Julklapp ;)

#1 - 16 november 2008 11:23
;) Mina föräldrar har nu bestämt sig för att jag ska få ett akvarium i julklapp. Kommer dock få fiskarna först femte januari .. men det är ju bara bra så att vattnet får "mogna" lite och växterna slå rot ..

Det är redan bestämt att det blir ett 98 - liters, tycker ni det är en passlig storlek för ett första akvarium?

Har problem med att artbestämma en underbar liten algätare i den lokala djuraffären .. Den liknar en pakistanbotia, men är inte riktigt så stor och är betydligt med gul i färgen än pakistanbotian. Någon med en aning om vad det är för fisk?

Jag kommer få två platyyngel från min kompis 200 - liters, en hona och en hane. Från djuraffären köper jag antagligen lite fler platyhonor. Allt som allt blir det nog ca 5 st platys.

Är förälskad i min kompis kopparbarber. Hanarna är röda som blod. Tror det blir omkring fyra stycken av dem.

Så, detta är fiskarna jag redan bestämt mig för:

Platys(ca 5 st)
Kopparbarber(ca fyra st)
Honungsguramis(2 st)

Jag skulle behöva tips på bra stimfiskar, gärna blåa. Har kollat upp neon/kardinaltetro men de är så ... vanliga.

Behöver också tips på bra malar. Helst inte så stora, men de får gärna vara mycket färggranna.
#2 - 16 november 2008 11:59
Jag ska också få till jul :D Fast dom ska ge mig pengar så jag får köpa vilket akvarium jag vill sen. Och dedt blir ju mitt tredje akvarium

Lite invädningar bara:
- Stoppa bara ner 5 stycken fiskar först, låt sedan dom vara där i en månad, sen i med ytterligare 5 till, vänta 3 veckor, sen 5 till, sen 2 veckor, och 5 till, sen tar du mer fisk varannan vecka tills du har önskat antal. Då startar akvariumet upp bra så bakterierna kommer igång. Tänk på att det är en bit natur du håller på att starta!

- Slamsug inte bottnen/byt inte vatten den första månaden

- Kopparbarber är stimfiskar, därför ska du helst ha minst 10 stycken, annars kan dom bli ensamma, ledsna, och aggressiva.

- Alla guramis måste ha minst 2 honor per hane, annars jagar och misshandlar hanen sin enda fru.

- Tror inte du ska ha mer fisk sen, detta är ett bra fiskantal att ha. DOck kan du ju öka på sen om du känner det är för lite fisk.

- Färgglada malar finns inte, jag föreslår du köper 5 stycken "Otocinclus vittatus" istället, inga malar, men fina små städfiskar.

Lycka till!

Och förresten en grej till, har du koll på hur du städar akvariumet varje veckaa? Jag frågar eftersom fiskarna inte mår bra annars. Om du inte vet, så gör såhär:
1. Köp en slamhävert och en 10 liters hink som inte använts till såpa eller liknande!
2. Stoppa ner slamhäverten ner i grusen/ovanför sanden om du har sand, och pumpa ur en massa skitigt vatten nerifrån grusen.
3. Häll ut det i toaletten, och fyll hinken med lika mycket vatten som du tömde ur, gärna får vattnet vara lite kallare än akvariumets vatten.
4. Häll i vattenberedningsmedel till vattnet.
5. Häll i vattnet från hinken igen. :)

Och vid uppstarten av akvariumet kan Nitrivec medel vara bra att ha för att starta det lättare.
#3 - 16 november 2008 12:12
98L tror jag blir ett bra första akvarium. för små är svåra att hålla bra värden i.

Angående malarna så kan du gå in och titta på denna sida.
http://www.goc.se/j/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=60

lycka till
#4 - 16 november 2008 12:43
Trevlig julklapp och välkommen in i denna underbara värld :)

Läs gärna igenom denna länk innan du drar igång http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287&highlight=nyb%F6rjarguid
Mycket av det JojjeN skriver står där men det kan vara bra att känna till denna nybörjarguide.

Dina 5 Platy är en lagom skara att starta upp den första månaden med och 98L är precis lagom stort.

Lycka till med ditt projekt :)
#5 - 16 november 2008 15:53
Är kopparbarber stimfiskar? O.o Det visste jag inte. Min kompis har omkring fem stycken och de mår finfint. Måste väl anpassa mig efter deras behov då .. I min akvariebok står det att de inte stimmar lika mycket som andra barber. Kanske måste skippa dem då och hitta något annat.

Har även funderat på det här med guppies, visst är de fina små fiskar men har hört en hel del om att de odlade varianterna nästan inte tål någonting. Någon som har tips? Har blivit kär i en ormskinnsmönstrad hane i djuraffären.
Angående honungsguramina så är det nog inget problem med att skaffa två honor, de är ju så underbara fiskar.

