Jävlars... Nu är dom igång igen...

#1 - 11 april 2007 19:48
Till att börja med vill jag be litegranna om ursäkt för alla trådar som handlar om mina förbannade Discusar.
Jag förstår att det måste vara ap-tjôtigt att ideligen läsa om dessa här... men, jag tycker det är kul att fota och filma när de håller på och kanske, kanske är det några som tycker bilderna är intressanta?
Jag freakar iallafall som fan på alla er andras berättelser, bilder och filmsnuttar - det är vrålintressant att ta del av!
Det är ju två röda honor nu, systrar, som faktiskt delar på en hane. Den aktuella honan, denna gång, har tvingats välja ett skitdåligt ställe att lägga sin rom på - ett svärdsplantablad (för andra gången). De andra attraktiva rötterna och ställena är upptagna (den andra syrran vaktar sin favoritlekplats järnhårt) så hon är helt enkelt tvungen att välja ett blad.

Den första länken visar en filmsnutt på lekförberedelserna, där de putsar och har sig lite. Den som orkar se till slutet kan hålla ett öga på det andra brun-röda paret i bakgrunden som liksom jävlas tillbaka med egna förberedelser. Ungefär 5 min.
" target="_blank">

Den andra länken visar en snutt i slutstadiet av själva leken. Ungefär 3 min.
" target="_blank">

I bakgrunden hörs TV:n med nåt jädra program och reklam... Sorry!

Lek-kuber är beställda så förhoppningsvis kommer det lite filmer på yngel längre fram. Ynglen får de inte behålla frisimmande mer än någon dag, då tetrorna är skoningslösa och äter upp dom så fort de kommer åt. Men snart så...
#2 - 11 april 2007 20:13
Hur lång tid tar det innan romen kläcks?
Trevliga filmer :)
#3 - 11 april 2007 20:13
Jag lika mkt som du tycker om att få följa sånt här, speciellt diskusar då jag själv köpte min första grupp nånsin för ca 1 ½ månad sen, kanske 2...
Hoppas att det ska se ut så här nån dag:
" target="_blank">

Men vaför är den ena av diskusarna elak och puttar den andra? (man kan se det i början på filmen)
Så håller mina på, det är 2 solid yellow och 2 snakeskin blue jag har, och dom gula har liksom gaddat ihop sej och är ibland riktigt elaka mot dom blå. När dom blåa gick själva höll dom ihop men inte lika bra som dom gula gör... Om dom inte har bildat par, kan det hända att en gul och en blå bildar ett par? Dom verkar ligga så olika vad gäller status och dessutom verkar diskus vara lite av en färgfisk(?) dras gärna till samma färg som sig själv...

/ Marcus
#4 - 11 april 2007 20:25
rsoderberg skrev:
Hur lång tid tar det innan romen kläcks?

Trevliga filmer :)

Jaa, vad brukar det ta... ett par tre dagar tror jag, det brukar vara lite svårt att se för sen ligger ynglen (larverna?) och darrar i en liten hög, och detta tar ytterligare nån dag eller två - så alltsomallt kanske upp emot 4-5 dagar eller lite mer innan de blir frisimmande. Men där är det tyvärr slut med friden för min och föräldrarnas del, då de får kämpa som fan för att behålla något, jädra tetror!
Jag har alltså aldrig fått dra upp några yngel då de garanterat alltid stryker med, därför bställningen av lek-kuber, för jag MÅSTE få uppleva Discusarna när de vårdar sina yngel!
#5 - 11 april 2007 20:39
Platy Yngel!
Du menar puttandet i filmen i din länk, va? Jag tror inte det har något med att vara stygg att göra. Man får tänka på att fiskar meddelar sig med sina mönster på kropparna och ytterst subtila signaler som små ryck, darrningar o.dyl. Den ena Discusen puffar lite på den andra för att tala om att "jag är här och har koll, är du med på noterna, vi har ungar här att sköta".
Dom måste hela tiden stämma av med varandra så att läget dem emellan är ålrajt. Detta ser man tydligt i cikliders lekbeteende t.ex. om en av dom åker iväg på en liten tur - för att sedan komma tillbaka till lekplatsen, så spärrar båda upp fenorna, gällocken o.s.v. för att signalera att "här är jag, nu kommer jag här, allt är cool, vi känner igen varandra".
Puffandet du ser på filmen är vänligt sinnat!
Dina Discusar håller nog på att para ut sig sinsemellan och då ingår det en massa puttande och puffande för att etablera rangordning och ledarskap. Vänta bara till revirhävdandet drar igång, då kan till och med slöa Discusar bli riktigt snea och snabba:)

