Jumpstart av nytt kar

#1 - 10 oktober 2004 08:06
Hallå

Snart är det dax att uppgradera.Tänkte snabbstarta.Det jag tänkte göra är att först fylla med vanligt kranvatten och se till att allt funkar.Plantera växter och så.När allt är som det ska så tappar jag ut 100 liter och ersätter med vattnet från mitt gamla 130 liters.Tänkte även flytta över innerfiltret och köra tillsammans med det nya ytter filtret i en månad eller så.På det sättet borde jag kunna flytta med fiskarna samtidigt eller???
Fredrik
#2 - 10 oktober 2004 09:05
Det låter som det ska gå alldeles utmärkt...så gör jag själv när jag ska starta upp ett nytt akvarie.
Tar vatten från ett som varit igåmg länge o så låter jag en pump stå o går i det gamla innan några dar oxå.
På så sätt flyttar man bakterier o hela rasket så det e lugnt.
Man får koppa in fiskarna som vanligt bara ändå.
// Matte
#3 - 10 oktober 2004 10:03
Det brukar gå bra bara man matar sparsamt och använder filter som varit i det gamla karet. :)
#4 - 10 oktober 2004 13:00
Så har jag gjort med alla mina kar, utom den förste förståss. Fungerar hur bra som helst. Om du tar 50% gammalt vatten och 50% från kran, så blir det ju som efter ett vanligt vattenbyte för fiskarna. Du behöver ju inte fylla upp karet helt, om du inte kan "låna" rätt mängd vatten, man kan fylla på resten i omgångar under några dagar.

Har faktiskt sluppit nittittoppar i alla kar som jag gjort så med. Brukar köra igång filtren som ska till nya karet i något av de gamla (om möjligt) ett par veckor i förväg, då är de "mogna" vid flytt.Ibland har jag lånat filtermaterial från ett gammalt filter till det nya, lägger man det närmast inloppet, så sprids bakterierna snabbt till nya filtermaterialet.

#5 - 10 oktober 2004 13:18
Den bakterieflora som du är ute efter simmar inte fritt i vattnet i någon större utsträckning, utan sitter mest fast på ytor i akvariet; inne i filtret, på grus och stenar. Krama ur ditt gamla filter i det nya akvariet så får du i en god dos bakterier. För att de bakterier som omvandlar nitrit till nitrat sen skall få en chans att föröka sig så kan du byta vatten så här
Töm ut en skvätt (20-30%) ur det nya akvariet.
Tag vatten från gammalt akvarium --> nytt akvarium.
Fyll upp det gamla akvariet med kranvatten.

Gör om detta ett par ggr i veckan.

På detta sättet får bakterierna i det nya akvariet något att äta (fiskavföring) utan att man behover riskera några fiskars liv och hälsa.

-- MW
#6 - 10 oktober 2004 13:21
Annars kan du fylla upp det nya karet helt, ta det gamla filtret och kläm ur och skölj i det nya karets vatten och sen låta det stå med pumpen igång nån vecka så blir det så bra så... =)

Annons