Julle yngel

#1 - 9 mars 2007 19:05
Hej
Har fått yngel av Marlier´s Julle.
Har ingen aning vilken mat dom ska ha??
Det lustiga är att det är på tok för mycket fisk i karet men endå har dom tagit ett stenrös som revir(väntar på ett större):) . Och dom verkar hålla andra fiskar på avstånd.

Kom på en till fråga: Hur känsliga är julle par om man flyttar dom (till det kommande karet) utan att paret bryter upp???

//Mattias
#2 - 9 mars 2007 19:09
Nykläckt artemia ska väl fungera?
Och vill bara gratta, marliers är supersnygga! :)
HazelCR
#3 - 14 mars 2007 11:44
MantaC0re skrev:
Hej

Har fått yngel av Marlier´s Julle.

Har ingen aning vilken mat dom ska ha??

Det lustiga är att det är på tok för mycket fisk i karet men endå har dom tagit ett stenrös som revir(väntar på ett större):) . Och dom verkar hålla andra fiskar på avstånd.

Kom på en till fråga: Hur känsliga är julle par om man flyttar dom (till det kommande karet) utan att paret bryter upp???

//Mattias

En flytt kan spräcka paret. Men jag har flyttat Jullepar och det har fungerat. Det jag gjort då, är att flytta med deras lekgrotta, närmaste omgivning, till nya karet.

Har du gjort flytten? Hur gick det?
#4 - 15 mars 2007 00:22
[QUOTE=HazelCR]En flytt kan spräcka paret. Men jag har flyttat Jullepar och det har fungerat. Det jag gjort då, är att flytta med deras lekgrotta, närmaste omgivning, till nya karet.

Har du gjort flytten? Hur gick det?[/QUOTE]

Nä dom har som sagt yngel över hela grottan + att karet inte har kommit. Tror dom får vara där tills dom små har blivit stora. Tänkte ha 170l som yngel kar nämligen.
Ja jag läste att det var lätt att spräcka ett lekpar vill ju inte riskera det.
Har 3 till av samma art + 4 Svartvita jullar, ska ha typ tre par hade jag tänkt mej har även cylinderus som oxå vill ha grottor.

//Mattias
#5 - 15 mars 2007 13:09
Jag har ett julle-par (regani) har en gång bytt ut hela inredningen och de höll ihop både före och efter, men jag hade kanske tur.

De har haft flera omgångar yngel (såg några nya den här veckan). Mina jullar går med andra fiskar (calvus, similis) och jag har inte flyttat yngeln eller specialmatat. Ändå överlever några yngel ur varje kull, har 4-5 halvvuxna jullar nu.
#6 - 15 mars 2007 15:14
Grattulerar! Att få jullar att leka är väll inte det enklaste :)

Hur ser man bäst skillnad på könen? hittar bara engelsk beskrivning. Och den förstår jag inte..Kanske kan ni hjälpa mig att översätta? Egna tips är också välkomna!

Taget från Cichlid-forum:
"Males also possess shorter, more pointed genital papillae, angled caudally. Females’ genital papillae are longer and more flat on the end than males’, probably for attaching eggs to the surface."

Hur stort var akvariumet som de lekte i Manta.? Och gjorde du något speciellt för att få dem att leka? Än en gång. Grattis!

Mvh. Simon
#7 - 15 mars 2007 15:57
"hanarna har kortare, spetsigare, bakåtriktad, genitalpapill (ung. "äggläggningsrör", syns bara strax innan lek). Honornas genitalpapill är längre och har plattare spets än hanen, förmodligen för att kunna fästa ägg till underlaget."

I praktiken ser man inte skillnad på könen av Julidochromis.

Risken är tyvärr mycket stor att paret blir osams; jag skulle nästan gå så långt som att säga att förr eller senare blir alla par osams, och den större fisken dödar den andra.
#8 - 16 mars 2007 22:59
[QUOTE=Simpor]Hur stort var akvariumet som de lekte i Manta.? Och gjorde du något speciellt för att få dem att leka? Än en gång. Grattis![/QUOTE]

Dom bor i ett 170l med på tok för mycket fisk men dom håller ett stenrös som revir.
Nä har massa små stenrös som är väldigt kompakta med små utrymmen och kraftig cirkulation och kör med bikarbonat för att höja ph.

//Mattias

Annons