Juwel Rio 180 sällskapskar + räkkub 20 l

#1 - 3 januari 2013 16:05
Jag samlar nu här ihop mina spretiga trådar till en projekttråd. Där jag också i fortsättningen kommer att skriva lite då och då hur det går med mina två kar. Jag är nu inte alltid så flitig på att uppdatera. Men som sagt.. lite då och då får det bli.

Byte till större akvarium
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=152491

Min lilla räkkub
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=154071

Corydoras panda som putsarfisk?
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=154716

Lernaea?
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155142

Mal/simblåsa
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=151254

Pansarmal kan ge ljud ifrån sig?
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=153062
#2 - 3 januari 2013 17:07
En kort resume av mitt akvarieliv

En kort resume av mitt akvarieliv.

Första omgången var under mina småbarnsår för nästan 40 år sedan. Kunskapen då var väl inte så värst stor. Det höll i några år.
Nästa period var för ca 25 år sen. Då med lite mera kunskap och två personer om samma intesse.
Nu är jag då alltså inne på min tredje och förmodligen sista period. Satsade med gamla kunskaper i bagaget. Och fick tänka om i väldigt mycket. Hade funderat ett bra tag och tyckte det var dags att göra slag i saken.

Alltså...december 2011 blev det köp av ett mindre kar på 60 l för att "prova på". Fyra månader senare blev det av en "slump" utbytt mot ett begagnat kar på 100 l. Detta blev jag dock inte helt nöjd med och började titta på ett större. Det blev att titta lite närmare på det ekonomiska läget och räkna. Intresset låg åt ett nytt Juwel Rio 180. Jodå.. ekonomin tällät detta köpet snabbare än jag beräknat.. redan i juni månad. Så.. i början på juli blev 100-literskaret utbytt mot mitt nya Juwel Rio 180. Som jag fortfarande är supernöjd med.

Så blev jag också nyfiken på att hålla lite räkor. Detta eftersom det var ett helt nytt område för mig. Det fick bli ett Aquael shrimpset på 20 liter. Inköp i september 2012. Där bor det nu ett antal körsbärsräkor tillsammans med Endlers. Och nu har jag även ett antal räklingar som kravlar omkring inne mossan.
#3 - 3 januari 2013 18:28
Sammanfattning de fiskar jag har

Sammanfattning de fiskar jag har.
Hade från starten i 60-litern 2 metallpansarmalar, 10 neontetror, 10 sebrafiskar (danios) och 2 slöjstjärtar.

Det där med två slöjisar i det karet fick jag mycket skit för av en person här på Zoopet. Vad den personen inte visste då var mitt tänk i det hela. Därför påpekar jag ibland att bättre än pekpinnar och aja-baja är att ge goda råd om hur/vad man bör göra för att det ska bli bra. Det känns som att det mestadels fungerar på det sättet här numera. Nåja.. det var en parentes i det hela.

Dessa fiskar fick sedan flytta över till 100-litern. Då jag drabbades av av diverse algangrepp inhandlades 2 styck antennmalar. De jobbade på duktigt. Men efter ett tag så trillade en av dom "av pinn". Eller rättare sagt "av glasrutan" Den låg på rygg nedanför bara. Efter ytterligare ett tag dog även den andra. Orsak.. vet ej.

Tre av neonerna drabbades av neonsjukan och fick avlivas.

Sebrafiskarna blev också decimerade av olika anledningar, bl a misstänkt bukvattensot. Vid öveflytten till nuvarande karet fanns det bara en frisk sebra kvar. Så den fick då också få lämna in.

Så blev jag förtjust i de små söta Corydoras panda och inköpte några sådana. Två av dessa dog tyvärr efter en tid. Men jag införskaffade flera. Hade som mest 9 styck. Men de tycks vara lite ömtåliga. Har just nu 4 av dessa små kvar.

Neonerna är också på upphällningen och jag får avliva dom vartefter. Har nu tre kvar varav en av dom börjar se dålig ut.

Malajsisk sandsnäcka inför skaffat som nu förökat sig och finns i lagom stor mängd av vad det synes.

Algangrepp av olika slag.. grr.. Ann Cistrus införskaffad. Jobbade duktigt som ung. Men är numera rätt lat av sig. 3 siameser inköpta och samma sak där. Men vad gör det.. de är fina att se på ju.

Ny stimfisk inköpt, 10 st Vinkeltetror.

Ja just det.. ett antal endlers finns där också. Slängde över några yngel från räkkuben och trodde att de skulle bli till mat. Pytt heller.. enbart de minsta ynglen. Resten har växt upp och mår väldigt gott. De ynglar av sig förstås. Men de flesta blir till mat.. som tur är. Vinkelterorna gillar små yngel.. som mat..

