JÄvla hornbach!!!!!

#1 - 16 mars 2009 11:42
FY FAN!!!!!!!

Sen jag köpte en fisk på Hornbach har jag fått ett virus sen har det bara blivit värre och värre och en massa dyra och fina L-malar har dött. Ska man fan inte få någon ersättning eller? Ska starta om akvariumet nu. Ska man få ersättning eller? Jag vill ha mina fiskar tillbaka detta blir runt 2500 kr :(?
#2 - 16 mars 2009 11:47
Hur länge hade du de nyinköpta fiskarna i karantän ?
#3 - 16 mars 2009 11:50
Guy Palm skrev:
Hur länge hade du de nyinköpta fiskarna i karantän ?

1 vecka. Senare efter 2 dagar efter det att fisken hade vart i karantän så hade den ställningen jag köpte fisken i virus och alla fiskar dog och det börjar bli samma här också om alla fiskar dör så kommer allt bli runt 6000 kr.
#4 - 16 mars 2009 12:14
TYcker helt klart att du skall gå dit och yrka ersättning! Hoppas du dokumenterat dom fiskar som har dött(kvitton på inöpt fisk ,datum när dom dog ,bilder ,artnamn mm,mm). Hornbach har naturligtvis en ansvarsförsäkring. Problemet ligger nog mest i om du kan visa på ett trovärdigt sätt att du har blvit drabbad.
Skriv ner vem som sagt att dom fått virus, vilka kar det gällde och allt som kan "bevisa" det du säger.
Lycka till.
#5 - 16 mars 2009 12:24
GöranE skrev:
TYcker helt klart att du skall gå dit och yrka ersättning! Hoppas du dokumenterat dom fiskar som har dött(kvitton på inöpt fisk ,datum när dom dog ,bilder ,artnamn mm,mm). Hornbach har naturligtvis en ansvarsförsäkring. Problemet ligger nog mest i om du kan visa på ett trovärdigt sätt att du har blvit drabbad.

Skriv ner vem som sagt att dom fått virus, vilka kar det gällde och allt som kan "bevisa" det du säger.

Lycka till.

Räcker detta?

1 Golden nugget dog, en L-134, peckoltia vitatta, ett par andra malar. Bilder har jag inga datum när dom dog har jag utväredering av vad som hänt sen viruset kom har jag. Kvitto på fisk har jag inte, hatar alla kvitton har inte kvitton vill inte ha kvitton. Men det finns en som jobbar där som vet allt detta också vad jag köpt vad som hänt osv.
Guest
#6 - 16 mars 2009 14:45
Tror inte att de är den nya fisken utan nåt annat..
#7 - 16 mars 2009 15:03
Narii skrev:
Tror inte att de är den nya fisken utan nåt annat..

Jo det var den nya fisken Hornbach hade virus i det akvariumet jag köpte fisken i. Fick samma sak i akvariumet.
#8 - 16 mars 2009 15:07
Fösen skrev:
Jo det var den nya fisken Hornbach hade virus i det akvariumet jag köpte fisken i. Fick samma sak i akvariumet.

varför då köpa en fisken när du visste att där var en sjukdom i det karet?

sedan behöver det inte vara den nya fisken fel, utan det kan bryta ut när man tillför nya fiskar i karet.
#9 - 16 mars 2009 15:09
Fösen skrev:
Räcker detta?

1 Golden nugget dog, en L-134, peckoltia vitatta, ett par andra malar.

Hur kan du få det till 2500:-?
#10 - 16 mars 2009 15:10
Flaxss skrev:
varför då köpa en fisken när du visste att där var en sjukdom i det karet?

sedan behöver det inte vara den nya fisken fel, utan det kan bryta ut när man tillför nya fiskar i karet.

Sjukdomen på Hornbach visade sig två dagar efter jag köpte fisken. Vita-prick blir väl vid ny fisk detta var ett virus.
#11 - 16 mars 2009 15:10
ansjo skrev:
Hur kan du få det till 2500:-?

