Juwel Vision 450 projekt..

#1 - 5 november 2010 16:17
Tjena alla...

Tänkte starta en ny tråd om mitt nya "Vision" äventyret i Jönköping. Anledningen till att jag skriver nya är för att jag har ägt ett Vision 260 liters tidigare. Ett kar som jag var mycket nöjd med, ja det var nog min ögonsten i huset :-).. Men som ni alla vet så drabbas alla akvarister av en "sjukdom". Hos vissa slår den ut hos andra inte, det jag pratar om är "Större kar syndromen" :-)

Hos mig slog den ganska hårt eller okej medelhårt, 450 liter hårt
När jag läser projekt trådar vill man egentligen inte läsa så mycket utan mer beskåda alla bilder.
Så det är var jag har tänkt göra här, mata med bilder. Väntar bara på att mitt golden medlemskap ska gå igenom så återkommer jag...

bon voyage....
#2 - 5 november 2010 16:32
hybrisen slår till igen! :D

kommer bli myyycket spännade att följa. kanske tillomed blir hembesök hos herr J. :)
#3 - 5 november 2010 16:48
Oooooh SPännande!!
Vad har du tänkt dig för biotop? Fiskar inredning...tell tell :)
Har du bild på projektet oxå?
#4 - 6 november 2010 13:46
hannesc skrev:
hybrisen slår till igen! :D

kommer bli myyycket spännade att följa. kanske tillomed blir hembesök hos herr J. :)

Självklart Mr H, en kopp java står alltid redo!

Nubi skrev:
Oooooh SPännande!!

Vad har du tänkt dig för biotop? Fiskar inredning...tell tell :)

Har du bild på projektet oxå?

Blir nog ingen Regelrätt Biotop, utan mer Grönt är skönt! Men visst det lutar åt SA...
Har massa bilder redo för upload, men som sagt blir när mitt "gold" har gått igenom.
Vilket jag kan tänka mig sker nästa vecka någon gång...

Projekttråden är lite efter egentligen, men karet är inte fyllt. Så jättelångt efter ligger vi inte.
#5 - 6 november 2010 16:15
SA innebär det med scalarer? Discus?
#6 - 6 november 2010 19:05
Nubi skrev:
SA innebär det med scalarer? Discus?

Har varit inne på diskus ett bra tag, men efter att ha studerat dessa en stunde på DM i Jkpg. Inser jag ganska snabbt att det verkar vara en ganska "tråkig" fisk. Rätta mig någon om jag har fel. Känns som det är en ganska skygg fisk. Så det drar mer och mer åt Scalar, kanske man vågar sig på Altum? Ingen bestämt ännu i alla fall...
#7 - 6 november 2010 19:15
Mr J.E skrev:
Har varit inne på diskus ett bra tag, men efter att ha studerat dessa en stunde på DM i Jkpg. Inser jag ganska snabbt att det verkar vara en ganska "tråkig" fisk. Rätta mig någon om jag har fel. Känns som det är en ganska skygg fisk. Så det drar mer och mer åt Scalar, kanske man vågar sig på Altum? Ingen bestämt ännu i alla fall...

Hahahah!
Mååånga Zoopetare vet vad jag tycker om Disckus ;) Och tråkiga är bland annat ett sånt ordval jag skulle välja ;)
Skaffa Scalarer. Altum är super fina men inga fiskar jag skulle skaffa mig i samband med uppstart av akvariet.
Köp tåliga fiskar som kan starta upp karet först innan du lägger ner tusenlappar på Altum :D
...bara mitt tips
#8 - 7 november 2010 19:55
Nubi skrev:
Hahahah!

Altum är super fina men inga fiskar jag skulle skaffa mig i samband med uppstart av akvariet.

Köp tåliga fiskar som kan starta upp karet först innan du lägger ner tusenlappar på Altum :D

...bara mitt tips

Håller helt med det tipset :)... Funderar hur många Pterophyllum altum alternativt Pterophyllum scalare man vill ha i ett Vision 450?
#9 - 7 november 2010 20:02
kanske runt 6-8 st? du har sett de blå scalarena på DM va? de börjar faktiskt bli rikitigt snygga.
#10 - 7 november 2010 20:08
hannesc skrev:
kanske runt 6-8 st? du har sett de blå scalarena på DM va? de börjar faktiskt bli rikitigt snygga.

Japp har beskådat dessa, tycker en del är väldigt vackra. En del är dock lite bleka i färgerna..
#11 - 7 november 2010 20:14
tänk på att de bor i en djuraffär nu. de kommer färga ut mer när de får ett mer stabilt hem. bolivianerna är rätt bleka i affären men nu när jag har fått hem ett par så har de färgat ut myyycket mer.
#12 - 8 november 2010 12:48
Har du börjat fylla upp karet?
#13 - 8 november 2010 19:31
Nubi skrev:
Har du börjat fylla upp karet?

Så långt har jag inte kommit :-).. Har precis beställt Co2 prylar ifrån aquatechnics, som kommer på Torsdag :-D

Nålventil
Magnetventil
Reaktor
slang
Backventil.

Ska åka och köpa en 6kg tub i veckan hade jag tänkt mig...

Verkar som min guld uppgradering dröjer till Onsdag - torsdag. Man kan ju lätt konstatera att Banker fortfarande lever på 80 talet när det gäller vissa av deras tjänster :-)..
#14 - 8 november 2010 19:35
Hahah, trodde du var otålig och hade startat upp karet och låtit den puttra :)
#15 - 9 november 2010 20:13
Denna tråd ska jag följa, har själv ett vision 450 som jag vill starta om o snygga till bara jag får tummen ur :d
#16 - 10 november 2010 20:29
Whizzer skrev:
Denna tråd ska jag följa, har själv ett vision 450 som jag vill starta om o snygga till bara jag får tummen ur :d

Härligt, nu har man guldet i handen iallafall :-).... Imorgon utlovar jag uppdatering, efter jag har bytt vatten hos mina sherry och C.R!
#17 - 10 november 2010 20:34
Jippy! nu kan du inte komma med masa ursäkter ;)
#18 - 11 november 2010 05:52
Kul projekt!

Vad ska du köra för filter i ditt 450? :)
#19 - 11 november 2010 07:16
har för mig han har snackat om fx5a.
#20 - 11 november 2010 07:36
okej ;)
#21 - 11 november 2010 18:22
Äntligen dags för lite uppdatering med bilder!
Karet är uppställt och på sin plats, har dock inte hunnit loda/vattenpassa in det ännu.
Vet inte riktigt ännu hur bakgrunden ska bli? Är inne på 2 stycken moduler på karets högra sida och massor med rötter på vänstra. Så naturligt hade jag tänkt en svartbakgrund, frågan är om jag ska måla eller hitta en svart pappplansch eller liknande?
Några förslag?

Just det Reflektorerna är inte införskaffade ännu som ni kan se :) Ej heller att förglömma min egen byggmästare. Han har övervakat varenda akvarie/Vivarie bygge man har hållit på med.
#22 - 11 november 2010 18:23
O-Jonsson skrev:
Kul projekt!

Vad ska du köra för filter i ditt 450? :)

Precis som den gode Hannes sade, det blev en FX5:a
#23 - 12 november 2010 05:48
najs med bilder! välkommen som guldis!

det finns svart solfilm på biltema som jag vet många använt till stor glädje. kan vara värt att tänka på.
ska du kapa loss orginalfiltret?
#24 - 12 november 2010 13:25
Håller med HC, Svart solfilm är det bästa, Inte svårt att sätta dit och det ger en snygg effekt :)
Snyggt!
#25 - 12 november 2010 13:58
hannesc skrev:
najs med bilder! välkommen som guldis!

det finns svart solfilm på biltema som jag vet många använt till stor glädje. kan vara värt att tänka på.

ska du kapa loss orginalfiltret?

Nubi skrev:
Håller med HC, Svart solfilm är det bästa, Inte svårt att sätta dit och det ger en snygg effekt :)

Snyggt!

Tack för tipset, får ta en sväng till tema då och inspektera.
#26 - 12 november 2010 14:07
do it! :D
#27 - 12 november 2010 14:59
Fullfart på akvariefronten med lite bilder :-)..
Som sagt så har jag varit ägare av ett Vision 260l, då använde jag mig av Juwels originalpump.
I det karet fungerade pumpen helt okej och tog inte så stor plats.
Men i 450 så tar pumphuset hela 17liter! Läst massvis här på forumet om ytterfilter och alla diskussioner om olika märken. Men bestämde mig för ett Fluval Fx5..

Först få bort original pumpen! Lite silikon kan ju inte vara så svårt att ta bort?
Vilket slit! Speciellt en klick, klicken som satt i mitten på baksidan. Tror inte det är silikon om jag ska vara helt ärlig. Nåväl, ny pump ut, ny pump in, eller nya slangar in.
Upptäckte ganska snabbt att slangarna är av den grövre dimensionen vilket resulterade i att inte den bakre luckan gick att stänga korrekt. Blev till att såga, fila, lista, klart! Tycker resultat blev helt okej, fick lämna lite av kapningen listfri där locket går emot ramen.

