Såg att ni snacka lite om olika akvarieshopar i Halmstad, ska införskaffa lite firrar.. vilken butik i halmstad är att rekommendera? Har varit runt och kollat lite på de olika ställena och fick absolut bäst hjälp och kontakt med personalen på akvarieshopen (den som ligger i en källare på (Nyatorp?) men hur är kvaliten på hans fiskar och tillbehör? Någon som har erfarenhet av tidigare köp i denna butik? tacksam för svar :)
Jag rekommenderar dig att gå till Åled´s, Halmstads zoologiska, Akvarieshopen, dessa helt utan inbördes ordning. Åled´s är överlägset störst,har flest fiskarter och bra frysfoder, men är kanske dyrare än de andra.
Halmstads zoologiska har ganska mycket att välja på i hyfsad prisklass, fast har som sagt inte alltid lika fräscht i lokalen. Billig "dussinfisk".
Akvarieshopen är fräscht, men en lite mindre butik med lite mer begränsat utbud, skall du köpa vanliga "dussinfiskar" så kan du dock gärna starta inköpsrundan här. Oerhört trevlig ägare.
I Halmstad kan du dessutom besöka Grizzlybutiken ute på Stenalyckan, var bara försiktig med vilka fiskar du köper, när jag har varit där verkar kvalitén på fisken varierat väldigt. Personalen kanske inte heller är lika kunnig som på de tre andra butikerna....det ÄR ju inte heller en renodlad akvariebutik så det kanske man inte kan önska sig heller. Ibland kan man dock göra fynd, en gång hittade jag jättefina högfenade fläckiga pansarmalar för endast 25:- stycket....:)
När det gäller storleken på guppy så varierar storleken med flera olika "parametrar",t.ex. honorna blir större för varje födsel/högre ålder, har de gott om plats och bra varierat foder så växer de bättre, samt att det varierar emellan olika akvariestammar hur stora de blir. Hos en odlare i stockholm som jag fick äran att besöka såg jag honor som var uppåt 7-10 cm stora, samt en del hanar som var nästan lika stora, men det var bara hans avelsdjur som var [SIZE=3][COLOR=Red]
så[/COLOR][/SIZE] stora.....:D