juwel rocky bakgrund... förvirrad

#1 - 23 mars 2006 20:31
goddag!! nu är ja lite förvirrad.
va inne i "min" akvarieaffär idag o kollade.. då såg ja att dom hade fått in bakgrunder till juwelkar. dom hette "juwel rocky" eller nåt.. en va 45cm hög o den andra va 60cm hög länden vet ja inte.

o nu när ja kom hem sökte ja lite här efter juwel rocky, o fick fram lite trådar, men i alla trådar står de att dom kostar en del och att dom täcker filtret i juwelakvarium

men dom ja såg i affären va bara några cm tjocka och täckte inte filtret.
och priset va runt 300kr för en sån fyrkant

tyckte dom såg ganska snygga ut faktiskt..

nån som vet va ja menar?? vore kul o se om någon har sånna i sitt kar

mvh Andreas
Lucas_no1
#2 - 23 mars 2006 20:42
Jag vet vad du menar och har sett dom.
Man får nog bygga runt filtret med plattorna om man vill få filtret täckt.
Jag har sett bilder på det och det ser lite tegelstensaktigt ut när dom är monterade i karet.
#3 - 23 mars 2006 20:42
BTN's bakgrunder heter väl Juwel Rocky.

Var det ensfärgade svarta med lite mönster i?
#4 - 23 mars 2006 20:46
det är inte btn.. skrev fel.. dom heter juwel rock.

hmmmm tegelstensaktiga ja... menar du att dom rent av är fula i akvarium?
#5 - 23 mars 2006 20:51
#6 - 23 mars 2006 20:53
ja typ sånna

hitta en annan från pwss, men det är nog samma

http://www.pwss.se/product.php?productid=3195&cat=10&page=1

dom va ju till och med dyrare än i min lokala zoohandlare
#7 - 23 mars 2006 20:59
Kan väl säga så här, jag tycker det ser bättre ut med bakgrund och de flesta bakgrunder brukar se bra mycket bättre ut i själva karet under vatten än på torra land, sen är det ju bra om det är bakgrunder som skall vara gjorda för akvariet du har, om dom är billiga är ju det ett pluss ;)
#8 - 23 mars 2006 21:02
så tänkte ja oxå.. mycke finare än plansher i alla fall, tänkte ev. ha sån bakgrund i mitt 160l juwel. och som sagt så är de ju ganska prisvärt jämfört med btn bakgrunderna.. jag är ju inte gjord av pengar..
#9 - 23 mars 2006 21:06
Jag vet jag har tjatat om det här i andra trådar, men jag gör det en gång till :p

Jag gjorde egen bakgrund till mitt 100l kar med hjälp av brunt inslagspapper och vattenfärg, blev skitbra om jag får säga det själv :D

Kostnad? hade kvar papper sen tidigare och färgen snodde jag av sonen :p
#10 - 23 mars 2006 21:07
hmm har du bilder?
du har den på utsidan av karet då antar ja?
#11 - 23 mars 2006 21:09
Här är tråden som jag hittade tipset...till att börja med, se om jag får liv i digital kameran ;)
#12 - 23 mars 2006 21:13
[quote=Opus]Här är tråden som jag hittade tipset...till att börja med, se om jag får liv i digital kameran ;)[/quote]

glömde du nåt nu? ;)
#14 - 23 mars 2006 21:29
vilken otroligt bra ide.. de blev ju kanonsnyggt..

ser din bakgrund ut ungefär så eller?? problemet är att ja inte är konstnärlig för 5 öre
#15 - 23 mars 2006 21:48
[quote=andreassofus]vilken otroligt bra ide.. de blev ju kanonsnyggt..

ser din bakgrund ut ungefär så eller?? problemet är att ja inte är konstnärlig för 5 öre[/quote]

Datorn fick hjärnsläpp, digitalkameran suger, men efter en omstart och en kameratelefon är jag tillbaka med bilder, inga bra bilder, men...:p

Jag är heller ingen konstnär men jag tänkte att man kan väl prova, har ju allt jag behöver och om man misslyckas så spelar det ingen roll. :)
#16 - 23 mars 2006 21:50
Ok, bilderna är förskräckliga...lol
#17 - 23 mars 2006 21:51
ser ju riktigt bra ut :) får testa kanske o se hur de blir..
de gör ju inget om man misslyckas en gång,, de blir ju inte så dyrt..

hur fäster man den??? den kan väl inte ligga helt platt på rutan eftersom man har "knöcklat" till den så att den blir skrynklig
#18 - 23 mars 2006 21:51
jag har en sån... den är 60 cm lång och 50 cm hög.. kostade 380kr hos herkules zoo på Hisingen (mycket bra pris)

enkel att skära till med mattkniv och sen sätta fast med silikon (för akvarium) Min täcker inte pumpen, så den sitter på ena kortsidan...syns inte så mycket. Den är 5 cm bred, så den tar ju lite av akvariet. Men det blir sjukt snyggt och den är väldigt natturtrogen/diskret.
Min sersame bidens krabba diggar att den finns och klättra på..och gömma sig i skrymselrna på den.