Installation av slangar, tänkte att jag skulle montera utblåset på höger sidan(pumpen står på vänstra sidan) Men tänkte att det är bättre med kortare slang till utblåset och längre till insuget. Häverten hjälper insuget väldigt mycket vilket inte skulle bli fallet om man hade utblåset låååångt borta...
Det här med filtermaterial verkar vara en djungel?! I vanlig ordning skrev jag in www.zoopet.com, hittade bra info, sedan iväg till DM i Jkpg. Kom hem med grov filtermatta, biomax makaroner och prefilter makaroner..

Bottenkorg - Biomax
Mellankorg - Prefilter/grovfilter kuber
Överstakorg - Grovfilterkuber

Om det är någon annan som tips/kritik? Allt mottages med tacksamhet :-) "Learn by doing and listening"

Det var nog allt för idag, en kall pilsner hägrar ganska bra nu! Kanske lite för tidigt ännu :-P
#28 - 13 november 2010 13:08
Det börjar ta sig sa pyromanen ;) *skratt*
Fråga, bottenskydd, liggerunderlag, något du tänkt att ha i karet?
#29 - 14 november 2010 13:51
Nubi skrev:
Det börjar ta sig sa pyromanen ;) *skratt*

Fråga, bottenskydd, liggerunderlag, något du tänkt att ha i karet?

Uppdatering!
Antar att du menar bottenskydd i karet. Nja inte något jag har tänkt använda nej.
Planen är att använda mitt Plexirot projekt.
( http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143080&highlight=Plexi )
Några stenar hade jag nog inte heller tänkt att använda, ja kanske några mindre.

Om du menade skydd under karet så behöver man inte, eller rättare sagt man ska inte ha det under Juwel karen som jag har förstått det :)

Nu till lite inredning..

Tänkte experimentera den här gången med rötter. Tycker det är jättesvårt och ganska dyrt att hitta fina och stora rötter till akvarier.
Fått lite inspiration av människor som bygger helt otroliga aquascaping kar. Men deras rötter känns nästan tillverkade till deras kar :)
Så varför inte tillverka själv? Använder ganska mycket plexi på jobbet så idén är att använda en skiva av plexi, borr hål i plexit (var man nu vill ha roten), försänka hållen och skruva fast roten/grenen med rostfria borr och sedan eventuellt Lima fast hela skapelsen med några klickar silikon. För att få fast den på botten innan rötterna har sugit åt sig så pass mycket vatten så dom hålls nere av sig själv..

(Finns redan en tråd om detta, men den här gången är det klart och med bilder)
#30 - 14 november 2010 15:33
Riktigt snygg möbel, är inne med "valnöt" :)
Gillade rotlösningen.
Själv hade jag behållt innerfiltert.
Ser ut att räcka med ljus för grönt.
Jag är nyfiken på var du fick tag i den svarta filtermattan? eller den ingick till fx5an?
#31 - 14 november 2010 15:42
Ser mycket bra ut :)
#32 - 14 november 2010 18:01
aa jag menade bottenskydd i karet :)
Bättre att ta det säkra före det osäkra...eller ;)

Din idé låter kanonbra! Assnyggt kommer det att bli, ha tålamod bara :)
Rötterna är snygga, tänkt på att skaffa redmoore?
#33 - 14 november 2010 20:32
Var roligt att det är lite Zoopetare som följer tråden, blir man lite sporrad :-)

flygrc skrev:
Riktigt snygg möbel, är inne med "valnöt" :)

Gillade rotlösningen.

Själv hade jag behållt innerfiltert.

Ser ut att räcka med ljus för grönt.

Jag är nyfiken på var du fick tag i den svarta filtermattan? eller den ingick till fx5an?

Tack för det, funderar dock på om det finns en risk att plexit böjer sig i vattnet efter ett tag. Men man lär så länge man lever
Jag har aldrig haft ytterfilter innan så tänkte att det var dags nu. Sedan är 1000l/h, original Juwel pump lite i klenaste lagret. Den svarta filtermattan köpte jag på DM i Jkpg, tror jag gav 30kr för det.
Det enda som följde med Fx5an var den vita filtermattan runt omkring

Tomiso skrev:
Ser mycket bra ut :)

Tackar! :-)

Nubi skrev:
aa jag menade bottenskydd i karet :)

Bättre att ta det säkra före det osäkra...eller ;)

Din idé låter kanonbra! Assnyggt kommer det att bli, ha tålamod bara :)

Rötterna är snygga, tänkt på att skaffa redmoore?

Absolut "Nubi" helt rätt, blir nog en tunn frigolitskiva på botten, fast på högra sidan av karet :-)
#34 - 15 november 2010 12:55
Frigolit är det sista jag slänger ner i mitt kar, har man någon fisk som tycker om att böka så dyker det upp små fula vita kulor från figoliten vid vattenytan Bläää!
Liggunderlag är mkt mkt bättre och det finns just för 450l :) köpte på Hornbach till mitt. Vet inte om du har ngn hornbach i närheten.
#35 - 16 november 2010 18:03
Nubi skrev:
Frigolit är det sista jag slänger ner i mitt kar, har man någon fisk som tycker om att böka så dyker det upp små fula vita kulor från figoliten vid vattenytan Bläää!

Liggunderlag är mkt mkt bättre och det finns just för 450l :) köpte på Hornbach till mitt. Vet inte om du har ngn hornbach i närheten.

Antar att det är som vanligt att alla har olika erfarenheter om olika ting ;-). Har använt frigolit utan några problem, men ditt tips är uppskattat ändå! :-)
#36 - 16 november 2010 18:26
har liggunderlag i mitt malawi just för grävandet. men inte i SA-karet. ser inte anledningen där.

kanonfint johan! gillar med verklgien rot-lösningen. o hur de ser ut med! kan verkligen se rötterna med lite växter på eller så.

bra sugen på att se detta live snart!
#37 - 16 november 2010 18:36
hannesc skrev:
har liggunderlag i mitt malawi just för grävandet. men inte i SA-karet. ser inte anledningen där.

kanonfint johan! gillar med verklgien rot-lösningen. o hur de ser ut med! kan verkligen se rötterna med lite växter på eller så.

bra sugen på att se detta live snart!

Tackar! Det får vi ordna snarast!
Bilagor:
#38 - 16 november 2010 19:13
Uppdatering!

Planen med detta kar är som sagt "Grönt är skönt" ;).. Då är finns det 3 huvudsakliga och viktiga kriterier som skall uppfyllas. Om man nu vill ha riktigt grönt!?!
Ljus, gödning och Co2!
Ljuset är okej för tillfället, ca 0,5W/l. Gödningen är PMDD som gäller! Då är det bara Co2 kvar?
Förra karet använde jag mig av flytande kol i form av Easycarbo. Har fungerat mycket över förväntan.
(Lägger in en bild på gamla karet nedan, så kan ni bedöma själv):D

Har spanat in en del klara Co2-system, både på nätet och på webben. Men oj oj vad dom kostar och väldigt små flaskor. Spanar man runt lite på olika forum etc. Så verkar det vara många akvarister som shoppar på www.aquaristic.net. Hittade ett sett som såg bra ut(se bild nedan) Tog ca 4dagar att få hem det och beloppet; 995kr ink frakt! Då ska jag dock tillägga att jag beställde ihop med en arbetskamrat så frakten halverades!

Flaskan var ju ett annat problem som inte var lika lättlöst. Första var jag inne på Sodastream flaskan, den skippades ganska snabbt, samma sak med AGA! Inte billigt att köpa där inte, för att inte prata om att fylla. Så jag började leta brandservice företag! Efter några telefonsamtal, JACKPOTT!

6kg flaska, trycktestad, borttagning av stigrör, byte till ventil och fylld. Blev totalkostnaden 1000kr. Sedan när flaskan ska fyllas igen tar han 200kr. Kunde ju knappast bli bättre?
När jag hade hämtat flaskan så kände jag ändå att något måste göras åt det estetiska. Visst flaskan ska stå i bänken, men lägger man ändå pengar på att allt annat ska bli snyggt så kan man ju inte sluta här? På jobbet har vi en mycket duktig lackerare som var mer än villig att hjälpa mig:D

Så lite förarbete blev det i Måndags eftermiddag, slipa ner alla skavanker och matta ner flaskan.
Ska bli sjukt kul att se hur den har blivit, skulle visst lackeras ikväll.

Så Fortsättning följer...........................
#39 - 16 november 2010 19:22
fantastika uppdateringar du gör!
#40 - 16 november 2010 19:58
Kanon snyggt!!! :D
#41 - 17 november 2010 18:51
hannesc skrev:
fantastika uppdateringar du gör!

Mercí Hannes

Nubi skrev:
Kanon snyggt!!! :D

Tackar, nu vill man verkligen få igång karet! :-)
#42 - 17 november 2010 18:56
Det förstår jag :)
Har du tänkt ha några fiskar alls i karet?
#43 - 17 november 2010 19:05
Mycket elegant! :)
#44 - 17 november 2010 19:49
Nubi skrev:
Det förstår jag :)

Har du tänkt ha några fiskar alls i karet?

