Juwel Vision 180L med BTN "Rocky"

#1 - 14 november 2009 13:38
Tjena, jag ska inte vara sämre än alla projekt snubbar!

Så detta blir mitt lilla "sid-experiment"!

Fick ta över ett riktigt läckert och fint akvarium(dvs inga repor osv) Men ruskigt smutsig bakgrund m.m

Min goda vän som jag fick ärva detta av hade tröttnat totalt så allting var igenväxt med diverse otrevliga alger. och Andmat i varje skrymlse....

Hittils har jag tvättat akvariet (tömt och fyllt på och gnott med diskborstar och svampar m.m, jag antar att jag nått ett hyffsat resultat!

Det är dags att starta upp det, men långt ifrån färdigt!

Fisk-funderingarna ser ut såhär just nu:

Någon snäcklekare, gärna någon lite mer annorlunda.

Eventuellt en liten grupp Leloupi(stavning)

Någon trevlig L-mal

Och eventuellt en till grupp från Tanganyika!

Går lite sakta fram med detta då jag fortfarande oroar mig för de alger som jag inte kan ta bort.

(tips på något medel för att döda lite alger ???)

(tips på några tuffa och robusta växter som kan passa?)

Belysningen är en sprillans ny 2x 36W. Juwel ramp.

Här kommer lite bilder på hur det ser ut nu i uppstarts-fas 1.
[ATTACH]24687[/ATTACH][ATTACH]24688[/ATTACH][ATTACH]24689[/ATTACH]

Slänger in lite fler bilder så fort nått nytt händer!

Tar tacksamt emot seriösa tips angående fisken som jag är relativt ny till! Och givetvis inredningstips och vad som helst ni vill tips om!

Mvh

Markus
#2 - 14 november 2009 18:56
Inhandlade Algin Extra från HappyLife idag och ska köra det några veckor här medans jag inreder och fixar.

Tog även hem lite mer grus, då det är lite väl lite i akvariet för tillfället... Ska se om jag hinner plantera nått ikväll! Så slänger jag in lite foton!

Mvh

Markus
#3 - 14 november 2009 19:26
Det här kan bli trevligt!
Redigt snyggt kar faktiskt! :D
#4 - 14 november 2009 20:21
Sultanen skrev:
Det här kan bli trevligt!

Redigt snyggt kar faktiskt! :D

Tackar! Jag har inte ens skrubbat rent rutorna från grön-alger än! Men jag har väl fått bort det mesta skiten förutom lite gammal torkad andmat :/

Detta känns lite extra spännande eftersom jag ska prova lite fiskar som jag aldrig hållt förut!

Jag behöver lite hjälp med vilken färg och form jag ska ha på stenarna som ska i?

Jag gillar inte riktigt den svarta "kolstenen" eller vad den heter...

Så ge gärna tips på vilka stenar ni tror skulle kunna passa tillsammans med lite snäckskal osv.
#5 - 14 november 2009 21:25
Ytterligare några bilder

Slängde ner 3 plantor med lite trevligt gräs, och kopplade in doppvärmaren för att kika om den är som den ska! Tillsatte även 30ml FFM. Så nu är det dimmigt!

Så fort temperaturen känns någorlunda stabil hämtar jag nån firre och slänger i!

Knäppte ett par till kort!
[ATTACH]24703[/ATTACH][ATTACH]24704[/ATTACH]
[ATTACH]24705[/ATTACH][ATTACH]24706[/ATTACH]

Keep it coming!
Bilagor:
#6 - 14 november 2009 22:02
Tjusigt Markus!! Om du oroar dig för alger tycker jag du enbart ska använda 1 av rören och det går ju bra om du ska köra lite Tanga;) Det finns ju "manmade" akvarieberg som jag tycker är ganska snygg i den här typen av kar och sen är den suverän att bygga med!
Annars den här snygga stenen kanske som jag fick syn på alldeles nyss. http://www.guldfisken.se/beta/catalog/dekorationssten-seiryu-stone-minilandskap-c-49_42_973?osCsid=881b49826374b3b97f1ceee029e3a0df
#7 - 14 november 2009 22:05
tack för tips åheim, grå/svart kanske skulle kunna passa....Visst blir det tanganyika men hade hoppats på att kunna köra några växter också....vi får se! Men ja eventuellt kopplar jag ur ett rör..!