Tillägg; visst Discusar med olika färg kan lika gärna bilda par. Kolla in mitt brun - rödrandiga par. Dom är hur goa som helst.:D
#6 - 11 april 2007 20:44
Jag köpte 5st 25cm altum för ett par veckor sedan, han hade även 2st stora discus som min fru köpte. Dom lekte igår och vaktar sin rom för fullt, ska bli kul och se om det blir någonting. Kompisarna är, 4st pansarmalar, 5st pennfiskar och 6st vf spetsnosscalarer i ett 450 liters akvarium.
#7 - 11 april 2007 20:48
rsoderberg skrev:
Jag köpte 5st 25cm altum för ett par veckor sedan, han hade även 2st stora discus som min fru köpte. Dom lekte igår och vaktar sin rom för fullt, ska bli kul och se om det blir någonting. Kompisarna är, 4st pansarmalar, 5st pennfiskar och 6st vf spetsnosscalarer i ett 450 liters akvarium.

Helskönt:) Hoppas det kommer att gå bra!
Altum är jag väldigt intresserad av att testa, har bara haft "den vanliga" förr i tiden. Vad kostade dom?
Kan du ta en bild?
#8 - 11 april 2007 20:48
MaxB skrev:
Jag har alltså aldrig fått dra upp några yngel då de garanterat alltid stryker med, därför bställningen av lek-kuber, för jag MÅSTE få uppleva Discusarna när de vårdar sina yngel!

Har du någon känsla för hur stor en lek-kub behöver vara? Jag är inne på samma linje som du även om mina diskusar är lite för små än för att leka.

Ett alternativ är ju att plocka bort tetrorna men det har jag själv förkastat eftersom jag tycker det är så snyggt med ett stim tetror som sällskap till diskusarna. Bättre då att flytta ett par till eget kar där de kan få leka i lugn och ro.
#9 - 11 april 2007 20:53
Janne63!
Jag cruizade runt här på forumet för att kolla kub-storlek och fick till svar att 50x50x50 var helt OK... så det är denna storlek jag skall köra på.
Nej, att ta ur tetrorna är ingen option, jag startade mitt kar som ett sällskapskar med Discus för styvt två år sedan och hade inte en tanke på att Discusarna skulle leka så förbannat - det har bara blivit en bonus... men nu är man ju sugen på att låta dom gå för sig själva ett tag i lugn och ro.
#10 - 11 april 2007 21:10
Hmm, då borde ett Juwel Lido 120 ev. kunna funka. Lite längre (60 cm) men lite smalare (40 cm).
#11 - 11 april 2007 21:11
janne63 skrev:
Hmm, då borde ett Juwel Lido 120 ev. kunna funka. Lite längre (60 cm) men lite smalare (40 cm).

Det tror jag blir ypperligt:)
#12 - 11 april 2007 21:29
är diskusar aktiva asså det enda positiva jag ser med dem är att dem är otroligt vackra. nu förstår jag om vissa ser detta som den bästa egenskapen. själv vill ja ha liv och rörelse non-stop i karet :P
#13 - 11 april 2007 21:44
Jaaa, hmmm... Jag förstår vad du menar. Discusar kan liksom stanna till ibland och hamna lite som i trans - men det är relativt korta stunder dock!
Jag tycker dom flesta ciklider, eller fiskar i övrigt, är vansinnigt intressanta, men det är något magiskt med Discus - och kanske en annan typ av action, för det händer hela tiden små fina saker som är intressanta att studera.
Men, jag kan riktigt längta tillbaka till de stunder då jag hade allsköns mellan- och sydamerikanska ciklider i mina kar - det var häftigt det också:)
#14 - 12 april 2007 00:19
Hej på er discus fantaster :)
Jag har bara en enda dum fråga som jag undrar om ni kan svara på..
Den ena filmen som var länkad här ilte högre upp med discus o yngel i ett tomt kar, varför har han ner handen där o håller på o klappar på dom? Känns som dom inte skulle uppskatta de så mycket.