Ja absolut! Inte riktigt kommit fram till vad ännu :-) Man har spanat på diskus, men tror den är struken ifrån listan. Scalar ligger varmt om hjärtat och dvärgciklider. Beskådade gula fjärilsciklider på DM i Jkpg, otroligt vackra!

Tomiso skrev:
Mycket elegant! :)

Tackar :-)
#45 - 17 november 2010 20:00
Funderar på hur man kan räksäkra Fluvals FX5 insug? Vad tror ni om att använda den svarta filtermattan, skära till den och placera den i insuget?
Bilagor:
#46 - 17 november 2010 20:20
Mr J.E skrev:
Ja absolut! Inte riktigt kommit fram till vad ännu :-) Man har spanat på diskus, men tror den är struken ifrån listan. Scalar ligger varmt om hjärtat och dvärgciklider. Beskådade gula fjärilsciklider på DM i Jkpg, otroligt vackra!

ja de gula fjärilscikliderna är super läckra! gillar de själv, men alla fjärislciklider har en tendens till att dö :( och försvinna i karen.
Scalarer vore snyggt i ditt växtkar :)
Funderat på ett stort gäng stimmfiskar av någon sort? :) Finns riktigt läckra stimmfiskar.

dvärgciklider så som kurvciklid är fina och trevliga små varelser :)
Finns en hel del dvärgciklider på ingång :)
#47 - 17 november 2010 20:20
Mr J.E skrev:
Funderar på hur man kan räksäkra Fluvals FX5 insug? Vad tror ni om att använda den svarta filtermattan, skära till den och placera den i insuget?

Svart filtermatta funkar utmärkt, annars om du har en fruga hemma, strumpbyxor :)
#48 - 18 november 2010 05:45
har du se sett de där blå moskito tetrorna ( har för mig de hette så) på DM. går med diskusarna under scalarerna. toksnygga!!
#49 - 18 november 2010 17:00
hannesc skrev:
har du se sett de där blå moskito tetrorna ( har för mig de hette så) på DM. går med diskusarna under scalarerna. toksnygga!!

Var faktiskt nere på DM efter jobbet idag och köpte lite prytlar till projektet idag. Varför blir man alltid lite fattigare när man har varit där nere;)?

Menade du dessa små gynnare?
(Svårt att få skärpa med iPhöönen, dom var inte precis sega som diskusarna)
#50 - 18 november 2010 18:07
japp precis de jag menade!! a jag blir med fattigare där :P
#51 - 18 november 2010 18:15
Ååååh de där var ju grymt läckra, nån som vill ta över 19 glödbandstetra? ;) Äsch känns inte som att den skulle passa vårat mycket mjuka vatten, http://hem.passagen.se/kent.andersson/moskitotetra.htm
#52 - 18 november 2010 19:03
funkar dock bra med diskusarna på DM . o där är det rätt mjukt vatten.
#53 - 18 november 2010 19:31
Mr J.E skrev:
Var faktiskt nere på DM efter jobbet idag och köpte lite prytlar till projektet idag. Varför blir man alltid lite fattigare när man har varit där nere;)?

Menade du dessa små gynnare?

(Svårt att få skärpa med iPhöönen, dom var inte precis sega som diskusarna)

Härlig blå färg på tetrorna :D
#55 - 18 november 2010 20:03
nope inte sånna
#56 - 18 november 2010 20:05
snarare sånna här fast en blåare variant
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=418&SOK=1
#57 - 18 november 2010 20:10
hannesc skrev:
snarare sånna här fast en blåare variant

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=418&SOK=1

Kanske någon genmanipulerad sak ;)
#58 - 18 november 2010 20:21
Dags för lite uppdatering!!

Idag vid lunchtid kom lackeraren och rykte iväg mig... Flaskan var klar!
Vilket jobb han hade gjort, den blev ju helt sjukt bra!:p Så sjukt nöjd!
På ena sidan av flaskan hade han dragit "Viper ränder" och på andra sidan, en överraskning som han så vacker uttryckte sig :D...

The one, klassikern, den första "Betty Boop" som en old fashion pinup!
"Nu kan du välja sida, "Svärmors sidan" och "din sida"....
Jag hade tänkt ha flaskan i skåpet, men det går ju inte nu!?!

Lägger upp en före bild också för ny tillkomna läsare!
(Kamra blixten förstörde lite av Viper strecken men jag tror ni förstår :-)..
#59 - 18 november 2010 20:23
Fan vad läckert!!! riktigt snyggt, den där vill man ha framme, inte ska du dölja den! :D vem vet svärmor kanske tom älskar Betty Boop :D
#60 - 18 november 2010 20:31
den ska fan stå FRAMFÖR karet nästan. på en hylla! haha! lätt coolaste co2 flarran denna sidan 2000-talet
#61 - 19 november 2010 14:17
Nubi skrev:
Svart filtermatta funkar utmärkt, annars om du har en fruga hemma, strumpbyxor :)

Får ta ett snack med henne :-P
#62 - 19 november 2010 17:54
snack och snack, ta ur lådan och ge henne en hundring, vilken kvinna säger NEJ till shopping ;) *hihi*
#63 - 20 november 2010 22:24
Uppdaterings dags :-).....

Måste säga att det är väldigt roligt att dela med sig av sitt projekt. Speciellt också när folk kommenterar både positivt och kritik!

Nåväl, var nere på DM och gjorde av med lite mer Kapital för några dagar sedan. Har funderat om eller vad jag ska använda för bakgrund? Man kan ju inte undkomma att BTN i ett kar blir riktigt snyggt, men smakar det så kostar det också. Slimline är det många som använder, snyggt, billigt och praktiskt. Har själv använt det till mitt gamla Vision 260.
BTN skippade jag, dels för att dom kostar en hel del och dels för att dom oftast bygger ut ganska mycket..
Men något som är riktigt shysst och som många kör med är moduler, svart ruta och några moduler.
I ett SA kar kanske man kan fråga sig om så stora stenformationer hör hemma? Men då får man väl säga att det inte är ett SA kar, om man nu ska köra med moduler och rötter :D..

Var nere på DM och fick tag i 2 st moduler för den nätta summan av 500:- riksdaler, passade även på att inhandla en bubbelräknare och insugssil. Så nu har man målat akvariet med svartfärg och planerar för placeringen av modulerna..
Hade tänkt att ha en pump i stora modulen har 2 stycken Juwel pumphuvuden liggandes en på 1000l/h och en på 600l/H. Blir till att fylla modulen med filter kuddar..

Lite tips efterfrågas.

Tips på en bra streampump till modul, med kapacitet på 2000-3000l/h ?

Var får man tag i ättikssyrehärdande svart silikon?

Reflektorer, Vilka ska man använda? Juwel reflektorer VS ?
#64 - 21 november 2010 14:43
modul + filtermattekuber + cirkpump fungerar riktigt bra, har kört det ca 1 år nu utan att ha rengjort filtermattorna... Se till inte slarva med silikonet för det gjorde jag och det händer ibland att mindre fiskar hittar in bakom via springorna...

Silikonet borde du förresten hitta i din lokala zoobutik, där hittade jag mitt... :D

Gillar förresten din rotlösning. blev riktigt snyggt... Sen om det är praktiskt är en annan femma :P
#65 - 21 november 2010 17:02
Big_Sal skrev:
modul + filtermattekuber + cirkpump fungerar riktigt bra, har kört det ca 1 år nu utan att ha rengjort filtermattorna... Se till inte slarva med silikonet för det gjorde jag och det händer ibland att mindre fiskar hittar in bakom via springorna...

Silikonet borde du förresten hitta i din lokala zoobutik, där hittade jag mitt... :D

Gillar förresten din rotlösning. blev riktigt snyggt... Sen om det är praktiskt är en annan femma :P

Fint att höra, ja det verkar som många är nöjda med den här lösningen. Funderar dock vad man ska använda för cirkpump. Har en Seio streamer liggandes på 2000l/h, dock så har den ett stort utblås ca 40-50mm i diameter. Men funderar på om man kan använda Juwels pumphuvud? Har 2 liggandes en på 1000l/h och en på 600l/H man kan kanske rent av använda båda åt olika riktningar?

Tyvärr så brukar det silikonet kosta skjortan hos zoobutikerna, rätta mig gärna om jag har fel?
Hittat på transparent för 59kr tuben, men svart verkar vara mycket svårare att få tag i.

Tackar, ja den kanske inte är så ommöblerings vänlig..Får återkomma om när jag ska möblera om ;)
#66 - 21 november 2010 17:30
silikon
http://www.pwss.nu/product.php?productid=678&cat=56&page=17

jag har en aqua-clear 70 pump huvve över om du är intresserad.
#67 - 21 november 2010 19:58
hannesc skrev:
silikon

http://www.pwss.nu/product.php?productid=678&cat=56&page=17

jag har en aqua-clear 70 pump huvve över om du är intresserad.

