juvel 240l nån som vet snabbt?

#1 - 31 augusti 2006 15:05
nu står mitt juvelkar på plats äntligen!:) Jag undrar hur precis det måste stå.Ramen på karet sticker ut lite några millimeter nedtill framtill, vattenpasset visar liiite framåtlutning. ska jag dra karet bakåt så att det står längst med bänken,iså fall står det ut några milli bakåt i stället men det kanske är bättre:) inte behöver man nått underlag till karet? det står väll på ramen?
#2 - 31 augusti 2006 16:37
Ett ramakvarium är det inte så noga med lutningen. "liite" lutning går bra, gör det som är snyggast.

Nej, du behöver inte något underlag till ett ramakvarium.
mvh Mattias
#3 - 31 augusti 2006 16:57
[quote=morphriz]Ett ramakvarium är det inte så noga med lutningen. "liite" lutning går bra, gör det som är snyggast.

Nej, du behöver inte något underlag till ett ramakvarium.
mvh Mattias[/quote]Tusen tack för ditt snabba svar! bara och sätta igång och skölja grus då:p
#4 - 1 september 2006 19:37
nu har man det mesta klart:) Tänkte fråga om det går att sätta dit mera lysrör? jag har läst att det ska gå men hur går man till väga? Vad heter original lysrören som sitter på?
#5 - 1 september 2006 20:51
Du kan bygga på med en balk till och få 4 rör, finns lucksatser för ombyggnad också.
Se på Juwels hemsida:
Balken:http://www.juwel-aquarium.de/de/218.htm?cat=147
Luckorna:http://www.juwel-aquarium.de/de/klappenstze_multilux229.htm?cat=162

Sedan är ju frågan om generalagenten här i Sverige har dessa i sitt sortiment.
Kan vara värt att kolla om det är lättare från en tysk internetbutik.

Juwels originalrör tycker jag ger ett tråkigt och lite gult sken.
Jag körde med power-glo fram och sun-glo bak, blev mycket trevligare ljus och bättre färg på fiskarna (hade regnbågsfisk i det karet). Om kombinationen lämpar sig såvärst för växter har jag inget större hum om.
#6 - 2 september 2006 04:51
[quote=Lacustris]Du kan bygga på med en balk till och få 4 rör, finns lucksatser för ombyggnad också.
Se på Juwels hemsida:
Balken:http://www.juwel-aquarium.de/de/218.htm?cat=147
Luckorna:http://www.juwel-aquarium.de/de/klappenstze_multilux229.htm?cat=162

Sedan är ju frågan om generalagenten här i Sverige har dessa i sitt sortiment.
Kan vara värt att kolla om det är lättare från en tysk internetbutik.