Sammanfattning av nuvarande innevånare i stora karet:
2 slöjisar
2 metallpansarmalar
10 vinkeltetror
4 corydoras panda
3 neontetror
3 siameser
1 ancistrus
10-15 endlers
sandsnäckor ett större antal
#4 - 3 januari 2013 18:49
Kul att fler och fler samalar ihop sina trådar och skriver om allt på samma ställe :). Jätte trevlig läsning :).
#5 - 3 januari 2013 20:35
Putsarfisk, parasiter och medicin/Sterazin

Så vidare då till detta fenomen. Corydoras Panda som putsarfisk??
Jo det är sant. Jag fick till min förvåning se att mina små pandor började putsa på mina två slöjisar. Blev lite rädd att de skulle börja bita dom i slöjorna. Men så var inte fallet. Istället tycktes de putsa slöjorna.. och hela firren från munnen och ända ut ut på slöjorna. Senare var det mest på den ena av dom och då ute på slöjorna. Senare började även Endlerna att putsa. Och varför då kan man fråga sig. Jo.. parasiter. Slöjisarna har drabbats av parasiter. Den ena tycks ha fått ankarmask/lernea. Ser ut som en rätt lång vit mask som sitter fästad på kroppen alldeles intill slöjan/stjärtfenan. Sen kan det vara fråga om andra parasiter med. De syns rätt tydligt på slöjan på den som de putsar mest på.

I min butik beställde jag då en medicin, Sterazin, som ska ta bort parasiterna. Jag påbörjade kuren igår. Ville vänta till efter jul-nyårshelgen då allt är mera normalt igen. En 10-dagarskur. Man ska skvätta i medicin dag 1, 3, 5, 6, 8 och 10. Sedan hoppas på att parasiterna är borta och allt i övrigt är ok efter denna kuren.
#6 - 3 januari 2013 20:38
ajaj, aldrig kul med sjukdomar/parasiter! Hoppas det blir bättre.
#7 - 4 januari 2013 11:24
Medicinering (giftbombning) dag 3 nu utförd. En giftigt grön dimma har nu spridit sig i karet. Stackars fiskar som måste giftbombas sådär. Men de ser ut att må bra än så länge.

Jag har lite funderingar på vad man bör göra efter avslutad behandling. Hur länge efter man bör vänta med delvattenbyte? Filtret bör väl vara ok kan jag tro. Det ska ju inte ta död på några filterbakterier. Men bör jag kanske köra med kolfilter efteråt? För att avgifta vattnet så att säga...
#8 - 6 januari 2013 11:59
Jahapp.. medicin dag 5 nu tillsatt. Den giftiga medicindimman sprider sig i vattnet. Fiskar, snäckor och växter mår fortfarande bra. Men Endlers/guppyhonorna noppar fortfarande den ene slöjisen i rumpan. Vet inte om den här medicinen hjälper. Men kanske för tidigt att uttala sig om det. Det ska i 3 doser till innan kuren är slutförd.

Räkkuben: Har upptäckt att körsbärsräkor kan hoppa! Har plockat bort 2 torra räkor som hoppat ur kuben. Har den helt öppen nu. Tog bort täckglaset då jag tyckte att det tog bort för mycket av ljuset. Blev en massa kondens under det. Och det hindrar ljuset från lampan att tränga ner ordentligt till växterna.
#9 - 13 januari 2013 17:08
Stora karet:
Sista dosisen medicin tillsatt. Men om det tagit bort parasiten vet jag inte. Iaf inte den som hänger sig kvar på en av mina slöjisar. Får lyfta upp honom vid tillfälle och se lite närmare på den. Plocka bort med pincett och sedan saltbad kanske. Men väntar ett par dygn till innan annan åtgärd. I övrigt har det gått bra med kuren. Inget annat som dött heller.

Den andra slöjisen blir fortfarande noppad i rumpan av guppyhonorna. Och under buken med. Inte bra alls. Hon gillar absolut inte det. Igår var hon lite blodsprängd under buken där de noppat henne som mest. Idag hade det gått tillbaka. Om jag matar guppyna lite extra har jag märkt så låter de bli henne till en del. Få de för lite mat månntro? De behöver kanske lite mera eftersom de föder en massa yngel.

Av de yngel som jag en gång slängde över dit från räkkuben i tron att vissa fiskar skulle ta som mat så överlevde de största. Som nu har förmerat sig. Nu börja de bli ett problem. Men.. hur sjutton blir man av med dom? Att fiska upp dom ur den djungel som jag har där nu är inte lätt. Har redan försökt det. Vinkeltetrorna tar de flesta yngel som blir. Men en och annan överlever inne i växtdjungeln. Och jag kan ju inte riva ur allt enbart för att få tag i dessa. Förslag någon??