Men så kvarstår ju problemet med stimfiskar, och den mystiska algätaren i djuraffären. Är verkligen intresserad av att få veta vad det är för fisk. Har inte lyckats hitta några foton som liknar den ..
#6 - 16 november 2008 16:03
En annan sak om kopparbarberna är att man borde ha både honor och hanar, på det sättet visar hanarna med större trolighet upp den fina färgen dem kan få.

Själv har jag haft guppies och tycker inte dem är så känsliga, det beror väl på akvariet och vart dem kommer ifrån. Men om du har balans i akvariet är det nog inga större problem. Själv lyckades mina första guppyyngel överleva i ett akvarium med kinesisk algätare(första akvariet, första missen *alltid minnesvärd :)*)
#7 - 16 november 2008 16:05
Matuski skrev:
Är kopparbarber stimfiskar? O.o Det visste jag inte. Min kompis har omkring fem stycken och de mår finfint. Måste väl anpassa mig efter deras behov då .. I min akvariebok står det att de inte stimmar lika mycket som andra barber. Kanske måste skippa dem då och hitta något annat.

Har även funderat på det här med guppies, visst är de fina små fiskar men har hört en hel del om att de odlade varianterna nästan inte tål någonting. Någon som har tips? Har blivit kär i en ormskinnsmönstrad hane i djuraffären.

Angående honungsguramina så är det nog inget problem med att skaffa två honor, de är ju så underbara fiskar.

Men så kvarstår ju problemet med stimfiskar, och den mystiska algätaren i djuraffären. Är verkligen intresserad av att få veta vad det är för fisk. Har inte lyckats hitta några foton som liknar den ..

Guppy idag kan vara väldigt känsliga och många vuxna Guppy i butikerna börjar närma sig bäst före-datumet. De lever inte så länge (1-2år) så risken är stor att fisken i affären inte blir så långlivad.
Däremot om du lyckas få yngel så brukar de bli mycket tåligare och leva till full ålder.

Köp isf. Snakeskinhanen i den butiken och honor ur andra affärer. På så vis blandar du ut blodet och minskar risken för inavel. Inavel i sig är inte skadligt ett par generationer men det är bra att blanda in nytt blod lite då och då.

Tänk även på att vissa barber är fenbitare och inte bör hållas ihop med Guppy.
Det bästa är egentligen att hålla Guppy för sig men det kräver ju ett till akvarium. Nog bäst att börja med ett akvarium till att börja med så du inte tar dig vatten över huvudet ;) :p

Lycka till med allt och glöm inte fråga om det är nåt :)
#8 - 16 november 2008 16:12
Så, med andra ord, om jag vill ha guppys kan det vara en bra idé att köpa honor med "Graviditetsfläcken"? Så att om de får yngel, men sedan dör, så finns det en chans att ynglen växer upp?

Okej, så här har jag tänkt mig hittills;

5 st platy

3 honungsgurami

omkring 4 - 5 st Ottosar

Vilket skulle då vara ett bra antal guppys, eller blir det då för många? Och om det finns tillräckligt med plats för kopparbarber, hur många av dem skulle då rymmas? tar hellre kopparbarber framför guppys.
#9 - 16 november 2008 16:23
Matuski skrev:
Så, med andra ord, om jag vill ha guppys kan det vara en bra idé att köpa honor med "Graviditetsfläcken"? Så att om de får yngel, men sedan dör, så finns det en chans att ynglen växer upp?

5 st platy

3 honungsgurami

omkring 4 - 5 st Ottosar

Vilket skulle då vara ett bra antal guppys, eller blir det då för många? Och om det finns tillräckligt med plats för kopparbarber, hur många av dem skulle då rymmas? tar hellre kopparbarber framför guppys.

Låter bra som "första" fiskar i akvariumet.
Något som kan vara bra är att du börjar ha i platyna till en
början och har i guramis och ottosar senare.
Därför jag säger det med gurami är att det kan vara lite känsliga
i nystartade akvarium(allafall vad jag har märkt) och burkar anpassa sig
snabbare i en inkörd burk...

Sen ett tips vid vattenbyten:

Köp en längre slang som når från akvariumets plats till badrummet + någon meter eller två till.
Sen köper man också en snabbkoppling som finns ex. till trädgårdslangar.
Kolla så den passar på duschslangen
Se dock till att dina föräldrar är med på dethär,dom kan bli arga om dom inte vet något:p;)Och det är efter personliga erfarenheter...:p
Sen kan man köra med hävertmedtoden(tror det heter så).Ifall du har
frågor om det så säg till då.

