Jordätare eller diskus

#1 - 19 mars 2014 11:51
Hej! Jag är sugen på att bryta lite ny mark för min del och testa hur det är att ha antingen diskus eller jordätare i mitt kar då jag aldrig haft någon av dessa fiskarna innan! I mitt kar som är ett standard 540l med måtten 150x60x60 så har jag för närvarande:

8st Blue Honey Scalarer
2st Archocentrus multispinosus
ca 13st kardinaltetra
ca 18st guldbandstetra
5st corydoras sterbai
3st stora sajica och ca 10st ungfiskar
3st ancistrus
1st gibbiceps

Karet är inrett med ganska mycket växter, en del redmoore rötter och blästersand som substrat! Scalarerna är de enda fiskarna som jag känner att de måste vara kvar men annars är jag öppen för förslag om vilka som man bör plocka bort för att få ev nytillskott att trivas!

Den jordätaren jag har fått upp ögonen för är Geophagus Orange head, vilka fiskar funkar med denna? Gräver dessa mycket och skyfflar undan sanden? Är de känsliga, nybörjarvänlig?

Om man skaffar diskus istället, vilka fiskar rekommenderar ni att jag plockar bort då?
#2 - 25 mars 2014 02:11
Ingen som har några tankar om detta? Kanske kan man stoppa ner en liten grupp orange head (typ 4-6st) utan att plocka ur någon annan fisk?
#3 - 25 mars 2014 05:35
Har du läst på/tänker läsa på mycket om Diskus? Om nej på bägge tycker jag du ska släppa den arten.
Om du är villig att sätta dig in i Diskusen efter att ha läst på och fortfarande är motiverad tycker jag du ska pröva dem.
Kan tänka mig att både Sajica och Multispinosa kommer att reagera på värmen då jag tycker 28 är en lämplig temp.
Gibbicepsen kommer ju på sikt att bli i största laget kan jag tycka men har inga andra åsikter där.
Skaffa också en grupp från början med 10-12 individer. Och skaffa Diskusar som är minst runt 12-14 cm. Inte under

Annars är jordätare inget dåligt val det heller. Men de ställer krav på gruset som måste vara finkornigt och du får räkna med lite justerad topografi på botten bara. Orange head rekommenderas varmt. På sätt och vis en enklare fisk att hålla än Diskusarna. Hade jordätare förr och trivdes utmärkt med dem. Där är det nog bara Gibbicepsen som ju kommer att bli som en tanks i karet jag är tveksam till, men det är mera att jag tycker dessa skall vara i riktigt stora kar och ett 600 känns nästan som i underkant om du sett en vuxen.
#4 - 26 mars 2014 01:11
Tack för svaret!
Jo man har ju absolut tänkt läsa på ang. diskusen å jag har läst en hel del i både din och Mats Bryzell's trådar! Problemet är väl snarare att man ska få all information att fastna och sedan omsätta det i praktiken! ;)
Just nu lutar man väl lite mer åt jordätare lite pga det du skriver om att de är lite enklare att hålla och att jag inte riktigt vågar ge mig på diskus.

Gibbicepsen, jag kallar den för Rambo, räddade jag från en kompis som hade den i ett litet ca 50l akvarium med enbart ca 10 cm vatten i, utan värmare, pump eller ens ljus! När den blir för stor för mitt akvarium så får jag sälja vidare den till nån med större akvarium, eller om man själv skaffar större! Blivit lite sugen på att uppgradera till ett 720l! :P

Men om jag förstår dig rätt så tror du det kan funka att skaffa en grupp orange head och ha i mitt kar utan att plocka ur nån annan fisk än kanske malen när den blir för stor?
#5 - 26 mars 2014 05:58
Nu är inte Diskusen så svår som man tänker sig egentligen förutsatt att man sköter den konsekvent som den ska skötas med temp. vattenvärden, mat och vattenbyten etc. Det är ju som med skötsel av annan fisk egentligen fast med mindre slarvmarginaler.