Räkkuben:
Har lagt på täckglaset där igen. Har plockat bort ytterligare ett par urhoppade, torra räkor. Men som tröst har jag nya små räkor nu. Räklingar från de första jag köpte.
Det får bli operation bort med endlers/guppys där nu. De flesta av dom iaf. I räkkuben är det inte lika svårt att få tag i dom.
#10 - 12 mars 2013 14:09
Lite nyheter och nytillskott

Lite nytt angående mina båda kar.
Räkkuben tuffar på. Räkorna mår bra och förmerar sig. De endlers som fortfarande går i kuben ser till att hålla antalet nere så att det inte blir en befolkningsexplosion där.

Det är i stora karet som det händer lite mera. De enders som var tänkt som mat finns kvar och kommer så att förbli. Enda sättet att få bort dom ur karet är att riva hela inredningen med växter och allt och ta upp varenda liten fisk. Så nepp.. det tänker jag inte göra. Det är nog bara att gilla läget och försöka plocka upp en del yngel emellanåt när det ser ut att bli för många överlevare.

Den slöjis som blev noppad i slöjan har jag nu fått avliva. Hon hade länge problem med att få ur sig den luft hon svalde då hon gick vid ytan och sörplade i sig av de proteinhinna som bildas där efter matning. En kväll blev det alldeles för mycket. Hon vinglade omkring och vände till sist buken uppåt och liksom bara gav upp försöken att komma på rätt köl igen. Då tog jag det sorgliga beslutet att det var bäst för henne att få simma vidare in i fiskhimlen.

I veckan som var blev det en del nytillskott i karet. Malin och Malte har fått 4 nya kompisar. Så nu är de 6 metallpansarmalar som bökar runt på botten.

Jag var också lite nyfiken på Amanoräkor. Så jag köpte 5 sådana också. Men jag har inte sett till dom sedan jag släppte ner dom. Antagligen håller de sig dolda i den djungel av Vallisneria som finns där. Jag hoppas och tror iaf att de finns där någonstans. Förhoppningsvis syns de bättre när de ätit sig större.

En bild på djungeln i karet... ;)

[ATTACH=CONFIG]60629[/ATTACH]
#11 - 17 mars 2013 15:38
Har inte sett till mina amonoräkor sedan jag släppte i dom i karet. Jag har spanat och spanat.. men inte sett den minsta lilla skymt av dom. Jag misstänker starkt att Ann Cistrus har haft en fin räksupé på dom. Räkorna var 2,5 - 3 cm stora. Lite för små kanske. Nåja.. det var ett försök iaf. OM jag gör om det försöket så får de växa till sig i räkkuben först så att de kommmer upp i lite storlek.
#12 - 20 mars 2013 11:46
Amanoräkor gömda i Vallisneriaskogen?

Kopplar länken med frågan om de "försvunna" Amanoräkorna till min tråd. Av det svar jag fått så kanske de bara håller sig gömda i skogen av Vallisneria. Och börjar visa sig först när de blivit större. Då är det bara att vänta se när de vågar visa sig för publiken.. :)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156384
#13 - 23 mars 2013 13:44
NU... har vi sett en av Amanoräkorna. Den ser väldigt vämående ut.. :D
#14 - 15 april 2013 05:28
Cladophora

Jahapp.. så har jag fått in det där i min räkkub också. Antar att det är sån där cladophora. Men jag har ingen aning om varifrån det kommer?? Det är inget nytt insatt där sedan räkorna förra året. Någon liten spor måste har varit vilade väldigt länga för att vid bra läge börja växa till sig. Nu sitter det lite här och var på rot, botten, bland växter. Fördelen med den här är att det är lätt att ta bort för hand om det blivit för mycket. Javamossan tycks ha backat undan för den Claddon. Lite trist. Men räkorna trivs i Cladophoran iaf.. alltid något..

[CENTER][ATTACH=CONFIG]61154[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]61155[/ATTACH]
[/CENTER]
#15 - 15 april 2013 05:48
Uppdatering

Övrig uppdatering..

Jag har en stark känsla av att de Amanoräkor jag köpt nu är helt borta. Har inte sett skymten av någon sedan vi fick syn på den där enstaka räkan.

Av de nya metallpansarmalar jag köpt så har en försvunnit. Men jag har ett litet stim på fem styck nu ändå. Och de simmar, äter och ser ut att trivas bra.

Alla små pandor (corydoras panda) har nu försvunnit också. Så jag har insett att det går tyvärr inte att ha de där små sötingarna i mitt kar.

Snäckorna har nu ökat i antal, både sandsnäckor och physor, så det känns som att det är dags att släppa ner en Helena för att rensa upp en del där. Jag kan ju plocka ur en del av överflödet. Men samtidigt är det kul att ha någon innevånare som hjälper till med det där istället. Det känns roligare att få till en naturlig balans med allt i karet.

