Juwel Rio 400 eller Akvastabil Mark II 530

#1 - 19 september 2013 07:56
Ska införskaffa ett större akvarium. Men har svårt att välja vilken sort jag ska ta.

Som jag förstått det så är allt inbyggt i Juwel, men inte i Akvastabil. Hur är det med ljudnivån i Juwelkaren i den storleken? Eftersom det ska stå i ett rum som ibland ska fungera som gästrum måste man kunna sova där.
#2 - 19 september 2013 10:03
Jag har själv ett Juwel Vision 450 vilket volymmässigt är i samma storlek som Rio och har samma filter. Gillar höjden på Vision samt att det inte står ivägen så lätt pga av avsmaln. Det är oerhört tyst filtret och mitt kar står i vårt gästrum där min äldsta dotter brukar sova som är hyperkänslig för ljud. Hon tycker det är riktigt tyst. Så ljudmässigt är det kanon. Så du får mycket för pengarna med Juwel. Däremot tror jag man kan säga att Akvastabil är mer välbyggt än Juwel.
#3 - 19 september 2013 10:05
jag hade hellre tagit ett aquastabil eller nått annat än juwel. hade jag fått ett juwel hade jag rivit ut filtret inne i karet o kört på ytterfilter eller nått annat.

vi har tre kar i sovrummet. inget är märkeskar utan helglas-kar o med filtermoduler / ytterfilter/ hang-on filter.

tyst som i graven
#4 - 19 september 2013 10:35
Jag har ett juwel rio 400 i vardagsrummet tillsammans med ett juwel rio 240 och jag hör inte pumpen på någon av dem. Helt tysta.
#5 - 19 september 2013 14:41
... Det är en återkommande diskussion huruvida ytterfilter eller innerfilter är tystast och det finns inget svar skrivet i sten i den frågan! Man kan få ett ytterfilter som låter högt eller ett juwelinnerfilter som låter högt eller tvärt om;) Men rent generellt så är nog ett innerfilter oftast lite tystare eftersom det dämpas av att det sitter under vatten.
#6 - 19 september 2013 16:41
Och prisfrågan är en annan grej, skulle tippa på att ett komplett Juwelkar är närmare hälften så dyrt...Är det frågan om begagnat och ungefär samma pris skulle jag personligen valt Akvastabil:).
#7 - 19 september 2013 18:41
åheim skrev:
... Det är en återkommande diskussion huruvida ytterfilter eller innerfilter är tystast och det finns inget svar skrivet i sten i den frågan! Man kan få ett ytterfilter som låter högt eller ett juwelinnerfilter som låter högt eller tvärt om;) Men rent generellt så är nog ett innerfilter oftast lite tystare eftersom det dämpas av att det sitter under vatten.

Min högsta önskan är ju att få till ett sådant snoffsigt filter bakom bakgrunden med blå filtermatta och en pump bara. Men som sagt är ljudet viktigt för mig. Lite som att köpa grisen i säcken då.
#8 - 19 september 2013 18:42
ansjo skrev:
Och prisfrågan är en annan grej, skulle tippa på att ett komplett Juwelkar är närmare hälften så dyrt...Är det frågan om begagnat och ungefär samma pris skulle jag personligen valt Akvastabil:).

Nu råkar jag ha den turen i livet att pris faktiskt är en ickefråga. Juwel har jag ju sett i verkligheten, men köper jag ett akvastabil så blir det ju enbart efter bilder.
#9 - 19 september 2013 19:01
Lyckliga du, som inte behöver tänka på prislappen;):).

//Inger
#10 - 19 september 2013 19:05
HWH skrev:
Nu råkar jag ha den turen i livet att pris faktiskt är en ickefråga. Juwel har jag ju sett i verkligheten, men köper jag ett akvastabil så blir det ju enbart efter bilder.

Då vet jag vilket jag skulle köpt;)!
#11 - 19 september 2013 19:05
Inger H skrev:
Lyckliga du, som inte behöver tänka på prislappen;):).

//Inger

Ha ha ha nja det är mer så att jag avsatt en budget för det. Det blir inget akvarium i diamant. :D
#12 - 19 september 2013 19:23
HWH skrev:
Ha ha ha nja det är mer så att jag avsatt en budget för det. Det blir inget akvarium i diamant. :D

Trodde väl inte det riktig - det där med diamant menar jag:D.