MaxB, otroligt fina discus du har..
#15 - 12 april 2007 05:25
Jag köpte dom privat för 1600kr och då ingick ett komplett 325l akvarium som dom gick i, ska byta det mot ett större vet bara inte när det ska finnas pengar och tid till det.
#16 - 12 april 2007 07:15
Hej på er discus fantaster :)

Jag har bara en enda dum fråga som jag undrar om ni kan svara på..

Den ena filmen som var länkad här ilte högre upp med discus o yngel i ett tomt kar, varför har han ner handen där o håller på o klappar på dom? Känns som dom inte skulle uppskatta de så mycket.

MaxB, otroligt fina discus du har..

Ja, varför kan man undra...? Det handlar nog bara om att den som gör det i filmen, helt enkelt kan - "Kolla vad jag kan göra med de Käääääänsliga och skyyyyygga discusarna, nananananana".
Han visar sig på styva linan, tror jag:confused:

Och; Tack! ja, Discusarna är verkligen fina - mina och alla andras:)
#17 - 12 april 2007 07:18
rsoderberg skrev:
Jag köpte dom privat för 1600kr och då ingick ett komplett 325l akvarium som dom gick i, ska byta det mot ett större vet bara inte när det ska finnas pengar och tid till det.

You Lucky Bastard:D

Jag har precis beställt ett 960 och någon Altum skall nog få plats där har jag på känn...:)
#18 - 12 april 2007 07:19
Finns ju de som gillar det. :D :D
" target="_blank">
#19 - 12 april 2007 07:30
Hej Kaj!
Wow, det där var ju häftigt, nästan som en liten katt!
Javafan, gillar fisken det och liksom vill ha kliet så är det väl OK:)
Jag känner själv att jag inte vill vara och störa med nävarna för mycket i karet bara.
Faktum är att när jag är i och plockar med något i mitt kar är Discusarna där och "nibblar" på fingrana - dom tror väl att dom skall få mat.
Hmmm, kanske skulle klia dom lite:)
#20 - 12 april 2007 07:37
Jag har hört att discusar ska vara mycket känsliga för stress, dåliga vatten värden mm. Jag har också hört att de, så som scalarer, måste ha ett högt akvarium för att tirivas...

Stämmer detta???
#21 - 12 april 2007 07:38
En grej till!
Undrar om någon annan sett detta beteende?; Mitt Corydorasgäng får ibland tillåtelse att gå upp i grupp och "putsa?" en av mina stora hanar. Han har inte något besvär och drar runt och kliar sig eller så, utan ställer sig nära botten, lutar sig en aning, antar nästan samma färg som sanden (eller försöker) och låter 3-4 Corydoras komma och... tja, vad skall jag kalla det? putsa-äta lite på honom. Han tycks gilla detta och står helt still. Efter en stund är det tydligen bra och han simmar långsamt därifrån. Jag har sett detta ett fåtal gånger dock! 3-4 gånger kanske.
Någon annan som har erfarenhet av detta beteende?
#22 - 12 april 2007 07:48
Vissa andra fiskarter eller rättare sagt individer lär sig detta. L-malar, algätare, botior etc. Hur diskus reagerar är nog individuellt oftast blir det stressande. Speciellt om det är en stor gibicepps. Hörde också någon som hade 50 otocinclusar med sina sina diskus o en rackare av dessa lärde sig detta. Inte lätt o identifiera o få upp den inte.

Sedan om de är känsliga för stress o dåligt vatten Hmm vilka fiskar är inte det.
#23 - 12 april 2007 07:48
matte159 skrev:
Jag har hört att discusar ska vara mycket känsliga för stress, dåliga vatten värden mm. Jag har också hört att de, så som scalarer, måste ha ett högt akvarium för att tirivas...

Stämmer detta???

