Jordätare, lek och yngel?

#1 - 22 september 2004 10:00
Jag har ett par Geophagus surinamensis i en relativt nystartad 375:a. De har som sällskap ett gäng Peru-scalarer, lite pisksnärtsmal och ett stim dolkstickstetror.

Jordätarna har nu lyckats med konsstycket att gräva lite fina gropar under mina rötter, och efter att ha läst på lite i ämnet så kan detta tyda på planerad lek/yngel. Från att tidigare ha varit rätt aktiva så är de nu mer fokuserade på sina "hålor", jagar bort andra fiskar som kommer för nära och äter mindre än vad de brukar (ibland kommer de inte alls fram fast jag vet att de älskar röda mygg).

Det lite mer tillbakadragande beteendet kom när jag släppte i mer fisk i akvariet, så min undran är om beteendet beror på att de är skygga/mesiga nu när det är mer fisk i akvariet eller om de har lekt och vaktar sin håla därför? Hur kan jag se om de har lekt? Några tips?
#2 - 24 september 2004 11:16
Ingen som är kunnig på jordätare? Jag fick för mig att det mestadels är mycket kunniga personer på detta forum (smörjer lite för att kanske trigga fram ett svar...) [:)]

Annons