så här ser det ut (fast jag har inte vit sand längre)

http://www.zoonen.com/res/user/733635/galleri/733647/akvarie1_orig_SE.jpg

lite dåligt foto.. kan ta nytt i morgon och visa med nya gruset.. men fiskarna sover nu ;)
#19 - 23 mars 2006 21:56
[quote=Marija]jag har en sån... den är 60 cm lång och 50 cm hög.. kostade 380kr hos herkules zoo på Hisingen (mycket bra pris)

enkel att skära till med mattkniv och sen sätta fast med silikon (för akvarium) Min täcker inte pumpen, så den sitter på ena kortsidan...syns inte så mycket. Den är 5 cm bred, så den tar ju lite av akvariet. Men det blir sjukt snyggt och den är väldigt natturtrogen/diskret.
Min sersame bidens krabba diggar att den finns och klättra på..och gömma sig i skrymselrna på den.

så här ser det ut (fast jag har inte vit sand längre)

http://www.zoonen.com/res/user/733635/galleri/733647/akvarie1_orig_SE.jpg

lite dåligt foto.. kan ta nytt i morgon och visa med nya gruset.. men fiskarna sover nu ;)[/quote]

de såg ju jättefint ut ju...
men på den länken ja skickade är det ju inte så stora stenar (om du fattar va ja menar) utan massa mindre istället.. eller är alla så här kanske??

sån bakgrund får de nog bli :)
#20 - 23 mars 2006 21:59
Jag tejpade upp den, tejp hela vägen runt. Det var inte lätt men det gick :)

När du målar tror jag det är bäst om man börjar med grått och liiite svart, sen putsa lite med rött/brunt och grönt (alger ;)) kom ihåg att använd mycket utspädd vattenfärg, meningen är att den skall rinna ned i sprickorna.

Jag målade min tre eller fyra gånger, lät det torka mellan gångerna.
#21 - 23 mars 2006 22:04
tack för dom tipsena!!

har ja förstått de rätt att de ska va sånt papper som är runt blombuketter? och inslagspapper till paket om det är ömtåliga saker?
#22 - 23 mars 2006 22:09
Ja, typ. Jag använde den lite beiga typen (från Konsum, tror jag) men jag tror inte det spelar så stor roll, var visst bra om det var tunt
#23 - 23 mars 2006 22:11
Juwel bakgrunden såg annars väldigt bra ut, jäkla jobb att sätta fast den bara...
#24 - 23 mars 2006 22:11
blir pappret inte helt stelt när färgen torkar??

sorry för alla 1000 frågor opus [:o] är väldigt glad att du svarar i alla fall :)
#25 - 23 mars 2006 22:12
[quote=Opus]Juwel bakgrunden såg annars väldigt bra ut, jäkla jobb att sätta fast den bara...[/quote]

ja ja får se hur ja gör.. ja har ju mer än ett kar :) och fler ska de bli så....
#26 - 23 mars 2006 22:17
Papret blir stelt när det torkar, torkar dessutom rätt så snabbt.

Men inte så att det blir problem, det var väl det du undrade :)
#27 - 23 mars 2006 22:22
jepp de va de ja undrade ;)

tack för hjälpen
#28 - 24 mars 2006 09:29
Jag har satt in juwel rock i mitt 110 liter, den är väl sådär, trist med en skarv i mitten.

Jag tog bort innerfiltret, annars får man såga av bakgrunden så att den ligger mot innerfiltret..
#29 - 24 mars 2006 11:24
[quote=Opus]Ja, typ. Jag använde den lite beiga typen (från Konsum, tror jag) men jag tror inte det spelar så stor roll, var visst bra om det var tunt[/quote]

Finns på Ikea och dom flesta blombutiker också... men det är lite lättare att plocka med sig lite grann på Ikea...:) ofta har dom det ju i kassan i blombutiker... kan kännas lite dumt och komma och be om sånt papper utan att man köper nån blomma...
#30 - 24 mars 2006 11:35
[quote=dadid]Finns på Ikea och dom flesta blombutiker också... men det är lite lättare att plocka med sig lite grann på Ikea...:) ofta har dom det ju i kassan i blombutiker... kan kännas lite dumt och komma och be om sånt papper utan att man köper nån blomma...[/quote]

Man kan ju passa på att köpa en blomma till sin pojk-/flickvän, mamma och/eller pappa, gubbe/gumma, listan kan göras lång :p

Tack för länken i orginal tråden dadid, den var skitbra!! :D
#31 - 24 mars 2006 12:30
[quote=Opus]Man kan ju passa på att köpa en blomma till sin pojk-/flickvän, mamma och/eller pappa, gubbe/gumma, listan kan göras lång :p

Tack för länken i orginal tråden dadid, den var skitbra!! :D[/quote]

Var så lite så...
10 tulpaner kunde kanske va snyggt... :)
Risken finns ju bara att den går sönder när dom tejpar ihop den... blir många tulpaner innan man får sin bakgrund...
#32 - 24 mars 2006 12:38
Ja de är ju klart, har man ett 540l eller större blir det en del papper ;)
#33 - 24 mars 2006 14:09
[quote=andreassofus]de såg ju jättefint ut ju...
men på den länken ja skickade är det ju inte så stora stenar (om du fattar va ja menar) utan massa mindre istället.. eller är alla så här kanske??

sån bakgrund får de nog bli :)[/quote]

Det är precis samma... alla ser likadana ut. Ser nog bara ut som stenarna är stora...