Nu är ju inte jag någon utpräglad Discus- och Scalare-expert, men generellt är det nog så att Discus har en något högre känslighet och stressfaktor än andra lite mer hårdföra ciklider. Vi har ju sett exempel här i denna tråden på att man kan dana fiskarna till att bli handtama och till synes helt okänsliga för stressmoment. Vattenvärdena är ju dokumenterat viktiga också och det gäller att ha noga koll på balansen så att inte denna rubbas.
Kroppsformen på Discus och Scalare skvallrar om att de gärna går i vatten där höjden nog spelar in. Deras kroppsteckning vittnar också om kamoflage som är synnerligen effektivt när de står och simmar bland långsmala grenar och rötter som finss i deras naturliga miljö. En väl tilltagen höjd i akvariet är nog en god idé tror jag!
#24 - 12 april 2007 07:52
Jag antar att 45cm är lite lite, men ungefär hur högt är lagom???
#25 - 12 april 2007 08:59
Man säger att 50 cm är minimum, men hurvida man kan ha 5 cm lägre vet jag inte...
Under helgen lägger jag in bilder på mina bråkstakar ;)
#26 - 12 april 2007 09:08
Jag har 70 cm högt i mitt kar...
45-50 cm är kanske en gräns man ej bör understiga.
#27 - 12 april 2007 11:38
Så där ja, rommen är nu uppäten efter 1.5 dygn. Ja ja så kan det gå :(
#28 - 12 april 2007 12:21
Har dom lekt och så att säga etablerat ett lek- och parförhållande kommer dom snart att gå igång igen:) Till slut sätter det sig!
#29 - 12 april 2007 14:12
Ja vi får hoppas på det, dom lekte också för exakt 1 vecka sedan med samma resultat. Bara 5 korn hann bli mögliga men dom plockade inte bort dem, kanske man ska sätta dom i en egen burk utan andra fiskar?
#30 - 12 april 2007 14:22
Jaa, känner man att det vore kul att låta dom gå helt ensamma och dra upp sina yngel ordentligt kanske det är en god idé.
När jag startade mitt Discuskar var min intention att det skulle vara ett strikt sällskapskar. Jag tänkte; leker dom så får dom liksom göra det, jag bryr mig inte, typ... och den känslan hade nog funnnits kvar om lekarna var sporadiska och inte så intensiva. Som läget är nu känner man ju nästan att det är synd om dom, de trivs ju uppenbart men det är väldans trist att dom inte kan få leka "klart" på nåt sätt. Jag skall i alla fall pröva med med ett eller båda paren i olika kuber så får man väl stämma av efter en tid och kolla hur dom trivs med det.
#31 - 12 april 2007 16:23
MaxB

Otroligt vackra diskusar... Tror aldrig att jag har sett så fin färg... :) Man blir lite sugen på att pröva på dem någon gång... Jättefint kar också ;)
#32 - 12 april 2007 16:31
Tack o Bock:)
Ja, Discus är väl värt att prova, bara man tar det lite lugnt, kollar läget och kopplar på tålamodet så går det bra!
#33 - 12 april 2007 20:48
Jag tror att jag ska flytta dom till en burk som är 100 långt 40 brett och 60 högt med en jätte rot på 12kg, mina spetsnosscalarer håller på för fullt och para ut sig så det är kanske en stressig miljö för dem. Tja det var tänkt som en scalareburk med lite inslag av pennfiskar, prickiga bottentittare och pansarmalar, men när min fru nu var tvungen att köpa dessa discusar så var jag tvungen att inhysa dom någonstans och med tanke på vattenvärden så passade denna burk bäst. Men jag skulle vilja få en kull så jag får se deras yngelbeteende så att säga, så jag kanske provar så småningom med att ge dom ett eget akvarium.
#34 - 12 april 2007 21:05
Ja, vi får dra igång riktigt feta trådar här sen när det beger sig:D
#35 - 12 april 2007 21:43
http://www.blocket.se/vi/11519556.htm?ca=7_s

Tänkte bara visa vad ja hittade på blocket, verkar vara ett bra pris..
Ska inte köpa själv.
#36 - 13 april 2007 12:09
#37 - 13 april 2007 12:39
Jag säger det igen; fasen vad kul det är att kolla på bilder på era fiskar.
Man är ju så van att stirra på sina egna och det är gôtt å kolla på lite andra!
Verkligen fina Discusar, Platy! Bilden på Scalaren med ungarna var ju svinläcker också!
#38 - 13 april 2007 12:44
Den är inte så bra, men det är svårt att inte få bilderna suddiga när både yngel och föräldrar rör sej hela tiden :)
#39 - 13 april 2007 12:48
Nej, det är svårt att fota fisk. Tar man utan blixt blir det suddigt, och med så slår den jädra blixten i glaset. Jag skall faktiskt läsa manualen till min kamera och kolla vad det finns för inställningsalternativ så att man kan ta lite snajdigare bilder.
Alternativet är väl att helt enkelt läsa på vad "riktiga" fotografer använder sig av för utrustning och ljussättning.
Dina bilder var läckra iallafall, tycker jag:)
#40 - 13 april 2007 16:25
http://www.blocket.se/vi/11519556.htm?ca=7_s

Tänkte bara visa vad ja hittade på blocket, verkar vara ett bra pris..