Min sista chansning i stan är Beijers bygg, hoppas dom har. Annars blir det till att beställa... Biltema hade ett kanon bra silikon i Vit, transparant, svart och grått. Som klippt och skuret för detta(använde det till att montera mina slimline) men då byter dom sortiment:mad:

Tack för erbjudandet, ska först se om man kan göra nått med Juwel pumparna... Annars blir det ett telefonsamtal till Herr Hannes! 1500l/h på Aqua-clear 70?
#68 - 21 november 2010 20:34
Weeiii Det börjar ta sig :)

Din idé med moduler och svartbakgrund blir riktigt läckert, såg att du hade rötter, bara att "täcka" lite med växter och försöka fixa djupet så att det inte känns som att modulerna sitter där de sitter och är mer en naturlig placering....ehmmm...ja, du kanske fattar, skyller på för FÖR mkt kaffe så här dags
#69 - 21 november 2010 20:45
Nubi skrev:
Weeiii Det börjar ta sig :)

Din idé med moduler och svartbakgrund blir riktigt läckert, såg att du hade rötter, bara att "täcka" lite med växter och försöka fixa djupet så att det inte känns som att modulerna sitter där de sitter och är mer en naturlig placering....ehmmm...ja, du kanske fattar, skyller på för FÖR mkt kaffe så här dags

Haha för mycket koffein, det e nice:d! Kanske inte så här sent på en söndag?;)

Tyckte det såg ganska så tomt ut på högersidan. Modulerna är kanon både när det gäller filter, bakgrund och ekonomi :)
Nästa steg blir reflektorer, vad man nu ska ha för några..? Juwel, Arcadia osv osv.... Djungel där ute
#70 - 21 november 2010 20:53
Jag har reflektorer från Juwel och är riktigt nöjda med de, Haft liknande till mitt 180l :) Aldrig varit missnöjd.
Det är lugnt jag kan sova NÄRSOM :) och behöver inte så mkt sömn heller, dessutom är jag LEDIG imorgon *hihi*

aldrig använt moduler, men många använder de och tycker det funkar bra, och ekonomisk. Själv tycker jag om slimline *hihi*
#71 - 22 november 2010 16:00
Great success[8D] Min sista chansning gav med sig! Beijers bygg hade precis det jag sökte, Sikasil - E Glassilikon svart! Imorgon ska det limmas Moduler.....
#72 - 22 november 2010 16:57
Häftigt projekt! Rötterna ser levande ut i den placeringen.
#73 - 24 november 2010 18:15
Häftigt projekt! Rötterna ser levande ut i den placeringen.

Kul att du gillar det, hoppas på ännu mer levande rötter när lite javamossa har satt sina rötter i dem..
#74 - 24 november 2010 18:24
Uppdatering...

Nu är äntligen mina moduler på plats! Limmades igår och har legat på tork i natt, så ikväll hade jag tänkt att även roten skulle limmas..
Passade även på att mäta in bänken med vattenpass. Får ta och mäta en gång till när tyngden av akvariet påverkar bänken...

Börjar fundera lite på uppstarten nu!
Förra gången jag startade upp ett akvarium körde jag endast igång med easycarbo, ingen PMDD och ingen Co2. Gick väldigt bra, väldigt lite cyano, alger. Ska man göra samma sak den här gången med det här karet. Eller ska man köra igång med PMDD och Co2 direkt?

Tips på någon känslig/kräsen fisk som får vara testpilot?(Kanske man bli klassad som idiot om man frågar så)
#75 - 24 november 2010 18:30
måste du limma fast rötterna?? räcker det inte med att sanden kommer hålla nere det. tänker mest på om man skulle vilja göra om nån gång.
#76 - 24 november 2010 18:39
hannesc skrev:
måste du limma fast rötterna?? räcker det inte med att sanden kommer hålla nere det. tänker mest på om man skulle vilja göra om nån gång.

Man sätter 4 små klickar på varje sida, lätt att ta bort och så håller det ner rötterna.....Göra om, ja om jag gör om gör jag det ändå stort....:-)
#77 - 24 november 2010 18:48
a okej. yes do som du vill. ;) håller med dig om att om man gör om så gör man ju det rätt ordentligt :P

gillar fasen iden med rötterna. kanske lånar ideen till mitt nya ;)
#78 - 24 november 2010 19:07
hannesc skrev:
a okej. yes do som du vill. ;) håller med dig om att om man gör om så gör man ju det rätt ordentligt :P

gillar fasen iden med rötterna. kanske lånar ideen till mitt nya ;)

Funderat ganska länge på om jag ska limma eller om jag inte ska limma. Många som har poängterat det, så ditt tips är noterat ;-).... Men som sagt gör jag om någon gång så blir det extreme aqua makeover :-)....Låna på, dock så är det en Patent lösning Pt.No 873653. Kan skicka mitt kontonummer senare;)

Inga tips på bra försökspilot?
#79 - 24 november 2010 19:28
Försökspilot...hmm beror på vad du sak ha i karet efter försöket :)
Inte kul att köpa fisk som man sen inte ska ha för att de inte "biotoenliga" har du ngn annat akvarium som du kan ta vatten ifrån eller kanske kompis som har fiskar typ platys eller likande....ELLER så kör du igång på en gång med fiskarna. Fuskguru's på Zoopet lyckas alltid på ett bra sätt när de startat upp sina kar.

Jag skulle köpa Mollys och dumpa ner 10 tal i karet för att få igång en bakterieodling i filtret :)
Sen köpa en stor fisk som äter upp mollysarna och sen omplacera den stora fisken ;) (skämt!!) Eller ge bort mollys till ngn som vill ha mollysarna
#80 - 24 november 2010 19:34
Nubi skrev:
Försökspilot...hmm beror på vad du sak ha i karet efter försöket :)

Inte kul att köpa fisk som man sen inte ska ha för att de inte "biotoenliga" har du ngn annat akvarium som du kan ta vatten ifrån eller kanske kompis som har fiskar typ platys eller likande....ELLER så kör du igång på en gång med fiskarna. Fuskguru's på Zoopet lyckas alltid på ett bra sätt när de startat upp sina kar.

Jag skulle köpa Mollys och dumpa ner 10 tal i karet för att få igång en bakterieodling i filtret :)

Sen köpa en stor fisk som äter upp mollysarna och sen omplacera den stora fisken ;) (skämt!!) Eller ge bort mollys till ngn som vill ha mollysarna

Haha det var en plan det också, det löste sig i alla fall :-)..
#81 - 24 november 2010 19:39
Mr J.E skrev:
Haha det var en plan det också, det löste sig i alla fall :-)..

Vad har du tänkt ha för firrar i karet?
Du kanske kan starta upp med de fiskarna...man måste ha tååålamod :D
#82 - 29 november 2010 20:56
Uppdatering!

Tänkte låta bilderna tala för sig själv...
Sanden är köpt på Swedol, "lokalodlad" så att säga!
Ifrån baskarpssandtag

Teknik i karet just ju
FX5 FLuval
Seio Streamer 2000l/h (går på samma timer som Co2)
Tryck Co2, 6kg flaska, aquli diffuser/bubbelräknare
4x54w T5
Juwel pumphuvud 2000l/h(modulen)
300w Doppvärmare
#83 - 29 november 2010 21:00
helsefyr va snyggt detta blir. kommer nog låna ideen med grenarna till nya kuben. du körde kattsand underst eller?
#84 - 29 november 2010 21:01
btw vart kör du insug till fx5?
Bilagor:
#85 - 30 november 2010 10:11
hannesc skrev:
helsefyr va snyggt detta blir. kommer nog låna ideen med grenarna till nya kuben. du körde kattsand underst eller?

Japp, tjockast längst bak och inget längst fram mest på grund utav "risken" att dom börjar vandra upp igenom sanden efter ett tag.
#86 - 30 november 2010 10:12
hannesc skrev:
btw vart kör du insug till fx5?

Den sitter till höger om modulen, funderade att ha den i modulen. Men näää, la ner det projektet.
#87 - 30 november 2010 10:14
a hade du haft den i modulen hade du lätt fått ha minst två raster till.
lite scary med bara ett raster. om det klaggar igen så kan ju pumpen i absolut värsta fall gå torr.
#88 - 30 november 2010 11:51
hannesc skrev:
a hade du haft den i modulen hade du lätt fått ha minst två raster till.

lite scary med bara ett raster. om det klaggar igen så kan ju pumpen i absolut värsta fall gå torr.

Precis då hade det förstört modulen också rent estetiskt. Nu väntar man bara på reflektorer och lite små prytlar! Inte långt kvar nu till H2O ska i:-)
#89 - 30 november 2010 12:01
bra gytt! :D
#90 - 7 december 2010 17:33
Jag som tänkte mig en "mästerlig" uppdatering med bilder på ett akvarium med vatten i, men ICKE!:mad:

Detta tackar jag posten för!

Tydligen så bor jag i Göteborg? Men dom kom på att det var ju egentligen Jönköping..
Sedan så har Juwel utvecklat nya Refektorer vid namn knäckt reflektorer:confused:

Men jag är inte bitter.......

Någon som har reklamerat ifrån posten innan? vad är tidsapekten? Speciellt så här i Juletider..
#91 - 7 december 2010 18:17
Åh, så trist! Jag som verkligen sett fram emot att se det här projektet med vatten i.
Kan man inte fixa den knäckta reflektorn själv? *vissel*
#92 - 7 december 2010 18:37
Mr J.E skrev:
Jag som tänkte mig en "mästerlig" uppdatering med bilder på ett akvarium med vatten i, men ICKE!:mad:

Detta tackar jag posten för!