Juwels originalrör tycker jag ger ett tråkigt och lite gult sken.
Jag körde med power-glo fram och sun-glo bak, blev mycket trevligare ljus och bättre färg på fiskarna (hade regnbågsfisk i det karet). Om kombinationen lämpar sig såvärst för växter har jag inget större hum om.[/quote] Tack för ditt svar,ja ljuset är väldigt tråkigt tycker jag ,ska gå på djuraffären i dag och fråga vad jag kan använda.
#7 - 2 september 2006 05:19
Jag har 4 st rör i mitt Juwel 240. Det blir lite trångt med reflektorer, men det går. Sedan behöver du inte köpa luckorna utan du skär till de som sitter original. Skär med en mattkniv och bryt av när du gjort en djup skåra. Skär rakt över först, och där du ska ha "gångjärnen" borrar du med ett läpligt borr och skär bort resten med kniven. Om det låter krångligt så fråga på bara!
Sedan har jag bytt ut mina rör mot Philips Aquarelle som jag beställt på www.pwss.se till nästan halva priset mot zooaffären. Det går även att beställa dessa på elaffären, men det kan vara lite leveranstid då.
Extra ramp kan du beställa där du köpt karet, men även där kan det vara lita lång leveranstid från grossisten. Jag gav runt 500:- för min extraramp, men det var det värt!
Kolla in min zoon så får du se det färdiga lysande resultatet.
#8 - 2 september 2006 08:54
[quote=ansjo]Jag har 4 st rör i mitt Juwel 240. Det blir lite trångt med reflektorer, men det går. Sedan behöver du inte köpa luckorna utan du skär till de som sitter original. Skär med en mattkniv och bryt av när du gjort en djup skåra. Skär rakt över först, och där du ska ha "gångjärnen" borrar du med ett läpligt borr och skär bort resten med kniven. Om det låter krångligt så fråga på bara!
Sedan har jag bytt ut mina rör mot Philips Aquarelle som jag beställt på www.pwss.se till nästan halva priset mot zooaffären. Det går även att beställa dessa på elaffären, men det kan vara lite leveranstid då.
Extra ramp kan du beställa där du köpt karet, men även där kan det vara lita lång leveranstid från grossisten. Jag gav runt 500:- för min extraramp, men det var det värt!
Kolla in min zoon så får du se det färdiga lysande resultatet.[/quote] om det låter krångligt:confused: du minns väll hur det var med vattenborren:p jag ska fråga om jag inte fattar,jag ska tänka lite först:D jag funderar att bara byta ut dessa två som sitter i,jag tycker inte det blir så bra sken,men jag vill ju att växterna ska få ljus så jag får väll se hur det blir,kör du med co2? tänkte mest på ditt lysande resultat i karen:) föresten,vet du om jag kan ha i nån fisk ännu? karet har varit i gång lite över ett dygn.
#9 - 2 september 2006 09:02
Jag har 29 grader i mitt juwel rio 240l med bra 2 lysrör.Jag har tagigt bort doppvärmaren också.Jag antar att du kommer upp till 30 grader med 2 rör till.De är för varmt för de flesta fiskar.Om du inte ska köra med diskus förstås.
#10 - 2 september 2006 09:06
Om du har ro till att vänta, så släpp i de första fiskarna till veckan. Vad ska du ha för fisk?
Ja, vattenborren kommer jag ihåg:D .

Jag skulle tro att det räcker långt om du byter ut de 2 rören som sitter i nu, och skaffar reflektorer om du nu inte har det redan. Köp lysrör som är bra tex Philips Aquarelle, de kostar lite extra men du tjänar på det i längden.
Jag sköter om ett likadant 240 också som jag inte modifierat med fler lysrör och det växer bra där med.
I mitt 240 där hemma så kör jag med co2, som du sa.
Jag ska ta kort på mitt 240 och lägga in på zoonen på rampen ikväll, så kan du se hur jag löst det hela.
#11 - 2 september 2006 09:08
[quote=rent vatten]Jag har 29 grader i mitt juwel rio 240l med bra 2 lysrör.Jag har tagigt bort doppvärmaren också.Jag antar att du kommer upp till 30 grader med 2 rör till.De är för varmt för de flesta fiskar.Om du inte ska köra med diskus förstås.[/quote]
Jag trodde att jag skulle få problem med det med i sommar, men det har faktiskt inte varit så farligt. Det har hållt sig runt 28 grader, men det var värre i det stora som var runt 30 grader.
#12 - 2 september 2006 09:09
[quote=rent vatten]Jag har 29 grader i mitt juwel rio 240l med bra 2 lysrör.Jag har tagigt bort doppvärmaren också.Jag antar att du kommer upp till 30 grader med 2 rör till.De är för varmt för de flesta fiskar.Om du inte ska köra med diskus förstås.[/quote]j hur långt tid tar det innan värmen är under kontroll? jag har värmaren på 27 och tempen visar 25 har gjort så hela morgonen,jag har 28 i mitt 70l kar,känns varmt och skönt:) iskallt i det andra,men fiskar är ju växelvarma så det går nog bra,tänkte släppa i 4 guldbarber inom kort . jag vill ha dom bästa rören till mina växtr räcker det med två så får det vara med fyra.
#13 - 2 september 2006 09:25
Ja, prova de ett tag om det räcker med 2 rör, annars är det ju bara att utöka.
Har doppvärmaren stått på 27 men du bara får 25 så är det säkerligen bara en missvisning på antingen doppvärmaren eller på termometern.
Om du har en sådan som man klistrar på utsidan av glaset, så köp en riktig och mäter i vattnet, då de är mer tillförlitliga.
#14 - 2 september 2006 09:32
[quote=ansjo]Om du har ro till att vänta, så släpp i de första fiskarna till veckan. Vad ska du ha för fisk?
Ja, vattenborren kommer jag ihåg:D .