Dyra L-malar :)
#12 - 16 mars 2009 15:12
Inte de du räknade upp iaf.
#13 - 16 mars 2009 15:13
ansjo skrev:

Det var ju det jag gjorde! ;) Räknade upp alla L-malarna som dött.
Guest
#14 - 16 mars 2009 15:13
Malarna kan omöjligt ha dött av vitaprick... och de kan inte sprida sig så fort...
#15 - 16 mars 2009 15:16
ansjo skrev:

Golden Nugget- 350 kr L-076 200 kr, Peckoltia vittata 100 kr L-134 500 kr En annan mal som jag inte visste vilken det var- 600 kr L-183 200 kr ok 2500 kr blir det inte men det blir 2000 kr
#16 - 16 mars 2009 15:16
Narii skrev:
Malarna kan omöjligt ha dött av vitaprick... och de kan inte sprida sig så fort...

Inte vita-prick. ETT VIRUS
Guest
#17 - 16 mars 2009 15:19
MALAR tål mer eller mindre ALLT.
#18 - 16 mars 2009 15:24
Fösen skrev:
Sjukdomen på Hornbach visade sig två dagar efter jag köpte fisken. Vita-prick blir väl vid ny fisk detta var ett virus.

vad är det för virus då?

det finns fler sjukdomar än just vitaprick som kan brytas ut av olika anledningar. som fiskarna normalt set klarar av om dom i övrigt mår bra.

vitaprick utbryter inte enbart när det kommer nya fiskar utan också av andra orsaker.
#19 - 16 mars 2009 15:26
Fösen skrev:
FY FAN!!!!!!!

Sen jag köpte en fisk på Hornbach har jag fått ett virus sen har det bara blivit värre och värre och en massa dyra och fina L-malar har dött. Ska man fan inte få någon ersättning eller? Ska starta om akvariumet nu. Ska man få ersättning eller? Jag vill ha mina fiskar tillbaka detta blir runt 2500 kr :(?

1) Var akvariet inkört?
2) Hur sjutton vet du att det var ett virus?
3) Zooaffärer ger inte tillbaks pengar för fisk som dör efter att varit i ditt kar i flera dagar, särskilt inte stora kedjor, så det tror jag du kan glömma.
4) Karantänsakvarier är en riktigt bra idé.
#20 - 16 mars 2009 15:40
Jag kan inte låta bli att dra på smilbanden, elakt måhända men man får faktiskt vad man betalar för... Allt ont om Hornbach, dom har inte bra fiskhållning (ja inte i Stockholm/Botkyrka iaf). Därför ställer jag mig faktiskt ganska frågande till hur man som seriös(?!) akvarist ens tänker tanken att handla fisk där.

//C
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 16 mars 2009 15:52
Jag kan inte låta bli att dra på smilbanden, elakt måhända men man får faktiskt vad man betalar för... Allt ont om Hornbach, dom har inte bra fiskhållning (ja inte i Stockholm/Botkyrka iaf). Därför ställer jag mig faktiskt ganska frågande till hur man som seriös(?!) akvarist ens tänker tanken att handla fisk där.

//C

Kunskapen varierar mellan olika butiker och det främst beroende av vilka som är anställda på resp. ställe - så att dra alla över en kam känns inte heller helt seriöst.

Sedan till urspungsfrågan så har du nog inte något att komma med rent juridiskt - i alla fall inte utefter de "fakta" du har angivit i denna tråd.
Så - i vilken mån du kan få ersättning beror snarare på frågan vilken goodwill affären ifråga lägger i att ha dig som kund.
Dock om du skall klaga i affären så rekommenderar jag dig inte att börja med "jävla hornbach"

