Tjena!
Jag har ett nyköpt 45 liters akvarium som jag snart ska skaffa några snäcklekare till, Men har nu börjat fundera över om man också borde ha ett par Julidochromisar med dom, men funkar dom tillsammans? :O
Azur skrev:De flesta snäckskalslekare är extremt aggressiva, medan jullar inte är särskilt revirhävdande men har en väldigt uttalad tendens att hanen och honan vid störning blir osams och slår ihjäl varandra. I ett så litet kar skulle jag kunna tänka mig ett par brevis och en grupp av nån snabb stimfisk typ zebrafisk, inte mer.
Kjell Fohrman skrev:Som vanligt är literantalet ointressant utan det är längden som avgör för revirhävdande ciklider. Så ange längden.
Dock så behöver akvariet vara åtminstone 60 cm långt för att man skall kunna hålla 2 arter.
Eltejp98 skrev:Mitt akvarium är exakt 60 cm långt, men menar du att det skulle funka med några snäcklekare och Julidochromis i samma kar (?) och hur många av varje art? :)
Kjell Fohrman skrev:Dock så måste det finnas revirbarriärer i akvariet men då har i alla fall jag utan problem klarat av att hålla 2-3 hanar ihop med fler honor av såväl ocellatus som multifasciatus.
Sedan kan jag hålla med om att det går bra att blanda en tanganyikaciklid med någon liten stimfisk - att jag inte skrev det beror nog mest på att det känns som att blanda vaniljsås och ketchup. Det funkar säkert, men känns fel:p
Eltejp98 skrev:behöver Snäcklekare extra strömt eller syrerikt vatten? :O