Jag skulle tro att det räcker långt om du byter ut de 2 rören som sitter i nu, och skaffar reflektorer om du nu inte har det redan. Köp lysrör som är bra tex Philips Aquarelle, de kostar lite extra men du tjänar på det i längden.
Jag sköter om ett likadant 240 också som jag inte modifierat med fler lysrör och det växer bra där med.
I mitt 240 där hemma så kör jag med co2, som du sa.
Jag ska ta kort på mitt 240 och lägga in på zoonen på rampen ikväll, så kan du se hur jag löst det hela.[/quote] ja ,jag tror att jag byter ut dom här tlll två andra,jag fick förslag på zoo och bara ett rör kostade nästan 300:confused: huu..men det kan det kanske vara värt för att få ett snyggt alvarium och fina fiskar.
#15 - 2 september 2006 09:33
hella: Vad roligt att följa dig och dina akvariebestyr nu :) Som du kanske sett fick jag igång allt igår, det finns massor av bilder uppe på hemsidan redan ifall du är nyfiken :D

Lycka till, lägg gärna upp bilder på hur det går för dig!
#16 - 2 september 2006 09:34
[quote=ansjo]Ja, prova de ett tag om det räcker med 2 rör, annars är det ju bara att utöka.
Har doppvärmaren stått på 27 men du bara får 25 så är det säkerligen bara en missvisning på antingen doppvärmaren eller på termometern.
Om du har en sådan som man klistrar på utsidan av glaset, så köp en riktig och mäter i vattnet, då de är mer tillförlitliga.[/quote] jag har en temp längst upp i glas och den från juvel längst ner, båda visar 25 men jag ska vänta och se,det räcker nog annars bra med 25
#17 - 2 september 2006 09:35
[quote=Hella2]ja ,jag tror att jag byter ut dom här tlll två andra,jag fick förslag på zoo och bara ett rör kostade nästan 300:confused: huu..men det kan det kanske vara värt för att få ett snyggt alvarium och fina fiskar.[/quote]
Det var ett djä**a pris. Beställ från www.pwss.se isället och du får med reflektorer under det priset. Du får vänta ett par dagar, men det kan det vara värt.
#18 - 2 september 2006 09:38
Om du har ro till att vänta, så släpp i de första fiskarna till veckan. Vad ska du ha för fisk?
:) jag har ju inte roo...jo,jag vill inte utsätta mina guldbarber för nått,jag väntar tills måndag,jag tänkte ha gurami och nått stim tetror vet inte vad och en ciklid regnbågsciklid tror jag att dom heter och siameser ett par stycken.
#19 - 2 september 2006 09:39
[quote=ansjo]Det var ett djä**a pris. Beställ från www.pwss.se isället och du får med reflektorer under det priset. Du får vänta ett par dagar, men det kan det vara värt.[/quote]:D tror du,frakten då? jag ska kolla så får jag se.
#20 - 2 september 2006 09:40
[quote=Zeraphia]hella: Vad roligt att följa dig och dina akvariebestyr nu :) Som du kanske sett fick jag igång allt igår, det finns massor av bilder uppe på hemsidan redan ifall du är nyfiken :D

