Jordfelsbrytare

#1 - 14 oktober 2004 14:47
Hej.

Vi satte precis in en jordfelsbrytare till våra elektriska saker i akvariet.
Och då dog ALLA saker i akvariet. (2 pumpar och en ny doppvärmare etc)

Hörde med akvarieperson och dom sa att det är OMÖJLIGT att det skulle vara något fel på jordfelsbrytaren (vi brukar använda den annars för utomhus bruk när vi klipper gräsmatta etc).

Någon som vet vad som kan ha hänt?

/MVH Dennis
#2 - 14 oktober 2004 14:59
Stoppa in en "elektrisk sak" i taget och se vilken som får jordfelsbrytaren brytaren attt lösa ut (INGA HÄNDER I VATTNET!)
#3 - 14 oktober 2004 15:02
Inga av sakerna får jordfelsbrytaren att utlösa.
Dock så funkar hela inga av sakerna längre.

Inte heller om jag testar dem utan jordfelsbrytare. :(

/Dennis
#4 - 14 oktober 2004 15:05
Har du uppmätt spänning i uttaget? En jordfelsbrytare kan inte ha sönder elektriska komponenter.
#5 - 14 oktober 2004 15:09
har säkringen gått?
#6 - 14 oktober 2004 15:11
Nej, säkringen har inte gått heller tyvärr.

Otroliga är ju att ALLA sakerna i akvariet är trasigt nu.
Och inte heller har vattnet blivit strömförande eftersom sköldpaddan fortfarande lever som tur är.
#7 - 14 oktober 2004 15:15
Jag tror inte du har testat uttaget. Gör det.. koppla in en lampa eller dylikt och se om du har spänning.
#8 - 14 oktober 2004 15:18
Jo, det har jag testat och lampan fungerar utmärkt i uttaget.
#9 - 14 oktober 2004 15:22
Vad är det som inte fungerar?
Jordfelsbrytare kan som sagt inte ha sönder saker.
#10 - 14 oktober 2004 15:29
Ok, problemet i detalj:

Vi satte dit en portabel jordfelsbrytare i kontakten igår så att de eletriska sakerna i akvariet skulle vara skyddade tillsammans med våran sköldpadda såklar vid eventuellt jord fel.

Imorse när vi vaknade så hade ALLA (notera ALLA) elektriska saker i akvariet gått sönder.

Doppvärmaren: Trasig
Pump #1: Trasig
Pump #2: Semi trasig (den låter men kan ej pumpa runt vatten längre)

Jordfelsbrytaren hade INTE slagit ifrån.
Sköldpaddan levde fortfarande, så vattnet kan ej ha blivit strömförande.
Proppen hade EJ gått.

Uttaget har fortfarande spänning, testat uttaget med en vanlig lampa, inga problem.
#11 - 14 oktober 2004 15:33
Doppvärmaren= resistiv/mekanisk
Pumpar= resistiv/induktiv

Nix inte jordfelsbrytarens fel.

Vad som har hänt kan jag naturligtvis inte svara på men jag är säker på att det inte är den som är orsaken.

Har du tillgång till ett mätinstrument?
#12 - 14 oktober 2004 15:34
Har du testat om jordfelsbtrytaren fortfarande funkar?
#13 - 14 oktober 2004 15:36
Nej, tyvärr har jag inget mät instrument.

Jordfelsbrytaren fungerar fortfarande då alla kontroll lampor fortfarande lyser.
#14 - 14 oktober 2004 15:39
Jag har inte en aning om vad det kan vara, påminner lite om ett blixtnedslag eftersom alla saker har gått sönder. Dock skulle även säkring och huvudsäkring ha gått också.
#15 - 14 oktober 2004 15:42
Doppvärmare tål förvånandsvärt mycket.
Det kan röra sig om en transiet(spänningspik).

Även det låter ytterst osannolikt då det oftast drabbar ic-elektronik och inte resistiva komponenter.
#16 - 14 oktober 2004 16:03
Så, jag kan med andra ord, till 110% säkerehet, köpa nya saker och använda samma jordfelsbrytare eftersom det aldrig kan vara något fel på dessa?

