Jumboguppy?

#1 - 24 mars 2007 08:35
När jag var yngre så fanns det en variant av guppyhonor som var extremt stora och kallades för "jumboguppy". Dessa var kanske flera cm längre än de idag förekommande honorna på marknaden. Alltså betydligt större än en riktigt välvuxen guppy av de sorter som finns idag.

Är det någon som vet om dessa "jumbogyppys" fortfarande finns kvar?

VI köpte några vid nått tillfälle och när dom fick yngel var det kanske 100-150 yngel varje kull.

Har också hört talas om att det numera skall finnas framodlade stammar där hanarna blir nästan lika stora som nuvarande honor? stämmer det? någon som vet något om det?
#2 - 24 mars 2007 17:53
Jag vet en som har såna guppysar men det är bara honorna som är jättestora och hannarna är mindre än vanliga hannar.
#3 - 25 mars 2007 03:03
Hornbach i malmö har såna ibland... såg en sån där för några veckor sen.. största guppyn jag nånsin sett...
#4 - 21 april 2007 19:06
så dom dyker fortfarande upp ibland? undra om det e nån särskild stam eller om det är enstaka honor som helt enkelt blir så stora? eller nån uppfödare som "fuskar" med hormoner å sånt?

När jag hade sånna så fick honorna över 100 yngel i varje kull. Ibland betydligt mer än så. hade varit intressant å få se dem igen och dokumentera dem.
#5 - 22 april 2007 17:45
finns i grannkommuen här nere i småland, i Anderstorp, elelr har iaf funnits, han hade nog närmre 1000st, honor och hanar va jäkla så stora, kanske inte så mycket länge men rejält tjocka, såg närmast ut som rejält feta platys.
#6 - 22 april 2007 18:42
Pumba: du kan inte ta reda på vart han fått tag på dom?
#7 - 22 april 2007 19:05
jag frågade sist var han fick dem ifrån, hans importör köpte dem från Malaysia.

har inte direkt vägarna förbi där så ofta så blir nog svårt att kolla leverantören, men de flesta kör väl med samma eller?

Annons