Rent allmänt vill jag nog rekommendera alla att hålla nyinköpta fiskar i karantän minst 14 dagar - gärna 4 veckor. Att släppa ner nyinköpta fiskar i ett etablerat akvarium är ett vågspel och det oavsett om fiskarna är sjuka i affären eller inte.
#22 - 16 mars 2009 15:57
Jo det är den bästa frasen att börja ett klagomål med. Man blir ju dödslycklig när man får ett "Jävla skitbutik!" upptryckt i ansiktet ;) Om vi säger så, mina kunder som säger så går inte ifrån butiken lyckliga eller kompenserade. Fast å andra sidan så säljer jag ju bara döda saker :P

//C
Guest
#23 - 16 mars 2009 16:02
hornbach i slagsta är ganska bra. Lr 1 av de anställda är bra. Resten är nåra töntar som inte kan nåt om akvariefiskar. Kan inte ens håva in dom utan att dom ramlar ut o ner på golvet 1m ner.
#24 - 16 mars 2009 18:08
*Ler* här kommer en korkad fråga: Är inte virus luftburet oftast :-)
parasiter m.m fine men virus? Och hur fastställer man att det är "samma virus" och att det var just det? Har du skickat iväg firrarna på obduktion och provtagning?
#25 - 16 mars 2009 18:18
polysperma skrev:

Nja, vad som är vanligast vågar jag inte sia om, men det finns virus som smittar på alla möjliga sätt. Definitivt så även via vatten.

polysperma skrev:
parasiter m.m fine men virus? Och hur fastställer man att det är "samma virus" och att det var just det? Har du skickat iväg firrarna på obduktion och provtagning?

Här slår du huvudet på spiken. Det går inte att vara säker på varifrån smittan härstammar, om det nu ens är en smitta.
#26 - 17 mars 2009 08:57
Narii skrev:

Malar tål inte "mer eller mindre allt" har du några L-malar (förutom ancistrus) själv???

Den vanligaste orsaken till att VF L-malar dör är vita prick och bukvattensot...

Läs på ...
#27 - 17 mars 2009 10:23
vill bara påpeka att alla akvarieaffärer jag handlat i faktiskt har levande garanti
dvs dör fisken inom en vecka spar man fisken tar med in och får en ny

djurmagazinet i falun har iaf det till 100%
de andra också men minns inte till hundra eftersom de varit för långt bort för att det skule lönat sig åka tillbaka med firrar

du säger att du har ställning?
har du autovattenbyte också dvs att vattnet passerar alla karen?
isåfall är det ju möjligt att det är nåt från den nya som tagit sig vidare.

då kommer nästa fråga såklart: när du koppade in...hällde du vattnet från djuraffären ner i karet eller håva du ur fisken.
#28 - 17 mars 2009 17:17

//C

Var faktiskt inne igår i Fittja på Hornbach. Hade ganska bra utbud när det gäller själva tillbehören och maten olika preparat men som du säger fiskarna så inte så bra ut tyckte jag + att priset på fiskarna var inte lägre än i en vanlig zoo butik.

Vart bor du förresten?
Guest
#29 - 17 mars 2009 17:23
Sakura skrev:
Malar tål inte "mer eller mindre allt" har du några L-malar (förutom ancistrus) själv???

Den vanligaste orsaken till att VF L-malar dör är vita prick och bukvattensot...

Läs på ...

OK vi säger såhär då. Vi har en glad liten ful guppy som simmar runt i karet o en fiiin L-mal. O så kmr sakura o släpper i en fisk som har vita prick, vilken kmr då bli sjuk först? Guppyn lr malen? Jo guppyn.
#30 - 17 mars 2009 18:24
Ett litet råd är kanske att titta på fisken innan hur den simmar,hur den reagerar,allmämt hur den är detta tar en liten stund att beskåda av ens liv.Om allt verkar ok så köper man den det finns ingen andledning att misstänka att nån sjukdom skulle råda då.Dem ända gånger jag blir nojig av detta fenomentet är när det gäller är mina Koi som är jätte billiga..:-) att inhandla då brukar dem få gå I Karatän som nån nämde eller något som ska släppas bland dem då brukar jag vara väldig försiktig så inget ska hända.Detta ska man göra med all fisk men vem satan har ett antal tomma kar för sånt här ha en liten sketen Guppy i ett karatänkar måste nog söka hjälp på studs skulle jag tro...Men att beskåda fisken i lugn och ro innan hjälper mycket då är det inte risk iheller enligt mig.

