Juwel's innerfilter?

#1 - 25 februari 2010 10:54
Ska Juwels innerfilter (det som medföljer akvariet) sitta med överdelen av behållaren ca ½-1 cm ovanför vattenytan?

Eller ska man höja vattnet lite till? fast då blir det över "max" gränsen...
#2 - 25 februari 2010 11:15
Maxgräns?? det har jag aldrig sett på ett innerfilter, är du säker på att det är en maxlinje?? Om ja, då skall det vara så. Svårare än så borde det inte vara. Annars kan du ju kolla hur utblåset sitter precis under vattenytan.
#3 - 25 februari 2010 11:23
Alltså maxgränsen är på själva akvariet, inte på filtret. Och filtret är ju fastsilikonat på glasrutan...

Själva utblåset sitter ca 1½ cm under vattenytan.
#4 - 25 februari 2010 11:28
gickan_87 skrev:
Ska Juwels innerfilter (det som medföljer akvariet) sitta med överdelen av behållaren ca ½-1 cm ovanför vattenytan?

Eller ska man höja vattnet lite till? fast då blir det över "max" gränsen...

I mina Juwelkar har jag satt dom så att när du är vid maxnivå i karet täcker vattennivån så gott som hela det övre inloppet. Ah, krångligt att förklara men kanske fattar lite iaf :)
#5 - 25 februari 2010 11:30
hmm mitt sitter fast som berget. Kan man höja vattennivån 1 cm ovanför maxgränsen utan att det händer något med karet?
#6 - 25 februari 2010 11:35
Fast, den tar väl inte in något vatten ovanifrån? fyller man upp med mer vatten så lossnar det svarta plastlocket och bara flyter omkring. Så det ska nog vara så som det är :)
#7 - 25 februari 2010 16:18
Jag menade det "galler" som tar in vatten framifrån.. O ne, maxgränsen fins nog där av en anledning..
#8 - 25 februari 2010 18:30
Eric_H skrev:
Jag menade det "galler" som tar in vatten framifrån.. O ne, maxgränsen fins nog där av en anledning..

Hmm även gallret är synligt ovanför vattenytan, ½-1 cm. Fast det kanske inte gör så mycket? själva aparaturen ligger ju under vattenytan så det borde inte bli något fel så iaf.
#9 - 26 februari 2010 19:26
Tänkte bara berätta att enligt bruksanvisningen så ska filtret sitta som det sitter. Så jag kör så :)
#10 - 26 februari 2010 20:43
Gallret är till för att man ska få en viss ytvattenrening också. ;)
#11 - 26 februari 2010 21:09
Gallret är till för att man ska få en viss ytvattenrening också. ;)

Upptäckte det nu när jag startade det :)

Annons