De olyckligt inflyttade endler/guppies trivs också bra i stora karet. Nån gång framöver ska de väl kunna försvinna till förmån för lite andra arter. De flesta yngel blir till mat som tur är. En del till dom själva och resten till vinkeltetrorna. Några har jag själv lyckats håva upp. Men att håva upp de vuxna.. nope... det är helt omöjligt. De gömmer sig så fort de får se håven.

Inte så lätt att fånga fisk i denna djungel.. :D

[ATTACH=CONFIG]61156[/ATTACH]

Och denna djungel måste jag numera rensa ur en del av varje vecka vid vattenbytet... :p
#16 - 14 maj 2013 17:27
Amanoräka

Väldigt suddigt.. men ändå.. en stor amanoräka. Har idag sett en av mina amanoräkor idag. Jag trodde att alla var borta men så dök den här bamsen upp. Vad glad jag blev... :)
Då kanske det finns flera kvar i djungeln. Det kanske förklarar varför det är så väldigt rent från alger på rötterna numera.. :D

[ATTACH=CONFIG]61862[/ATTACH]
#17 - 14 maj 2013 18:23

Jag måste säga att jag gillar din djungel :) Tycker det är läckert med en hel vallisneriaskog. Visst är Amanos otroligt häftiga när de är vuxna! I varje fall jag förstod inte hur stora de blev i verkligheten. Min största är drygt 7 cm utan antenner. Verkar också som om de står emot även större fisk i den storleken. Mina nyckelhål kommer inte åt dem. Är du nöjd med de arter du har i djungeln? (Förutom dina Endlers förstås)
#18 - 14 maj 2013 19:50
Jag blev mäkta förvånad när jag fick se denna. Och att den var så STOR. Ingen risk att någon av mina fiskar tar den där. Förhoppningsvis finns det flera Amanos av de fem jag köpte. Med den kamouflagefärgen är det inte lätt att se dom i grönskan.

Jo jag är mycket nöjd de arter jag jag har. Hade tänkt släppa i en tetra till ev rosentetra då. Men kan ju knappast göra det med alla dessa dj...a endlers. Blir ju överbefolkat.. eller snarare överbefiskat i karet. Får vänta tills jag hittat ett knep att få bort dom. Har funderat på nån slags ryssja kanske. Då kan jag plocka bort de endlers som hamnar där. Och släppa tillbaka de andra som ska vara kvar. Fiska i eget kar.. de ni.. hahaha..

Jo det är lite häftigt faktiskt med en skog av vallisar. De vajar så fint i vattenströmmen. Enkla att sköta.. växer som ogräs när de väl rotat sig ordentligt. Vallisar och anubias har jag. Plus då hornsärv som är sallad till min slöjis. Växtvalet blev så pga av slöjisar som älskar att knapra grönt. Och.. jo jag är nöjd med mitt växtval också.
#19 - 15 maj 2013 10:34
Idag är jag ännu mer förvånad. Har sett två (2) Amanoräkor... :p
Såg båda två samtidigt. En väldigt stor brunaktig, den på bild, och en lite mindre, mera grön. Måste då vara en av vart kön alltså.
Kul.. :D
#20 - 12 september 2013 10:57
Rapport om mina kar. Sommaren går mot höst och det blir mer innetid. Och då mera pyssel med bl a mina båda kar. Vad har hänt då? Inte så mycket faktiskt.

Sommarhettan avklarad med det klassiska knepet med släckta lampor under heta eftermiddagstimmar och isade petflaskor. Jag satte en tempgräns vid 28 grader som verkade rätt ok. Dock trivdes innevånarna bättre vid en lägre temp.

Alla innevånare är friska och krya. En metallpansarmal har gått hädan. Annars är alla ok. Amanoräkorna har visat upp sig alltmer. Ann Cistrus växer fortfarande och var vid sista mätningen 10 cm lång och 3 cm bred över bröstfenorna. Kanske tom 4 cm när hon brett ut sig ordentligt. Slöjisen växer också till sig alltmer. Den är nu ca 7 cm i kroppen och sen tillkommer då slöjan/stjärtfenan.
De endlers som pga mitt dåliga omdöme hamnat i stora karet finns där fortfarande. Har en hane kvar som jag försöker att håva upp. Har jag väl fått den så ska de väl vartefter försvinna av sig självt får jag hoppas.

Växterna (anubias och vallisneria) växer och sprider sig glatt i hela stora karet. De förflyttar sig på egen hand. Jag har bara att hålla efter så att det inte blir för mycket av dom. Så på den fronten har jag inte ändrat något på egen hand så att säga. Hornsärven ligger där i en hörna och är god sallad till slöjisen. Har minimalt med alger numera. Nästan så att jag är rädd att det istället blir för lite med tanke på de algätare jag har, ancistrus, siameserna och amanoräkorna.

