvuxna och fem som är max 2cm och de har inte visat några symptom av sjukdom.

Var mest nyfiken på om någon varit med om att fiskar fastnat i mossan.
#19 - 9 april 2008 10:32
C.Ciklid skrev:
Jo vist är det så. Men min tanke var att mossan kanske var väldigt trådig. Villka fiskar som helst, framförallt malar kan ju trassla in sig lätt om de är i "rulen" och bökar. Men i så fall borde den suttit fast i mossan vid upphittande. Kasnke hålla lite koll på resterande gäng.

//Camilla

Jag menade inte att kritisera just ditt inlägg, jag klantade till det så att det kunde uppfattas så, lustigt att det tog så lång tid innan någon påpekade att de faktiskt kan tillgodogöra sig atmosfäriskt syre, huruvida de är obligata tarmandare i en normal miljö vet jag inte.

Vad som gjorde att jag överhuvudtaget angagerade mig att skriva i tråden är att jag tycker det är så tröttsamt när folk drar till med en vild gissning och det inte hjälper att flera erfarna till mycket erfarna akvarister påtalar att det är väldigt osannoligt att gissningen skulle vara korrekt.

"Överlevnadsinstinkten" är mycket stark hos friska fiskar i en sund miljö, och sannolikheten att javamossan skulle vara grundorsaken till att de dog är jämförbar med att jag skulle vinna på v65, trots att jag inte spelar.
#20 - 9 april 2008 11:07
Nina82 skrev:

Var mest nyfiken på om någon varit med om att fiskar fastnat i mossan.

Inte under de dryga 30 år som jag varit aktiv akvarist varav lejonparten av tiden har haft fler akvarier än vad du har nu, och jag umgåtts mycket med andra erfarna aktiva akvarister, och de har mig veterligen inte heller varit med om det.
#21 - 9 april 2008 11:26
Erik... skrev:

Vad som gjorde att jag överhuvudtaget angagerade mig att skriva i tråden är att jag tycker det är så tröttsamt när folk drar till med en vild gissning och det inte hjälper att flera erfarna till mycket erfarna akvarister påtalar att det är väldigt osannoligt att gissningen skulle vara korrekt.

Du behöver inte bli så upprörd [:(!]

Hur ska jag kunna veta att ingen annan varit med om samma sak om jag inte först frågar :mad:

Ang. vad som egentligen hände och orsaken till det, har jag nu förstått att jag aldrig kommer få veta det. Tack ändå för att jag fått ta del av dina kunskaper och erfarenheter.
#22 - 9 april 2008 22:26
C.Ciklid skrev:
Corysar brukar simma upp till ytan och ta luft. Om du kasnke har dålig genomstömning på vattnet/inte tillräckligt syresatt så kan den kasnke ha dött av stress/syrebrist. Kan ju vart så att de försökt till lek i mossan, men är den "trådig" kasnke de fastnat där i och inte kommit loss. De är inte direkt smarta när de blir rädda då de spänner ut fenor och far omkring. Tråkigt att de dött i alla fall.

//Camilla

Senariet låter inte helt otroligt, faktiskt...

Nina82 skrev:
Du behöver inte bli så upprörd [:(!]

Hur ska jag kunna veta att ingen annan varit med om samma sak om jag inte först frågar :mad:

Ang. vad som egentligen hände och orsaken till det, har jag nu förstått att jag aldrig kommer få veta det. Tack ändå för att jag fått ta del av dina kunskaper och erfarenheter.

Jag tror absolut på vilda gissningar.. Det brukar jag ägna mig åt om någon händer och sen brukar en av dem visa sig stämma ;) ;)
#23 - 12 april 2008 20:39
Hittade nyligen en död Panda till!!!! :(

Vad kan det vara ??

Nu vet jag med all säkerhet att det inte är mossan. De andra är helt pigga och visar inga symptom på sjukdom. Rätt som de är dör de bara, helt utan förvarning. Fattar ingenting ??
Har Endlers Guppy + yngel, Siamesisk algätare, Ancistrus oxå Pandorna då i det akvariet och alla är friska.
Är nu en vecka sedan förra dödsfallen.

Någon som vet om Pandor är känsliga för något speciellt ??
#24 - 12 april 2008 20:47
Verkar ju underligt det där..:(

Annons