Ska kika lite på dom där stenarna, se vad det skulle kunna gå på med ett rös...!
#8 - 15 november 2009 20:30
Coolt Mackan! Vart har du karet stående?
Ska bli riktigt skoj att följa projektet. Kanske papegojciklider ;) *retas*
#9 - 16 november 2009 11:44
Nubi skrev:
Coolt Mackan! Vart har du karet stående?

Ska bli riktigt skoj att följa projektet. Kanske papegojciklider ;) *retas*

Det står mitt emot det andra 180L Juwel Rio akvariet.

Fiskar som jag funderar på just nu är :

N.Leleupi 1+1

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=39&SOK=1

N.buescheri1+1

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=722&SOK=1

Samt några snäcklekare

+ några mindre malar.
#10 - 16 november 2009 15:49
Markus1984 skrev:
Det står mitt emot det andra 180L Juwel Rio akvariet.

Fiskar som jag funderar på just nu är :

N.Leleupi 1+1

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=39&SOK=1

N.buescheri1+1

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=722&SOK=1

Samt några snäcklekare

+ några mindre malar.
Då blir det nog bra synd om de små snäcklekarna eftersom det kommer bli kamp om bottenreviren... [:o]
#11 - 16 november 2009 16:34
Hallå, har inrett akvariet idag och stoppat i 1 par leleupi, beställt gul ocellatus och 1 par N.buescheri som dyker upp om c:a 1-2 veckor.

Åheim, så som jag hittils har intrett akvariet tror jag det kommer gå bra! Men om det skulle bli får mkt fajt så byter jag givetvis ut nån av fisken.

Ska lägga upp bilder senare ikväll, måste sköta lite annat hushåll innan damen kommer hem!!
#12 - 16 november 2009 17:32
Första 'scapen' och första fisken!

Gjorde en 'scape' idag med hjälp av min kompis Erik, och koppade in första fisken ett par N.Leleupi (fick en extra på köpet som han skulle slänga=sned mun)

Hyffsat nöjd, men inget kort blir bra med min kamera , ljuset är skumt m.m

Håll till godo!
[ATTACH]24748[/ATTACH][ATTACH]24749[/ATTACH]
[ATTACH]24750[/ATTACH][ATTACH]24751[/ATTACH]
[ATTACH]24752[/ATTACH]

Mvh

Markus
#13 - 16 november 2009 18:03
Det ser ju skönt ut detta! Finns det lite små krypin under stenarna för leleupierna?
:)
#14 - 16 november 2009 18:24
MaxB skrev:
Det ser ju skönt ut detta! Finns det lite små krypin under stenarna för leleupierna?

:)

Tackar Max :) Japp det finns det i vänstra hörnet...men det tillkommer lite mer grottor i slutet av veckan!
#15 - 16 november 2009 21:26
Vad matade du dina leleupi's med MaxB?
#16 - 16 november 2009 22:16
Markus1984 skrev:
Vad matade du dina leleupi's med MaxB?

Tänker du på ynglen? De får alla, stora som små, lite sköna hemmagjorda räk/fisk/grönsaksmixar, artemia, cyklops, vita mygg och lite olika flingor - det gamla vanliga med andra ord. Leleupihonan drog fram en ny kull igår, tror jag - och jag har sett flera lite större yngel från första kullen!
#17 - 16 november 2009 22:20
MaxB skrev:
Tänker du på ynglen? De får alla, stora som små, lite sköna hemmagjorda räk/fisk/grönsaksmixar, artemia, cyklops, vita mygg och lite olika flingor - det gamla vanliga med andra ord. Leleupihonan drog fram en ny kull igår, tror jag - och jag har sett flera lite större yngel från första kullen!

Mina är inte yngel, men unga individer.... då testar jag helt enkelt med nåt annat än röda mygg ;P
#18 - 16 november 2009 22:28
Markus1984 skrev:
Mina är inte yngel, men unga individer.... då testar jag helt enkelt med nåt annat än röda mygg ;P

Nej, det ser man, att dina inte är yngel - dom är nog ungefär i samma storlek som mina, skulle jag tro. Jag tänkte att du kanske undrade vad jag matar mina leleupiyngel med - men, de får samma gojsimojs som dom stora!
#19 - 16 november 2009 23:06
Okej, samma som med all annan firre då, tänkte bara om det var nåt speciellt, aldrig haft Tanganyika förut :D
#20 - 17 november 2009 15:16
Leleupisarna har käkat frystorkad artemia idag, det var mumsigt :) Längtar tills de andra fiskarna kommer!
#21 - 17 november 2009 18:02
Hej Markus!

