jobbigt clownkar

#1 - 21 mars 2008 15:49
hejsan, jag har ett saltvattenskar på 53 liter med en clown i. jag rengjorde det för ca 2 veckor sedan men nu är det fullt med alger och det ser jätteäckligt ut! är det något fel eller??
#2 - 21 mars 2008 18:51
Hur rengjorde du det? Vad är det för alger? Berätta mer om akvariet, ljus, filtrering, inånare och skötselrutiner.
MVH
Magnus
#3 - 21 mars 2008 19:25
jag rengjorde gruset och rutorna med diskmedel. jag rengjorde pumpen och värmaren(från alger). stenarna vågade jag inte rengöra för att den kanske skulle dö under rinnande sötvatten. kanske man ska rengöra stenen i det gamla akvarievattnet?? jag rengör när det ser smutsigt ut. byter ut 10% vatten i veckan mot nytt fräckt saltvatten. jag har bara en clownfisk(amphiprion occelaris). ska åka in till akvariehobby och köpa fler fiskar i veckan. jag har ett par standardljus som följde med akvariet. det står daylight på dom. jag filtrerar vattnet med ett vanligt innerfilter+ en cirk. pump.
nå. kan någon ge svar nu då??

M.V.H Marcus S
#4 - 21 mars 2008 19:47
Har en bekant med ett litet nanokar(Salt)hon har Sebra sniglar i, dem går tydligen att ha i Salt också dem går och äter alger enligt hon så hon har inga problem med alger mera.
#5 - 21 mars 2008 19:59
Diskmedel hör inte hemma i saltvatten. Att ta ut och röra runt i grus och sten är ingen höjdare. Vill man nå stabilitet så kan man inte rota runt, stabilitet=låg algtillväxt i kombination med betare=inga synliga alger.

Jag tror att det bästa är om du sparar pengarna på fler fiskar och köper en bra bok i ämnet. Saltvattensakvariet av Daniel Knop är en mycket bra sådan.
MVH
Magnus
#6 - 21 mars 2008 20:43
Hej Pirayamannen

Du får nog precis samma råd här som på saltvattensguiden :). Det intressanta är dock vad du har för alger - kan du lägga upp några bilder? In med snäckor och eremiter samt byt relativt mycket vatten ett tag framåt. Mata heller inte din clown för mycket - bara några flingor om dagen. Köp ingen ny fisk - satsa de pengarna på betare i stället.

MVH Lasse
#7 - 22 mars 2008 15:16
stene skrev:
Har en bekant med ett litet nanokar(Salt)hon har Sebra sniglar i, dem går tydligen att ha i Salt också dem går och äter alger enligt hon så hon har inga problem med alger mera.

Åh fasen! Då ska man kanske ta och kolla på det. Dom är ju mycket billigare, vet du om det bara är att slänga i skiten eller hur har hon gjort?

MVH/ Tobias
#8 - 22 mars 2008 15:23
[quote=tobias.nero;1115255]Åh fasen! Då ska man kanske ta och kolla på det. Dom är ju mycket billigare, vet du om det bara är att slänga i skiten eller hur har hon gjort?

MVH/ Tobias[/quote. Hon la nog bara i några så lät det på hon i .alla fall
#9 - 22 mars 2008 15:58
Tack för tipset, guld värt för en student :D

MVH/ Tobias
#10 - 23 mars 2008 13:33
Skall man aklimatisera ett djur med som är såpass känsligt(tänk bara på dom vanliga turbo snäckorna) så bör man ta tid på sig.
Jag skulle tippa på att de vore lämpligt att ta några dagar på sig för de hela.

Jag har dock alldrig hört om nån som använt dessa snäckor, så det är bara teoretiska funderingar.

//NiXoN
#11 - 23 mars 2008 16:31
I och med att, som jag förstår det, diskmedel använts i karet bör trådskaparen läsa på ordentligt innan några andra djur introduceras. Finns boken som rekommenderas ovan, trådar om uppstart här på zoppet samt allas vår saltvattensguid.

