Juwel Rio 180 liter Back to nature Rocky bakgrund?

#1 - 20 juni 2014 12:11
Hej!

Tänkte köpa ett 180 liters Juwel Rio kar+bänk och undrar om denna bakgrund bara är att stoppa i sillicona fast? Eller måste det sågas till å så.
Är den anpassad till det här karet? Får filter paketet plats bakom?

Akvariet: 12231153-origpic-6735cd.png
Bakgrund: http://www.pwss.se/product.php?productid=3923&cat=215&page=1

Undrar även om det är rätt storlek på bakgrund? Akvariet ska vara 50 cm högt inkl ramp och 101 cm bred inkl ramp.

Finns även ett på 100X42 cm med båda insugen på höger sida av bakgrunden

Funderar även på varför ena insugsrastret typ sitter i mittet av bakgrunden och den andra vid filtret på 100X47 cm bakgrunden?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 20 juni 2014 12:26
Det intressanta är ju att veta vattenhöjden i akvariet och om akvariet INKLUSIVE rampen är 50 cm hög så låter det ju som om det är den bakgrund som är 42 cm hög och 100 cm lång som skall passa. När dessa bakgrunder introducerades så passade de exakt i Juwel-akvarierna men Juwel-aklvarierna kan ju ha färändrats sedan dess så jag kan inte med 100% säkerhet säga att det är så idag. Därför kolla innan du köper.
Vad gäller rastrena på bakgrunden så förstår jag inte alls varför det ena rastret sitter som det gör på länken ovan. Kollar du på BTN-hemsidan så sitter det inte där utan uppe till höger vilket är mer logiskt.
#3 - 20 juni 2014 12:44
Tack Kjell för svaret.
Får maila Back to nature och fråga.

På 100x47 så sitter rasterna på olika ställen, men på 100x42 så sitter de bredvid filtret som känns mer rätt.

Någon som vet "Vattenhöjden" dvs Botten på karet till början av rampen.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 20 juni 2014 13:10
brainstorm skrev:
Tack Kjell för svaret.

Får maila Back to nature och fråga.

På 100x47 så sitter rasterna på olika ställen, men på 100x42 så sitter de bredvid filtret som känns mer rätt.

Någon som vet "Vattenhöjden" dvs Botten på karet till början av rampen.

Om du mailar BTN så gör det på engelska (försäljningen och marknadsföringen ligger i Tyskland). Tycker att de företag där du har tänkt att köpa produkterna bör kunna få fram svar på dina frågor.
#5 - 20 juni 2014 16:43
lättare sagt än gjort :P hittar ingen kontakt mail :(
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 20 juni 2014 18:16
brainstorm skrev:
lättare sagt än gjort :P hittar ingen kontakt mail :(

Du bör väl veta var du skall köpa grejerna!!!
#7 - 20 juni 2014 18:25
[email]info@aqualogistik.com[/email]
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 20 juni 2014 18:30
[EMAIL="info@aqualogistik.com"]info@aqualogistik.com[/EMAIL]

OK om det är BTN-tillverkarna du vill ha tag på så. Då funkar även [EMAIL="info@backtonature.se"]info@backtonature.se[/EMAIL]
Men det enda de kan svara på är ju om var rastren sitter men det vet ju även försäljaren av bakgrunden.
#9 - 20 juni 2014 20:27
Du bör väl veta var du skall köpa grejerna!!!

Ber om ursäkt om jag på nått sätt gjort dig upprörd Kjell, men kollade hemsidan men hittade ingen kontakt adress.
#10 - 20 juni 2014 20:57
brainstorm skrev:
Ber om ursäkt om jag på nått sätt gjort dig upprörd Kjell, men kollade hemsidan men hittade ingen kontakt adress.

Du ska inte be om ursäkt...
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 20 juni 2014 20:57
brainstorm skrev:

Sorry om jag "lät" upprörd det var jag definitivt inte - tyckte bara din fråga verkade underlig eftersom du ju måste veta var du skall köpa akvariet eller bakgrunden och då är det ju lättast att fråga där.
#12 - 26 juni 2014 19:13
Ingen som har ett Juwel Rio 180 liters kar?
Skickade mail till båda adresserna, men får inget svar :(
#13 - 26 juni 2014 19:21
brainstorm skrev:
Ingen som har ett Juwel Rio 180 liters kar?

Skickade mail till båda adresserna, men får inget svar :(

Om du inte hittar någon kontaktinformation från det företag du tänkt handla av kanske du ska låta bli att handla på det stället. Vad tror du händer om någonting går fel... Även om det råkar vara BILLIGAST.

Prova att kontakta någon annan butik och se om du får svar på dina frågor och kanske råd och tips på en gång, chansen att du även får hjälp om något går fel ökar direkt bara du får svar överhuvud taget.
#14 - 4 juli 2014 22:38
simpson skrev:
Om du inte hittar någon kontaktinformation från det företag du tänkt handla av kanske du ska låta bli att handla på det stället. Vad tror du händer om någonting går fel... Även om det råkar vara BILLIGAST.