//Micke
#10 - 16 november 2008 16:25
Okej, tack ;)

Mina föräldrar har sagt att de inte ska ha något med akvariet att göra. Så för en gångs skull är allt MITT! *muahahahaa*

Förresten, det här hittade jag på Kopparbarbens artbeskrivning;

Allätare. Äter i akvarium allt vanligt foder.
Kopparbarben är en livlig och fredlig fisk som inte går i stim på samma sätt som andra barber. Hanar kan t.o.m slåss en del sinsemellan. Den behöver gömställen och finkornig sand i akvariet. I akvariet skall också finnas stenar och rötter samt ha en öppen bottenyta. Dessutom skall akvariet vara tätt planterat och gärna innehålla en del flytväxter för att dämpa ljuset.
Den är romspridare bland växter och vid leken fastnar äggen på växterna. Hanarna har en mycket intensivare röd färg (speciellt i lekperioden) än honorna. Kopparbarben är en populär och lättskött akvariefisk.

Detta betyder väl att de inte är stimfiskar?
#11 - 16 november 2008 16:28
Matuski skrev:
Okej, tack ;)

Mina föräldrar har sagt att de inte ska ha något med akvariet att göra. Så för en gångs skull är allt MITT! *muahahahaa*

Då är det bara att köra med slang!;)
Ska skriva hur det funkar när jag orkar och har tid:p
Men tid har men väll inte om ens egan diskus par får frisimmande-
yngel för första gången?:D
#12 - 16 november 2008 16:30
Matuski skrev:
Okej, tack ;)

Kopparbarben är en livlig och fredlig fisk som inte går i stim på samma sätt som andra barber. Hanar kan t.o.m slåss en del sinsemellan. Den behöver gömställen och finkornig sand i akvariet. I akvariet skall också finnas stenar och rötter samt ha en öppen bottenyta. Dessutom skall akvariet vara tätt planterat och gärna innehålla en del flytväxter för att dämpa ljuset.

Den är romspridare bland växter och vid leken fastnar äggen på växterna. Hanarna har en mycket intensivare röd färg (speciellt i lekperioden) än honorna. Kopparbarben är en populär och lättskött akvariefisk.

Stimfisk och stimfisk...
Alla barber såvitt jag vet lever i stim i naturen!
Så varför inte göra det i ett akvarium?Det man vill åstakomma
i ett akvarium är ju en nartulig miljö?
#13 - 16 november 2008 16:33
Problemet är att jag inte vet om jag har plats med 10 st kopparbarber i mitt 98 - liters! Som mest tror jag att jag skulle få plats med fyra - fem st, om jag nu ska ha guppys också .. Vill inte överbefolka akvariet då jag hört en hel del ruskigt om nitrit- och ammoniakförgiftningar ...
#14 - 16 november 2008 16:33
Personligen tolkar jag det som att kopparbarberna helt enkelt inte beter sig precis som en stimfisk. Men å andra sidan har jag för mig att jag sett ett akvarium med kopparbarber som stimma riktigt fint. :) Det beror ju lite på hur akvariet ser ut i övrigt.
#15 - 16 november 2008 16:34
Matuski skrev:

5 st platy

3 honungsgurami

omkring 4 - 5 st Ottosar

Tror du gör helt rätt i att välja antingen Guppy eller Barber.

Väljer du Guppy så kvittar det om du tittar efter dräktighetsfläcken ;)
Alla Guppyhonor har dräktighetsfläck, vare sig de är dräktiga eller ej.
Men de kommer förmodligen leva några månader iaf. och under den tiden kommer de hinna yngla ett par gånger. Så hur som helst så kommer du ha Guppy så småningom :)

En lagom skara skulle vara 1 hane och 2-3 honor.

Väljer du Kopparbarber ist. skulle jag börja med ca. 10st och utöka till en mängd som ser lagom ut efter hand.
Tror nog ett femtontal skulle vara lagom men det är svårt att säga utan att ha sett helheten. Beror ju lite på hur mycket inredning du kommer ha mm.
#16 - 16 november 2008 17:15
Matuski skrev:
Okej, tack ;)

Förresten, det här hittade jag på Kopparbarbens artbeskrivning;

Fortfarande trivs dom att vara ett stim, även om dom inte stimmar.

Det är som om du har tex. 20 kompisar. Ni är inte med varandra allihopa hela tiden, men det känns skönt att veta att man har fler.

Om man ska fortsätta att jämföra med människan, så är det ju ofta så att dom utan kompisar blir mobbare. Likadant blir det med barber, om dom inte får kompisar, ska ingen annan ha det heller, då börjar dom trakassera och mobba alla i sin omgivning-
#17 - 16 november 2008 20:30
Matuski skrev:

Har problem med att artbestämma en underbar liten algätare i den lokala djuraffären .. Den liknar en pakistanbotia, men är inte riktigt så stor och är betydligt med gul i färgen än pakistanbotian. Någon med en aning om vad det är för fisk?