Vill bara vara säker så jag inte bränner ytterliggare 2000:- utrustning.
#17 - 14 oktober 2004 16:18
Har du testat jordfelsbrytaren med en lampa eller något annat? Har du testat akvariesakerna i ett vanligt uttag?
#18 - 14 oktober 2004 16:28
Har Du kollat så att alla huvudsäkringar är hela?
Kan ju va en som är trasig.

Då kan man få konstiga fenomen när en eller flera faser saknas.
#19 - 14 oktober 2004 16:43
Ja, jag har testat ALLA akvariesaker i andra uttag, de fungerar EJ.

Kollat alla säkringar, dessa är hela. :(
#20 - 14 oktober 2004 16:53
Har du kollat att koppla en lampa VIA jordfelsbrytaren??
Håller lampan måste ju nya grejjer oxå hålla. Jag hade iaf inte trott annat..
Btw, har du kollat att koppla in din pump som stannat i ett uttag direkt å "petat" på impellern? Så har jag fått igång gamla pumpar jag trott va trasiga...
#21 - 14 oktober 2004 17:02
Nej, inte ännu testat att koppla någonting via jordfelsbrytaren då alla svar här säger att det inte kan vara något fel på just jordfelsbrytaren.

Jo, har testat just det på båda pumparna och ingen effekt tyvärr.

Tycker det är så otroligt att jag kört utan jordfelsbrytare i så många år, sen kopplar jag via jordfelsbrytare för första gången och allt går sönder direkt. :(
#22 - 14 oktober 2004 18:17
Testat en vanlig 60W lampa nu i 1 timme och den funkar utan problem MED jordfelsbrytaren vad jag kan se.
#23 - 14 oktober 2004 19:19
Då hade jag köpt nya grejjer. Om allt annat fungerar i alla möjliga lägen borde väl dom nya oxå göra så??
Hur mår sköldpaddan nu då, utan pump å värmare??
#24 - 14 oktober 2004 21:32
"Allt" som fungerar är en 60w lampa.. vet inte om jag vill se en vanlig bordslampa som samma elektroniska utrustning som det man har i akvariet direkt.

För sannolikheten att allt bara gick sönder av sig själv samtidigt är ju så otroligt låg.
#25 - 14 oktober 2004 21:45
Jo det är ett litet mysterium. Tragiskt sådant.

Finns det möjlighet att trippa jordfelsbrytaren? Då kan du testa vad som händer med en lampa som är inkopplad. Den ska bara slockna, om den pajjar oxå då är det dags att börja misstänka brytaren.
#26 - 21 oktober 2004 17:21
säger bara som elektriker! KÖP INTE SÅNT SKIT! installera en vid el-centralen istället! en elektriker gör det snabbt och till en hyfsad peng.... dessutom borde inte jordfelsbrytaren ta i sönder något såvida där inte är fel på den....
#27 - 21 oktober 2004 19:12
inte ens då ska något gå i sönder förresten för en jordfelsmätare mäter bara skilladen i mellan fas och nolla. och så mycket last ligger där inte på så det blir för mycket svinn...
#28 - 21 oktober 2004 19:40
Ta med jordfelsbrytaren till en elbutik och be dem testa den om du fortfarande är osäker.
#29 - 17 oktober 2024 12:12
[QUOTE=ZilverZtream;n32127]Hej.

Vi satte precis in en jordfelsbrytare till våra elektriska saker i akvariet.
Och då dog ALLA saker i akvariet. (2 pumpar och en ny doppvärmare etc)

Hörde med akvarieperson och dom sa att det är OMÖJLIGT att det skulle vara något fel på jordfelsbrytaren (vi brukar använda den annars för utomhus bruk när vi klipper gräsmatta etc).

Någon som vet vad som kan ha hänt?

/MVH Dennis[/QUOTE]

Hur gick det vad var felet så här 20 år efteråt :-)

Annons