Jobbig trådig grön alg tar över..

#1 - 15 mars 2011 06:56
Har under lång tid levt på hoppet att algen skall minska lite i omfång men det var nog bara ett önsketänkande.

Personligen anser jag den väldigt miss prydande samt att den samlar skit i sig och så fort fiskar simmar i dess närhet virvlar det upp massa skit. Jag försöker rensa bort det värsta med jämna mellanrum men stundtals känns det som en kamp jag kommer att förlora..

Finns det något jag kan göra för att få bort den helt eller iallafall i stora delar? Eftersom jag inet får ladda upp bilder länkar jag till en bild jag lagt upp på annat ställe.

http://www.bimmer.se/axis/alger.jpg

För övrigt så verkar fiskarna trivas och dom ynglar av sig så det står härliga till :d

Tacksam om någon vill komma med lite trevliga tips!
#2 - 15 mars 2011 07:42
Jag skulle säga att problemet är för mycket näring och för lite växter. Skaffa fler växter och snabbväxnde sådana så kommer de konkurrera algerna.
#3 - 15 mars 2011 08:31
Tack för snabbt svar! Ok mer mer växter och snabbväxande sådana skall införskaffas. Det är jag som har dålig allmänkoll på detta, jag har 3 halvstora växter i 180 liter that´s it.

Vill någon förklara så att en okunnig förstår, vad menas egentligen med "för mycket näring" är det mat/skit och växtrester eller vad?

Edit: jag noterar även att vattnet innehåller massor av partiklar, har detta med balansen näring/växter/alger att göra? Och isåfall kan man korrigera det till viss del även genom att öka antalet växter och på sikt minska algerna?

/Newbie :d
#4 - 15 mars 2011 08:44
För mycket med näring brukar innebära att man matar för mycket.
Eller så har du växtnäring i för stora mängder (sådan på burk/flaska)
Mata mindre och se till att slammsuga det som blir över..
#5 - 15 mars 2011 08:51
Ok , jag matar typ 6ggr i veckan max en gång om dagen och till ett 180 liters akvarium med gott om fisk i varierande storlekar duttar jag i kanske en tesked per gång. jag använder INGA kemikalier eller dylikt, en sak är att jag typ aldrig rengjort filtret i pumpen, kanske läge för det? Har haft akvariet snart 2 år tror jag (ooops får jag hela forumet på mig nu?)
#6 - 15 mars 2011 13:10
vad säger den stora massan, matar jag för mycket? behöver jag rengöra pumpen?
#7 - 15 mars 2011 14:16
Bimmerboy skrev:
Ok , jag matar typ 6ggr i veckan max en gång om dagen och till ett 180 liters akvarium med gott om fisk i varierande storlekar duttar jag i kanske en tesked per gång. jag använder INGA kemikalier eller dylikt, en sak är att jag typ aldrig rengjort filtret i pumpen, kanske läge för det? Har haft akvariet snart 2 år tror jag (ooops får jag hela forumet på mig nu?)

Det är nog dags att rengöra både filter och slangar, så ska du se att partilkarna i karet försvinner:).
Är det ett ytter eller innerfilter du har?
#8 - 15 mars 2011 14:36
Pumpen görs ren när spruttet minskar, annars inte!
För mycket näring betuder just det i för hållande till antalet växter. Om du matar för mycket eller inte går inte att avgöra när du har så få växter Det är alltså kvoten mellan näring och växterna jag menar, inte mellan hurm ycket mat du bör ge och hur mycket du faktiskt ger.

Det som händer när du skaffar fler växter är att de tar upp näring snabbare än vad algerna kan och svälter alltså ut de senare. Eftersom du inte har växter så har du inte heller något som binder partiklarna i gruset osv och då får du grumligt vatten. Pröva med växzterna först innan du gör några drastiska rengöringar.
#9 - 15 mars 2011 15:17
Jag hade långa trådliknande gröna alger i mitt akvarie tidigare. Var som långa trådar som flöt runt och fastnade i växter och intredning.

Black mollys tog hand om problemet för mig :)
#10 - 16 mars 2011 07:03

Det som händer när du skaffar fler växter är att de tar upp näring snabbare än vad algerna kan och svälter alltså ut de senare.

Jag får väl bita som vanligt på den här myten: Alger klarar lägre näringsnivåer än växter. Växter kan omöjligt svälta ut alger.
#11 - 16 mars 2011 07:42
defdac skrev:
Jag får väl bita som vanligt på den här myten: Alger klarar lägre näringsnivåer än växter. Växter kan omöjligt svälta ut alger.