Jag har haft några olika snäcklekare och den du ska skaffa är de jag gillat bäst. Min dominanta hanne var dock rätt frän i humöret och jagade alla (honor och hanar) in i stenrösena i början. Efter ett tag fick en hona komma ut och skapa ett litet revir i det "öppna" i en snäcka och efter ett tag tog ytterliggare en hona ett litet revir (snäcka) dock efter den längsta fiskfajt jag sett med den första honan, munbrottning länge!

Fick mina från olika håll så åldersskillnaden (storleken) kan ha bidragit till att honorna hade svårt att svara upp mot honom i början, döpte han till "Aggro" och han var ingen gentleman direkt.

Multisar/simillis är ju kolonibyggare alltså massvis av snäckor samlat. Ocellatus funkar bättre med snäckorna mer utspridda kanske 20+ cm från varandra men de kommer att möblera om det som de vill ändå dock. Detta kan motverka att den dominanta tar sin/sina snäckor och gräver över resten. Detta kommer du få koll på rätt snabbt när du haft dem ett tag.

Vill förtydliga att jag rekommenderar dessa om ovan uppfattas annorlunda.

Rackans kul är de när de fräser fram i sanden!

Hittade två gamla filmer på lek och yngel om intresse finns...

" target="_blank">

" target="_blank">
#22 - 17 november 2009 19:08
Broddan skrev:
Hej Markus!

Jag har haft några olika snäcklekare och den du ska skaffa är de jag gillat bäst. Min dominanta hanne var dock rätt frän i humöret och jagade alla (honor och hanar) in i stenrösena i början. Efter ett tag fick en hona komma ut och skapa ett litet revir i det "öppna" i en snäcka och efter ett tag tog ytterliggare en hona ett litet revir (snäcka) dock efter den längsta fiskfajt jag sett med den första honan, munbrottning länge!

Fick mina från olika håll så åldersskillnaden (storleken) kan ha bidragit till att honorna hade svårt att svara upp mot honom i början, döpte han till "Aggro" och han var ingen gentleman direkt.

Multisar/simillis är ju kolonibyggare alltså massvis av snäckor samlat. Ocellatus funkar bättre med snäckorna mer utspridda kanske 20+ cm från varandra men de kommer att möblera om det som de vill ändå dock. Detta kan motverka att den dominanta tar sin/sina snäckor och gräver över resten. Detta kommer du få koll på rätt snabbt när du haft dem ett tag.

Vill förtydliga att jag rekommenderar dessa om ovan uppfattas annorlunda.

Rackans kul är de när de fräser fram i sanden!

Hittade två gamla filmer på lek och yngel om intresse finns...

" target="_blank">

" target="_blank">

Tjena Broddan! Härligt med lite feedback och info! Jag har länge funderat på att skaffa snäcklekare just pga deras betéende intresserar mig. Den gula Ocellatusen lockade mest pga dess färger.

Först tänkte jag enbart ha ett akvarie med snäcklekare med tänkte som sagt prova med 2 till sorter från Tanganyika.

Mycket intressanta filmer!

Mvh

Markus
#23 - 18 november 2009 14:04
Tycker ni det vore okej att lyfta ner ett av mina albino ancistrus par i denna burk? eller sabbar det stämningen?
#24 - 19 november 2009 14:53
Mackan kan du inte skaffa dig sånna här :)
http://ib.berkeley.edu/labs/barlow/images/re_julidochromis_marlieri.jpg
De är så grymt coola!
#25 - 19 november 2009 15:32
snygga fiskar nubi
#26 - 19 november 2009 15:37
mmm :) Vet inte om det skulle vara en fisk för mig, men för mackan är det absolut en fisk att ha i sitt 180l :)
Det trista är att de ska ha mycket stenar och lite växter :( jag gillar växter i karet.

Jag är förälskad i crenicichla regani
#27 - 19 november 2009 17:35
Nä det blir ingen sån Nubi, det är så vanliga och tråkiga :)
#28 - 19 november 2009 22:45
Så fint kar ska bli spännande att se vad det blir av detta:)
#29 - 20 november 2009 10:29
Vad då vanliga?? Aldrig sett de förutom hos Tommy och lustgårdens zoo
#30 - 20 november 2009 15:56
solis skrev:
Så fint kar ska bli spännande att se vad det blir av detta:)

Tackar, jag är lite spänd själv på hur slutresultatet blir! :

Nubi skrev:
Vad då vanliga?? Aldrig sett de förutom hos Tommy och lustgårdens zoo

I stort sett alla akvarieaffärer som säljer Malawi har denna :)

Annons