Tydligen så bor jag i Göteborg? Men dom kom på att det var ju egentligen Jönköping..

Sedan så har Juwel utvecklat nya Refektorer vid namn knäckt reflektorer:confused:

Men jag är inte bitter.......

Någon som har reklamerat ifrån posten innan? vad är tidsapekten? Speciellt så här i Juletider..

Vilken JÄVLA otur!! :( Du kanske kan maila de du köpte ifrån och bifoga bilden, annars skicka till posten ;)
#93 - 7 december 2010 19:12
Pickles skrev:
Åh, så trist! Jag som verkligen sett fram emot att se det här projektet med vatten i.

Kan man inte fixa den knäckta reflektorn själv? *vissel*

Tanken slog mig, men det är surt att punga ut nästan 600kr på saker man måste modifiera själv för att få dom i orginalskick:(

Nubi skrev:
Vilken JÄVLA otur!! :( Du kanske kan maila de du köpte ifrån och bifoga bilden, annars skicka till posten ;)

It is in motion..... Allt sådant tar tid och Energi, tid är inget jag har i överskott...
#94 - 7 december 2010 19:14
Mr J.E skrev:
Tanken slog mig, men det är surt att punga ut nästan 600kr på saker man måste modifiera själv för att få dom i orginalskick:(

It is in motion..... Allt sådant tar tid och Energi, tid är inget jag har i överskott...

jävla trist!
speciellt när man har betalat för saker man vill få hem HELA
#95 - 7 december 2010 19:30
Jag har haft tur med posten för det mesta (försening som mest och smått knuggliga paket) men det där var ju katastrofalt dåligt. :(
#96 - 8 december 2010 19:23
Som innan alla stora premiärer så släpps alltid en teaser;)

Så till alla er som följer min lilla projekttråd, släpper jag en en hint om vad som komma skall:d

är det vatten, är det växter, who knows, who..................Knows?;)

To be continued............................
#97 - 8 december 2010 19:26
Mean...
Bilagor:
#98 - 8 december 2010 20:21
haha!!! jag vet!! men jag är har ju lite förtur då man känner herren i fråga! :P
#99 - 8 december 2010 20:26
Mean...

Jag är snäll egentligen, tror jag :confused:

hannesc skrev:
haha!!! jag vet!! men jag är har ju lite förtur då man känner herren i fråga! :P

NU vill jag inte se några "pre release" bilder på någon torrent sida:d
#100 - 8 december 2010 20:30
Det är en ROT!! :D
#101 - 8 december 2010 20:33
Nubi skrev:

Rutinerad gissning! Skickar backstagepass om intressent finns :d
#102 - 8 december 2010 20:35
Mr J.E skrev:
Rutinerad gissning! Skickar backstagepass om intressent finns :d

Skicka skicka!! :D:D
#103 - 8 december 2010 20:36
Nubi skrev:

Nej, jag håller fast vid min giraff...
;)
#104 - 9 december 2010 19:17
Vatten, vatten och vatten! :d

Igår fick jag mina sista växter jag hade beställt! Det enda som jag inte har är då min reflektorer, men om man läser några inlägg upp så förstår man varför..

Cirkeln är sluten iallafall så här långt. Ännu känns det lite kalt med växter, men det kommer mera da da da da dadadada daaaa:p
Eftersom mitt ljus inte är 100% så kör jag en "softstart" med endast Easycarbo, funderar på om jag ska köra lite PMDD direkt. Annars hade jag tänkt börja med det nästa vattenbyte(nästa vecka)..
Co2 anläggningen har jag bara testkört så alla tekniska prytlar fungerar.

Har även investerat i en fast PH/Co2 mätare, läst att det är si och så där med funktionaliteten. Men får testa och utvärdera, jämföra med min dropptest...

Nåväl lite bilder som utlovat, just det! Kom gärna med synpunkter angående min "softstart" bra, dåligt?

Enjoy
#105 - 9 december 2010 19:33
Grymt snyggt!! men fyllde du karet för att sen tömma det? sista bilden ;)
Jag gillar det skarpt!!!!!!
Och det gör nästan ONT att veta att du lär förstöra karet genom attt köpa diskus eller scalarer i karet *buhuuuuuuu*
#106 - 9 december 2010 19:38
scalarer är det väl inget fel på! fast du gillar ju asien!

asså johan vansinnesnyggt!!!! jäklar talang du har!
#107 - 9 december 2010 19:44
Ja, galet snyggt! Hoppas bara du har krut nog i grejerna för att få till bottentäckaren jag antar du vill ha. :)
#108 - 9 december 2010 20:07
hannesc skrev:

nej scalarer är det inte fel på, men det är sååå mkt andra fiskar som är roligare ler*
#109 - 9 december 2010 20:31
Nubi skrev:
Grymt snyggt!! men fyllde du karet för att sen tömma det? sista bilden ;)

Jag gillar det skarpt!!!!!!

Och det gör nästan ONT att veta att du lär förstöra karet genom attt köpa diskus eller scalarer i karet *buhuuuuuuu*

Jajemen, övade på vattenbyte. Måste komma ner på under 9min 50%;)

hannesc skrev:

Jag tackar ödmjukast för dom vänliga orden.[:o] Det lutar åt Scalar och L134:or och mina trogna 4st Siameser! Dom passas hos en polare just nu, 3år firar vi snart:d(Siameserna och jag alltså;))

Ja, galet snyggt! Hoppas bara du har krut nog i grejerna för att få till bottentäckaren jag antar du vill ha. :)

Hoppas lilaeopsis novaezelandiae och Staurogyne Repens tar sig bra, ska bli skit kul att se! Dom andra växterna ska det nog inte vara några problem med, ganska snälla med inte så höga krav...Röd Lotus skulle vara kul att testa, dock så har dom en tendens att skymma ljuset ganska bra.
#110 - 9 december 2010 20:38
Glömde nämnda att jag har Maverick och Goose for the test swim, mina högst prominenta testpilots!
Utbildat dom själv ;)
#111 - 9 december 2010 20:40
Vad är dessa actionhjältar för några? ;)
#112 - 12 december 2010 20:33
Vad är dessa actionhjältar för några? ;)

Goose är på "Black Ops" uppdrag så ingen bild på han! Maverick i egen hög person ;)
#113 - 12 december 2010 20:39
En Liten uppdatering!
St. Repens har börjat ta fart

En bild på riccia fluitans. Tycker dock det är svårt att få den till att fästa på underlaget. Växer och släpper, några bra tips?

The Bat Cave, gjord av skiffer, är ca 20cm djup.... Ancistrus gillade den så hoppas även framtida L134
#114 - 12 december 2010 20:39
Mr J.E skrev:
Goose är på "Black Ops" uppdrag så ingen bild på han! Maverick i egen hög person ;)

Me like Maverick
#115 - 12 december 2010 20:41
Mr J.E skrev:
En Liten uppdatering!

St. Repens har börjat ta fart

En bild på riccia fluitans. Tycker dock det är svårt att få den till att fästa på underlaget. Växer och släpper, några bra tips?

The Bat Cave, gjord av skiffer, är ca 20cm djup.... Ancistrus gillade den så hoppas även framtida L134

Schyssta bilder! :)
Vilken cooool grotta!: )
Jag fick tips att binda fast riccia fluitans med grovmaskig nät. Eller fiskelina.
Mina hemma flyter omkring på vattenytan och har fastnat bakom pumpen, där verkar de trivas.
#116 - 12 december 2010 20:45
Nubi skrev:
Schyssta bilder! :)

Vilken cooool grotta!: )

Jag fick tips att binda fast riccia fluitans med grovmaskig nät. Eller fiskelina.

Mina hemma flyter omkring på vattenytan och har fastnat bakom pumpen, där verkar de trivas.

Tackar, japp den observante ser fiskelinan på roten, vilket jag antar att du gjorde;) Aldrig testat Riccia med fiskelin metoden, hoppas det fungerar! Tycker problemet är att när den börjar växa och bli större så släpper bara "skotten" hela tiden.
#117 - 12 december 2010 20:47
fiskelina funkar fint!

snajsiga bilder :)
#118 - 12 december 2010 21:06
Mr J.E skrev:
Tackar, japp den observante ser fiskelinan på roten, vilket jag antar att du gjorde;) Aldrig testat Riccia med fiskelin metoden, hoppas det fungerar! Tycker problemet är att när den börjar växa och bli större så släpper bara "skotten" hela tiden.

Strömt kar?
#119 - 15 december 2010 20:35
hannesc skrev:
fiskelina funkar fint!

snajsiga bilder :)

Nubi skrev:
Strömt kar?

