juwel rio 400 liter

#1 - 7 januari 2007 16:40
har köpt ett rio 400 liters och ska ha ett annat filter än de som följer med så jag tänkte ta bort plastbehållaren som filtret sitter i, men de sitter fast!!!! Någon som vet något bra sätt att få bort de på?
#2 - 7 januari 2007 16:43
ta en fiksle lina och såga loss siliconet med den
#3 - 7 januari 2007 16:43
använd fisklina eller nåt o såga bort det. sen kan du ta rakblad o ta bort siliconet på rutan.. men varför ska du ta bort den?
pumepen och filtret är ganska bra i juwelkarena.. jag har kvar mitt men jag har kompleterat med ett ytterfilter oxå.
#4 - 7 januari 2007 17:19
Skulle också råda dig att ha kvar det, det är ju rätt bra ändå :D .
Men måste du ta bort det så gör som dom sagt här , fiske lina eller rakblad och ha mycket tålamod ...... ibland är det stora silicon klickar och bli inte arg och ta sönder filterbehållaren för det är synd , du kanske ångrar dig och sätter tillbaka det ... eller säljer det , det kostar ju ändå en del om man ska köpa det löst .. :D

Lycka till.
#5 - 7 januari 2007 21:11
Jag tog bort mitt i ett 120 L kar mest för att jag tyckte det tog stor plats. Det är inte lätt kan jag säga men det går. Fiskelina funkar sisådär, de linorna håller dåligt. Gitarrsträng (el. dylikt) funkade bättre för mig, någon av de tre tjocka strängarna då. Sen är det bara att såga (och såga och såga.......).

Men som sagt, filtret är annars bra och i ett 400 liters har du ju rätt gott om plats. Men sen är det kanske inte så vackert så det kan ju också vara ett skäl att ta bort det.
#6 - 7 januari 2007 21:20
tycker att det är mycke snyggare lösning i juwl karena istället för att hänga andra pumpar och filter löst i karet. sen gömmer man ju värmaren i "kammaren" oxå vilket är bra så man slipper se den fula staven.
är helnöjd med mitt och skulle aldrig få för mig att plocka ur den.

sen tar den inte speciellt stor plats.
#7 - 7 januari 2007 22:43
tycker att det är mycke snyggare lösning i juwl karena istället för att hänga andra pumpar och filter löst i karet. sen gömmer man ju värmaren i "kammaren" oxå vilket är bra så man slipper se den fula staven.

är helnöjd med mitt och skulle aldrig få för mig att plocka ur den.

sen tar den inte speciellt stor plats.

Håller med dig, i ett 400 skulle jag inte heller tagit bort den. Mycket snyggare än ett annat innerfilter kan jag också hålla med om. Däremot hade det varit trevligt om man fick välja själv vilket hörn man ville ha den monterad i (om man nu vill ha den monterad, det bästa hade varit om de skickade med filtret och en liten tub silikon). På det karet jag tog bort filtret satt det monterat på den gavel som jag ligger och kikar på från sängen, inte så kul.

Men jag har filtret kvar i ett annat kar och jag tycker det funkar väldigt bra, enkelt och smidigt att rengöra. Dessutom är filtervolymen bättre tilltagen än på de flesta andra innerfilter.
#8 - 8 januari 2007 18:29
!!!!!

Om du tar bort det så köper jag det av dig!!!!! Mitt pumphuvud har gått sånder!!!Har ett rio 300. och har kompliterat med ett Fluval 204a ytterfillter! Sedan e pumphuset grymt bra att ha som motstånd när man siliconade dit bakgrunden.. Ett bra stöd..... Om du nu skall ta bort det för utsendets skull så e det bättre att du köper en bakgrund att sätta i karet!Om du tycker att BTN e för dyr så finns det snygga av märket Pangea eller så gör Aquel mkt prisvärda bakgrunder för montering i kar! Har själva en Aquel Borneo. Kostade 900:- Tror att till ditt kar behöver du modellen större. Kostar 1195:- Bler ett super lyft för karet!!!!

Annons