Lycka till, lägg gärna upp bilder på hur det går för dig![/quote] aha:) helkul med bilder jag måste skynda mig och titta,ja har ingen aning hur man lägger upp bilder,tänkte bli medlem så kanske det gär bättre:D
#21 - 2 september 2006 09:43
2 st Philips Aquarelle med reflektorer och om jag läst rätt så är frakten på 50:- då blir det exakt 500:- så du sparar faktiskt 100:-
Tänk på att det är 38 watt du har till Juwelkaret och de är 105 cm långa.
#22 - 2 september 2006 09:54
[quote=ansjo]2 st Philips Aquarelle med reflektorer och om jag läst rätt så är frakten på 50:- då blir det exakt 500:- så du sparar faktiskt 100:-
Tänk på att det är 38 watt du har till Juwelkaret och de är 105 cm långa.[/quote] Är Philips Aquarelle det bästa växtrören? blir det ett *mjuk* sken av dom? 130kr styck såg jag att dom kostade,det var inte farligt.aha med reflektor blir det 500..
#23 - 2 september 2006 10:07
jag ska byta vatten i det gamla karet i dag,kan jag ha det vattnet i det nya? eller är det dumt?
#24 - 2 september 2006 10:20
[quote=Hella2]jag ska byta vatten i det gamla karet i dag,kan jag ha det vattnet i det nya? eller är det dumt?[/quote]
Det är inte helt fel att ta 30% av det gamla till det nya, dock är det bästa att flytta pumpen med sitt material till det nya så kommer det igång med bakteriekulturer mm lite smidigare. Kolla runt bland inläggen här den senaste månaden, då det finns mängder med tips, så du får titta lite mellan fingrarna och även bilda dig en egen uppfattning.
Philipsröret är kanske lite kallt, då det ger ett lite blått sken. Personligen tycker jag det är det snyggaste röret, men det beror lite på vad man har för fiskar. Tex Kardinaltetran blir görsnygg och även guppy med lite blått i sig ser häftiga ut.
Här kan du kolla på de olika rören på plats i akvarium:http://saurama.aqua-web.org/
#25 - 2 september 2006 11:49
[quote=ansjo]Det var ett djä**a pris. Beställ från www.pwss.se isället och du får med reflektorer under det priset. Du får vänta ett par dagar, men det kan det vara värt.[/quote]

