Juwel Lido, belysning

#1 - 30 juli 2007 16:56
Funderar på att köpa ett Juwel Lido 120 och ha som high-tech växtkar.
Problemet är väl egentligen bara belysningen... Det är ju superbra att Juwel gått över till T5, men 2st T5 över ett så högt kar tycker jag är för lite för mitt ändamål!
Hittat mått på det (eller någon som kan mäta sitt?), som jag tror ska vara rätt: 61 X 41 X 58 cm
Vilket är nu höjd, längd och bredd av dessa? [:o]
Jag är sugen på att testa T5, så jag skulle ju kunna byta ut rampen från Juwel och köpa typ en sån här om den kan passa (4*24watt, 60cm): http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/39102529761348ee1c9d9f716259f2f6/cl/details/cnid/15243fb57c904ddb7.48737787/anid/122056-sw/Arcadia%20Aufsetzleuchte%20T5%2060%20cm%204x24%20W%20-%20S%FC%DFwasser/
Hoppas bara att det finns nån som passar bra till Lido!
Annars skulle ju MH också funka, 1*150watt skulle kanske funka bra, eller tror ni att det skulle bli omöjligt att hålla koll på? finns det 90-100watt MH? Eller så kör man med typ 1*70watt MH + 2*24watt T5 i samma ramp (hängande).

Jag antar att man måste köpa hela Juwel setet och inte bara kan köpa akvarium + möbel? filter är jag egentligen inte heller intresserad av.
#2 - 31 juli 2007 21:25
Är det någon som har Lido själv som vet om det sitter fast någon list på överkanten av akvariumet (glaset) eller är det helt "rent", alltså bara glas hela vägen (utan några lister som inte går att ta loss utan våld)?
#3 - 1 augusti 2007 10:05
Har det inte själv, men på bilderna ser det ut som Rio serien.
Alltså, den övre listen går upp ovanför glaset, där ljusrampen och täckluckorna ligger på.
det går att köpa bara akvariet inkl pump etc löst, och bänken försig.
Man kan komplettera med en ljusramp till, så du får 4st 24Wattare. Den borde inte vara så dyr, till mitt Rio 400 skulle en extra ramp med luckor gå på ca 2000kr.
Och akvariet är högre än va det är djupt, så då borde det ju vara 41cm djupt.
#4 - 1 augusti 2007 21:25
Jo. jag är också rätt säker på att det är 40cm djupt, 60cm högt och 60cm bredd. Ville bara kolla för att bara helt säker på att man inte skulle köpa något i fler storlek :)

Jag fattade inte riktigt vad du menade med rampen. Är den trälisten fastlimmad i glaset eller går den att lytfa av?
Det går väl inte bara att köpa en ramp till och lägga ovanpå den andra, för det är väl lock på ramperna?

Jag har kollat lite och det finns tydligen några alternativ att välja på! För mig är det nog 4*24watt T5 (antingen hängade eller liggande på akvarium: den som jag länkade till förut) eller 1*70watt MH + 2*24watt T5 i kombinerad hängande ramp. Finns att köpa lite olika modeller på några ställen här i Europa iaf :)

Vad är det för pump som ingår? Sån Juwel-pump som sitter fastsilikonad? *hoppas inte det*
#5 - 2 augusti 2007 05:52
Japp, den övre "trälisten" är fastlimmad i glaset.

så som rampen ser ut nu är det täcklock som går att lyfta av helt, alltså täcklock|ramp|täcklock
så kan man köpa till en till ramp plus anpassade täcklock, då blir det.
täcklock|ramp|täcklock|ramp|täcklock.

täcklocken och rampen är helt löstagbara. så man kan anpassa det som man vill. om du åker till zoomässan eller herkules kan dom säkert visa dig. är inte hemma just nu så jag har inga bilder.

men om du kör på att komplettera med en juwel ramp till blir det ju väldigt snyggt. ist för att bygga eget.
#6 - 2 augusti 2007 10:47
Ska ta och göra ett besök hos Herkules. Tror inte att Zoomässan har Lido.

Tror du att det skulle funka att ta av den fastlimmade trälisten från glaset, typ "skära loss" från limmet med ett rakblad, etc?
Hur bred är listen? Om den inte är för bred, så spelar den kanske ingen roll.

