Jag har övervägt att skaffa en Juwel foderautomat då jag kommer resa bort en hel. Oftast 3-5 dagar men ibland upp till 10 dagar.
Är en Juwel foderautomat något att ha?
Mvh Emil
[SIZE=1](har ett juwel akvarium med lucka för automaten)[/SIZE]
åheim skrev:Alla foderautomater med snurrande fodertrumma har liknande konstruktion och jag har aldrig upplevt det lyckat att köra flingor i varken eheim, hydor eller sera. Problem med väldigt ojämn utfodring pga flingor som har olka storlek och ibland kommer det inget och ibland massor! Granulat är helt klart att föredra för det ger en jämn distribution!
Jag tror inte du kommer tycka att det funkar med smått yngelfoder, det brukar vara närmast mjöl.Knax skrev:Finns det då granulat som passar för yngelutfodring?
Min tanke är att verkligen finfördela flingfoder och sätta automaten på minsta möjliga öppning.
Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
åheim skrev:Jag tror inte du kommer tycka att det funkar med smått yngelfoder, det brukar vara närmast mjöl.
Jag sågar inte din idé, du får prova och se hur det funkar :)Knax skrev:Mina yngel får fryst cyklops vanligtvis, men jag bryter av med lite flingor ibland. Dem finkrossar jag, men det blir ändå en del 1-2 mm stora flagor. Tänkte preparera lite sådant att stoppa i automaten. Om man sedan ställer den på minsta dos, borde det väl funka en vecka? Eller menar du att det ändå kommer för mycket?
Nu kapar jag en tråd igen. Förlåt. Fast det är ju högst relevant. :)
Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
Guldancistrus skrev:Vad är det för sjuk bruksanvisning som kräver en hel cd-skiva?
beerzon skrev:Tack för tipsen! Hade tänkt mata med granulat och maltabletter. Fungerar maltabletter också?
Einarsson skrev:Det är antagligen information om alla juwels produkter etc på den. Så nog inte bara bruksanvisning. :)
Knax skrev:LOL! Den maskinen kan ju vara lite kinkig att kalibrera, bara. Så länge matningen kommer före ölintaget borde det dock funka fint. :)
Einarsson skrev:Jag använde tejp för att sätta min Eheim foderautomat i något slags "mellan-steg-läge". Det funkade på den, nu vet jag inte hur juwels ser ut dock. :<
På datumen av dina inlägg att döma så verkar det bara handla om 4-5 dagar som du var borta och de lär de väl knappast svälta ihjäl under den tiden...Knax skrev:Japp, nästa gång blir det grannen. Så här olika doserar min automat på lägsta och näst lägsta läget:
[ATTACH]58860[/ATTACH]
Tyvärr kostade det ganska många svärdbäraryngel livet. Hade ställt den på minsta läget, med finfördelat foder (blandat flingor och granulat), eftersom alternativet med jättemycket mat inte var bättre.
Suck.
Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
åheim skrev:På datumen av dina inlägg att döma så verkar det bara handla om 4-5 dagar som du var borta och de lär de väl knappast svälta ihjäl under den tiden...