JBL cristalprofi e1901, någon med erfarenheter?

#1 - 27 augusti 2014 14:17
Hej

Undrar om någon/några använt sig av jbls ytterfilter? synpunkter?
Tysta?
Vilken täthet på filtermedia ingår?

Sen undrar jag även om biobollar är bättre än biopearl som ingår i jbl filtret?

Mvh
#2 - 27 augusti 2014 15:03
Jag har inte haft just e1901 utan modellen under dvs. e150. Om du läser den här nedladdningsbara pdf-filen så ser du hur den är uppbyggd. Det är, om jag kommer ihåg rätt grov och mellangrov filtermatta i alla korgar. Den är ursmidigt uppbyggd för rengöring och konstruktionen internt kändes hållbar och genomtänkt. Bättre än t.ex. Eheim. Den är ett enkelt men mycket funktionellt filter. Mycket filter för pengarna.
Enda nackdelen är ljudet. Den låter medelmycket m a o som många andra filter, men den är inte knäpptyst. Jag skulle ha den i ett tyst rum där alla ljud förstärks och då blev den lite störande för min hyperkänsliga fru. Jag själv tyckte det var helt ok.
#3 - 27 augusti 2014 19:06
Jag har ett e900 och ett e1501, kan bara instämma i vad Bluewing skriver. Är mycket nöjd. Om jag fått tag i ett e1901 när jag skaffade mitt stora akvarium så skulle jag helt klart övervägt att ha tagit det i stället för FX6. Nu visste jag inte ens att 1901 fans så jag behövde aldrig välj. Jag tror utan att ha helt torrt på fötterna att JBL ytterfiltren relativt storleken på filtren har bland den största filtermedia volym som går att få tag på. ( har jag fel här så kommer säkert någon att rätta mig ganska snart)

Sent from my iPad using Tapatalk
#4 - 27 augusti 2014 19:55
Ja att filtret låter lite grann borde man väl förstå, det är ju ganska "kraftigt", jbls största inom greenline iallafall!

Tänkte använda ett e1901 till 275 liters kar! Blir säkert skitbra med så mycket filter :-)
#5 - 28 augusti 2014 18:27
Jag har ett e1501 till mitt 275-liters och är mycket nöjd.
Det är som Bluewing skriver bara grov och medelgrov filtermatta i behållaren och filtret är tyst.

Annons