//Inger
#13 - 20 september 2013 05:53
Min dröm: http://www.aquaristikshop.com/aquaristic/EHEIM-Aquarium-Combination-scubaline-460/420035/userid=QUL9DsgbcWcgS3lpbKsL0ki0qKr3bUQ66o1
Men Akvastabil är inte alls fel. Gillar inte Juwel p.g.a. den fast monterade ramen upptill samt irriterande mittstag.
#14 - 20 september 2013 10:59
Sleaper skrev:
Min dröm: http://www.aquaristikshop.com/aquaristic/EHEIM-Aquarium-Combination-scubaline-460/420035/userid=QUL9DsgbcWcgS3lpbKsL0ki0qKr3bUQ66o1

Men Akvastabil är inte alls fel. Gillar inte Juwel p.g.a. den fast monterade ramen upptill samt irriterande mittstag.

Ja det var ju inte heller helt dumt. Tack
#15 - 20 september 2013 12:41
Mitt Rio 240 skulle jag inte vilja ha i sovrummet... Men jag är ganska känslig för ljud när jag ska sova.

Skickat från min C6603 med Tapatalk 4
#16 - 21 september 2013 07:12
Kör själv ett Akvastabil 720 mark2 kar. ett år gammalt nu. mycket mycket nöjd. när jag köpte mitt hade jag kollar runt o lusläst allt. och Akvastabils 720 kar är dom ända på marknaden som kör med 12 mm glas runt om. jag vet inte om det är 10 eller 12 mm glas i ett 540 kar. men dom är välkända för sin kvalitet.
kör du ett akvastabil 540 kar och ett Eheim 2080/2180 filter är du hemma och klarar av att hålla en ordentlig bakterieflora i karet, för praktiskt taget alla fiskar. och kan ha en hel del fisk i burken med.

köper du tillhörande ljusramp, så finns den i både T8 och T5 varianten på lysrören. dom har en sunriser som också går att köpa. och den passar bara på T5 varianten. kan vara något att fundera på.
#17 - 21 september 2013 07:16
sen ska även tilläggas att på Juwel är det välkänt att deras mittstag släpper efter ett tag vilket gör att rutorna bågnar på mitten.
läst det flera gånger, så en gång när jag var på Hornbach (som säljer Juwel kar) undersökte jag saken. samtliga Juwel kar med vatten i hade en bågnande bakruta. Och det tycker inte jag är ok.
#18 - 21 september 2013 08:03
Nu har jag lite svårt för generaliseringar när det gäller produkter och så. Dels för att det lätt blir så att vi försvarar våra egna val som ju känns självklara för oss själva. Under perioder har det varit så med Juwels kar att mittstag släppt i limmet eller gått av på vissa kar. Men vi pratar om kanske Sveriges mest sålda akvarium, så procentuellt så händer det sällan. Skulle det hända ofta skulle karet inte finnas i handeln över huvud taget.
Har själv två och har inte haft problem alls. Tycker karet är extremt prisvärt och snyggt. Men det sista är mina åsikter och inte ett bevis för det ena eller det andra. Apropå bågnande rutor så har jag sett detta på många kar i större storlekar av olika fabrikat om man tittar från sidan.
#19 - 21 september 2013 09:29
MP akvarium säljs av Hornbach, har inga mittstag samt att rampen går att lyfta av helt. Bra ifall man senare vill ha ett öppet kar med t.ex. hängande belysning.
http://www.hornbach.de/shop/Aquariumkombination-EHEIM-Scubaline-460-mit-Unterschrank-weiss/8667719/artikel.html?sourceCat=S1297&WT.svl=artikel_img
Detta kan kanske också vara ett alt. http://www.petworld.dk/product/akvastabil-akvarier/move-akvarium-5701883262565.aspx#info Har filteranslutningar i botten verkar det.
Christer5
#20 - 21 september 2013 10:01
Jag har nu Juwelakvarium,tidigare har jag haft MP akvarium som är väldigt lika Juwel.

