Jag kan inte låta bli att dra på smilbanden, elakt måhända men man får faktiskt vad man betalar för... Allt ont om Hornbach, dom har inte bra fiskhållning (ja inte i Stockholm/Botkyrka iaf). Därför ställer jag mig faktiskt ganska frågande till hur man som seriös(?!) akvarist ens tänker tanken att handla fisk där.
//C
Kunskapen varierar mellan olika butiker och det främst beroende av vilka som är anställda på resp. ställe - så att dra alla över en kam känns inte heller helt seriöst.
Sedan till urspungsfrågan så har du nog inte något att komma med rent juridiskt - i alla fall inte utefter de "fakta" du har angivit i denna tråd.
Så - i vilken mån du kan få ersättning beror snarare på frågan vilken goodwill affären ifråga lägger i att ha dig som kund.
Dock om du skall klaga i affären så rekommenderar jag dig inte att börja med "jävla hornbach"
Rent allmänt vill jag nog rekommendera alla att hålla nyinköpta fiskar i karantän minst 14 dagar - gärna 4 veckor. Att släppa ner nyinköpta fiskar i ett etablerat akvarium är ett vågspel och det oavsett om fiskarna är sjuka i affären eller inte.