En praktbotia? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262&SOK=1

Inga botior är algätare ;)
#18 - 16 november 2008 20:32
Johanski skrev:
En praktbotia? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262&SOK=1

Inga botior är algätare ;)

Tänkte också på det, men eftersom han sa algätare. ;)
#19 - 16 november 2008 20:39
du kan ha 4-5 stycken kopparbarber..som artbeskrivningen lyder så går dom ej i stim och jag har samma erfarenhet..
#20 - 16 november 2008 20:44
Mr_alex skrev:
du kan ha 4-5 stycken kopparbarber..som artbeskrivningen lyder så går dom ej i stim och jag har samma erfarenhet..

Dom går ej i stim men trivs bättre i en skara på 10st. Blir skygga och visar inte sitt rätta jag om de inte är ett stim eller om du nu vill kalla det en skara.
#21 - 17 november 2008 13:43
Okej. Förresten, JojjeN, jag är en "hon". Och det är bara en av mina kompisar som har akvarium, det är hennes jag talar om hela tiden.

Jag har funderat lite, och tänkt att om jag har guppy först, och om jag tröttnar på dem så låter jag dem "dö ut" och skaffar sedan kopparbarber. Låter det OK?

Nej, det är inte en praktbotia. Faktiskt simmar en av dem tillsammans med en praktbotia, den är ungefär 1/3 av praktbotians storlek. Kan inte komma ihåg exakt vilken teckning den har, men den var klart mycket gulare än en pakistanbotia. De hade endast två stycken i affären så den kanske är ganska sällsynt. Om någon tror sig hitta en bild som liknar min beskrivning skulle jag gärna vilja se den ..

Kommer antagligen inte ha yngelbur utan låta det lilla ha sin naturliga gång .. Har ett 12 - liters "terrarium" som jag tänkt ha som sjukvårdsakvarium eller yngelakvarium. Dock kommer jag nog inte ha någon pump/filter i det, så undrar om det är en bra idé ..
#22 - 17 november 2008 13:46
Matuski skrev:
Okej. Förresten, JojjeN, jag är en "hon". Och det är bara en av mina kompisar som har akvarium, det är hennes jag talar om hela tiden.

Jag har funderat lite, och tänkt att om jag har guppy först, och om jag tröttnar på dem så låter jag dem "dö ut" och skaffar sedan kopparbarber. Låter det OK?

Gillar praktbotian men har hört att det inte är en nybörjarfisk och blir mycket stor. Några yngel får ju överleva i alla fall. Kommer antagligen inte ha yngelbur utan låta det lilla ha sin naturliga gång .. Har ett 12 - liters "terrarium" som jag tänkt ha som sjukvårdsakvarium eller yngelakvarium. Dock kommer jag nog inte ha någon pump/filter i det, så undrar om det är en bra idé ..

Det låter som en kanonbra idé.
Du kan skaffa en luftpump och ha i reserv till din sjukstuga om du vill. Det håller vattnet i rörelse.
#23 - 17 november 2008 14:06
Okej, bra. Måste väl se om min systers kompis mamma(de har haft ett 63 - liters) har kvar pumpen ... Tror mig minnas att de hade en hel massa fiskar som fastnade bakom den, men men ..

Okej, så det blir lilla Jeopardy som får plumsa i tillsammans med några honor först(ja, jag tänker döpa de fiskar jag kan känna igen, nej, inte med namn som Maja, Rosa, Lillen, Plutten, Pricken, Blacky eller nåt sånt*brr*).

Vill dessutom dela med mig om två händelser i djuraffären som hände senast jag var där;

1.
Då jag gick och såg på den okända botian, kom djuraffärens akvaristproffs(XD) förbi. Jag har varit där ganska mycket tidigare*vissla*, och plötsligt sa hon;
"Moi!"
Det betyder Hej på finska, och jag tyckte det var jättepinsamt. Varför måste hon känna igen mig ??

2.
Då jag satt och såg på guppyhonorna som simmade omkring i ett litet 63 - liters, upptäckte jag plötsligt något minimalt som rörde sig i ögonvrån. Ett guppyyngel! Det var kärlek vid första ögonkastet! Då hände någonting fruktansvärt. En av honorna började jaga "Mitt" lilla yngel! Dock slutade jakten ganska snabbt, ynglet kom undan och allt var bra. Jag kom på mig själv med att ha hållit andan och tyst hejat på det lilla ynglet!

Är jag galen?
#24 - 17 november 2008 14:09
Har också en julklapp på gång.. :)
#25 - 17 november 2008 14:10
Matuski skrev:

2.

Då jag satt och såg på guppyhonorna som simmade omkring i ett litet 63 - liters, upptäckte jag plötsligt något minimalt som rörde sig i ögonvrån. Ett guppyyngel! Det var kärlek vid första ögonkastet! Då hände någonting fruktansvärt. En av honorna började jaga "Mitt" lilla yngel! Dock slutade jakten ganska snabbt, ynglet kom undan och allt var bra. Jag kom på mig själv med att ha hållit andan och tyst hejat på det lilla ynglet!

Är jag galen?

Så du köpte inte det?