Kommer nog att köpa något annat än Juwels ramp isf.
#7 - 2 augusti 2007 11:18
Mja... jag tror inte att den går att få loss. Men jag har ju då aldrig försökt ;) Den ser likadan ut som de som sitter på Rio-modellerna. Så du kan kolla på dom. Tror inte att Herkules har Lido inne, men de har Rio.
#8 - 2 augusti 2007 16:59
Har aldrig haft Juwel förut, så jag vet inte hur dom ser ut. Men ska åka till nån affär och kolla på Rio isf.

Jag fattar fortfarande inte hur du menar att jag ska göra mrlejon :confused: är locket (som går att lyfta på) av glas? Om det inte är transparant, så kan man ju inte bara lägga ännu en ramp ovanpå den gamla. Det kommer iaf inte att lysa igenom.
Vad kostar det att köpa till en sån extra ramp då (till Lido)?
Tror iof inte att jag kommer köra på det ändå! ;)
#9 - 2 augusti 2007 17:31
Jag har precis den lysrampen du ville ha fasst i 80cm utförande. Den går att justera så den i teorin passar 10 till ungf. 66cm (60cm rampen) längd på karet. Själva rampen har mycket bra kvalitet, robust och med skyddsglas för rören samt fasta reflektorer.
Däremot är stödbenen ganska veka så har du möjlighet kan jag rekommendera tillbehöret så man kan hänga rampen från taket.
#11 - 2 augusti 2007 21:14
Skitbra mrlejon! :) känner mig lite "seg" ;)
Fattar vad du menar. Men blir det inte konstigt med luckorna då i.o.m. att den smala plattan på ovansidan av 1 par lysrör ska vara i mitten av rampen? Så om man har 2 par lysrör på 2 smala "plastremsor" så kommer det inte passa superbra, men det ramlar ju iaf inte av!
Ska kolla om det överhuvudtaget finns i den längden jag skulle haft och vad det kostar...

Bra att höra vad andra tyckt om Arcadia (?) rampen! Ska se om jag hittar några andra sorts ben. Såg att den fanns ben av metall också. Eller så hänger jag bara upp den i taket. Ingen fara att den inte skulle passa då heller, om man kan justera längden på den. Bra att veta! :)

Tror faktiskt ändå att det kommer bli typ Arcadia, vill ha öppet kar också. Men känns ju lite onödigt om man kan få det för halva priset...
#12 - 3 augusti 2007 06:08
förstår inte riktigt vad du menar, men till den nya rampen får man 3 nya smalare täcklock som passar ihopo med 2 ramper.

Rampen går ju att skjuta fram och tillbaka längs akvariet, så den kan ligga var du vill. det är luckorna som styr positionen.
#13 - 3 augusti 2007 19:54
ok.

Har vart och kollat på några Juwel akvarium idag, men man kunde inte se rampen så bra ;)
Stod upp på en hylla...

Får åka till Herkules nån gång och kolla! Jag såg iaf hur bred trälisten var. Lite för bred tycker jag.... :( Är det nån som försökt ta loss den?
#14 - 5 augusti 2007 02:19
mrlejon skrev:
det går att köpa bara akvariet inkl pump etc löst, och bänken försig.

Går det att köpa akvariumet utan belysning? Kommer trälisten ändå att sitta på om man inte får med belysningen?

Jag stör mig otroligt mkt på den listen! [:(!] Jag vill ju ha ett helt öppet akvarium, så att man ser hela ytan, tydligt. Någon som vet om det finns nåt liknande akvarium som Lido (i form, kub, 120l)? eller är det enda sättet att göra ett akvarium själv isf (för mig blir det väl att lämna in till glasmästare! [:o])?

Hur har Juwel limmat rampen i karet. Jag tänkte på om man nu skulle få loss rampen (med våld), om det då skulle bli märken efter limmet på akvarierutan?
#15 - 5 augusti 2007 07:25
Nej det går inte att köpa utan rampen.
Du kan ju få bort listen, men då måste du förstärka med en glaslist, för i listen sitter det en förstärkning som binder ihop dom 2 lång sidorna.
så som du ser på mina bilder.
#16 - 5 augusti 2007 19:24
Men som 2 pinnarna som förbinder långsidorna är väl bara tillverkade för att man ska lägga lysrören på? Inte för att hålla ihop akvariumet/glaset så att den inte ska spricka/gå sönder pga vattentryck, ?