Rötter och stenar ändrar jag läge på lite försiktigt ibland. Inga stora förändringar alls. Men om jag jämför med från starten så har det nog ändrat sig en del.

Lilla karet då. Problemet med claddon har kvarstått under hela sommaren. Men nu helt plötsligt ser det ut som att den är på väg att ge sig. Den växer inte på lika mycket längre och lossar lättare när jag river bort den från roten. Så mina tankar på en helrenovering i det karet under hösten får vänta ett tag till. Har jag tur försvinner det av sig självt. Men det måste till en ändring där ändå. Det ser inte så bra ut utseendemässigt sett. Roten gillar jag. Men inte de anubias som är där. De är för stora, tar för stor plats. Det är inte i balans.
Räkorna i lilla karet de pillrar på för fullt. Endlersen där får jag hålla efter så att de inte blir för många. Och det gör jag enkelt vid vattenbytet. Det följer alltid med en del yngel när jag "muggar" upp vatten ur det karet.

Så det var en snabb rapport från mig. Några bilder här med då. De två första på stora karet, den tredje på räkkuben. Som synes ser det inte alls vackert ut där nu. Den sista bilden på min stolthet Ann Cistrus.

[ATTACH=CONFIG]64021[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]64022[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]64023[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64024[/ATTACH]
#21 - 19 september 2013 17:58
Angående claddon i räkkuben. Den tycks självdö nu av nån anledning. Jag har inte gjort något speciellt för det. Inte heller haft i något medel för att ta kål på den. Som jag skrev i ovanstående inlägg... Den växer inte på lika mycket alls och är väldigt lätt att riva loss där den satt sig. Det som dött lägger sig som ett smutslager på sanden. Så nu är det operation borttagnig av detta smutslager. Har nu under några dagar använt ett rör som pipett för att enklast ta bort det. Det blir 0,5 l väldigt smutsigt vatten per dag. Jag fortsätter så nu ett tag framöver så kanske jag slipper att tömma hela kuben med innevånare växter och grus. Har jag väntat hela sommaren så kan jag vänta lite till med att få rent där...
#22 - 19 september 2013 18:30

Grattis! Gissar att det känns riktigt bra att den gett upptill slut.
#23 - 19 september 2013 18:47
Bluewing skrev:
Grattis! Gissar att det känns riktigt bra att den gett upptill slut.

Jo.. det känns som en STOR seger... :D
#24 - 20 oktober 2013 15:18
Håller nu på med att fiska upp kvarvarande Endlers/Guppies. Gör det dels via petflaske-mjärde och med hjälp av håv. Den där mjärden fungerade bra första och andra gången. Då fick jag upp några stycken plus några av de övriga som jag fick släppa ut.Tredje gången.. sådär. Fick upp ett par stycken. Fjärde gången.. njaeee... en fick jag upp då. De anar faran. Och nu då.. nej jag tror inte det. De bara nosar runt mynningen och sen ut igen. De känner lukten av mat men vågar inte simma in. Farligt, farligt det där... Det blir nog att försöka vara snabb med håven istället. Har nu bara tre mindre honor kvar, en hane och några få (3?) yngel. Vill helst få upp alla innan jag petar ner ny fisk.

[ATTACH=CONFIG]64707[/ATTACH]
#25 - 20 oktober 2013 17:59
.. och den där mjärden har jag nu fått överge. Jag får håva upp de kvarvarande så gott det går. Lyckades håva upp en hona och ett yngel. Återstår nu två honor, en hane och två yngel. Hanen blir svårast. Den gömmer sig snabbt i all grönska och står där tills kusten är klar igen. Fiskar ÄR smarta..
#26 - 30 oktober 2013 18:45
Har fortfarande Endlers/guppies kvar i stora karet. Tre honor och en hane vad jag ser nu. Men de ska bort de också med tiden!! Tålamod.. massor av tålamod krävs till det... :p

I räkkuben har jag idag haft storstädning.Och när jag ändå hade öst ur nästan allt vatten och tagit upp rot och växter för rengöring så passade jag på att ta upp så många endlers som det bara gick. Alla vuxna och de flesta yngel är nu borta. Jag var lite rädd att räkorna skulle fara illa när jag höll på och grejade i karet. Några gick det nog åt. Men ändå.. det bara kryllade av räkor på botten. Nu är det endast några yngel av Endlers kvar. Och massor med räkor. Nu ser man räkorna ordentligt när de pilar omkring i vattnet.
Mycket av växterna (anubias) har jag kastat då det satt ludd av claddo på dom. Roten har jag skrubbat ordentligt och spolat i hett vatten. Det var en massa löst, förmultnat ytträ på den. Nu är den så renskrubbad som den bara kan vara. Filtret är också kliniskt rengjort och sköljd i riktigt hett vatten. Det satt så mycket claddoludd på filtret så jag var tvungen att rengöra det totalt.
Har inte tagit ur gruset ur karet men däremot ordentligt rengjort med hjälp av sugklockan från häverten. Körde ner den i gruset och fick upp väldigt mycket gegg som hamnat nere i gruset. Jag räknar med att det är tillräckligt av goda bakterier kvar i gruset för att det ska fungera bra ändå.
Resterande Endlers ska bort där med vartefter.