Japp totalt ligger karet på 5500l/h med alla filter och pumpar. Så lite drygt 10x/H
Bilagor:
#120 - 15 december 2010 21:14
Idag var jag och hämtade mina 4 Siames Grabbar/Tjejer som snart fyller 2 år
Roligt att dom alltid simmar i stim, en i gruppen är lite mer enstöring än dom andra men håller sig nära kollektivet och ansluter titt som tätt... Mobbning är inget jag har observerat i denna till tyckes avancerade hierarki ;)

(Lite dålig bild, men syns iallafall att det är fesk på bilden)

Dagens mätningar
PH 6.9
Nitrit 0.05 något högt
Fe 0.1 Dubbel dos PMDD, man kanske skulle öka ännu mer?
KH 5
CO2 61BPM
#121 - 16 december 2010 13:53
härligt :)
Det ser ut som växterna i karet tar sig åt rätt håll
#122 - 19 december 2010 17:35
Nubi skrev:
härligt :)

Det ser ut som växterna i karet tar sig åt rätt håll

Absolut, dock så är avsaknaden av växtbubblor stor! Trixar lite med gödningen och Co2 nu så....
#123 - 19 december 2010 17:36
Stor premiär! Mitt första klipp på youtube, bättre sent än aldrig!:d
Juwel Vision 450 enjoy!

[video=youtube;wP8p30M8RIk]
[/video]
#124 - 19 december 2010 17:49
helvette va snyggt. mr dokumentär-filmar-lasse där!

a väntar nog med hembesök tills det tatt sig lite. men det ser ju fan helt aweeeesome ut nu!! :D
#125 - 26 december 2010 19:10
hannesc skrev:
helvette va snyggt. mr dokumentär-filmar-lasse där!

a väntar nog med hembesök tills det tatt sig lite. men det ser ju fan helt aweeeesome ut nu!! :D

Hehe nu ska vi inte överdriva!
#126 - 27 december 2010 05:12
Du kan få komma o göra iordning mitt så snart jag fått hem min Woodrock-bakgrund :D
#127 - 11 januari 2011 16:24
Whizzer skrev:
Du kan få komma o göra iordning mitt så snart jag fått hem min Woodrock-bakgrund :D

Det ordnar vi :-)
#128 - 11 januari 2011 16:28
Nu har jag i alla fall en plan vad för fisk man ska ha...

6 st Pterophyllum scalare, Manacapuru
4-5 st Mikrogeophagus ramirezi, gul
10st Hemigrammus bleheri
4 L134
Sedan har jag redan i karet
4 siameser
1 ancistrus

Dom ända som sticker ut är väl siameserna, men dom har jag haft så länge. Svårt att göra sig av med trogna vänner :d

Vad tror ni, överbefolkat eller lagom i ett 450 kar?
#129 - 11 januari 2011 21:03
Tänkte uppdatera med lite bilder!

"H.C" Fungerade inte riktigt så här under uppstart, har aldrig lyckats med den under vattnet. Men över växer den riktigt bra...

Rotala Rotundifolia är en riktigt vacker växt går ifrån grön till rosa!
Bilagor:
#130 - 11 januari 2011 21:28
Mycket inspirerande!
#131 - 12 januari 2011 18:31
Björnen skrev:
Mycket inspirerande!

Tackar :-).... Är det verkligen ingen som har åsikter om mitt tänkta fiskbestånd? :-(
#132 - 12 januari 2011 18:46
Hade jag ens haft en enda av dina fiskar så hade jag haft åsikter. :p

Kanske fler Scalarer än 6?
#133 - 12 januari 2011 18:50
Hade jag ens haft en enda av dina fiskar så hade jag haft åsikter. :p

Kanske fler Scalarer än 6?

Hehe, verkar finnas så mycket kunnigt folk på zoopet! Så man tycker att någon borde ha en åsikt, tur att man alltid kan lita på trogna trådföljare ;-)
#134 - 12 januari 2011 18:53
Kan man ha scalarer i ett nanokar på 30l?

(Nu så ska de lockas!)
#135 - 12 januari 2011 19:02
Kan man ha scalarer i ett nanokar på 30l?

(Nu så ska de lockas!)

Ja man brukar säga 10cm fisk per liter vatten, så det ska nog inte vara något problem!? Vad hade du tänkt, Altum?:D
#136 - 12 januari 2011 19:04
Att par ståtliga Altum med 52cm mellan fenspetsarna! :D
#137 - 12 januari 2011 20:20
Vilket kar! Såg precis på filmklippet och det var ett sjukt snygt kar! det var riktigt snyggt med rötterna :).
#138 - 12 januari 2011 21:47
Whizzer skrev:

Gu'va bra! Får hem bakgrunden inom de närmsta dagarna, ska iordningsställa gästrummet så du har nånstans att sova. Förresten, du är inte hund-katträdd?
#139 - 12 januari 2011 21:48
Mr J.E skrev:
Det ordnar vi :-)

Gu'va bra! Får hem bakgrunden inom de närmsta dagarna, ska iordningsställa gästrummet så du har nånstans att sova :d
Förresten, du är inte hund-katträdd?
#140 - 15 januari 2011 13:02
macke_fisk skrev:
Vilket kar! Såg precis på filmklippet och det var ett sjukt snygt kar! det var riktigt snyggt med rötterna :).

Tackar!! :-)
Whizzer skrev:
Gu'va bra! Får hem bakgrunden inom de närmsta dagarna, ska iordningsställa gästrummet så du har nånstans att sova :d

Förresten, du är inte hund-katträdd?

Extremt rädd för katter :-S Hundar gillar inte mig..... ;-)
#141 - 15 januari 2011 15:34
Snyggt akvarium, ser lovande ut. Vad är det för rot du har i? Mangrove?
#142 - 16 januari 2011 11:57
tommy_g skrev:
Snyggt akvarium, ser lovande ut. Vad är det för rot du har i? Mangrove?

Tackar, det är Redmoore och ek(drivved) i från Vätterns västra sida....
#143 - 16 januari 2011 11:58
Då är Pterophyllum scalare, Manacapuru beställda och L134 är på G... Lite orolig dock över L134 om dom klarar av PMDD när man göder på så friskt. Hört att dom är lite känsliga för koppar?
#144 - 16 januari 2011 18:40
Lovande kar, blir kul att följa!
Tycker dina fiskplaner ser balanserat och klokt ut, blir kanon!
#145 - 3 februari 2011 20:08
Äntligen! Som man har jagat efter Pterophyllum scalare, Manacapuru (Redback)! Men idag fick jag äntligen tag i dem på DM i Jönköping. Ej att förglömma är sms:et man fick sent igår kväll av en viss Hannes "Nu finns Redback på DM":d.... Nåväl här kommer lite bilder på dom små guldklimparna:d

8 stycken blev det, på bilderna bär dom fortfarande sina stressdräkt...
#146 - 3 februari 2011 21:17
tar åt mig :)

åååh de kommer bli så vansinish snygga! o fyfasen va de har växt i karet! usch va fint du fått till det. btw lägger upp bilder på mina scalarer med nu då :P
Bilagor:
#147 - 3 februari 2011 23:34
WOW. Ser ju grymt bra ut. :D
#148 - 4 februari 2011 16:18
hannesc skrev:
tar åt mig :)

åååh de kommer bli så vansinish snygga! o fyfasen va de har växt i karet! usch va fint du fått till det. btw lägger upp bilder på mina scalarer med nu då :P

Man hoppas dom färgar ut riktigt när dom blir äldre! Ja det är inte överdrivet sagt, man får ju rensa ganska bra vi vattenbyten! Ser det mer som ett i-lands problem :-) Jag skall observera!

makki skrev:
WOW. Ser ju grymt bra ut. :D

Nu börjar dom nya invånarna utforska sitt hem sakta men säkert, kan ha med att jag bytte min 2000l/h streamer till en 1000l/h streamer?
Bra foder tips till skalarer så dom färgar ut så bra som möjligt eller får alla förutsättningar för att kunna färga ut?
#149 - 4 februari 2011 20:08
!!!!!!!!!!!!!!!!!!snyggt!!!!!!!!!!!!!!
#150 - 5 februari 2011 00:37
Mr J.E skrev:
Man hoppas dom färgar ut riktigt när dom blir äldre! Ja det är inte överdrivet sagt, man får ju rensa ganska bra vi vattenbyten! Ser det mer som ett i-lands problem :-) Jag skall observera!

Nu börjar dom nya invånarna utforska sitt hem sakta men säkert, kan ha med att jag bytte min 2000l/h streamer till en 1000l/h streamer?

Bra foder tips till skalarer så dom färgar ut så bra som möjligt eller får alla förutsättningar för att kunna färga ut?

En ren gissning men jag tror cyclops är en kvalificerad sådan?
#151 - 7 februari 2011 16:23
Nubi skrev:
!!!!!!!!!!!!!!!!!!snyggt!!!!!!!!!!!!!!

En ren gissning men jag tror cyclops är en kvalificerad sådan?

