Javaormbunke vs Glasormbunke

#1 - 19 mars 2004 17:32
När man läser på zoopets växtinformation ser skötsel och växt sätt nästan identiska men svårighetsgraden skiljer sig en hel del, varför?
Vore tacksam om någon med erfarenhet av glasormbunke kunde berätta om erfarenheter. Java ormbunken har jag haft många år men skulle vilja prova glasormbunken eftersom dess utseende tilltalar mig.
#2 - 21 mars 2004 10:38
Finns det ingen som kan nått om glasormbunke??
#3 - 24 mars 2004 10:22
Det fanns det tydligen inte!! Nu gör jag som jag brukar! Provar mig fram, har köpt några exemplar som jag satt fast på en rot, vart snyggt. så nu är det bara vänta och se vad som händer.
#4 - 24 mars 2004 10:51
"Glasormbunke" är det förmodligen få som orkar googla fram är Bolbitis heudelotii som är en väldigt svår växt.

Det jag främst läst om den är att den behöver komma upp i en kritisk massa innan den trivs bra. Dvs den måste få upp en viss storlek för att fungera bra. Jag är ganska övertygad om att den kräver CO2 och lågt pH. Christel Kasselman skriver att den får svarta blad om pH:t är över 6.8. Den trivs bäst i bra cirkulation (hyffsat nära utblåset utan att för den skull sätta den så att bladen fladdrar).
#5 - 24 mars 2004 11:16
Tack för svaret! ph ligger på ca7 och någon co2 anläggning har jag inte. god cirkulation med 1 av 3 utblås riktade mot roten som dom sitter på. får väll se vad som händer, dom var ju inte dyra 30:- för 4 st små plantor.

Annons