Nu återstår det att se hur länge claddon håller sig borta. För även om den har backat en del så finns den ändå kvar. Men nu vet jag att det går utmärkt att göra en så här drastisk rengöring MED räkorna kvar i karet. Körsbärsräkor tycks vara väldigt tåliga.... :D
#27 - 31 oktober 2013 13:55
Det bara händer..

Det bara händer.. att något mera kommer med hem från akvariebutiken.. ;)
Skulle egentligen bara köpa mat till Piggelin (slöjisen). Hade ifs haft lite tankar på att inhandla fler amanos. Men inte just nu. Frågade om de Amanos hemma.. och det hade de. Så jag tog ett snabbt beslut att köpa hem 5 st sådana. Håller nu på med att koppa in dom. De här är rätt stora, nästan fullvuxna, Så de växer snart ikapp sina lite äldre kompisar i karet. De ska ner i stora karet alltså. de blir nu tillsammans 9 st, kanske 10 st. Fyra har vi garanterat sett samtididgt här. Nr 5 från första inköpet är jag osäker på om den finns kvar i livet eller ej.
#28 - 5 november 2013 17:53
Endler bort, bort, bort...

NU.. kan jag meddela att jag fått upp de sista endlerynglen ur räkkuben... :D
Dags att tänka på något annat litet, trevligt som passar in där. En liten rasbora av något slag.

Återstår bara de få som går kvar i stora karet. För tillfället tre honor och en hane.

.........
#29 - 6 november 2013 17:54
Nya friska pigga neoner..

Håvade idag upp de två kvarvarande neonerna ur stora karet. De var ändå lite dassiga. Så de fick simma in i fiskhimlen. Nu har jag istället 10 friska pigga neoner. De stimmar så fint och är en så fin färgklick där. Hoppas att de fortsätter att stimma ihop lika fint även i fortsättningen.

När jag ändå var i min butik så frågade jag lite vad för rasbora som passar bra i min lilla räkkub. De hade inte så mycket inne just nu. Men det skulle komma in mera längre fram. Tittade bl a på en Boraras brigittae. Ett litet stim av dessa tror jag kan bli fint tillsammans med räkorna. Sen hade de en annan liten fin firre som jag inte minns vad den heter. Men det är inte riktigt dags än. Det måste få "sätta" sig lite först efter den storrengöring som jag gjort där.
#30 - 7 november 2013 04:24
Vad skönt att höra att du till slut är i en Endlersfri zon hemma. Tror du kommer att stortrivas med små rasboror i räkkaret. De är pigga och nyfikna.
#31 - 12 november 2013 14:49
Bild på Amanoräka

Lyckades idag håva upp en oförsiktig endlerhona. NU... endast 2 honor och en hane kvar i stora karet.. [:o]

Och här en bild på en av mina Amanoräkor. Den satt lugnt och stilla på hornsärven och pillrade i sig mat.

[ATTACH=CONFIG]65354[/ATTACH]
#32 - 12 november 2013 15:18
MonkanS skrev:
Lyckades idag håva upp en oförsiktig endlerhona. NU... endast 2 honor och en hane kvar i stora karet.. [:o]

Och här en bild på en av mina Amanoräkor. Den satt lugnt och stilla på hornsärven och pillrade i sig mat.

Rena kamouflageuniformen på den :)
#33 - 23 november 2013 21:16
MonkanS skrev:

Fin bild på ett fint kar. hoppas få se det samma nån dag snart. Har inte sett mina 4 sedan ungefär en månad sen. De är bra på att gömma sig dom där.
#34 - 24 november 2013 08:55
Jo de är duktiga på att gömma sig. Jag trodde att mina första Amanos var helt borta då jag inte sett dom på ett par månader. Men så.. rätt som det var. De började smyga sig fram ur den bakre djungeln av vallisar...:)
#35 - 11 december 2013 20:33
Slöjis Piggelin död RIP

Lite tråkig händelse ikväll. Min slöjis Piggelin har gått bort, simmat in i fiskhimlen. Två år hängde han med iaf.
Jag tror att han fick magproblem av samma art som min andra slöjis hade. Jag såg det redan igår att han var mera högre upp i karet. Men i morse åt han och var lika pigg som vanligt. Jag kände lite på hans mage när han vinglade runt nu ikväll och den var stenhård. Full med luft antar jag som han inte fick ur sig.
Alla andra fiskar är pigga och vattenvärdena är ok.