Går det verkligen att ta loss listen utan att det blir märken efter den i glaset?
#17 - 6 augusti 2007 05:55
Leonard skrev:
Men som 2 pinnarna som förbinder långsidorna är väl bara tillverkade för att man ska lägga lysrören på? Inte för att hålla ihop akvariumet/glaset så att den inte ska spricka/gå sönder pga vattentryck, ?

Går det verkligen att ta loss listen utan att det blir märken efter den i glaset?

Nej rampen ligger bara på listen längst ut i kanterna.
Nu är ju inte Lido så långt. Men dom 2 pinnarna har en väldigt avgörande roll för att inte rutorna skall bågna ut.

Jo, det borde gå, så länge du inte gör repor när du tar loss den. Den sitter bara med silikon, ta ett rakblad efteråt och ta bort det sista.
#18 - 6 augusti 2007 19:28
Om det är silikon, så ska det väl gå bra!! Hoppas jag.
Var på Zoomässan idag igen och han sa att ramperna inte hade något med tryck av vatten att göra...
#19 - 6 augusti 2007 19:34
Nej inte ramperna men väl staget rätt över.
Jag har iofs ett Rio 240 som jag klämt ner en extra lysramp i, men det var med skohorn. Täcklocken gjorde jag själv av originalen, det var absolut inga problem med en vass mattkniv och lite tankegång:p.
Sedan har jag även fått reklamera bägge Juwelramperna då de har slocknat, så håll koll på kvittot om du köper Juwel. Annars är det ett bra kar för en ganska billig peng!
#20 - 7 augusti 2007 12:47
Juwel känns rätt billiga tkr jag :/ inte så bra kvalitet direkt... mycket möjligt att jag fått fel uppfattning!

Kollade med glasmästare och han kan bygga ett likadant som Lido 120 för 1000kr. Bänken kan jag köpa löst för 500kr. Totalt 1500kr.
Juwel Lido setet här kostar 2000kr och i det setet vill jag ta bort ramp + pump!
Det blir tom billigare att köpa akvarium hos glasmästaren! :D Gött kommer absolut göra det och så köper jag en MH eller T5 ramp till karet. Har hittat en del alternativ som kan funka!! :)
#21 - 7 augusti 2007 13:51
Tycker det låter som en ganska bra lösning på ditt problem;)!
#22 - 7 augusti 2007 19:09
absolut! Då slipper jag också jobbet med att ta bort ramp + pump som sitter fast i glaset!

Nu tillbaka till belysningen. Jag har hittat hyfsat billiga ramper. En som är på 70watt (MH) och en annan som är på 150watt (MH) + 2*24watt (T5). Båda kostar lika mycket, men den på 150watt är tydligen snyggare :)
Man behöver ju inte ha på T5 också, men det kanske ändå blir för mycket för 120l kar (iof rätt så djupt, för bottentäckare tänkte jag på...)?
70watt blir väl för lite känns det som.

70watt (MH) + 2*24watt (T5) är det bästa alternativet jag hittat, också grymt mkt dyrare än dom andra!
Finns också 4*24watt T5 till bra pris och även 6*24watt T5 som iof är dyrare.

Vad tror ni skulle funka bäst?
#23 - 7 augusti 2007 19:20
Jag skulle i dina kläder satsa på 150w MH plus 2x24w T5. Har liknande i mitt kar, men 3x150 plus 2x54 w T5 och är supernöjd.
Jag har timer på ljuset och de tänds i intervaller och T5 rören ger ett snyggt kvällsljus men nackdelen är att de samtidigt tar bort vågspelet som annars blir av MH-belysning.
#24 - 7 augusti 2007 22:19
absolut att tänka på! Jag ska kolla på ramperna "live" också, det kanske nån som är jätteful som jag inte alls kan tänka mig att ha eller nån som är snyggare :)
#25 - 8 augusti 2007 10:02
Och skulle du byta upp dig i akvariestorlek någon gång så har du en bra ramp som kan följa med i bytet;)!

Annons