Det är väl inte det som det handlar om?

Om du stoppar ner växter i ett nystartat kar så (i det optimala fallet) tar växterna upp all näring. Därför blir det ingen näring över till algerna. Algerna får ingen chans att etablera sig. Vad som klarar lägst nivå borde inte spela någon roll. Du menar att växter i ett akvarie inte påverkar algtillväxten alls?

Jag är dock långt ifrån någon expert! Om man skulle stoppa ner växter i ett akvarie med alger. Vad är det som säger att växterna konkurrerar ut algerna och inte tvärt om? Antar att man måste rensa bort algerna först så att algerna inte lyckas etablera sig?
#12 - 16 mars 2011 08:00

Om du stoppar ner växter i ett nystartat kar så (i det optimala fallet) tar växterna upp all näring. Därför blir det ingen näring över till algerna. Algerna får ingen chans att etablera sig. Vad som klarar lägst nivå borde inte spela någon roll.

Här återupprepar du myten. Det du säger här är att växter klarar lägre näringsnivåer än alger. Att dom kan ta upp så mycket näring att algerna inte får någon näring.

Du menar att växter i ett akvarie inte påverkar algtillväxten alls?

Nej det säger jag inte. Jag säger att växter inte kan svälta ihjäl alger.

(Här måste jag nog vara övertydlig och säga att eftersom växter bevisligen är effektiva att motverka algodlingar implicerar jag således att växter konkurrerar på andra sätt.)

Vad är det som säger att växterna konkurrerar ut algerna och inte tvärt om? Antar att man måste rensa bort algerna först så att algerna inte lyckas etablera sig?

Dessa frågor är inte intressanta eftersom växter inte kan sänka näringsnivåerna så mycket att algerna inte kan växa.

(Övertydlig: Dom konkurrerar på andra sätt)
#13 - 16 mars 2011 08:44
Det finns ett specifikt ämne som triggar algers vilja att föröka sig. Alger tar detta ämne som bevis för att det inte finns någon konkurrens och att förökning kommer ge bra resultat. Ammonium. Som tur är så är det grym konkurrens om ammonium i inkörda akvarier från både bakterier i bottnen/filtret och växter.

Växter skuggar och tar bort viljan att föröka sig vilket gör att algerna bara har obegränsad förmåga att växa eftersom dom har fullt tillräcklig med näring även om man kör på rent kranvatten, men dom har inget sex. Dvs den exponentiella tillväxten uteblir och den linjära skötseln av akvaristen och algätare hinner ikapp algerna som bara har obegränsad förmåga att växa vilket inte är så farligt. Det är när dom börjar känna sig sexiga man får hålla i hatten.
#14 - 16 mars 2011 08:50
Så. Jag tvivlar att bimmerboy kommer kunna konkurrera ut sina alger med växter när han i dagsläget har ett par NPK-begränsade svärdsplantor. Han får lita till sitt knogfett vad gäller att skrubba alger samt algätare.

Anledningen att algerna kom är sannolikt att filtret läcker ammonium eller är för överladdat med mulm så att den ekologiska balansen i filtret rubttats. Det tar sannolikt en jäkla massa syre och har börjat tillhandahålla pruttprocesser istället för nitrifikation.

När han fixar filtreringen genom att spola rent filtermassan kommer dessutom akvariet stå halvöppet för ammonium vilket kan innebära att algerna tänder på alla cylindrar.

Överlag så har ju inte algerna i ett helt öppet akvarium med belysning och en massa pökande fiskar någon som helst anledning att inte växa. Faktum är att jag tycker hans bilder har för lite alger med tanke på förutsättningarna...
#15 - 16 mars 2011 09:38
Ett akvarium som har belysning och fisk och är inrett med sten får alger. Det går liksom inte att undvika. Man kan försöka minimera algerna genom att dra ned på belysningstiden, ha algätande djur, och/eller ha mycket växter och ge gödning för att gynna växterna på algernas bekostnad. Jag håller med Defdac - jag är också förvånad att han inte har mer alger än så där.

Eftersom fisken ifråga är Prinsessor, en aggressiv kolonibildande planktonätare, så är bimmerboy rätt begränsad vad gäller algätare - Prinsessorna skulle slå ihjäl de flesta algätande fiskar. Snäckor är nog egentligen det enda alternativet. Förslag är röda posthornssnäckor, zebrasnäckor, malajsiska sandsnäckor, östersjöbåtsnäckor, eller allihop. Snäckor är rätt ineffektiva algätare, så det kommer att krävas (och bli) massor. Äppelsnäckor skulle jag inte rekommendera, de blir förmodligen dödade.

