JBL tester?

#1 - 11 september 2005 10:38
Förra helgen gjorde jag slag i saken och inhandlade JBL:s Ph-test 6,0-7,6 , KH-test samt Nitrit-test.
Idag när jag testade dessa för första gången så blev jag väldigt fundersam, fick nämligen lite konstiga resultat.

Ph-testen fick jag en färg på som inte finns med på skalan, känndes som den färgen jag fick skulle ligga under skalan, alltså under Ph 6,0 vilken jag inte tycker låter troligt.
Är det möjligt?

KH-testen blev aldrig blå så jag kunde inte få något omslag...blev svagt gul från första droppen.
Kan det verkligen vara så att hårdheten är noll?

Nitrit-testet är väl det som jag möjligen kan tro på, visserligen fick jag en lite gulare färg än vad som fanns på skalan men den som var närmast var iaf. den som motsvarade noll.

/Mikael
#2 - 11 september 2005 10:56
Du kan ha ett ph som är över 7,6 och detta får testet att flippa, om du inte tillsätter något ph-sänkande kan detta vara troligt.

Om kh testen visar gult redan från första droppen så har du ett kh på mellan 0-1 vilket inte är helt otroligt.
Du kan testa med att dubblera vatten mängden, då visar varje droppe istället 0,5 grader, fungerar även att tredubbla eller fyrdubbla vilket ger 0,33 eller 0,25 grader / droppe.
#3 - 11 september 2005 11:06
Okej, ja det låter ju som det skulle kunna vara så, dock så visar mina stickor (som jag använt innan) ett Ph på 6,4.
Allt som skrivits om dessa stickor här gjorde att jag inhandlade JBL-testerna...

KH ska jag testa att göra som du säger med nästa gång men det är alltså inte omöjligt att ha ett så lågt KH?
Ska jag göra något åt det då?

Har inte haft några problem med fiskdöd eller så kanske ska tilläggas.
Akvariet är befolkat av Guppy i olika storlekar (mycket yngel blir det...) samt en riktigt stor Gibbiceps (30cm).

/Mikael
#4 - 11 september 2005 13:56
pH tester är inte att lita till om KH är för lågt.
#5 - 11 september 2005 19:30
Stickorna har jag själv ingen koll på, vet bara att det varit mycket tal här om att de fungerar dåligt.

Fiskar kan anpassa sig till ganska varierande vatten-värden och må ganska bra i hyfsat omfång. Det som jag uppfattar som farligast är variation i värden (och naturligtvis värden som är långt utanför de som är rekomenderade för fisken).

Annons