Nya slöjisar blir det inte. Har nu haft min slöjisperiod. Nu dags att kanske tänka om i andra banor både vad det gäller växter och annat. Hittintills har jag bara kunna ha Vallisar och Anubias. Och Hornsärv som varit där som sallad till den nu bortgångne slöjisen.
#36 - 16 december 2013 16:13
Önskar idéer om någon ny innevånare.

Nu när min kvarvarande slöjis har simmat vidare in i fiskhimlen. Jättetråkigt att den dog. Den har ändå varit i min ägo i två år och blivit en riktig personlighet. Saknaden efter den är stor. Den var en stor orange färgklick i det hela.
Men nu går jag i tankar på att införskaffa något nytt och vill ha förslag på vad jag skulle kunna välja in för nytt.

Karet i fråga är ett juwel 180.

Den nuvarande besättningen är:
En 10 cm lång Ancictrus
Tre st Siameser
Fyra st Metallpansarmalar
Nio st Vinkeltetror
Nio st Neontetror
Nio ? st Amanoräkor
Tre st Endlers + ett par yngel. Har inte lyckats få tag i dessa men tanken är att de ska tas bort vartefter.

Jag har gott om växtlighet i karet i form av en Vallisneriaskog mot det bakre glaset och anubias.
Det finns gott om gömställen bland stenar och rötter samt några krukgrottor.

Nu är frågan... Vad ska jag välja?
Fritt fram med idéer från er då jag känner att jag kanske är begränsad i mina egna tankegångar.

En bild på mitt kar som det ser ut just nu. Om det kan vara till hjälp för att väcka idélustan. Den där hornsärven som hänger uppe i vänstra hörnet ska nog tas bort vartefter. Det blev bara så tomt om jag tog bort allt på en och samma gång.

[ATTACH=CONFIG]66153[/ATTACH]

Min tanke tidigare var ett stim rosentetra. Men nu är jag osäker. Det kanske blir för rörigt med tre olika varianter av tetror. Vinkeltetran bör iaf inte utökas. Det räcker med de nio som finns där idag då de är väldigt rörliga och gruffar en del med varandra.
Kanske en snäll ciklid av nåt slag.. jag vet faktiskt inte riktigt just nu....
Kom med förslag!!
#37 - 16 december 2013 16:30
Eller ska jag ha fler corydoras???
Jag tittar igenom sortimentet här och funderar. Men blir nog inte så mycket klokare. Nåja.. ingen brådska med beslutet..

Då de flesta av mina nuvarande arter kommer från sydamerika så ska jag nog hålla mig till det så att det stämmer med biotopen.

Nu bara jag svamlar lite här om hur mina tankar går ifråga om val.
#38 - 16 december 2013 16:48
MonkanS skrev:
Eller ska jag ha fler corydoras???

Jag tittar igenom sortimentet här och funderar. Men blir nog inte så mycket klokare. Nåja.. ingen brådska med beslutet..

Då de flesta av mina nuvarande arter kommer från sydamerika så ska jag nog hålla mig till det så att det stämmer med biotopen.

Nu bara jag svamlar lite här om hur mina tankar går ifråga om val.

Jag skulle nog ha satsat på en två-tre Corydoras till, dom verkar leva upp när dom blir en sex-sju stycken:)
#39 - 16 december 2013 17:08
Den corydoran som finns på min önskelista är isf denna: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1114&SOK=1
Jag hoppas att de tar in den i en av de butiker jag handlar i. Jag lade in önskemål om denna för ett tag sen.

Vill få in någon med lite mera färg. Saknar den där färgklicken som min orangefärgade slöjis var.. [:-142]
#40 - 10 februari 2014 12:57
Vad nytt i min akvarievärld..

Om jag skulle ta och skriva några rader här igen då. Är inte så himmelens flitig med skrivandet här nu. Läser gör jag för att hänga med i vad som händer i forumet. Men skriver väldigt lite.

Mina kar då... jodå. Det rullar på där. Hade turen att få se lek på Amanoräkor som jag också skrev lite om i en annan tråd. Hade dessutom turen att kunna ta en bra bild på det med. Se nedanstående länk.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158917

Ställde en fråga här för ett tag sen om vad för ny fisk som kunde passa bra till det beståndet som redan finns där. För en vecka sen så blev det 10 st fina rödmunstetra. Och jag är kanonnöjd med det valet. De stimmar ihop jättefint än så länge iaf. De är jättevackra med sitt röda huvud och stjärtfenan som ser ut som en vacker signalflagga.