Om du inte gjorde det så är chansen stor att det redan är uppätet nu.
#26 - 17 november 2008 14:17
Nej, jag har ju inte ens ett akvarium ännu ..
#27 - 17 november 2008 14:23
Ett yngel kunde du gott kunnat ha i 12 liters boxen sålänge. ;) För den hade du redan va?
#28 - 17 november 2008 15:08
Haha.. Vill du rädda alla yngel du ser kommer du ha att göra ett tag :D

Men visst är de söta. Riktigt söta... och såå små :)
#29 - 17 november 2008 18:13
Ja, 12 - liters boxen hade jag redan. Men undrar vad mina föräldrar skulle ha sagt om det. Där tror jag att de redan skulle ha ingripit. Vi får hoppas att någon annat upptäckte det i tid och tog hem det ;)

Jag kommer nog ha en hel del att göra, ja .. Men vad gör man inte för att rädda ett liv?
#30 - 17 november 2008 18:45
Matuski skrev:

1.

Då jag gick och såg på den okända botian, kom djuraffärens akvaristproffs(XD) förbi. Jag har varit där ganska mycket tidigare*vissla*, och plötsligt sa hon;

"Moi!"

Det betyder Hej på finska, och jag tyckte det var jättepinsamt. Varför måste hon känna igen mig ??

Det är väl bra, bli kompis med henne så kan du få tips och råd, och kanske rabatt (om hon jobbar i butiken).;)

Bor du i Finland?
#31 - 18 november 2008 12:58
Ja, jag bor i Finland ;)

Vi har redan frågat henne lite om det akvariepaket jag kommer få, har tyvärr tappat bort pappret där det står vad som kommer med i paketet, vilket är typiskt mig.
#32 - 18 november 2008 15:10
Jag körde ner 12 st fiskar i mitt nyuppstartade akvarium ca 2 dagar efter jag fyllt på vatten. Dock hade jag i filtergojs från ett filter som vart igång över ett år + JBL denitrol. Det funkade utmärkt! Dock som alla redan sagt, så startar man ju oftast med en fisklast på omkring 3 - 5 fiskar.

All annan info har väl alla andra tagit upp :)

Har du funtat någe på inredningen än ?:D De gångerna jag har köpt nytt akvarium har jag ritat på ett papper typ några dagar innan man skall hämta akvariumet. Fast det kanske bara jag som håller på med sånt ? ^^

Låter man det ta sin tid, så kommer det nog gå bra :)

Good luck :p

Mvh
Stoffe.B
#33 - 19 november 2008 18:03
Nja, jag har nog inte funderat så mycket på inredningen. Har ju hört att det ska vara både tätt bevuxna områden och öppna ytor, och gömställen och sånt, men har inte ännu börjat tänka speciellt på hur det ska se ut.
#34 - 19 november 2008 18:56
Matuski skrev:
Nja, jag har nog inte funderat så mycket på inredningen. Har ju hört att det ska vara både tätt bevuxna områden och öppna ytor, och gömställen och sånt, men har inte ännu börjat tänka speciellt på hur det ska se ut.

Okok :P Nää, bara jag som fjantar med det ^^ Jag har satt min växter glest, så sätter jag bara ner toppskott, som sen växer upp. Det är väl det billigaste alternativet.
#35 - 19 november 2008 19:12
Stoffe.B skrev:
Okok :P Nää, bara jag som fjantar med det ^^ Jag har satt min växter glest, så sätter jag bara ner toppskott, som sen växer upp. Det är väl det billigaste alternativet.

Bara och bara, själv roar jag mig för fullt med att rita upp en massa idéer på hur jag ska inreda det akvarium jag förhoppningsvis får till jul. :D
#36 - 19 november 2008 19:16
Aquario skrev:
Bara och bara, själv roar jag mig för fullt med att rita upp en massa idéer på hur jag ska inreda det akvarium jag förhoppningsvis får till jul. :D

Jaså jaså :p Där ser man allt! Haru kommit på något bra då?;)
#37 - 19 november 2008 19:28
Japp, jag har fått jättemånga idéer, men vet ungefär hur det ska se ut nu :)
#38 - 20 november 2008 13:43
Har nog gjort några små skisser, men vet ju inte riktigt vilka växter jag ska ha ... Några bra tips?

Antagligen ska vattnet vara mjukt och med neutralt pH, men jag vet inte vilken belysning som kommer med. Gärna lättskötta växter som inte bara går och dör :D
#39 - 20 november 2008 16:02
'Vattenpest' är bra att ha i ett nystartat akvarium. mina guppy yngel gillar att gömma sig under de väldigt små bladen. Ser ut som en julgran(med lyset släckt) :)
#40 - 20 november 2008 16:46
Javamossa är oxå bra om du vill ha många yngel ;)
#41 - 21 november 2008 11:42
Okej, tack ..