Jag tycker man skall ge den lokale zoo-handlaren en chans att justera priset.
Berätta vad du kan ge för samma sak på nätet (inkl. frakt o.s.v.) och se om priset blir mer rimligt. Jag gillar själv inte att pruta men jag tycker att man iallafall bör ge de lokala zoo-butikerna en chans att ta en funderare. Det kan dessutom vara värt någon krona extra att ha kvar zoobutikerna, fast det finns ju naturligtvis en smärtgräns!
#26 - 2 september 2006 12:25
[quote=Lacustris]Jag tycker man skall ge den lokale zoo-handlaren en chans att justera priset.
Berätta vad du kan ge för samma sak på nätet (inkl. frakt o.s.v.) och se om priset blir mer rimligt. Jag gillar själv inte att pruta men jag tycker att man iallafall bör ge de lokala zoo-butikerna en chans att ta en funderare. Det kan dessutom vara värt någon krona extra att ha kvar zoobutikerna, fast det finns ju naturligtvis en smärtgräns![/quote]
Jag håller helt och hållet med dig, men att gå från 300:- till 130:- i just detta fallet tror jag inte att den lokala butiken kan matcha. Skulle tro att det ligger under affärens inköpspris, om han inte köpt stora kvantiteter och fått det billigare på så vis.
Om man köper tex ett Aquarelle i akvariebutiken så har de lite flashigare förpackning än om du beställer på en elaffär, men den kastar man ju ändå, fast du får betala i slutändan för den tuffa designen.
#27 - 2 september 2006 12:33
såg du ansjo vad jag skulle ha för fiskar? vad tycker du om ciklider? dvärgciklider..
#28 - 2 september 2006 12:42
Jag är mycket förtjust i Apistogramma, trots att jag för tillfället inte har några. Har några Bolivianska fjärilsciklider och ett par sorters Palettciklider just nu. Vad har du annars för fiskar nu, mer än kampfisk?
#29 - 2 september 2006 16:19
[quote=ansjo]Jag är mycket förtjust i Apistogramma, trots att jag för tillfället inte har några. Har några Bolivianska fjärilsciklider och ett par sorters Palettciklider just nu. Vad har du annars för fiskar nu, mer än kampfisk?[/quote] ja dom är mycket fina. Korten på min zoon är ett år gammal:D måste uppdateras.Jag måste ta bort dom,jag har inte dom fiskarna nu,nu har jag bara fiskarna som står i min signatur:)
#30 - 2 september 2006 17:10
Apistogramma aggazzizi eller nått heter dom...dom fastnade jag för
#31 - 2 september 2006 17:19
Ett bra val, de finns i ett flertal varianter och färger, och är görsnygga!
#32 - 2 september 2006 17:44
[quote=ansjo]Ett bra val, de finns i ett flertal varianter och färger, och är görsnygga![/quote] Har du nån aning om vad dom kan kosta? Dom skulle få hem den röda färgen på torsdag,jag måste åka och kolla in dom då:)
#33 - 2 september 2006 18:18
Det är olika, men runt 200-250:- för ett par.
#34 - 2 september 2006 19:10
[quote=ansjo]Det är olika, men runt 200-250:- för ett par.[/quote] men dra mig nånstans:eek: ,ja då ska dom vara snygga:D synd att dom är ganska känsliga man får vara extra rädd om dom då:)
#35 - 2 september 2006 19:17
Smakar det så kostar det;) ! Kolla runt lite bland annonser både här och på zoonen eller www.ciklid.se där det brukar finnas lite Apistogramma till salu.
#36 - 3 september 2006 09:30
[quote=ansjo]Smakar det så kostar det;) ! Kolla runt lite bland annonser både här och på zoonen eller www.ciklid.se där det brukar finnas lite Apistogramma till salu.[/quote] ja det har du rätt i. allt kostar:) Nu ska jag kika runt på lite lysrör,det är igentligen för lite med två som bara ger ut 76watt,men det kanske man kan ändra på utan att lägga på ett extra rör,jo jag byter ut dom..hmm...kanske inte finns på mer watt en dom på 38 jag har..ska kolla lite
#37 - 3 september 2006 09:35
Den stora skillnaden du kan göra med befintlig lysramp är att sätta dit reflektorer. Det finns 40 watts lysrör, Aquaglo (tror jag det var) men 4 watt hit eller dit spelar ingen roll. Du får nog upp mot 50% bättre utbyte av rören om du har reflektorer, och de kostar runt en hundring styck.
#38 - 3 september 2006 10:47
mmm.. Det lutar lite åt philipsrören endå,om jag bara visste hur blått det blev:confused: lite svårt att se på bild. Men man vänjer sig nog,blir säkert snyggt.måste bara fundera lite till:)
#39 - 3 september 2006 10:49
[quote=ansjo]Den stora skillnaden du kan göra med befintlig lysramp är att sätta dit reflektorer. Det finns 40 watts lysrör, Aquaglo (tror jag det var) men 4 watt hit eller dit spelar ingen roll. Du får nog upp mot 50% bättre utbyte av rören om du har reflektorer, och de kostar runt en hundring styck.[/quote]vart köper man reflektor? och passar dom till vilken ramp somhelst? Har Aquael orginal-ramp med 2 rör.
#40 - 3 september 2006 10:51
Kolla på min zoon, jag har Philips i alla mina kar. Det kanske är svårt som du säger se på bild, men du kommer inte att bli besviken. De är många ggr bättre än originalrören tycker jag.
#41 - 3 september 2006 10:53
[quote=roysan]vart köper man reflektor? och passar dom till vilken ramp somhelst? Har Aquael orginal-ramp med 2 rör.[/quote]
Antingen beställer du på nätet, eller i den lokala zooaffären. De finns i olika längder som passar till de olika rören. Har du bara mellanrum mellan röret och själva kåpan så är det inga problem. De bygger ca 10 mm och sitter fast med clips som man sätter på lysröret.
#42 - 3 september 2006 10:58
[quote=ansjo]Kolla på min zoon, jag har Philips i alla mina kar. Det kanske är svårt som du säger se på bild, men du kommer inte att bli besviken. De är många ggr bättre än originalrören tycker jag.[/quote] ja,jag litar väll på dig då;) vet du om pwss är billigast?
#43 - 3 september 2006 11:03
i mitt 70l kar är guldbarberna väldigt fina, ljuset är liiiite blått,men i det större med gulaktigt sken är dom inte alls lika fina,det röda på fenorna syns ju knappt. syns rött fint i philips rören?
#44 - 3 september 2006 11:07
