Jippiii!! Yngel!!!!

#1 - 6 augusti 2008 09:51
Jag har fått yngel på mina röd juvelciklider.:D Det är hur många som helst och föräldrarna jagar bort alla andra fiskar men dom äter själva upp ett yngel i taget. Är det normalt??
#2 - 6 augusti 2008 10:02
Sätt ynglena i ett yngelkar kanske? ^^
#3 - 6 augusti 2008 10:22
men ska dom inte vara med sina föräldrar. kan dom inte dö om dom inte är med föräldrarna?
#4 - 6 augusti 2008 10:24
snarare tvärt om.. de har en tendens att käka upp sina yngel så i med dem i ett yngelkar om du vill att de skall ha större chans att överleva..

tror att det är discus vars yngel är beroende av föräldrarna en tid efter fördsel.. kan finnas fler arter..
#5 - 6 augusti 2008 10:37
kan jag har dom i mitt 35 L? ska jag lägga i platysarna och guppysarna i pappas akvarium eller ska jag lta dom vara kvar där i?
#6 - 6 augusti 2008 10:44
Naugthy skrev:
kan jag har dom i mitt 35 L? ska jag lägga i platysarna och guppysarna i pappas akvarium eller ska jag lta dom vara kvar där i?

?

tycker du skall ha ynglen i en typ 54L litare.. ju mindre desto svårare att hålla en bra vattenkultur och yngel är väldigt känsliga..

det bästa vore att ha kvar ynglen där de föddes och ta bort resterande fisk.. pga kännsligheten..
#7 - 6 augusti 2008 10:50
jag har ingen 54 litare och jag pallar inte att flytta all fisk igen. dom går i 450 litarn och det är väldigt många fiskar där i som är extremt snabba så det är nästan ett helt dagsjobb att flytta fiskarna. dessutom i pappas akvarium så går det ganska små fiskar som kommer att bli uppätna om jag lägger i alla dom stora fiskarna. det är bra balans i mitt 35 liters. inte ett enda dödsfall sen jag starta upp akvariet i våras.
#8 - 6 augusti 2008 10:54
Naugthy skrev:
jag har ingen 54 litare och jag pallar inte att flytta all fisk igen. dom går i 450 litarn och det är väldigt många fiskar där i som är extremt snabba så det är nästan ett helt dagsjobb att flytta fiskarna. dessutom i pappas akvarium så går det ganska små fiskar som kommer att bli uppätna om jag lägger i alla dom stora fiskarna. det är bra balans i mitt 35 liters. inte ett enda dödsfall sen jag starta upp akvariet i våras.

Annars kan man väl kanske ha en sådan där liten "yngelkub" som flyter uppe på vattenytan, finns ju i plast och i nät. Kostar väl en ca 40 - 100 kr.
#9 - 6 augusti 2008 10:56
jag vill inte anväda en sån eftersom det typ är 300 yngel så det skulle bli ganska proppfullt i den.
#10 - 6 augusti 2008 10:57
jo.. men rekar icke en sådan.. inte så hälsosamt för en fisk under såpas lång tid.. ja du har väl inget annat alternativ än att flytta över dem te ditt 35 liters o hoppas på det bästa, naughty :)
#11 - 6 augusti 2008 10:58
Naugthy skrev:
jag vill inte anväda en sån eftersom det typ är 300 yngel så det skulle bli ganska proppfullt i den.

Ojfan x) Tänkte att det var som med mina palletter, typ 10 yngel.... Men självklart så ska du ju inte använda en sådan då.

Ibanez skrev:
jo.. men rekar icke en sådan.. inte så hälsosamt för en fisk under såpas lång tid.. ja du har väl inget annat alternativ än att flytta över dem te ditt 35 liters o hoppas på det bästa, naughty :)

Åf*n :O Så ynglen kan inte växa normalt eller ?(om man säger att man har kanske 5 yngel)
#12 - 6 augusti 2008 11:03
men nu är frågan hur ska jag fånga upp dom på bästa sätt? För dom är nästan genomskinliga och det ligger en massa skräp på botten som ser ut som små yngel.
#13 - 6 augusti 2008 11:11
Stoffe.B skrev:

Åf*n :O Så ynglen kan inte växa normalt eller ?(om man säger att man har kanske 5 yngel)

nä det är inte lämpligt tycker ja.. tänk dig själv boendes i en garderob i några månader.. mått bra?

naughty skrev:

men nu är frågan hur ska jag fånga upp dom på bästa sätt? För dom är nästan genomskinliga och det ligger en massa skräp på botten som ser ut som små yngel.

om de inte har dött så är det bara att fiska upp dem me en mkt finmaskig håv eller använda ett glas.. (lättare med håv)
#14 - 6 augusti 2008 11:13
Är du säker på att de äter upp dem? Innan de är frisimmande, så kan det nog hända att de tar dem i munnen för att göra rent dem, och se´n spottar de ut dem igen. Ibland flyttar de även på dem. Yngel som har börjat simma, och ger sig för långt bort, hämtas tillbaka av föräldrarna, i deras munnar. Rödciklider är oftast bra föräldrar, och har ynglen kläckts, så brukar de nog inte äta upp dem.
#15 - 6 augusti 2008 11:15
ok men i mitt 35 liters så har jag khulii ålar och räkor oxå, kommer dom har göra nån skada?
#16 - 6 augusti 2008 11:16
hur ser man att dom är frisimmande? dom simmar med föräldrarna om dom simmar iväg. det är röd juvelciklider.
#17 - 6 augusti 2008 11:21
kanske kuhliisarna kan tänkas kalasa på ynglen.. vet inte säkert..

hur man ser att de är frisimmande?? :) jadu.. de simmar kanske?
nä men de följer inte föräldrarna så noga..
#18 - 6 augusti 2008 11:23
jag har suttit och kollat på dom nuocg det värkar inte som om don äter upp dom. för om ett yngel simmar iväg så tan honan den i munnen och simmar tillbaka till dom andra och släpper ned den.
#19 - 6 augusti 2008 11:24
men jag är lite orolig för tänk om dom tröttnar på att vakta och jaga bort inkräktare så äter andra fiskar upp dom :O
#20 - 6 augusti 2008 11:31
...eller käkar upp dem själv.. detta är så vansinnigt vanligt.. mitt skalar par har tex en lyckad kull pär 25st kanske..

bli inte förvånad om de huxflux är bort.. det är tyvärr så.. men vi får hoppas på det bästa :)
#21 - 6 augusti 2008 16:19
Tycker att du ska låta ynglena va kvar och kanske ta en luftpumps slang och suga upp 20-tal yngel. Det blir lättare att föda upp 20 yngel än om du ska ta upp allihop + att föräldrarna får lära sig att ta hand om dem resterande yngel.
#22 - 6 augusti 2008 16:55
jag hann slanga upp alla innan ditt inlägg Kenny. allihop är just nu i 35 litarn.

Annons