Köpte rödamygg och en Mix-Frys, Vita, röda, Svart, Cycklops, Artemia. Tycker det borde bidra till en bra tillväxt!
#152 - 7 februari 2011 20:54
Delar med mig av ett videoklipp jag klippte ihop lite snabbt idag! enjoy!:d
" target="_blank">
#153 - 7 februari 2011 21:53
att du orkar sitta o klippa ihop med musik o grejjer! impad. jag filmar o lägger upp direkt bara. menmen det blir ju snyggare.

o fasen va snyggt karet är. myclet impad! hade gärna sett mer rödmunnar dock. typ dubbelt så många eller trippel så många
#154 - 8 februari 2011 10:09
hannesc skrev:
att du orkar sitta o klippa ihop med musik o grejjer! impad. jag filmar o lägger upp direkt bara. menmen det blir ju snyggare.

o fasen va snyggt karet är. myclet impad! hade gärna sett mer rödmunnar dock. typ dubbelt så många eller trippel så många

Ganska underhållande att hålla på med lite redigering och skapande, ungefär som hela akvariehobbyn i sig :).. Tänkt samma tanke, men ska först få tag i mina gula fjärilsciklider innan jag eventuellt utökar stimmet..
Bilagor:
#155 - 8 februari 2011 19:39
Mr J.E skrev:
Ganska underhållande att hålla på med lite redigering och skapande, ungefär som hela akvariehobbyn i sig :).. Tänkt samma tanke, men ska först få tag i mina gula fjärilsciklider innan jag eventuellt utökar stimmet..

Röstar på gula fjärilciklider. så grymt läckra :D
#156 - 18 februari 2011 20:59
Igår träffades "Jönköpings Akvarieförening", som just nu består av Hannes , Mr J.E och malavi :d Mötet skede vid ett så kallat undisclosed location:cool:... Kortfattat Djurmagazinet Jönköping....

Låter historien bli kort! Jag investerade äntligen i mina gula Mikrogeophagus ramirezi!
Väldigt små saker och rätt intetsägande, men att dom är gula går inte ta miste på!
Dom färgar nog ut fin fint till ålder!

Sedan passade jag även på att införskaffa vad jag tror är;
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=65&SOK=1
Ska bli intressant och se om man får den att fungera...

Gjort om lite i karet, tagit bort och slängt Lileaopsis Novaezelandiae. Istället får Staurogyne Repens ta över platsen. En växt som jag verkligen är en bra, lätt och snygg förgrundsväxt !
Slänger även med en bild på lite riccia växtbubbel :-)
#157 - 18 februari 2011 21:50
Riktigt nice.
#158 - 18 februari 2011 21:53
Mr J.E skrev:
Igår träffades "Jönköpings Akvarieförening", som just nu består av Hannes , Mr J.E och malavi :d Mötet skede vid ett så kallat undisclosed location:cool:... Kortfattat Djurmagazinet Jönköping....

Låter historien bli kort! Jag investerade äntligen i mina gula Mikrogeophagus ramirezi!

Väldigt små saker och rätt intetsägande, men att dom är gula går inte ta miste på!

Gjort om lite i karet, tagit bort och slängt Lileaopsis Novaezelandiae. Istället får Staurogyne Repens ta över platsen. En växt som jag verkligen är en bra, lätt och snygg förgrundsväxt !

ja det var ett trevligt möte :D jag fick tillslut ihop avloppet där bak på lagret. jävla jobb:P

aja OT

riktigt najs johan! goa bubblor du fått! fasen va fina fjärilarna kommer bli. de kommer synas riktigt fint mot allt grönt o brunt! :D

ps. det har börjat bubbla lite från mina vallisar nu med :)
#159 - 19 februari 2011 13:33
Mr J.E skrev:

Grymma bilder! :)
Fråga: Aldrig sett Gula små fjärilar som skiftar i Blått...är det inte blåa fjärilar du skaffat dig?
#160 - 19 februari 2011 14:03
Supersnyggt kar!
#161 - 19 februari 2011 16:57
hannesc skrev:
ja det var ett trevligt möte :D jag fick tillslut ihop avloppet där bak på lagret. jävla jobb:P

aja OT

riktigt najs johan! goa bubblor du fått! fasen va fina fjärilarna kommer bli. de kommer synas riktigt fint mot allt grönt o brunt! :D

ps. det har börjat bubbla lite från mina vallisar nu med :)

Ingenjören har pratat, du styr upp det där i sömnen!! Riktigt nice med växtbubblor speciellt när det kommer små pärlband ifrån dem!
Hoppas bara alla små fjärilar överlever dom första dagarna, får se hur det ser ut när man kommer hem!

Nubi skrev:
Grymma bilder! :)

Fråga: Aldrig sett Gula små fjärilar som skiftar i Blått...är det inte blåa fjärilar du skaffat dig?

Första gången jag har gula, men kollar man på Zoopets artbeskrivning så har den en del blått i sig också.. Kanske har lite electricblue gener i sig?.. Får se hur färgerna utvecklar sig när dom har växt till sig.
#162 - 19 februari 2011 16:58
tommy_g skrev:
Riktigt nice.

Vimsa skrev:
Supersnyggt kar!

#163 - 19 februari 2011 16:59
Mr J.E skrev:
Första gången jag har gula, men kollar man på Zoopets artbeskrivning så har den en del blått i sig också.. Kanske har lite electricblue gener i sig?.. Får se hur färgerna utvecklar sig när dom har växt till sig.

Stämmer säkert att de har electricblue i sig, för de gula jag sett har inte haft något blått i sig alls.
ska bli spännande att följa bilderna :)
Är oxå sugen på GULA Fjärilar. Har tyvärr ingen plats
#164 - 19 februari 2011 17:03
Nubi skrev:

Är oxå sugen på GULA Fjärilar. Har tyvärr ingen plats

Men! Du har egentligen två alternativ då, antingen gör du plats eller så skaffar du ett till akvarium;):d
#165 - 19 februari 2011 17:11
Mr J.E skrev:
Men! Du har egentligen två alternativ då, antingen gör du plats eller så skaffar du ett till akvarium;):d

Nope! Går INTE att göra plats tyvärr....och ett till akvarium...vi får se *ler* har planer på annat än Gula fjärilar för tillfället...men en dag så ;)
*skratt*
#166 - 22 februari 2011 18:12
Idag ville kameran som jag ville!:D

Lite bilder!
Gillar det lite annorlunda ljuset som träffar en av skalarerna!
#167 - 22 februari 2011 18:17
Halloj Mr. J.E.!:)
Ville bara skriva och säga att jag tycker ditt kar ser riktigt snyggt och härligt ut!:) Fint inrett och kanonbilder!:)
#168 - 22 februari 2011 19:49
Kanonhärliga bilder!! :D
Bild 3 ser fjärilarna riktigt snygga ut :D:D och gula ;)
#169 - 22 februari 2011 20:08
drypsnyggt. hörrö du har en bra kamera va? du får komma hit o ta lite goa bilder på mina scalarer med!
#170 - 22 februari 2011 20:40
Vilka härliga bilder och vilket vackert akvarium du har!
#171 - 22 februari 2011 21:50
Vilket paradis. :)
#172 - 22 februari 2011 22:47
wow jättesnyggt akvarium,

jag har lite frågor om växterna, det som är på alla rötter är det en mossa? och vad heter dem? Alltså de jätte ljus gröna. sedan det som är längst till vänster vad är det för växt? sedan de som är nästan i mitten av ditt akvaium som ser ut som neckrosblad (stavning) vad heter dem? och till sist men inte minst den växten som är på botten längst fram under de neckrosformade bladen vad heter dessa? hehe tycker de är jätte awesome
#173 - 23 februari 2011 07:36
Jävligt snyggt :P
#174 - 23 februari 2011 08:27
Mr J.E skrev:
Stor premiär! Mitt första klipp på youtube, bättre sent än aldrig!:d

Juwel Vision 450 enjoy!

[video=youtube;wP8p30M8RIk]
[/video]

Ja, 450 liter kanske inte är så litet ändå....kanske ska nöja sig med det måttet... =) haha

Snyggt kar!!! =)
#175 - 23 februari 2011 09:04
Har nu läst hela denna utmärkta tråd som jag har missat fram tills nu:confused:

Du har gjort ett kanonjobb!
#176 - 23 februari 2011 17:30
Halloj Mr. J.E.!:)

Ville bara skriva och säga att jag tycker ditt kar ser riktigt snyggt och härligt ut!:) Fint inrett och kanonbilder!:)

Nubi skrev:
Kanonhärliga bilder!! :D

Bild 3 ser fjärilarna riktigt snygga ut :D:D och gula ;)

Linda_A skrev:
Vilka härliga bilder och vilket vackert akvarium du har!

Vilket paradis. :)

icehacker skrev:
Jävligt snyggt :P

Vilken Respons! Tack alla för er kommentarer.. Grymt motiverande när man får positiv feedback, man kanske gör lite rätt trots allt:)

hannesc skrev:
drypsnyggt. hörrö du har en bra kamera va? du får komma hit o ta lite goa bilder på mina scalarer med!

Korten är tagna med en 2 megapixel mobilkamera!:D Skämt och sido en okej kamera, det ordnar vi lätt Hannes!

Kevin_III skrev:
wow jättesnyggt akvarium,

jag har lite frågor om växterna, det som är på alla rötter är det en mossa? och vad heter dem? Alltså de jätte ljus gröna. sedan det som är längst till vänster vad är det för växt? sedan de som är nästan i mitten av ditt akvaium som ser ut som neckrosblad (stavning) vad heter dem? och till sist men inte minst den växten som är på botten längst fram under de neckrosformade bladen vad heter dessa? hehe tycker de är jätte awesome

Tackar:).. "Mossan" heter Riccia Fluitans och fungerar både som mossa och flytväxt. Den längst till vänster och den i mitten är samma art, Hydrocotyle leucocephala(Vattenspikblad). Den sista förfrågan heter Staurogyne Repens och är en relativt ny växt i akvariesammanhang..

