jippie mina första yngel!

#1 - 4 november 2002 16:47
Har fått 14 yngel av min jacobfreibergi "eureka"!
Fasen vad kul, jag har aldrig haft yngel tidigare!

De går nu i mitt yngelkar.

Nån fråga:

1.Varför var dem endast 14 st?

2.Vad kan jag förvänta mig för kvalité på avkomman, hanen och honan ser friska och pigga ut! Jättefin färgteckning på hanen.. Men de är från samma mamma o pappa..

3. Går det bra att mata dem med räkmix?

4. Nått annat jag bör tänka på ? =)

.-.-.-.-.-Peter...
#2 - 4 november 2002 17:17
jag har en "interpet liquifry No2" flaska som är yngelmat... innehåller ska hålla till 2004 , men jag öppnade den för ett år sedan av nån anledning jag ej kommer ihåg. Går det att mata med den fasst flaskan varit öppnad i 1 år eller ska jag slänga det o mata med räkmix istället?

.-.-.-.-.-Peter...
#3 - 5 november 2002 07:04
Hej Peter.

Gratis till dina små.
Jag matar alla mina Malawi yngel med räkmix o det är inga problem de äter som hästar växer så det knakar. Tänk bara på att hålla god kvalitet på mixen o inte ha några gelantin klumpar i den då det kan skada de små liven.

Mvh
Nicklas

Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 5 november 2002 07:28
Hej,
1/ Det blir ofta färre yngel vid de första lekarna.
2/ De blir säkert bra.
3/ Ja, läs Nicklas inlägg
Liquifry/ Svårt att svara på, det är knappast skadligt i alla fall. Finfördelat flingfoder är också OK som foder.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#5 - 9 december 2002 18:49
Ville bara uppdatera, och tala om att de är 10 st kvar nu som överlevt.

Jag byter 70% av vattnet 1-2 ggr i veckan i det 40 literskar där de simmar runt ensama.

Nitrithalten är hög då jag matar 4 ggr / dag och endast har 2 små pumpar med sammanlagt kanske 3 dl filtermassa.

De växer rätt snabbt. De är nu ca 20 mm långa.

En av ungarna har ett öga som ser lite skumt ut.

Maten de får är krossade ciklidpellets, och ibland lite räkmix.

tar gärna emot någon kommentar :)

.-.-.-.-.-Peter...
#6 - 21 december 2002 15:11
Nu är ynglen snart 7 veckor gamla, och det är fortfarande 10 st som lever. En av dem har inget öga.. =/
De verkar stortrivas iallafall och får krossade pellets och räkmix!

Mamman har haft nya yngel i snart 3 veckor i munnen. Och även min Golden har haft yngel i 3 veckor!

ska bli kul att få golden!

En fråga:
Min goldenhona bara ligger ensam i sitt 40 literskar och verkar heldeppig! Vad kan man göra? Ska jag flytta över henne till ett annat kar? Alltså hon ligger/sitter bara i ett hörn hela tiden!

.-.-.-.-.-Peter...

Annons