Sen till frågan om affären har nån slags skyldighet så tycker jag det,alla affärer kan inte vara som Åleds men med större erfarenhet av dem ansvariga i affären så kan dem kanske medela att det har varit en sjukdom i karet Etc..Vi som sysslar med Koi har denna pratstund ofta vilka skyldigheter affären har levrantören har och Odlaren har,många slarvar med detta karatän som dem skall gå i för att förhindra div sjukdomar men det är andra summer det rör sig om men det är obetydligt all fisk ska väl säljas frisk tycker man.
#31 - 17 mars 2009 18:37
polysperma skrev:

faktum är att vårt vanligaste virus (förkylning) är en så kallad aerosol smitta, även kallad droppsmitta. sprids genom små väskedroppar när man hostar och nyser ;)
sedan har vi kontaktsmitta som bara överförs vid direkt kroppskontakt, typ herpes. blodsmitta, typ HIV. faktum är att rent luftburna virus är minst vanliga ;)

hihi
#32 - 17 mars 2009 18:54
Du skriver att du fick reda på att karet på Hornbach var smittat efter två dagar och att du hade dom i karantän i en vecka. Då kunde väl du fått lämna tillbaka fisken? :confused: Det hade jag nog fått gjort i min affär iallafall...
Bilagor:
#33 - 18 mars 2009 11:05
martinah86 skrev:
faktum är att vårt vanligaste virus (förkylning) är en så kallad aerosol smitta, även kallad droppsmitta. sprids genom små väskedroppar när man hostar och nyser ;)

sedan har vi kontaktsmitta som bara överförs vid direkt kroppskontakt, typ herpes. blodsmitta, typ HIV. faktum är att rent luftburna virus är minst vanliga ;)

hihi

tänkte lite fel när jag desperat försökte tänka:D total kaffebrist kallas det för :D:D:D
#34 - 18 mars 2009 12:00
:D hihi
#35 - 18 mars 2009 14:29
Narii skrev:

L-malar dör vid vitaprick och av medecinen. mina kola av me en gång för det
#36 - 18 mars 2009 15:49
Lowa skrev:
L-malar dör vid vitaprick och av medecinen. mina kola av me en gång för det
Gör dem!!!!! det var en stor nyhet mina har då aldrig gjort det men fiskar är även dem individer precis som människor är om dina har gjort det så betyder det inte att ALLA kommer att göra det:)
#37 - 18 mars 2009 16:11
näe det förstås. men mina fiskar hade fått vita prick å ja kunde ju itne direkt se det på min annars vitprickiga mal:P oligancistrus elelr va den hette,men den dog me en gång ja hade i medecin och andra vanliga ancistrusar som hade fått vita prickar dog de också
Guest
#38 - 18 mars 2009 16:44
Då kan du börja köpa protozin ist o sluta hälla i t-röd.
#39 - 25 mars 2009 16:41
Hej jag har faktist jobbat på hornbach fast dock på "inne bygg" men vi var väldigt snälla när de gällde reklamationer o så. Antar att dom inte klagar för mycke men se till att få snacka me en assistent ifall dom nekar dig, och Ha me dig ett vattenprov ect.
#40 - 25 mars 2009 17:28
Usch, skriv inte så där, nu blir jag nervös... Köpte fisk där för första gången idag, de hade en sort jag varit på jakt efter lääänge och då kunde jag inte låta bli! Men det blir karantän för dem ett tag.

Fanns i alla fall inga sjuka eller döda fiskar i det akvariet, kollade noga (detta är inte första gången jag läst något negativt om Hornbach-fisk nämligen, och det är därför jag inte handlat där tidigare).

Annons