Julabelysning

#1 - 17 januari 2010 00:00
Hallådär var på jula idag och såg den hära [COLOR=#800080]http://www.jula.se/minilysrorsarmaturer-128450[/COLOR]

Någon som vågar säga något om den? Det är ju 13 W och T5 så jag tänkte att den borde funka i något mindre växtakvarier?? För det är väl hyffsat ljus!?

Nu är det inga krävande växter jag funderar på att ha, Men lite vallisneria i ett 30 cm högt akvarie. Räcker den här rampen då? Jag blev iaf totalkär i den ;)
#2 - 17 januari 2010 00:04
Den du länkar till är på 8w :) I övrigt tror jag det blir svårt att hitta lysrör till den som ger ett snyggt ljus om det nu inte råkar va så att röret som sitter i redan ger ett snyggt ljus. Misstänker att det inte finns 8w aquarelle :P
#3 - 17 januari 2010 00:13
Jadu, man får nog fundera på var jag fick 13W ifrån..,

Men du tror alltså inte att den ger något bra ljus? hade tänkt ha kvar samma rör som det är med i.
#4 - 17 januari 2010 00:22
Jag tror du fick 13w från "Varianter" längre ner på sidan, finns även en lite längre modell.
Jag vet inte hur ljuset ser ut, och där står inte vilken kelvin det är på rören, men efter att ha sett dom andra rören i julas sortiment så ligger dom på 3-4500 kelvin, och det ljuset tror jag inte jag hade velat ha i någon kar här hemma. Du får kolla hur ljuset ser ut och själv avgöra om det kan passa dig. Huruvida det får växterna att växa vågar jag inte svara på :)
#5 - 17 januari 2010 00:39
Kruxet är väl att den sprider ljuset i typ 300 grader, alltså åt sidorna och uppåt också. Jämfört med en vanlig ramp som har reflektorer som riktar ljuset neråt inte åt sidorna.
#6 - 17 januari 2010 14:59
sting skrev:
Hallådär var på jula idag och såg den hära [COLOR=#800080]http://www.jula.se/minilysrorsarmaturer-128450[/COLOR]

Någon som vågar säga något om den? Det är ju 13 W och T5 så jag tänkte att den borde funka i något mindre växtakvarier?? För det är väl hyffsat ljus!?

Nu är det inga krävande växter jag funderar på att ha, Men lite vallisneria i ett 30 cm högt akvarie. Räcker den här rampen då? Jag blev iaf totalkär i den ;)

Jag har en lite längre modell av den där hemma och det är inget jag skulle vilja ha till nåt akvarie, lysrören som finns till en sån är inte samma som man normalt har till akvarier (annan effekt/längd) och ger lite blekt ljus (medföljande), det funkar säkert bra för växterna men har du några fiskar eller så ser det inte så snyggt ut
#7 - 17 januari 2010 18:30
Fuzzop skrev:
Jag har en lite längre modell av den där hemma och det är inget jag skulle vilja ha till nåt akvarie, lysrören som finns till en sån är inte samma som man normalt har till akvarier (annan effekt/längd) och ger lite blekt ljus (medföljande), det funkar säkert bra för växterna men har du några fiskar eller så ser det inte så snyggt ut

Ah,,!

Men då funkar den bra till växter? Att ljuset är tråkigt för fiskarna avhjälps ju lätt med ett par blåa LED dioder elr dylikt.

Elr?:)
#8 - 17 januari 2010 19:37
ja ska du bara ha enklare växter så brukar dom flesta lysrör funka om dom bara är starka nog och detta duger säkert till lite vallisneria men du får ju bygga nån ramp om det inte ska lysa åt alla håll och några blå och röda dioder så ser det kanske vettigt ut, kolla annars på secondhand om du vill få ihop nåt billigt, finns ofta gamla akvarieramper för en billig peng :)
#9 - 18 januari 2010 11:37
sting skrev:

Jag har 2st sådana med en hemmagjord reflektor under. Jag vände på fästena som följer med och använde de för att skruva ihop 2st. Hittade 2st små powerglo som jag satte i. för att fästa den över akvariumet gjorde jag bara ett hål i huven som följde med akvariet och la på den hemmagjorda rampen. Nålgräset jag har i växer så det knakar men HC-mossan får jag ingen fason på.

Annons