Med tanke på att jag ska ha platys behövs väl ganska starka växter? Undrar om någon sorts svärdplanta skulle passa i akvariet? Isåfall, vilken?
Bilagor:
#42 - 21 november 2008 13:22
Fast platys äter inte växter om det är det du tänker på?
#43 - 21 november 2008 13:24
Nej, vet att de inte äter växter men har hört att de gärna sliter lite i dem eller något liknande ..
#44 - 21 november 2008 13:28
Aldrig varit med om, varken i akvarium jag sett eller i mitt eget.
#45 - 21 november 2008 16:23
Säger samma! Har haft platy i mitt ena akvarium i över 2 år, å där har dom inte tjuvat något.
#46 - 22 november 2008 08:42
Vad bra ;) Då behöver jag inte oroa mig för det.

okej, så det här är de fiskar som jag tänkt mig för tillfället(kommer i den ordningsföljd jag köper dem);

Platy(5 st, 1 hane resten honor)

Otocinclus(5 st slumpmässiga kön)

Guppy(4 st, en hane tre honor)

Honungsgurami(3 st, en hane två honor)

Tycker ni att det låter bra?
#47 - 22 november 2008 08:54
Matuski skrev:
Vad bra ;) Då behöver jag inte oroa mig för det.

okej, så det här är de fiskar som jag tänkt mig för tillfället(kommer i den ordningsföljd jag köper dem);

Platy(5 st, 1 hane resten honor)

Otocinclus(5 st slumpmässiga kön)

Guppy(4 st, en hane tre honor)

Honungsgurami(3 st, en hane två honor)

Tycker ni att det låter bra?

Låter bra :)
#48 - 22 november 2008 08:57
Vad bra :D

Om det går mycket bra med akvariet kanske jag kan övertala mina föräldrar att skaffa ett 200 liters. Men det tar nog tid. Jag skulle älska att ha scalarer .. min kompis(som nu dyker upp väldigt ofta i den här tråden) har en marmorfärgad scalare som är helt underbar! De har en så elegant "touch" när de nästan glider fram i vattnet ..*drömmande blick*
#49 - 22 november 2008 09:06
Matuski skrev:

Om det går mycket bra med akvariet kanske jag kan övertala mina föräldrar att skaffa ett 200 liters. Men det tar nog tid. *

Säg inte det, det tänkte jag också, men det tog bara 5 månader. :)
#50 - 23 november 2008 11:18
"Bara" ;D

Tror ni det skulle passa att ploppa i lite gälört i akvariet också? Det växer ju relatvivt snabbt och ses oftast i nybörjarakvarier :P
#51 - 23 november 2008 11:43
SKulle gå fint.

Efter 5 månader är ju när akvariumet precis kommit i balans, och då byter jag ut det. ;) Fast kanske får 60 liters också hänga med.
#52 - 23 november 2008 12:16
He he ;) Du känner inte mina föräldrar .. Det tog evigheter och ett par tusen Aquasaurs, och en konstig sak som antingen är en vattenapa eller en artemia för att övertyga dem om att jag kunde ta hand om ett akvarium ..
#53 - 23 november 2008 12:52
Förresten, jag har funderat lite på vilken avlivningsmetod jag ska använda. Har ju hört om att koka eller lägga in fisken i frysen, men trots att det kanske går snabbt så gillar jag inte riktigt de metoderna. Någon speciell metod ni rekommenderar?
#54 - 23 november 2008 18:22
Jaha, här sitter jag då och pratar för mig själv. Men det är ju Söndag ..

Hittade i alla fall pappret. Det här är vad som kommer med(har översatt det från finska+är inte speciellt bra på finska så det kanske kan låta lite konstigt. Och kom ihåg att priset är i Euro, inte kronor);

Akvarium+ljusramp för ett lysrör 104,00
Filter Eheim Aquaball 2210 54,00
Doppvärmare Jäger 75W 27,45
Arcadia fresh water 15W 16,10

Vattenberedningsmedel Aqua Safe 250 ml 11,30
Bakteriekoncentrat Denitrol 100 ml 14,90
Växtgödning 7 kulor JBL 5,60
Växtgödning Flora Pride 250 ml 12,25
Håv grön JBL 12 cm 1,85
Engångshävert 7,30

T.ex mörk akvariesand 10 kg 8,90
Sand minst 15 kg=2 säckar 17,80

Paketpris 261,20

Tycker ni det är bra pris? Borde någonting mer köpas istället för det som kommer med i paketet, förutom termometer?
#55 - 23 november 2008 18:57
Matuski skrev:
Förresten, jag har funderat lite på vilken avlivningsmetod jag ska använda. Har ju hört om att koka eller lägga in fisken i frysen, men trots att det kanske går snabbt så gillar jag inte riktigt de metoderna. Någon speciell metod ni rekommenderar?