Skulle tro det. Försökte att beställa från den lokala elaffären men de kunde inte ta hem på ett bra tag, så det fick bli pwss, och de var billigast.
#45 - 3 september 2006 11:08
[quote=Hella2]i mitt 70l kar är guldbarberna väldigt fina, ljuset är liiiite blått,men i det större med gulaktigt sken är dom inte alls lika fina,det röda på fenorna syns ju knappt. syns rött fint i philips rören?[/quote]Ja, för att inte tala om det blåa, men det har du kanske inte några fiskar som är?
Såg nu att du hade neontetror;)
#46 - 3 september 2006 11:08
vet du vad ett T5 rör är?
#47 - 3 september 2006 11:10
Ett lysrör som är tunnare men med högre effekt. Passar inte till din ramp då det röret heter T8.
#48 - 3 september 2006 11:11
[quote=ansjo]Ja, för att inte tala om det blåa, men det har du kanske inte några fiskar som är?
Såg nu att du hade neontetror;)[/quote] jag tänkte ha blå gurami och mosaik,både rött och blått då:)
#49 - 3 september 2006 11:14
[quote=ansjo]Ett lysrör som är tunnare men med högre effekt. Passar inte till din ramp då det röret heter T8.[/quote] aha, tack för det,visst är det 120 cm långt både lysrör och reflektor som jag ska beställa.. jag har mätt rören för en halvtimme sen men måste baaara ha det bekräftat:D måste man beställa clips åxå?
#50 - 3 september 2006 11:20
Nej, det är 105 cm långt, för det var väl ett Juwel 240 du skulle ha det till? Artikelnr på lysröret är 219138!
Clips behöver du inte beställa, det ingår.
#51 - 3 september 2006 11:23
Artikel nummer på reflektorn är då 239038.
#52 - 3 september 2006 11:29
Beställ reservclips om de är plast i orginal.
Plastclipsen blir fort spröda av värmen eller ljuset.
#53 - 3 september 2006 11:30
[quote=ansjo]Nej, det är 105 cm långt, för det var väl ett Juwel 240 du skulle ha det till? Artikelnr på lysröret är 219138!
Clips behöver du inte beställa, det ingår.[/quote] hmm..ja du har så rätt,jag är som vanligt lite snurrig:) nu är det beställt!
#54 - 3 september 2006 11:37
Du får berätta hur det går!
#55 - 3 september 2006 11:47
[quote=ansjo]Du får berätta hur det går![/quote] jajja men! hoppas det inte dröjer så länge. Det ska bli intressant och se hur det blir. Hur gör du med svamparna i filtret? tar du åxå bort den svarta och gröna? jag har mina kvar så länge.
#56 - 3 september 2006 12:14
Den svarta har jag tagit bort, annars bara det går och går...
#57 - 3 september 2006 12:49
[quote=ansjo]Den svarta har jag tagit bort, annars bara det går och går...[/quote]Är det inte bra med kolfilter? eller är det bara för att det måste bytas ut var 3dje vecka?
#58 - 3 september 2006 12:51
nu äntligen har jag fått tag i dom två sista barberna ur mitt lilla kar,men fy sjutton vilket jobb! jag fick nästan ta ur hela inredningen innan det var klart! jaja,nu är det klart,vill ha dom i det större eftersom dom blir 10cm.
#59 - 3 september 2006 13:10
[quote=Hella2]Är det inte bra med kolfilter? eller är det bara för att det måste bytas ut var 3dje vecka?[/quote]
Aktivt kol tar bort även de nyttiga bakterierna i vattnet. Sedan blir det ganska dyrt i längden att köpa nya kolfilter, bättre då att ha en ett annat filter där.
#60 - 3 september 2006 13:50
[quote=ansjo]Ja, för att inte tala om det blåa, men det har du kanske inte några fiskar som är?
Såg nu att du hade neontetror;)[/quote] neontetrorna får stanna i det lilla,phu,jag ska alldrig flytta över några mera fiskar därifrån allafall:p jag tänkte förs på kardinaltetror men jag tror att det hellre blir rödmunnar:)
#61 - 3 september 2006 13:53
[quote=ansjo]Aktivt kol tar bort även de nyttiga bakterierna i vattnet. Sedan blir det ganska dyrt i längden att köpa nya kolfilter, bättre då att ha en ett annat filter där.[/quote] Tar det bort dom nyttiga:confused: inte direkt väl? varför skulle då juvel överhuvudtaget skicka med ett filter med aktivtkol då? ja,jag tänkte åxå på det att det måste bli väldigt dyrt i längden att köpa nytt hela tiden:) jag tänker ta bort mitt svarta efter 3veckor då,kanske är det bättre då att köpa ett blått med såna pyttesmå porer i. blev nyfiken på vad du har för innerfilter i ditt juvel 240, jag fick med en pump 1000/tim,jag tror att dom har bytt upp sig, tror att det var 600/tim förut.
#62 - 3 september 2006 14:06
Aktivt kol användes för att ta bort medicinrester efter medicinering!
#63 - 3 september 2006 14:08
Det är antagligen för att ta bort allt bös som simmar omkring i karet när man startar upp det som man får med den svarta.
Mitt kar köpte jag i våras, men har bara en 600 liters pump. Såg här på forumet att det enda som skiljer pumparna åt är impellern, så det är bara att beställa en större:D .
Kör även med ett Eheim 2017 ytterfilter till mitt 240.
#64 - 3 september 2006 14:12
[quote=ansjo]Det är antagligen för att ta bort allt bös som simmar omkring i karet när man startar upp det som man får med den svarta.
Mitt kar köpte jag i våras, men har bara en 600 liters pump. Såg här på forumet att det enda som skiljer pumparna åt är impellern, så det är bara att beställa en större:D .
Kör även med ett Eheim 2017 ytterfilter till mitt 240.[/quote] aha, gu så enkelt:D ja,själva pumpen ser faktiskt inte mycket ut för världen.
#65 - 4 september 2006 15:54
nu står jag i valet och kvalet om jag ska ha en keramikkruka eller en stengrotta i karet:confused: jag har redan en stengrotta i röd sten och dom andra stenarna är lite mörkare,tyckte kanske att det skulle bli fint med en keramikkruka,men en sån kanske ser löjligt ut,hör inte hemma i akvarium? eller är det jag som är lite nojjig bara:)
#66 - 4 september 2006 16:07
Fiskarna bryr sig inte, så det är bara du själv som avgör det;) , nojjig eller inte...
#67 - 4 september 2006 16:32
ansjo skrev:
Fiskarna bryr sig inte, så det är bara du själv som avgör det;) , nojjig eller inte...