Riccia
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=32&SOK=1

Hydrocotyle leucocephala
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=45

Staurogyne Repens
http://www.tropica.com/plants/plantdescription.aspx?pid=049G

candra skrev:
Ja, 450 liter kanske inte är så litet ändå....kanske ska nöja sig med det måttet... =) haha

Snyggt kar!!! =)

Man kan aldrig ha ett för stort kar ;)

c90368 skrev:
Har nu läst hela denna utmärkta tråd som jag har missat fram tills nu:confused:

Du har gjort ett kanonjobb!

Finns massor med kanon fina projekt så det är lätt att missa någon! Tackar!:)
#177 - 23 februari 2011 17:44
Fantastiskt fint!!!

Kul med förebilder att sträva mot. Så där vill jag att mitt akvarium ska se ut en vacker dag, känns som att det finns mycket att lära innan man når dit.

Snyggt!
#178 - 23 februari 2011 19:19
Fantastiskt fint!!!

Kul med förebilder att sträva mot. Så där vill jag att mitt akvarium ska se ut en vacker dag, känns som att det finns mycket att lära innan man når dit.

Snyggt!

Tackar, Trail and error och lite disciplin är en bra väg att gå... Sedan är Zoopet och Plantswap grymt bra informations och inspirations källor
Bilagor:
#179 - 28 februari 2011 20:39
Verkar som en av fjärilshanarna har klätt på sig sin lekdräkt....Sjuk nice!
Han är ganska liten ännu, så lite mer har han nog att ge i färg:)
#180 - 28 februari 2011 20:40
snygging! hoppas att räkmixen kommer dra fram färgerna ännu mer
Bilagor:
#181 - 8 mars 2011 19:48
ok tack för svaret med växterna ska lätt köpa några sådana o ha i mitt akvarium riktigt fina :)
#182 - 9 mars 2011 16:26
Kevin_III skrev:
ok tack för svaret med växterna ska lätt köpa några sådana o ha i mitt akvarium riktigt fina :)

*Host* Kolla annonserna på Zoopets första sida *host*
#183 - 6 april 2011 20:25
Mr J.E skrev:

Prova med fluorocarbon i riktigt tunn diameter. Fluorocarbon skall vara "osynlig" under vatten, lite dyrare än nylon, men det är ju inga stora summor i den allmänna konkursen!

/ Christer
#184 - 6 april 2011 20:52
Mycket snyggt kar förresten!
Hör av mig när jag har vägarna förbi!

/ Christer
#185 - 29 april 2011 12:55
christerX skrev:
Mycket snyggt kar förresten!

Hör av mig när jag har vägarna förbi!

/ Christer

Tackar, det tycker jag!
#186 - 29 april 2011 13:30
Nu har man varit ganska inaktiv här på forumet, våren har kommit med allt vad det medför:D
Värme och sol, finns knappast något bättre!?!

Slänger upp lite bilder, har inte hänt allt för mycket i karet.
- Rödmunstetrorna har ökat till antal, nu ca 36st..
- En familj VF schackbrädesciklider har anlänt, 1 hane 2 honor
- Förlorat 3 fjärilar, kanske inte så oväntat med tanke på deras rykte?
- Fått tag i en fin planta av Javaormbunke needle leaf
- Hittade lite Pellia Monosolenium tenerum när jag rensade ut mitt 120l. Band fast det lilla jag
hittade
på en liten sandsten. Som det har växt, en av de intressantaste växterna jag har. Ser precis ut som
Tång.

Lite problem med alger fortfarande men börjat gå över till Torrgödning av PMDD se om det hjälper..

Lite bilder..
#187 - 29 april 2011 13:36
asså det är så drypsnyggt!

kommer bli så fett najs när du får upp ordentlig strl på redbacksen :)
#188 - 29 april 2011 13:38
Aaahhh, för jädra snyggt! Har inget annat vettigt att komma med - bara att det ser underbart fint ut!:)
#189 - 29 april 2011 17:05
Tack grabbar! :-D Ingen annan som har Pellia Monosolenium tenerum, eller erfarenhet av den?
#190 - 29 april 2011 17:16
Jo, men jag är helt värdelös på växter - jag bara la ner den i karet och den växte något så förbannat. Det blir liksom som lösa "våningar" av den, i skikt, fastnar alltså inte utan bara växer utåt, uppåt. Jag fick hela karet fullt efter ett tag. Det var Ansjo som gav mig en liten tuss - han har bilder och kan säkert berätta hur man sköter den!:)
#191 - 29 april 2011 17:22
Det var ju riktigt snyggt! Blir små platåer, bryter av bra! vad har du mer i karet?
#192 - 29 april 2011 19:26
Mr J.E skrev:
Det var ju riktigt snyggt! Blir små platåer, bryter av bra! vad har du mer i karet?

Det där var ett litet 80-liters "molly-hotel" jag hade, bland alla de andra burkarna, för några år sedan, med några apisar i... kommer inte ihåg vilken sort. Jag bara tröck ner lite skit och lät det vara... (som vanligt).
#193 - 29 april 2011 19:37
Riktigt snyggt. Är det rotala rotundifolia längst bak i mitten? Första gången jag också har sett någon använda Riccia på ett snyggt sätt.
#194 - 29 april 2011 22:16
Om jag inte såg fel så har du fått tag på Dicrossus maculatus, om det stämmer är du bara att grattulera:)

Jag fick lek på mina, men ingen utvecklad rom tyvärr. Förmodligen pga för högt pH värde.
#195 - 30 april 2011 09:58
c90368 skrev:
Om jag inte så fel så har du fått tag på Dicrossus maculatus, om det stämmer är du bara att grattulera:)

Jag fick lek på mina, men ingen utvecklad rom tyvärr. Förmodligen pga för högt pH värde.

Man brukar säga "okunskap är en dygd" :) är det rariteter?
#196 - 30 april 2011 10:01
Getingen skrev:
Riktigt snyggt. Är det rotala rotundifolia längst bak i mitten? Första gången jag också har sett någon använda Riccia på ett snyggt sätt.

Japp stämmer bra, lite trött på den!Man får rensa till förbannelse. Får se om byter ut den någon gång framöver. Hade problem med andra mossor(bara dog hela tiden) men Riccian gör sig bra där!
#197 - 30 april 2011 10:30
Mr J.E skrev:
Man brukar säga "okunskap är en dygd" :) är det rariteter?

I de trakter där jag bor i Östergötland, har jag inte sett dem till salu i någon affär. Här finns bara små taniga Dicrossus filamentosus i affärerna.

De jag hade köpte jag hos Åleds och där verkar de finnas ibland.
#198 - 30 april 2011 11:28
har för mig micke sa nått om att de du har johan är ovanligare.
#199 - 30 april 2011 22:03
SJUKT snyggt.
#200 - 30 april 2011 22:36
Vilket mästerverk! Hela karet sjuder av harmoni.
"Tången" måste jag testa men det blir aldrig av.
#201 - 1 maj 2011 09:11
Mr J> Har själv R. rotundifolia mest som testplanta sen några veckor tillbaka, den är nu snart vid vattenytan. Hur gör du när du beskär den? Kommer det två nya skott vid stumpen eller sprider den sig bara med sticklingar som i artbeskrivningen?
#202 - 1 maj 2011 14:54
hannesc skrev:
har för mig micke sa nått om att de du har johan är ovanligare.

Kan nog stämma, ja dom andra schackbräderna var ju så sjukligt små. Skalarmat javisst!

tommy_g skrev:
SJUKT snyggt.

Thx :-)

Vilket mästerverk! Hela karet sjuder av harmoni.

"Tången" måste jag testa men det blir aldrig av.

Thx :-) blir den här för stor så tänkte jag slänga ut en annons, funderar bara hur man ska packa den. Faller sönder så fort man tar i den..
#203 - 1 maj 2011 14:57
tommy_g skrev:
Mr J> Har själv R. rotundifolia mest som testplanta sen några veckor tillbaka, den är nu snart vid vattenytan. Hur gör du när du beskär den? Kommer det två nya skott vid stumpen eller sprider den sig bara med sticklingar som i artbeskrivningen?

Om jag ska vara ärlig så fattar jag R.R i höger hand, ca 10cm under ytan. I vänster hand har jag en sax och bara fimpar 10cm rakt av. Den växer som ogräs, fult dom 3-4 första dagarna sedan ser man inte "helikopter frissan".. Vad jag har märkt så är det endast via sticklingar...
#204 - 17 oktober 2011 19:12
[COLOR=#222222][FONT=Times]Var ett bra tag sedan man skrev något på Zoopet :-(... Sommaren brukar innebära mycket aktivitet för många...
Nåväl drog ihop ett litet Tub-klipp på karet, mina Redbacks har växt till sig ganska bra nu!

Enjoy

&feature=youtu.be&hd=1" target="_blank">
&feature=youtu.be&hd=1
[/FONT][/COLOR]
#205 - 17 oktober 2011 19:17
Snyggt! De där växterna ser ruggigt välmående ut.

Annons