Mvh Thomas
#12 - 23 mars 2008 17:54
NiXon: Har heller aldrig hört detta innan. Men jag var i djuraffären idag och hörde med dom, dom har aldrig hört talas om det heller, men dom skulle kanske testa i affären för att se om det funkar. Så jag avvaktar och ser hur det går för dom.
#13 - 23 mars 2008 18:10
NiXoN skrev:
Skall man aklimatisera ett djur med som är såpass känsligt(tänk bara på dom vanliga turbo snäckorna) så bör man ta tid på sig.

Jag skulle tippa på att de vore lämpligt att ta några dagar på sig för de hela.

Jag har dock alldrig hört om nån som använt dessa snäckor, så det är bara teoretiska funderingar.

//NiXoN
Nja hon som äger Lyby Akvarieaffär använder sig av Zebra Sniglar i sitt saltkar så det kan nog vara trovärdigt det hela:)vad det lät på hon var att innan hon stack på semestern så kastade hon ett par sniglar i saltkaret för att fixa algerna,när hon kom hem så var det väldigt algfritt+hon hade inga fiskar vid det tillfället.
#14 - 23 mars 2008 18:41
Då kommer följdfrågan levde dom fortfarande efter att hon komm tillbaka?
Sen så kan karet själv ha tagit hand om algerna, ingen större belastning så blir det inte så bra förutsättningar för algerna.

Orsaken till att jag är skeptisk är att man skall vara mycket nogran då man koppas in vanliga "sniglar" då vissa kan lätt få för sig att dö...

//NiXoN
#15 - 23 mars 2008 18:46
NiXoN skrev:
Då kommer följdfrågan levde dom fortfarande efter att hon komm tillbaka?

Sen så kan karet själv ha tagit hand om algerna, ingen större belastning så blir det inte så bra förutsättningar för algerna.

Orsaken till att jag är skeptisk är att man skall vara mycket nogran då man koppas in vanliga "sniglar" då vissa kan lätt få för sig att dö...

//NiXoN
Att dem levde det vet jag att dem gjorde efter som hon var snopen av allt dem hade åstadskommet under veckan hon var borta,hon hade alger innan hon for utan fiskar så med det du menar med belastning vet jag inte vad du menar riktigt det var inte precis belastning på det hela innan precis:)men jag ska höra med henne mer om det hela:)
#16 - 23 mars 2008 20:09
Nixon - det finns fler som använt zebrasnäckor i saltvatten utan några större problem,

MVH Lasse
#17 - 23 mars 2008 23:58
Tack för infon Lasse, nu har jag lärt mig nåt nytt igen...
Vad tror du om inkoppningen till salt ?

//NiXoN
#18 - 24 mars 2008 08:50
Jag tror det var Morphiz som höll på med dessa experiment och det gjordes nog ganska snabbt (eller också var det PatriksS på saltvattensguiden). Testa, det kritiska värdet blir kring 7 - 10 promille (det är då hela grundprinciperna med zoofysiologin ställs om - från att varit salt ut - vatten in så blir det salt in - vatten ut)

MVH Lasse

MVH Lasse
#19 - 13 april 2008 21:38
sälj akvariumet,du verkar inte alls veta vad du håller på med.diskmedel till gruset ? :S:S
#20 - 14 april 2008 13:09
Varför ska han sälja det, tycker att det var en onödig kommentar. Tror inte riktigt att det var illa menat när han gjorde rent med diskmedel, det visar bara att han är mån om sina fiskar och sitt kar. Sen att det inte är bra är en helt annan sak.

Man lär sig av sina misstag och gör dom inte mer än en gång.

MVH /Tobias
#21 - 14 april 2008 14:46
mjo,kanske va lite hastig där,lessen.

Annons