Stora fiskar = Tänk dig hur du sitter på bryggan och får upp en mört, hur avlivar du den? (Med andra ord, skär av huvudet/bryt nacken) Små fiskar = Ta en sax endast till ändamålet och skilj huvudet från kroppen. Eller stoppa fisken i en påse och kläm snabbt sönder huvudet.
#56 - 24 november 2008 02:39
Matuski skrev:
Jaha, här sitter jag då och pratar för mig själv. Men det är ju Söndag ..

Hittade i alla fall pappret. Det här är vad som kommer med(har översatt det från finska+är inte speciellt bra på finska så det kanske kan låta lite konstigt. Och kom ihåg att priset är i Euro, inte kronor);

Akvarium+ljusramp för ett lysrör 104,00

Filter Eheim Aquaball 2210 54,00

Doppvärmare Jäger 75W 27,45

Arcadia fresh water 15W 16,10

Vattenberedningsmedel Aqua Safe 250 ml 11,30

Bakteriekoncentrat Denitrol 100 ml 14,90

Växtgödning 7 kulor JBL 5,60

Växtgödning Flora Pride 250 ml 12,25

Håv grön JBL 12 cm 1,85

Engångshävert 7,30

T.ex mörk akvariesand 10 kg 8,90

Sand minst 15 kg=2 säckar 17,80

Paketpris 261,20

Tycker ni det är bra pris? Borde någonting mer köpas istället för det som kommer med i paketet, förutom termometer?

261.20€ e dyrt :/ Fick mitt 128liters + filter, lysramp, lysrör, sand, håvar, termometer och algskrapa för 140€. Splitternytt från butiken. Förresten var i Finland bor du?
#57 - 24 november 2008 16:21
Jag bor nära Borgå, butiken jag varit i heter Nelitassu/Pet point.
#58 - 30 november 2008 09:57
Ja, bara 24 dagar kvar [:o]
#59 - 3 december 2008 14:21
NYHETER!

Stora nyheter för mig, kanske inte lika stora för er ...
Min mammas arbetskompis hade fått syn på ett akvariepaket i ett reklamblad från Stockmann. Det var 128 liter och billigt!

Tyvärr verkar hon ha tappat bort bladet, men men ...
#60 - 3 december 2008 15:18
Är det din mamma som säger att reklambladet är borttappat?

Isåfall var det en ganska genomskinlig ursäkt, nästan 100% på att just det akvariumet ligger under granen till jul. ;)
#61 - 3 december 2008 15:28
Grattis och god jul, själv vill jag ha en tomtenissa som gömmer akvariejulklappar under våran gran..
#62 - 5 december 2008 15:12
Stora nyheter!

Eller, för mig alltså. Vi var till djuraffären idag och fick reda på vilken botian var! Ja, det var en botia. Den äter inte alger men jag bestämde mig för att hålla reda på algväxten själv. Annars är det väl till att skaffa mollys. Deras finska namn var "klovninouliainen" eller något liknande. De är mycket fredliga och ska helst hållas i stim på minst 6 stycken. Så jag skippar ottosana, trots att de är mycket söta, och tar dessa istället! Då vi var i butiken köpte vi även lite rötter och sten till det kommande akvariet. En "rot" är mangroveträd och den andra är en mangroverot. De är båda väldigt fina. Vi köpte också två sandgula stenar. Vet inte vilken sort det är, men är mycket fin och passar bra ihop med den ljusa sand jag ska ha(vi kollade i affären). Ska försöka få mitt lilla akvarium att likna en flodbotten. Hoppas jag kommer att lyckas.
#63 - 5 december 2008 15:16
Så vilken botia var det??
#64 - 5 december 2008 16:12
Botia histrionica var det latinska namnet.
De var så underbara i affären! Lite skygga kanske, men läckra! Deras färger är mycket starkare än på bilderna, tycker jag. Mamma blev också förälskad i en Ancistrusmal, men då jag nämnde att man inte kan ha dem i mindre än 128 liter och att hanarna får skäggtömmar sa hon inget mer, förutom att "jag borde söka prao här" eftersom jag visste vad varje fisk hette ... :confused:

Vi träffade på min "personliga" butiksanställda också. Det var henne vi frågade om fiskarna.
#65 - 5 december 2008 18:09
Gaffel skrev:
Grattis och god jul, själv vill jag ha en tomtenissa som gömmer akvariejulklappar under våran gran..

Mmm vem vill inte det,men det är svårt att gömma ett 1000liters under en julgran...:p
#66 - 6 december 2008 09:32
Ännu mer goda nyheter!
Nästa veckas fredag(12.12) åker vi till Helsingfors och hämtar akvariet med tillbehör och allt sådant. Sanden ska inte vara mörk som det var tänkt i början, utan ljus. Ganska små korn tror jag det är, men då jag inte har någon grävande fisk kanske det inte gör så mycket? Har funderat lite på inredningen, förutom växterna har jag nog allt klart. Kommer antagligen starta en projekttråd när akvariet kommer, så får ni se hur allt artar sig. Men man får vänta tills 5. Januari innan fiskarna plumsar i.