Att man slipper mittstag och att rampen går att lyfta av helt är väldigt bra då det är lättare arr hålla rent och jag var mycket nöjd med MP.
#21 - 21 september 2013 11:28
Att rampen går att lyfta av är en förutsättning känns det som i ett så stort akvarium. Jag har ju inte så långa armar och måste ju liksom stå på en stol för att komma ner och då måste jag kunna böja hela överkroppen över akvariet om det är i storleksordningen 60 djupt och högt. Men det är ju som sagt mycket pengar och arbete som ligger bakom att starta ett så stort akvarium, så jag vill ju köpa det som är rätt för mig.
#22 - 21 september 2013 12:10

Det där är ett viss bekymmer även för mig som är 1.93. Måste stå på en pall för att nå ner till den bakre regionen och det är precis så jag når ner till gruset utan pall vid algrengöring på frontrutan. Så ett stort kar blir på något sätt mer fysiskt än ett medelstort eller mindre. Lite gymkänsla när det är mycket man donar med. Oavsett vilketmärke du kommer att välja så är det ju ramper i någon form som kan tas av. Så även med Juwel. Det enda är att de ligger nersänkta i ramen. Lyfter du bort en av dem som då inte är så tung så är hela karet öppet och kan nås överallt. Men det gäller ju de andra också. Har du en heltäckande ramp måste ju hela lyftas av när du ska ner i karet om du nu inte väljer Mats hängande ramp med fantastiskt ljus som kräver rullgardin ;)
För egen del testadejag att lyfta ramperna i butiken för att se att de var hanterliga.
Hu resonerar du med ditt kar nu? Är det helt öppet eller börjar det dra åt ett visst håll?
#23 - 21 september 2013 12:18
En nackdel med Juwel kan ju då vara att det är 66cm högt p.g.a. ramen som inte går att ta bort.
Christer5
#24 - 21 september 2013 13:29
Att själva ramen inte går att ta bort gör bara några centimeter då glaset går in i ramen.
#25 - 21 september 2013 13:53
Fast några cm kan vara sjukt avgörande. Jag är ju bara 165 och mitt största nu är ju 55cm högt. Många fler cm går inte.
#26 - 21 september 2013 14:03
Du är ju lång ju ;) - min längd är bara 159, och på tok för lite centimetrar i förhållande till mitt diskuskar, som är 60 högt. Hjälp behövs lite titt som tätt, av en hiskeligt lång sambo:D.

//Inger
#27 - 21 september 2013 14:11
Hahahaha, ja allt är ju relativt.
#28 - 21 september 2013 14:15
Men om du gärna vill ha ett visst mått på karet, som t.ex. höjden varför inte beställa enligt egna mått igen?
#29 - 21 september 2013 14:34
Bluewing skrev:
Men om du gärna vill ha ett visst mått på karet, som t.ex. höjden varför inte beställa enligt egna mått igen?

Det är ju en riktigt bra fråga. Det har jag inte ens tänkt på. :D
Vågar man göra det med en halv kubik vatten. Känns ju som om färdiga kit borde ha någon typ av inbygd garanti att tillverkaren faktiskt provat att det håller.
#30 - 21 september 2013 15:02

Är det en erfaren etablerad byggare så måste ju garantin vara likvärdig. Håller du dig till en känd bredd och längd kan du ju välja ramper och bänk av etablerade fabrikat. De du köper färdiga är ju också helglas med påklistrad över och underdel.
#31 - 21 september 2013 15:02

Du kan ju då välja önskad tjocklek på glaset i karet t. ex.
#32 - 21 september 2013 15:33
Akvarielagret har prislista på sin hemsida på helglas akvarium med standard mått så du får en uppfattning vad de kostar. Då kan du som nämns innan välja en snygg bänk från nån annan tillverkare.

Själv har jag ett kar på över en kubik som är byggd av A-lagret och det är jag mycket nöjd med.

Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4
#33 - 21 september 2013 16:10
Christer5 skrev:
Att själva ramen inte går att ta bort gör bara några centimeter då glaset går in i ramen.

Precis 6cm verkar det som, Juwel anger en total höjd på 66cm. Lyfter man av rampen på t.ex. MP-karet är det 60cm högt.
Men akvarier som är 60X60 (HxD) är rätt knepiga även om man har normallånga armar :-)

Annons