Julii / trilineatus (?)

#1 - 27 januari 2011 16:15
Hur ser man skillnad på dessa?

Sen även: 2 av mina juliis har extremt stora pupiller, ögonen ser helsvarta ut, men den tredje har ljusa ögon, precis som på bilden i artbeskrivningen, what up?
#2 - 27 januari 2011 17:16
Trilineatus har tre distinkta linjer på bakroppen, hos julii är dessa mer diffusa. Julii har också mönster på huvudet medan trilineatus är mer allmänt prickig på huvudet. Har man väl lärt sig skilja dem åt är det, för det mesta, inte svårt alls.
#3 - 27 januari 2011 17:21
jaha! tack :D
#4 - 28 januari 2011 08:33
Mumin skrev:
Julii har också mönster på huvudet medan trilineatus är mer allmänt prickig på huvudet. Har man väl lärt sig skilja dem åt är det, för det mesta, inte svårt alls.

Vad jag läst & sett så brukar det vara Julii som har prickar på huvudet & trilineatus har mönster.
#5 - 28 januari 2011 19:09
Ja, visst har du rätt, kom också på det när jag var ute i dag att jag hade skrivit tvärtutimot. Sorry, roosterboy!
#6 - 28 januari 2011 19:27
men vafan, jag köpte JULII och de har MÖNSTER på huvudet. ska se om jag har någon fil att bifoga så får ni bedöma det hela! :)
#7 - 28 januari 2011 19:37
[ATTACH]41753[/ATTACH]
[ATTACH]41754[/ATTACH]
[ATTACH]41755[/ATTACH]
#8 - 28 januari 2011 22:57
Klockrena trilineatus. Julii har inte alls så distinkta linjer som dina har. Den här förväxlingen är jättevanlig hos många akvarieaffärer, för att inte tala om zoo-affärer utan större kunskap om fisk.
Trilineatus betyder just 'med tre linjer'
#9 - 28 januari 2011 23:10
men vafan, jahopp...
Nu blev jag rätt sur faktiskt.
Trodde stenhårt att jag hade julii.
Då måste jag alltså få tag i trileneatus sen då.
Jävla tur att jag inte han ner till djuraffärn igår och köpa nya då
(tänkt ha 8-10 stycken)
Tack för hjälpen, men fan att man blir irriterad!
(googlade förövrigt julii och de prickiga är ju inte alls lika söta som de mönstrade) :P
#10 - 28 januari 2011 23:13
lite glad blir jag när jag såg på artbeskrivningen att trilineatus är mkt lättare att hålla! :)
#11 - 28 januari 2011 23:20
googlade trilineatus, och alla bilder jag hittar är på corys med "sicksackig" rand. mina har mer julii rand, alltså lite bruten, och rak O_O
#12 - 28 januari 2011 23:24
sen... coryn på juliis artbeskrivning har exakt de mönster som mina har, den har ju inga prickar?
#13 - 29 januari 2011 07:53
Det är väldigt många som förväxlar just julii & trilineatus, men juliin ska ha små fina prickar. Det är många butiker som säljer trilineatus som just julii, har själv köpt trilineatus som julii för några år sedan när man själv var ny på corys.
Så att du hittar bilder på julii med mönster kanske inte är så konstigt, med tanke på att folk tror att de har julii fast det i själva verket inte är det.. Julii ska se ut som den i planetcatfishlänken i mitt förra inlägg.
#14 - 29 januari 2011 08:27
jaha! :D
Då vet jag med säkerhet att jag har trilineatus då! ^^

Men detta innebär ju faktiskt att det är en trilineatus på julii beskrivningen här på zoopet då? :P
#15 - 29 januari 2011 08:44
mja den bilden ser ut att vara en trilineatus, men den andra bilden tagen av David Sands är nog en julii.
#16 - 29 januari 2011 08:48
jaha ^^
menmen, om nu 2 kunniga människor tittat på mina bilder och säger att det är trilineatus så är det så då ^^
Bara så jag vet vad jag ska köpa sen, när jag utökar min grupp : >
#17 - 29 januari 2011 09:23
Hej!
Efter att ha läst den här tråden och kikat på mina c.julii (kan de inte sitta stilla nån gång??? :)) var jag rätt säker på att jag har trilineatus istället - det gör ju inget, de är söta ändå. Men så hittade jag det här på http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=378

Telling them apart without locality information is actually quite hard as some C. trilineatus can show the spotted head pattern traditionally associated solely with C. julii, C. julii appears also to have a shorter horizontal mid body stripe not reaching half way along the body.

Nån som blev klokare nu? :)

Hälsningar
Jennifer
#18 - 29 januari 2011 09:45
Ja, om den är prickig och inte mönstrad på huvudet kan det vara en trilineatus i alla fall. Julii kan också ha den svarta horisontella linjen kortare, den når inte ens halvvägs längs kroppen.
Om Davis Sands säger att hans foto föreställer julii så kan vi lugnt lita på att den gör det! Han är guru på corys.
#19 - 29 januari 2011 09:47
Ja, mina är ju helt klart trilineatus. Ska gå till affären på måndag och tala om det - få se om de tror mig!

Hälsningar
Jennifer
#20 - 29 januari 2011 09:49
Den prickiga trilineatus i jenmads länk ovan har ändå de distinkta tre linjerna längs kroppen.
Jag har äkta julii också, men de är otroligt blyga, ska se om jag får någon bra bild.
#21 - 29 januari 2011 09:51
så trilineatus KAN vara prickiga, men juliis kan INTE vara mönstrade?
Hajar jag rätt? ^^
#22 - 29 januari 2011 10:55
Mumin skrev:
Den prickiga trilineatus i jenmads länk ovan har ändå de distinkta tre linjerna längs kroppen.

Jag har äkta julii också, men de är otroligt blyga, ska se om jag får någon bra bild.

När jag klickar på länken i jenmads inlägg kommer iaf jag till artbeskrivningen för Corydoras julii på planetcatfish..
#23 - 29 januari 2011 11:24
Ja, så tolkar jag texten på länken.

Annons