"Julas" filtersand som bottenmaterial?

#1 - 7 januari 2009 14:05
Hej!

Har hittat denna sanden http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=018297

Någon som har erfarenhet av den eller vet något om den?
Kan man använda den som bottenmaterial till akvarier? Inte farlig på något vis?

Den ser lite rödbrun-aktig ut. Rätt? Påminner den om rådasand?

Mvh Charlotte
Guest
#2 - 7 januari 2009 14:10
Jag använder den sanden hos mig ^^
Du kan kolla på mitt 484l's kar så ser du.
#3 - 7 januari 2009 14:25
Narii skrev:
Jag använder den sanden hos mig ^^

Du kan kolla på mitt 484l's kar så ser du.

Aha, där ser man :) Är det mörkare än biltemas blästersand?
Ser att kornstrl. är 0,2 - 0,7 mm. Trivs växter i så pass kompakt sand? Har massvis med malaysiska sandsnäckor som jag hade tänkt skulle få gräva sig igenom sanden dag ut o dag in, så det kanske hjälper till lite.
Guest
#4 - 7 januari 2009 14:29
jag har satt lite engelsk sjösten runt mina växters rötter :/ så vet inte hur de funkar me bara sand.
Jag tycker att sanden är ganska ljus. Men liiite mörkare än biltemas.

http://www.postimage.org/aV27M2RA.jpg
#5 - 8 januari 2009 14:55
Har nu varit på Jula o tittat på sanden, men avstod från o köpa den, då de sa att den innehöll kvarts (väldigt vasst) och en del salt också.

Beställde istället rådasand på Grizzly.
#6 - 8 januari 2009 17:06
annars är storleken på sandkornen iget problem, dom flesta växter trivs riktigt bra i fin sand, kör själv fogsand och den har ungefär samma grovlek
#7 - 8 januari 2009 17:35
Fuzzop skrev:
annars är storleken på sandkornen iget problem, dom flesta växter trivs riktigt bra i fin sand, kör själv fogsand och den har ungefär samma grovlek

Jag köpte 0,4 -0,8 mm, hoppas det kommer funka!
#8 - 8 januari 2009 18:45
Charlottis skrev:
Har nu varit på Jula o tittat på sanden, men avstod från o köpa den, då de sa att den innehöll kvarts (väldigt vasst) och en del salt också.

Beställde istället rådasand på Grizzly.

Sanden har funkat hur bra för mig, haft den i mitt akvarium över ett halvår nu utan problem. Tidigare när jag hade växter så växte de på bra och fick fina rotsystem. även mina fiskar som bökade mycket i botten gillade den och grävde extremt mycket, och deras skäggtömmar skadades inte, så att den är vass köper jag absolut inte. Har också massa malajsiska sandsnäckor i karet, så det kanske hjälper växterna iofs :)
#9 - 9 januari 2009 06:20
Charlottis skrev:
Jag köpte 0,4 -0,8 mm, hoppas det kommer funka!

jo det gör det absolut, fast precis som Johanski har även jag en bunt malaysiska sandsnäckor som vänder runt i sanden så skulle du inte bli helt nöjd med din sand så skaffa några sånna krabater du oxå, dom gräver ju ner sig under sanden på dagen så dom stör inte intrycket i karet heller ;)
#10 - 9 januari 2009 10:10
Fuzzop skrev:
jo det gör det absolut, fast precis som Johanski har även jag en bunt malaysiska sandsnäckor som vänder runt i sanden så skulle du inte bli helt nöjd med din sand så skaffa några sånna krabater du oxå, dom gräver ju ner sig under sanden på dagen så dom stör inte intrycket i karet heller ;)

Har mängder med malaysiska sandsnäckor i ett 110L hemma. Ska fånga in några o lägga i det nya när det kommer igång :)
#11 - 9 januari 2009 11:01
stoppa du i dom på direkten om du redan har en massa hemma dom gör ju bara nytta :)

Annons