Fullfart på akvariefronten med lite bilder :-)..
Som sagt så har jag varit ägare av ett Vision 260l, då använde jag mig av Juwels originalpump.
I det karet fungerade pumpen helt okej och tog inte så stor plats.
Men i 450 så tar pumphuset hela 17liter! Läst massvis här på forumet om ytterfilter och alla diskussioner om olika märken. Men bestämde mig för ett Fluval Fx5..
Först få bort original pumpen! Lite silikon kan ju inte vara så svårt att ta bort?
Vilket slit! Speciellt en klick, klicken som satt i mitten på baksidan. Tror inte det är silikon om jag ska vara helt ärlig. Nåväl, ny pump ut, ny pump in, eller nya slangar in.
Upptäckte ganska snabbt att slangarna är av den grövre dimensionen vilket resulterade i att inte den bakre luckan gick att stänga korrekt. Blev till att såga, fila, lista, klart! Tycker resultat blev helt okej, fick lämna lite av kapningen listfri där locket går emot ramen.
Installation av slangar, tänkte att jag skulle montera utblåset på höger sidan(pumpen står på vänstra sidan) Men tänkte att det är bättre med kortare slang till utblåset och längre till insuget. Häverten hjälper insuget väldigt mycket vilket inte skulle bli fallet om man hade utblåset låååångt borta...
Det här med filtermaterial verkar vara en djungel?! I vanlig ordning skrev jag in
www.zoopet.com, hittade bra info, sedan iväg till DM i Jkpg. Kom hem med grov filtermatta, biomax makaroner och prefilter makaroner..
Bottenkorg - Biomax
Mellankorg - Prefilter/grovfilter kuber
Överstakorg - Grovfilterkuber
Om det är någon annan som tips/kritik? Allt mottages med tacksamhet :-) "Learn by doing and listening"
Det var nog allt för idag, en kall pilsner hägrar ganska bra nu! Kanske lite för tidigt ännu :-P