Jag tror det går utmärkt med den kombo du uppgett. Tycker du ska titta på Pias och Hannes filmer där du kan se deras beteenden. Men som sagt finkornig sand och du får stå ut med att botten kommer att omdesignas av dessa härliga fiskar.
#6 - 26 mars 2014 07:46
Bluewing! Suger i mig allt om Discusar(det är helt ditt fel;)) varför skall Discusarna vara så stora vid inköp? Jag trodde man skulle ta hem de mindre och låta dem växa in i sitt akvarium? Lite tvärtemot planerar jag för Discus och handlar in Malawi, när Discus karet är aktuellt vill jag att det skall bli till det bästa. Jag blev rekommenderad rejält bottenfilter men då funkar det ju inte med sand. Vad tycker du om det?
#7 - 26 mars 2014 09:18
Kul att du är så nyfiken Juni:
Huvudskälet till att man köper stora Diskusar är att de växer under lång tid och under deras tid som yngel och ungfisk behöver de oerhörda mängder näring, protein etc.för att utvecklas korrekt. Denna föda behöver vara i bra kvalité. Man kan säga att de nästan simmar i foder i början. Samtidigt har de en större känslighet för infektioner än fiskar generellt. Så då behöver odlaren ge mycket mat, samtidigt som vattnet hela tiden måste vara i toppkvalité.
Detta blir en dyr affär för odlaren att få detta att fungera. Detta gör då att en del odlare tummar på foderkvalité etc. Men då kan de å andra sidan sälja Diskusarna billigare med större vinst. Seriösa odlare fullföljer detta hela vägen.
Blir det brister under uppväxten gällande näring eller infektioner så stannar Diskusen i växten eller blir deformerad eller får en större känslighet för infektioner. De får mindre hjärnor och får ofta lite underliga stereotypa beteenden.
Så skulle du köpa liten diskus, så behöver du ställa dig frågan om du är villig att mata 4-6 ggr (beroende på Diskusens storlek) per dag med foder i toppkvalité och samtidigt byta vatten så att vattnet hela tiden är i högsta kvalité? Detta då 7 dagar i veckan tills de nått en vuxen storlek?
När jag köpte mina Diskusar hade odlaren gjort allt detta tills de var halvvuxna. Tony hade sedan fortsatt denna hantering tills han sålde dem till mig.
När jag köpte Diskusarna så var de i en storlek som gjorde att det räcker med mat 2 ggr per dag. Jag kan byta vatten 1-2 ggr per vecka. Deras immunförsvar är färdigutvecklat. Så allt detta jobb är det som skapar det höga priset. Nu kostade mina 800:- st. ggr 10 st. Det finns seriösa odlare i Sverige som kan sälja fisk i hygglig storlek för mindre än hälften av detta. Men du kan också hitta fina fullt utvuxna Dskus för från 2000:- och uppåt.
Men som sagt jag betalar för att någon annan tagit ansvar för att få mina Diskusar i den storlek så att jag med normalt krävande skötsel kan få dem att leva och vara friska. En Diskus kan sedan bli uppåt 17 år har jag läst.

Varför skulle bottenflter vara bra för Diskus eller Malawi? Malawi gräver ju och gällande Diskus vill du ju har ur skiten ur karet inte nersugen i botten. Så där förstod jag inte rekommendationen.
#8 - 26 mars 2014 11:44
Återigen tack för svar! :)
Pias filmer har jag nog bara sett den senaste men Hannesc tråd om hans orinoco kar har jag läst från början till slut och det var väl lite den som startade suget, sjukt fint kar och fiskar! Sen har jag youtubat en hel del oxå! :) Finkornigt grus har jag och malen håller redan på att möblera om på lite ställen så jag tror det får bli en grupp med orange heads! :)
#9 - 26 mars 2014 11:49
Glömde fråga hur många du rekommenderar att man skaffar, blir en grupp om ca 6 st bra?
#10 - 26 mars 2014 12:57
Skicka pm till Pia eller fråga på Pias tvättstugetråd. Jag gissar Pia vet bättre. För att säkert få ett par skulle jag nog själv satsa på en grupp på 6-7 djur.

Annons