Neonerna börjar blekna och försvinner väl vartefter. En döing plockade jag upp för några veckor sen. Nu är det ett par neoner till som bleknat och lär väl gå samma väg vartefter. Och nej.. det ser inte ut att vara neonsjukan. De är nog bara lite åldrade och har kanske lite dålig gener.

Räkkuben då. Har inte hänt så mycket där heller. Claddon håller sig i schack. Liiite återväxt är det av den. Ska väl skrubba av roten och det övriga för att få bort det som växt till sig sen sist. Inga nya fiskar där än. Körsbärsräkorna huserar där ensamma än så länge. Men det blir väl inköp framåt våren nån gång. Min butik har inte fått in vad jag önskar ännu.

[:-160]
#41 - 10 februari 2014 21:40
Hmmm... räkvas.. räkvas.. det får nog bli på köksbänken isf om jag ska ha en sådan..
#42 - 26 mars 2014 17:50
MonkanS skrev:
Hmmm... räkvas.. räkvas.. det får nog bli på köksbänken isf om jag ska ha en sådan..

Har inte blivit någon räkvas ännu. Men har för den skull inte slagit bort den tanken. Det ligger och gror så att säga..
Men det var inte det jag skulle berätta här.
Utan att......
#43 - 26 mars 2014 18:04
.... att .....
Nu har jag köpt mina 10 små pärlrasboror till min räkkub. Dyra små rackare men ack så fina. Beställde dessa i min butik under senhösten och nu äntligen är de hemma hos mig. Lite mera liv i kuben nu. Blev lite trist med enbart körsbär där tyckte jag.
Nu är det livat där. Full fart på de där små firrarna. Stackars räkorna blev väl vettskrämda när jag släppte ner småfirrarna och for iväg åt olika håll. De har ju aldrig sett en fisk förut. Och nu blev det konkurrens om gömslena.
De här firrarna är just nu ungefär lika stora som de största räkorna. Något större kommer de väl att bli som fullvuxna kan jag tro. Passar perfekt i min lilla kub på 20 liter.
#44 - 16 juli 2014 19:46
Hur går det för dig med dina kar numera? Är lite nyfiken ;)
#45 - 17 juli 2014 06:08
Hejsan.. jodå det tuffar på. Händer inte så mycket för tillfället. Fiskar och räkor äter, skiter och är allmänt väldigt friska. Någon faller ifrån, men ej av sjukdom. Växterna trivs och förökar sig på ett bra sätt. Särskilt vallisarna som jag får rensa ur med jämna mellanrum.

De små rasbororna klarar sig finemang de också. De är väl inte så där väldigt mycket synliga. Lite blyga av sig. Man får passa på att studera dom vid matning när de är framme och tar för sig av smulorna.

Claddon finns kvar i räkkuben men håller sig på en låg nivå så att det går att hålla den i schack.

Endlers finns fortfarande kvar i stora karet. Har gett upp att försöka utrota dom. De vuxna honorna vet alla farligheter som jag försökt fånga dom med. Och de tycks vara väldigt seglivade. Men vinklarna är duktiga på att ta yngel. Någon enda lyckas klara sig inne i grönskan så jag får ta ett tag med håven nån gång ibland. De unga vet ej vad håven betyder och är ganska lätta att få tag på. Jag får tänka så som de säger i min akvariebutik. De ger ju lite liv i akvariet när det finns fiskar av alla storlekar där.

Min största fisk, Ann Cistrus, var framme i morse och tog ett snabbt varv runt för att visa att hon är Drottningen i karet.. haha..

Det var en kort rapport om livet i mina kar för tillfället. I övrigt så är det väldigt mycket sommar och jag tillbringar mesta tiden vid sommarstugan som ligger bara 10 min. bort från hemmet. Vi sover hemma i lägenheten med packar korgen och drar upp till stugan efter frukost. Det är livet på en pinne.. :D

Ha det gott i sommarvärmen..
#46 - 17 juli 2014 06:29
Roligt att höra :) Det låter ju som att det är finemang hos dig och att du fått till en skön lunk i karen. Ha en fortsatt skön sommar!
#47 - 7 augusti 2014 19:51
Lek av rödmunnar

Fick se nåt häftigt i karet ikväll. Det var som riktigt kaos bland firrarna. Ingen ordning alls utan de simmade omkring som tokiga allihop. Då fick jag se att någon släppte rom. Rödmunnarna lekte för fullt. Alla jagade helt enkelt mat. Riktigt häftig att se det... :)
#48 - 7 augusti 2014 20:41
Ja det är galet, mina rödmunstetror leker regelbundet, men det blir ju aldrig mer än romkalas

Annons