Julas blästersand, rengöring?

#1 - 21 augusti 2011 14:43
Jag har julas blästersand och tycker den är kanon. Men läst lite (och även sett) att skiten inte åker ner i sanden utan stannar på "ytan", vilket inte är lika snyggt och vad jag förstått är det ganska bra om det får blandas nere i sanden.
Vet att hannesc har sandsnäckor eller något liknande och gräver. Är detta något som man borde skaffa? Och är det möjligt att hålla beståndet nere med dessa snäckor? Behövs det något för deras skal som med äppelsnäckor?

Kanske finns många andra bra sätt, ge gärna tips på hur har borde göra!

Akvariet är 54L just nu, kommer vara det i några månader till, tills lägenheten är helt fixad. Jobbigt att flytta runt när man ska greja med väggar osv ;)
#2 - 21 augusti 2011 14:53
Hej! Jag har julas blästersand i mitt kar och som jag har uppleft det är det inget skit på "ytan" Jag har då corydoras i tanken som gräver runt i sanden :)
MVH Sofia
#3 - 21 augusti 2011 18:21
Jag kör med jula sand och har oxå sandsnäckor funkar riktigt bra och så länge man inte matar för mycket verkar dom inte bli för många .
#4 - 21 augusti 2011 20:25
SoffanB skrev:
Hej! Jag har julas blästersand i mitt kar och som jag har uppleft det är det inget skit på "ytan" Jag har då corydoras i tanken som gräver runt i sanden :)

MVH Sofia

Jag har också corydoras men upplever inte att de bökar tillräckligt djupt för att faktiskt gräva ner något.

chricka skrev:
Jag kör med jula sand och har oxå sandsnäckor funkar riktigt bra och så länge man inte matar för mycket verkar dom inte bli för många .

Okej, det låter ju bra! Blir dessa stora? Och är räknas de som "riktiga" snäckor eller ohyra egentligen? Behöver man lägga i något för deras skal ska hållas i bra skick?

Mycket frågor ;)
#5 - 22 augusti 2011 09:25
Det värsta med sandsnäckorna är att de ibland kan bli hur många som helst. Men som andra tagit upp i andra trådar, så kan man "enkelt" plocka bort dem om man kör med hävert.
#6 - 22 augusti 2011 09:38
snäckor är nyttodjur o inte skadedjur! jag har som sagt massor i mina kar. i det stora är det säkerligen 5-700 st. ser knappt någon på dagen. men på natten är de framme. o mina bottnar är tokrena. har aldrig rört bottnarna på över ett år.

om de blir för många så matar man fiskarna för mycket. dra ner på matningen så kommer snäckorna bli färre med.

nej jag har aldrig lagt i något extra för deras skal skull. de får leva av det som finns i karet o det har gått kanon

bilder:P där ser man skillnad på natt o dag.
#7 - 22 augusti 2011 14:14
Har du mycket i dina filter? (snäckor alltså)
#8 - 22 augusti 2011 14:20
ne inga alls. vad jag sett iaf. är ju ett ytterfilter så de har inte tagit sig in där.
#9 - 22 augusti 2011 15:16
hannesc skrev:
snäckor är nyttodjur o inte skadedjur! jag har som sagt massor i mina kar. i det stora är det säkerligen 5-700 st. ser knappt någon på dagen. men på natten är de framme. o mina bottnar är tokrena. har aldrig rört bottnarna på över ett år.

om de blir för många så matar man fiskarna för mycket. dra ner på matningen så kommer snäckorna bli färre med.

nej jag har aldrig lagt i något extra för deras skal skull. de får leva av det som finns i karet o det har gått kanon

bilder:P där ser man skillnad på natt o dag.

Haha vilken galen skillnad!

Jag menade mer, är det något man köper eller något man lätt kan få för att det är liknande ohyresnäckor :p Men blir nog oavsett vad en sak att satsa på, eftersom jag upplever att det inte går ner alls i sanden!
#10 - 22 augusti 2011 15:19
har också julas blästersand och sandsnäckor och det funkar finfint för mig med :)
#11 - 22 augusti 2011 17:13
Skulle man få betalt för sandsnäckor så skulle jag kunna sälja per kilo och bli rik [:(!]
#12 - 23 augusti 2011 18:20
Hur får jag då lättast tag på dessa? Be att få några av någon vänlig själv runt gbg (hisingen)? ;)
#13 - 23 augusti 2011 19:31
jag har skickat pm till dig tror jag. jag har massor som sagt. delar gärna med mig.
#14 - 27 augusti 2011 21:20
Säljs dessa snäckor någonstans? SKulle verkligen behöva ha ngt som får bort all skit som samlas på botten i mitt yngelakvarium, det ser inte klokt ut där i!
#15 - 27 augusti 2011 21:27
Im your man.
#16 - 28 augusti 2011 09:13
Haha hannesc är allas man! ;)
#17 - 28 augusti 2011 09:24
true story ;)

Annons