Tack för dina snabba svar ansjo:) Det blir en stengrotta till
#68 - 4 september 2006 16:38
Bra val:p .
#69 - 5 september 2006 15:53
jag har nu en nitithalt mellan 0,05 och 0,1 när blir nitriten farlig för fiskarna? jag har nu satt i 5 mosaikgurami i dag karet har varit i gång ca 1 vecka.hur mycket vatten ska jag iså fall byta?
#70 - 5 september 2006 16:00
Har för mig att den inte är hälsosam över 0,3. Det räcker att du byter 10-20% vatten, så är den nog knappast mätbar längre.
#71 - 5 september 2006 16:43
ok.tack ansjo:) ska genast byta så dom inte far illa,nitrit kommer ju så snabbt!
#72 - 5 september 2006 16:53
jag ar en växt som gärna vill flyta upp,det är ingen flytväxt,men den har heller ingen rotstock som tex svärdplantan har,tror att den tillhör arten snabbväxande,kan jag ha den som flytväxt ändå? mina andra sådana växer på botten,den ser fin ut på ytan och skulle passa mina guramisar bra,ser nästan ut som en flytormbunke,fast det är det ju inte.
#73 - 5 september 2006 17:01
#74 - 5 september 2006 18:22
ansjo skrev:
Nej,dom ser nästan ut som en dvärgsvärplanta med denna är större,jag måste försöka ta reda på vad dom heter,dom är väldigt snygg iallafall:) jaha så var vattenbytet klart,bytte 30l.Får se om dom klarar natten med min nyinköpta trädgårdslang:) hoppas verkligen att den inte innehåller nått skit! sköljde ur den såklart först. men vad smidigt det gick och bara stå där och vänta en att kuta med en massa hinkar:p
#75 - 5 september 2006 18:32
föresten,är det nån som vet om pmdd blir gammalt? jag har tre flaskor stående i garderoben,dom har säkert stått ett år,jag har gett växterna mtg,men nu när jag har två kar lär det bli dyrt,så jag tänkte börja med pmdd igen,hur mycket var det nu igen man skulle hälla i ?
#76 - 5 september 2006 18:42
Hella2 skrev:
föresten,är det nån som vet om pmdd blir gammalt? jag har tre flaskor stående i garderoben,dom har säkert stått ett år,jag har gett växterna mtg,men nu när jag har två kar lär det bli dyrt,så jag tänkte börja med pmdd igen,hur mycket var det nu igen man skulle hälla i ?