Ska inte köpa själv.

Snälla avråd den som vill köpa detta, jag skulle aldrig betala sådant överpris för såå små discus//Annie
#41 - 13 april 2007 17:43
MaxB skrev:
.

Dina bilder var läckra iallafall, tycker jag:)

Tack :p :D
#42 - 13 april 2007 18:44
Max ta inte rakt framifrån vinkla kameran lite så får du bort blixten.
#43 - 13 april 2007 19:28
Kaj P.!
Det var sannerligen ett subtilt råd:)

Jag fullkomligt topp-freakar på dessa bilder - och du slänger in just en sådan bild som får brallorna att gå upp i limningen strax norr-öst-syd och väster om de bortre regionerna av Gylfstavik!!!

Yo, MASTER - jag antar att du tagit bilden själv... hm..?

Jag har ju en sån där jädra kontokortstunn digital kamerajäkel som slår blixtarna lite som den vill - och jag har prövat att vinkla - tro mig - men blixtsatan slår i rutan ändååååååhhh...

Men, jag ger mig inte - jag följer ditt råd och försöker igen...:)
#44 - 13 april 2007 20:02
Sålde av de flesta av mina par innan jag drog på drömsemestern. Ett par blev dock osålt o fick bli kvar hemma. När jag kom hem möttes jag av denna syn. LOvar under 3 veckor har karet fått slamma igen o varit utan mat Verkar inte vara några större problem.
#45 - 13 april 2007 20:20
OK!
En sak, om än ytterst så liten, som vi verkar ha gemensamt - när det gäller dina FANTASTISKA Discusar, Kaj - är; "Verkar inte vara några större problem"... som du avslutar din senaste post med.
Kan det vara så att vi har en en liten referenspunkt här?
Det är så att jag har tagit cirka 35 års akvarie-rutin i anspråk när det gäller mina Discus och helt enkelt applicerat detta på deras miljö och akvariestandard - Som på en Neanderthalares robusta vis har jag försökt att skapa en så god miljö som det bara går för mina djur - jag vill bara deras väl och önskar att de skall trivas hos mig och känna sig som om de var födda i en naturlig värld. "Det verkar inte vara några större problem"
Jag är däremot väldigt intresserad av avelns - och de olika betingelser man ger dessa cikliders yngelvård i div. "kuber" och liknande tillstånd för yngeluppdragning. Jag är alltså intresserad av att försöka få mina Discus att yngla "färdigt".
Har du (det har du givetvis) någon input i detta ämne?
#46 - 13 april 2007 21:15
PlatyYngel skrev:

Dina scalarers ungar är hemskt söta. :)
#47 - 13 april 2007 21:16
kaj.p skrev:
Sålde av de flesta av mina par innan jag drog på drömsemestern. Ett par blev dock osålt o fick bli kvar hemma. När jag kom hem möttes jag av denna syn. LOvar under 3 veckor har karet fått slamma igen o varit utan mat Verkar inte vara några större problem.

Häftigt, vilken överraskning! Snygga fiskar också, vilken variant är det?
#48 - 13 april 2007 21:23
Nu var inte tanken o stjäla Max tråd. Men ett sist inlägg från min sida som svar på frågan Det är snakeskin:)
#49 - 13 april 2007 21:50
Kör stenhårt för jäsiken! Trådar är till för att dras av - jag njuter i fulla muggar - ös på!!
Bilagor:
#50 - 14 april 2007 18:34
maria_ skrev:
Dina scalarers ungar är hemskt söta. :)

Tack! Ska nu till sommaren försöka ge mej på att få dem att överleva :p Jag har inte haft motivationen att dra upp dem än så dom har blivit diskusmat varje gång...[B)]
#51 - 16 april 2007 12:55
Hej Max.
I morse hade mina discusar lagt rom igen, så vi får väl se hur det går denna gång?
#52 - 16 april 2007 19:16
Vill du lägga in bilder? :)
#53 - 16 april 2007 19:42
Jaah, det hade väl varit en höjdare!:)

Annons