ju större filter ju mer fisk?

#1 - 17 november 2006 19:56
imorrn ska jag tömma mitt 450 l och jag har tänkt flytta över max 100 st ancistrusyngel med genomsnittlig längd på 4 cm till ett 100 l akvarie... Då flyttar jag även det gamla inkörda ytterfiltret från 450 l till 100 l..då borde jag väl inte få problem med vattenvärdena? Nitriten alltså.. Filtret är till för 600 l och alla ancistrusar totalt blir ca 400 l vatten. I det nya lilla akvariet även har jag en cirkulationspump med filtermatta.
Enda skillnaden blir att vattenvolymen minskas till 1/4 av ursprunliga, men vistelsen i det lilla akvariet är endast i några veckor.

Alltså - kan jag klämma ihop alla malar i det lilla akvariet (och använda det gamla ytterfiltret i det) utan att riskera höga nitritvärden?

Synpunkter?
Lenis
#2 - 18 november 2006 11:22
det bör funka bra och du tar väl även vatten från det stora... det enda jag kan se som problem är väl stressen att fångas och flyttas som kan försvaga vissa individer...
#3 - 18 november 2006 11:43
hm jag har bestämt mig för att alla större yngel, ca 5 cm, får komma till det andra 450l och de mindre 3-4 får komma till 100l och gå där för tillväxt
#4 - 18 november 2006 23:55
åheim skrev:
det bör funka bra och du tar väl även vatten från det stora... det enda jag kan se som problem är väl stressen att fångas och flyttas som kan försvaga vissa individer...

Ja endel vatten bör man ta ifrån det gamla karet för att vattenvärderna inte ska förändras förmycket, dock så spelar det ingen roll ur "godabakterier sammanhang".

//Calle

Annons