Det mest realistiska alternativet är nog annars att kraftigt dra ned på belysningen; förslagsvis inleda med en veckas mörkläggning för att döda algerna, och sen ha ljuset tänt bara någon timme om dagen. Prinsessorna bryr sig inte, utan belysning har man för sin egen skull, dvs ha bara ljuset tänt när du är hemma och vill titta på akvariet.
#16 - 16 mars 2011 09:45

Det mest realistiska alternativet är nog annars att kraftigt dra ned på belysningen, förslagsvis inleda med en veckas mörkläggning för att döda algerna, och sen ha ljuset tänt bara någon timme om dagen.

+1
En jäkla massa flytväxter kanske eller något som skuggar kraftigt, men jag tror inte växterna någonsin kommer bli prioriterade i den här burken..

Knogfett, stenvändande, algätare och ett friskt filter..
#17 - 16 mars 2011 10:22
Azur skrev:
Ett akvarium som har belysning och fisk och är inrett med sten får alger.

Är det något speciellt med sten som kan öka algtillväxten? Om man har två identiska akvarier ( samma volym, fiskar och växter) men i det ena har man sand och rötter och i det andra har man grövre grus och en massa stenar. Kommer då det akvariet med stenar få betydligt mer alger?

Kanske inte är stenarna i sig utan just att algerna har någonstans att få fäste?

Finns det kanske olika typer av stenar som är olika bra att ha i akvariet, med hänsyn till alger?

Mycket intressant diskussion i övrigt :)
#18 - 16 mars 2011 10:43

Är det något speciellt med sten som kan öka algtillväxten? Om man har två identiska akvarier ( samma volym, fiskar och växter) men i det ena har man sand och rötter och i det andra har man grövre grus och en massa stenar. Kommer då det akvariet med stenar få betydligt mer alger?

Nej, det finns inget speciellt med stenar som gynnar alger annat än att dom skuggar dåligt. Stora rötter kan spänna upp akvarievolymen bättre än sten och kan därför skugga bättre än sten - men det beror ju på hur roten ser ut.

Finns det kanske olika typer av stenar som är olika bra att ha i akvariet, med hänsyn till alger?

Nej.
#19 - 17 mars 2011 18:30
Det här var ju spännade och lite trist läsning. Håller på att försöka utrota algerna mitt 300 liters kar. Inte utrota, men minska till bättre nivåer. Det mesta är täckt med en grön gräsmatta av alger. Ovansida bld, rötter, till viss del även stenar. Där ljuset kommer åt som bäst trivs algerna. Skrev för ett tag sedan gtråden "inte ens snabbväxande växter växer", och det stämmer verkligen. Inte ens andmaten har tagit sig.
Nu har jag börjat med PMDD och upgraderat belysningen från 2X30W till 4X54 samt att jag behållt en 30 W. Har tänt 2X54 och ett 30W dagtid. På kvällen brukar jag nu har några timmar då allt är tänt. Dvs att dett några timmar lyser 246 W. (jösses kan det verkligen stämma)
Jag har köpt 2 krukor med nya växter, som är algrfria, och hoppas de ska växa så det knakar.
Men blir osäker nu när jag läser det här att jag gör helfel, och bäddar för en algexplosion? Bör jag helt enkelt ta bort en massa lyse istället? Blir så förvirrad.. Vill ju ha ett fit kar som inte är täckt med en gräsmatta! Lilla karet har aldrig haft problem. Bör jag slänga ut alla växter som är täckte med alger? och köpa allt nytt? Vore sorgligt.. Har två stora fina javaormbunkar.. Den ena växer så bra på en rot..
#20 - 17 mars 2011 18:52

Det mesta är täckt med en grön gräsmatta av alger. Ovansida bld, rötter, till viss del även stenar.

Det låter iofs ganska snyggt =) Men ovansidan av blad ska inte behöva bli algbevuxna om växterna trivs riktigt bra. Där dom sedan växer in och skuggar kommer algerna försvinna också.

Nu har jag börjat med PMDD och upgraderat belysningen från 2X30W till 4X54 samt att jag behållt en 30 W. Har tänt 2X54 och ett 30W dagtid. På kvällen brukar jag nu har några timmar då allt är tänt. Dvs att dett några timmar lyser 246 W. (jösses kan det verkligen stämma)

Det är smart att ha stegrande/avtagande belysning och bara dra på för fullt någon eller ett par timmar. 0,82 watt/liter över 300 liter är dock en nivå som de värsta växtakvaristerna kör med. Det blir nästan 400 watt per kvm när du kör på för fullt, och det kan jämföras med den nivå jag själv kör med mina egna CO2-växtakvarier där jag ligger på 230 watt per kvm i 10 timmar - ungefär samma nivå du kör när du inte har allt tänt.