Har förresten varit och paxat en av min kompis yngel nu. Det är den enda i kullen(eller kullarna, det var två honor som födde ungefär samtidigt) som är röd korallplaty med musse pigg. Den är gullig!
#67 - 6 december 2008 11:04
Matuski skrev:
Ännu mer goda nyheter!

Nästa veckas fredag(12.12) åker vi till Helsingfors och hämtar akvariet med tillbehör och allt sådant. Sanden ska inte vara mörk som det var tänkt i början, utan ljus. Ganska små korn tror jag det är, men då jag inte har någon grävande fisk kanske det inte gör så mycket? Har funderat lite på inredningen, förutom växterna har jag nog allt klart. Kommer antagligen starta en projekttråd när akvariet kommer, så får ni se hur allt artar sig. Men man får vänta tills 5. Januari innan fiskarna plumsar i.

Har förresten varit och paxat en av min kompis yngel nu. Det är den enda i kullen(eller kullarna, det var två honor som födde ungefär samtidigt) som är röd korallplaty med musse pigg. Den är gullig!

Varför vänta tills 5e januari? :)

Och vi vill gärna följa dagarna då du fyller upp sanden, möblerar med växter, osv, så lägg upp en projekt tråd med bilder när du börjar hälla i sand, osv. ;)
Bilagor:
#68 - 6 december 2008 14:01
För den 29de, dagen efter min födelsedag, åker vi till Lappland och då har jag ingen möjlighet att övervaka dem = förgiftning mycket möjlig. Och min mormor är inte speciellt bra på fiskar. Men hon har lovat att kolla temperaturen och sånt så att inte växterna dör.

Ja visst ska jag fota! Bara jag får upp bilden på den inredningen jag tänkt mig hittills ska ni få se den ... Men jag vet inte var kamerans USB - sladd är. Heter det USB?

Men kan beskriva den ändå. En av rötterna kan man lägga så att det bildas en liten "grotta" under den. Perfekt för botiorna och kopparbarberna(som verkar vara lite skygga de med). Det kommer vara mittpjäsen. Två brun/vita "snäckor" kommer läggas in under den, och två fina växter som jag sett i butiken men som jag inte vet vad de heter(de har små, ovalformade blad - platta - och växer lågt över gruset) ge lite färg vid vänstra sidan. En mindre, rak "rot" kommer luta mot en stor lavasten som jag har. En "spiralsnäcka" som är lite trasig(kommer nog se ganska naturligt ut, vilket är bra), och gråaktig kommer lysa upp det lite där. De kommer placeras till vänster. En av "sandstenarna" kommer placeras länge bak i akvariet med någon fin solitärväxt bakom den.
på högra sidan kommer den andra sandstenen tryckas in lite under den stora roten. Kan föreställa mig en av botiorna på den(den är ganska platt). Så fina färger!

Tänker inte bry mig speciellt om vilken svårighetsgrad växterna har, jag tänker bara ta reda på om de har rätt behov av ljus och vattenkvalité som jag kommer ha i akvariet.. Är beredd att ersätta dem i den takt som de dör.
#69 - 6 december 2008 15:10
NU kommer det bilder!

Hur inredningen förmodligen ska se ut:

Uppifrån: http://i34.tinypic.com/35mmt1i.jpg
Framifrån: http://i37.tinypic.com/2nurck9.jpg

Så, vad tycker ni? Bilderna är inte de bästa men min kamera är på villovägar så jag fick ta familjens istället.

I bakgrunden finns 12-liters akvariet som jag har rötterna och stenarna i just nu.
Kankse verkar lite ihoptryckt men jag vet ju inte om jag får 98 eller 120liters så det kommer nog bli mera rum sen.
#70 - 7 december 2008 08:36
Här sítter jag och pratar för mig själv, men ...

Jag har just fått min första finne på näsan(passar bra med att få en på självständighetsdagen 6.12).

Dagen vi ska hämta akvariet(lutar åt ett 120 liters, helglas med huv) har vi både Fysik och Kemi - förhör(eller halvprov skulle jag kalla det) och Musikförhör(också ett halvprov). Jag tror nog jag kan klara mig bra i FyKe men musik ... ??? Jag kan knappt några noter, tempor eller nåt sånt. C1 och C2 finns det, och en massa annat. Crescende och accelerando bla bla bla ... Varför i hela fridens namn måste allt vara Italienskt??? Nu kommer jag antagligen få underkänt i musik. Inte bra.
#71 - 7 december 2008 11:09
Histrionica:

http://www.loaches.com/species-index/botia-histronica/?searchterm=histrionica

Här säger de minst 60 gallon. Har själv haft Histrionica i mitt 350, och de är väldigt aktiva. Underbara krabater :)
#72 - 12 december 2008 11:26
Nu bär det iväg! Kommer sätta upp en projekttråd ikväll med den.

Annons