Mycket prisvärd iaf!
#34 - 26 mars 2006 18:55
Jag blev så nyfiken på att göra en egen bakgrund med omslagspapper och vattenfärger efter att ha läst denna tråd! - Och nu är det gjort! Himmel så verklighetstroget det blev! Vilket kanonbra tips! Nu är jag ingen konstnär direkt så jag var tveksam under målandets gång, men jag gick hela tiden och satt upp det på prov bakom akvariet och kunde se vilka färger jag behövde förstärka med, och nu är jag klar! Och jättestolt över mig själv!

Jag använde smördegspapper på rulle, eftersom jag inte hade tålamod att vänta tills affärerna öppnar imorgon. Och det funkar det med, jag kanske har fått måla nåt lager extra för att dölja de vita vecken.
Jag använde också hårtorken för att torka mellan varje färglager, det gick fortare så. Jag höll på vid diskbänken så jag kunde kladda glatt och bekymmerslöst. - Nu ska jag göra en bakgrund till min väninnas kar också, så har jag löst den födelsedagspresenten för i år!

Tusen tack för tipset alla ni här!
#35 - 26 mars 2006 19:05
[quote=Alicia]Jag blev så nyfiken på att göra en egen bakgrund med omslagspapper och vattenfärger efter att ha läst denna tråd! - Och nu är det gjort! Himmel så verklighetstroget det blev! Vilket kanonbra tips! Nu är jag ingen konstnär direkt så jag var tveksam under målandets gång, men jag gick hela tiden och satt upp det på prov bakom akvariet och kunde se vilka färger jag behövde förstärka med, och nu är jag klar! Och jättestolt över mig själv!

Jag använde smördegspapper på rulle, eftersom jag inte hade tålamod att vänta tills affärerna öppnar imorgon. Och det funkar det med, jag kanske har fått måla nåt lager extra för att dölja de vita vecken.
Jag använde också hårtorken för att torka mellan varje färglager, det gick fortare så. Jag höll på vid diskbänken så jag kunde kladda glatt och bekymmerslöst. - Nu ska jag göra en bakgrund till min väninnas kar också, så har jag löst den födelsedagspresenten för i år!

Tusen tack för tipset alla ni här![/quote]

en bild vore roligt o se. :)
#36 - 26 mars 2006 19:05
Kommer att bli rena bakgrunds fabriken i Halmstad nu :D

Jag skulle också pröva min bakgrund på mitt stora akvarium, bara för att se hur den såg ut, mina Chokladciklider blev så rädda att dom nästan hoppade ur akvariet. Med andra ord dårlig kritik ;)
#37 - 26 mars 2006 19:07
[quote=Opus]Kommer att bli rena bakgrunds fabriken i Halmstad nu :D

Jag skulle också pröva min bakgrund på mitt stora akvarium, bara för att se hur den såg ut, mina Chokladciklider blev så rädda att dom nästan hoppade ur akvariet. Med andra ord dårlig kritik ;)[/quote]

varför blev dom rädda menar du?
#38 - 26 mars 2006 19:15
Jag lovar att fixa en bild så fort jag hittar någon med digitalkamera. Det blir första gången jag i så fall också visar mitt nystartade 110 liters kar, som jag fått så mycket hjälp med här!

Andreas, hör av dig om du behöver tips när du sätter igång, jag har lärt mig lite av mina egna misstag under kvällen.

(Jag borde t ex ha stängt in katten, hon promenerade rätt över mitt första försök:))
#39 - 26 mars 2006 19:21
[quote=Alicia]Jag lovar att fixa en bild så fort jag hittar någon med digitalkamera. Det blir första gången jag i så fall också visar mitt nystartade 110 liters kar, som jag fått så mycket hjälp med här!

Andreas, hör av dig om du behöver tips när du sätter igång, jag har lärt mig lite av mina egna misstag under kvällen.

(Jag borde t ex ha stängt in katten, hon promenerade rätt över mitt första försök:))[/quote]

Hade samma problem med våran ena katt, hon älskar att ligga på papper av någon anledning, så när jag hade min bakgrund till tork på köksbordet, passade hon på att lägga sig mitt på den :p
#40 - 26 mars 2006 19:23
[quote=andreassofus]varför blev dom rädda menar du?[/quote]

Riktigt rädda! Dom var, eller rättare sagt är väl inte vana med att det kommer saker nerdimppande bak akvariet, vilket jag inte tänkte på [:o]
#41 - 26 mars 2006 19:25
alicia,, jepp ja hör av mig till dig när ja drar igång med bakgrunden.

opus. nej de klart, det är väl väldigt ovant kanske när hela bakgrunden flyttar för sig.
#42 - 26 mars 2006 19:27
Annars kanske dom tyckte den såg för j****g ut :p

Annons