Jag tror det blir lite hårigt att klara av dina ljusnivåer utan CO2 om du inte täcker vattenytan med någon snabbväxare.
#21 - 17 mars 2011 19:52
Innebär det att du tror att algerna inte kommer ge sig om jag inte kör co2? Menar du att även om jag "bara" har 2X54 samt att 30W igång bör jag ha CO2?
#22 - 17 mars 2011 19:57
Vet ärligt talat inte. Det är alltid bra att trottla en växtburk med ljusmängden om man får algproblem. Du får testa dig fram lite. Kör på som du tänkt och odla upp växtmängden du hade tänkt att ha innan du beslutar om ljusmängden.
#23 - 17 mars 2011 20:11
Vet inte om det är så snyggt...
Menar du att jag behöver CO2 även med den "låga" belsysningen? Uppgraderar belysningen och så blir det FÖR bra? Haha!
#24 - 17 mars 2011 20:29
Jag gjorde bara jämförelsen watt per kvm och såg att vi körde samma nivå när du körde 2x54+30 watt. Det kan ju bero på en massa faktorer, men det är helt klart vettigt att bara dundra på med maxbelysning en begränsad tidsperiod.
#25 - 17 mars 2011 23:10
Växter skuggar och tar bort viljan att föröka sig vilket gör att algerna bara har obegränsad förmåga att växa eftersom dom har fullt tillräcklig med näring även om man kör på rent kranvatten, men dom har inget sex. Dvs den exponentiella tillväxten uteblir och den linjära skötseln av akvaristen och algätare hinner ikapp algerna som bara har obegränsad förmåga att växa vilket inte är så farligt. Det är när dom börjar känna sig sexiga man får hålla i hatten

underbart. det får folk med så svarta fingrar som jag att faktiskt se någon rim och reson i det hela!

tack defac för en bra förklaring :D
#26 - 18 mars 2011 21:12
Hur lång tid kan det ta innan man ser skillnad? Blir de nynsatta växterna oxå algbeväxta så är det ju ngt som är knas. då vet jag hur och vad jag göra riktigt.. Ska försöka klippa av en massa blad som är täckta med alger på de gmla växterna, kruxet är att ALLA blad ä täckta, men får ta de som är värst, eller störst..
#27 - 18 mars 2011 23:42
defdac skrev:
Det finns ett specifikt ämne som triggar algers vilja att föröka sig. Alger tar detta ämne som bevis för att det inte finns någon konkurrens och att förökning kommer ge bra resultat. Ammonium. Som tur är så är det grym konkurrens om ammonium i inkörda akvarier från både bakterier i bottnen/filtret och växter.

Växter skuggar och tar bort viljan att föröka sig vilket gör att algerna bara har obegränsad förmåga att växa eftersom dom har fullt tillräcklig med näring även om man kör på rent kranvatten, men dom har inget sex. Dvs den exponentiella tillväxten uteblir och den linjära skötseln av akvaristen och algätare hinner ikapp algerna som bara har obegränsad förmåga att växa vilket inte är så farligt. Det är när dom börjar känna sig sexiga man får hålla i hatten.

Fasen Deffen du har ju snart destillerat ner det här till ett schysst koncentrat som alla förstår ;-)
#28 - 19 mars 2011 19:48
Ja, duktig Defdac! Kul att det finns människor som är så duktiga så de kan förklara för oss som håller på o lära sig. Såg nu att en av de totalt mossbeväxta stängelväxterna börjat skjuta små nya skott på nya ställen,lovande! Då gör ju gödning plus lyset nytta iallafall kan man tro! Är väl för tidigt att säga ngt om algerna i övrigt.
#29 - 30 mars 2011 17:28
Det går inte bra. Algerna tycks ta över de nya växterna oxå... Suck.. Rätt hopplöst..
#30 - 30 mars 2011 17:37
Nya växter behöver ganska mycket tid att acklimatisera sig om man inte kör CO2 (även med CO2 kan det ta runt en vecka om dom är kinkiga), till skillnad från algerna som förmodligen kör för fulla muggar sålänge dom är oskuggade.
#31 - 30 mars 2011 17:38
Är det med andra ord ett råd att köra med Co2? Funkar EasyCarbo att testa med?
#32 - 30 mars 2011 17:41
Nej om du inte är väldigt intresserad av växter så ska du inte börja grejja med CO2 tycker jag personligen. Easy Carbo kan funka men det är fortfarande mest för att få rejäl fart på växterna så att dom kan börja skugga ut algerna. Bilden du visade först i tråden hintar lite om att det förmodligen aldrig kommer bli så mycket växter.