grundreceptet är 10 ml/100 liter. Är det utblandat i vatten det som står i garderoben?
Detta är bara vad jag tror, att det inte blir gammalt men varför chansa när det inte är så dyrt att köpa nytt? Du har det hemma på bara några dagar om du beställer nytt.
Köpte själv lite över 150 kg tillsammans med en kompis, så vi klarar oss några veckor nu;) .
#77 - 5 september 2006 19:30
ansjo skrev:
grundreceptet är 10 ml/100 liter. Är det utblandat i vatten det som står i garderoben?

Detta är bara vad jag tror, att det inte blir gammalt men varför chansa när det inte är så dyrt att köpa nytt? Du har det hemma på bara några dagar om du beställer nytt.

Köpte själv lite över 150 kg tillsammans med en kompis, så vi klarar oss några veckor nu;) .

ja det står i vatten,jag har ju mera torrvaror eftersom man behövde så lite i en halvliters flaska,kommer ju inte ihåg hur man skulle dosera :confused: Miriam pelle och nån mer..så var det:p Den där växten har jag kollat upp lite och den liknar mycket Hygrophila stricta,den måste säkert vara i botten.
#78 - 6 september 2006 06:24
nu har mitt ena lysrör gått sönder:confused: det lyser väldigt svagt iallafall,jag har beställt nya från pwss men jag ska väll säga till om detta i allafall? det har ju inte gått en vecka ens:confused:
#79 - 6 september 2006 07:02
Är det originalrören från Juwel så kan det kvitta, de är inte mycket för världen ändå. Det kanske var lite otydligt innan, om du göder med PMDD så är grundreceptet 10ml/100 liter från varje flaska.
#80 - 6 september 2006 11:01
ansjo skrev:
Är det originalrören från Juwel så kan det kvitta, de är inte mycket för världen ändå. Det kanske var lite otydligt innan, om du göder med PMDD så är grundreceptet 10ml/100 liter från varje flaska.
aha! Då vet jag:) lysröret lämnade jag tillbaka och fick några siamesiska algätare i ställtet:) Mina nya kommer väll vilken dag som helst.
#81 - 7 september 2006 11:22
vet nån hur länge det brukar ta och frakta med bussgods från pwss? Jag har beställt lysrör och jag betalade in pengarna i måndags.Jag är lite osäker hur mina växter ska ta det om det dröjer för länge,jag har nu bara ett rör på 38w som fungerar,vill inte köpa ett nytt eftersom jag har beställt nya. Min ena siamesiska algätare såg jag ligga död på botten idag,är dom känsliga för frakt eller nått? Dom andra tre verkar pigga. Jag har juvels innerfilter som pumpar1000l/tim kan jag skaffa en till lika stark? tänkte på en fluval 4+ eller blir det för mycket.
#82 - 14 september 2006 15:10
:) nu har mina lysrör kommit! Tack för tipset ansjo! Det blev sjukt snyggt! Nu ser jag färgerna på guramina åxå:) Trist bara att det verkar vara 4 hannar och en hona :confused: kan dom verkligen leva tillsammans? hört att det kan bli bråk med flera hannar! Nått tips?
#83 - 14 september 2006 16:09
:p Du har fått svar i din andra tråd;) . Det var kul att du gillade ljuset, jag tycker likadant som du.
#84 - 14 september 2006 16:14
ansjo skrev:
:p Du har fått svar i din andra tråd;) . Det var kul att du gillade ljuset, jag tycker likadant som du.

japp såg det:)

Annons