Prova att kontakta någon annan butik och se om du får svar på dina frågor och kanske råd och tips på en gång, chansen att du även får hjälp om något går fel ökar direkt bara du får svar överhuvud taget.

Tror du missuppfattat det hela. Jag försöker nå back to nature för att kolla om bakgrunden passar.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 5 juli 2014 07:20
brainstorm skrev:
Tror du missuppfattat det hela. Jag försöker nå back to nature för att kolla om bakgrunden passar.

Som jag skrev ovan så känner inte dom till detta för dom har ju inget med Juwelakvarierna att göra. Utan som jag skrev ovan - detta får du kolla med försäljaren
#16 - 5 juli 2014 07:49
brainstorm skrev:

Kolla med pwss... Borde kunna svara på din fråga.
#17 - 5 juli 2014 08:18
brainstorm skrev:

Då tycker jag absolut att du ska omvärdera om du överhuvudtaget ska köpa något från den butiken. Det hade inte jag gjort! Om det inte ens går att få tag i dem i försäljningsyfte, hur tror du då det går om något skulle krångla, du har fått en trasig vara eller behöver reklamera något?

Ett företag som inte går att kontakta låter inte seriöst alls.

Edit: Det är pwss du menar att du inte kan kontakta? Missade du "kontakta oss" länken som finns på flera ställen på sidan? http://www.pwss.se/help.php?section=contactus&mode=update
#18 - 5 juli 2014 08:24
Fattar jag rätt nu, att denna bakgrund har färdigborrade rasters just för Juwelkaren :confused:

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 5 juli 2014 08:27
Nasso skrev:
Då tycker jag absolut att du ska omvärdera om du överhuvudtaget ska köpa något från den butiken. Det hade inte jag gjort! Om det inte ens går att få tag i dem i försäljningsyfte, hur tror du då det går om något skulle krångla, du har fått en trasig vara eller behöver reklamera något?

Ett företag som inte går att kontakta låter inte seriöst alls.

Nja Back to Nature är tillverkare på samma sätt som Juwel är och inget av dessa företag säljer till konsumenter utan det är en butik som säljer produkterna som man skall fråga och det är också dit man sedan kan reklamera om något är fel.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 5 juli 2014 08:34
Inger H skrev:
Fattar jag rätt nu, att denna bakgrund har färdigborrade rasters just för Juwelkaren :confused:

//Inger

En gång i tiden för ca. 15 år sedan så tillverkades 2 modeller av Back to Nature för att exakt passa till Juwels akvarier. Dels så är de 2-delade (vilket gör att man inte behöver ta bort staget) och dels finns det ett filterutrymme som exakt passar för Juwels "filterlåda".
Dock sedan dess har mycket vatten flutit genom akvarierna och även om BTN den gången tog fram bakgrunderma lite i "samarbete" med Juwel så har sedan dess dels tagit fram sina egna bakgrunder och dels så har de även kommit ut med en del nya akvariemodeller och därför så är det inte säkert att måtten idag exakt stämmer (även om jag tror det). Därför bör man för att vara på den säkra sidan kolla med en affär som säljer såväl BTN som Juwel om de exakt passar ihop idag.

För övrigt anser jag att Orinoco (som också är en "Juwel-modell") kanske är den snyggaste av alla BTN-bakgrunder
#21 - 5 juli 2014 08:50
Aha, tack för den informationen :).

Annars så är det ju enkelt att limma en "vanlig" slime-line på glas och filterlåda, så gjorde jag/vi - mest "vi" :p. Fast då kanske inte utseendet på bakgrunden passar förstås.

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 5 juli 2014 08:57
Inger H skrev:
Aha, tack för den informationen :).

Annars så är det ju enkelt att limma en "vanlig" slime-line på glas och filterlåda, så gjorde jag/vi - mest "vi" :p. Fast då kanske inte utseendet på bakgrunden passar förstås.

//Inger

Fast Slimline fanns inte när dessa bakgrunder (Rocky Juwel och Orinoco) presenterades. Dessutom så blir det ju en "hel" bakgrund (herla filterlådan täcks) med dessa modeller vilket det inte blir med Slimline. Men Slimline är ett mycket prisvärt alternativ.
#23 - 5 juli 2014 09:02
Fast Slimline fanns inte när dessa bakgrunder (Rocky Juwel och Orinoco) presenterades. Dessutom så blir det ju en "hel" bakgrund (herla filterlådan täcks) med dessa modeller vilket det inte blir med Slimline. Men Slimline är ett mycket prisvärt alternativ.

Japp, det är det där prisvärda jag tänker på :)

//Inger
#24 - 5 juli 2014 10:46
Nja Back to Nature är tillverkare på samma sätt som Juwel är och inget av dessa företag säljer till konsumenter utan det är en butik som säljer produkterna som man skall fråga och det är också dit man sedan kan reklamera om något är fel.

Jag kanske var otydlig men det var precis det jag menade. Om det inte finns ett sätt att kontakta butiken så kan man inte reklamera om något går fel. I detta fall är det ju inget problem. Jag har varit i kontakt med pwss flertalet gånger.

Annons