Ett trick kanske skulle kunna vara att skaffa en ytväxt som breder ut sig riktigt snabbt. När algerna ger sig så börjar du plocka bort ytväxten så att växterna nere i akvariet kan börja jobba ordentligt.
#33 - 30 mars 2011 17:48
Jag gillar växter, men detta kar har liksom aldrig varit igång. Vad ÄR det för alg jag har då? Har ju belysning nog för Co2 iaf.. Inte ens anmaten tycks ta fart i det här karet, och värre ytväxt än den finns väl inte? Fattar inte vad som är så himla fel! Nu är det sjukt mkt mer alger än på bilderna jag lagt in. Till och med på håll ser rötterna rätt gröna ut.
#34 - 30 mars 2011 18:02
Aha, ok. Då ska vi väl se till att få fart på växterna. Ljus har du i överflöd så det som fattas är sannolikt effekten av PMDD som kan ta lite tid utan CO2 som sagt. Lite is i magen där så lovar jag att dom snart hoppar igång.

Att andmat inte funkar kan bero på fisk som käkar den eller för mycket ytrörelse.

Algen är Staghorn som är lite speciell. Den blommar upp sjukt kraftigt vid urea/ammoniumsvängningar som uppkommer i instabila burkar som får bra med mat och fisklast. Det som är bra med den här algen är att den ofta försvinner nästan lika snabbt som den dök upp när allt rätar upp sig och man håller skötsel och gödning stabilt. Dosera alltid PMDD i exakt samma mängd efter varje vattenbyte och fippla inte omkring för mycket i bottnen.

Se över filtermassan om den har kapsejsat, men skölj inte för noggrannt. Ta en hink med akvarievatten och skaka bara ur filterkorgarna och krama försiktigt ut skumfilterpatroner. Det ska bli relativt fritt från bös men inte kliniskt rent.
#35 - 30 mars 2011 18:29
Är det staghorn jag har?! Där ser man.. Kan erkänna jag vart lite dålig på o byta vatten regelbundet..Skärpt mig det sista. Algen har ju alltid funnits i det här karet, dvs snart ett år, med en omstart pga av flytt emellan. Ska kika igenom filtermaterialet, kanske byta ut ngt oxå..
jag kan ju tro att guramisarna kan äta andmaten.. Ytrörelsen är väl inte superkraftig, men rör sig onekligen. Utblåset sitter några cm under ytan, blir tokig annars av skvalpet som blir. Imorrn blir det vattenbyta igen tror jag, ger Pmdd, som vanligt. Hur mkt av belysningen kan vara lagom? har senaste dagen haft 2*54w igång, och slumpat 30w. jag har ju sett lite skillnad på tillväxten så näringen gör ju lite nytta iaf.
Attans att jag inte hittar kameran så jag kan ta kort! MÅSTE hitta den imorrn! letade förresten här i tråden, men såg inte jag lagt upp nån bild? Du kanske sett i nån annan tråd?
#36 - 30 mars 2011 18:43
Du har sagt nåt i en anna tråd, det är troligen Oedogonium som jag har! Ser mkt likt ut på bilderna jag sett iaf!
#37 - 30 mars 2011 19:48

Du har sagt nåt i en anna tråd, det är troligen Oedogonium som jag har! Ser mkt likt ut på bilderna jag sett iaf!

Aha, den förgrenar sig inte? Det förklarar även att den håller sig kvar. Det brukar inte Staghorn göra.

Oodogonium är trist eftersom den gillar ungefär samma förhållanden som växter. Den är dock relativt känslig för skuggning och brukar placera sig på ickeskuggade ställen. Har man en massa flytande ogräs så brukar den sitta som en gegga i flytväxterna - som bara är att lyfta ur.
#38 - 30 mars 2011 20:09
Stäämmer bra, den sitter överallt där det är ljust, och den är nästan omöjligt att få bort från rötter/växter. Glaset går ju okej att få bort det på. men är det här en viss typ av grönalg? Jag gissar det är delvis fel att säga att jag har grönalg, det blir väl som att säga att jag har fisk i mitt kvarie, fast jag kanske har en specifikt guppy-akvarie? Hmm, hmm... vad gör jag då?! Haha! har sänkt ner tiden på lyset. Nu har jag nog en 7-8 tim.

Annons