Juwelfilter i Rio180

#1 - 14 juli 2007 19:38
.. det är ju uppbyggt på ett lite speciellt sätt.

Det är ett sånt akvarium sambon ska ha nu i augusti, och han undrar lite..

För det står att det vita yllefiltret ska byta varje vecka och kolfiltret ska bytas var 4-6 vecka, och sen var det mer filter också, men dom kanske går att sköta som vanligt, skölja ur..

Går det vita yllefiltret också att skölja ur bara eller måste det bytas?

Och går det att strunta i kolfiltret senare?, det är ju inget sånt i "vanliga" pumpar..
Eller måste man hålla på att byta sånt?

För om man inte bytte kolfiltret kunde det börja släppa ifrån sig kemikalierna som det absorberat.. enligt Juwel själva..

Så hur gör man?
#2 - 14 juli 2007 19:47
Tycker du ska följa juwels anvisningar för att va säker :)
#3 - 14 juli 2007 20:32
kolfiltret byter du lämpligen ut mot vanlig filtermatta! vadden högst upp skulle jag skippa också för att slippa byta den varje vecka!
#4 - 14 juli 2007 20:37
åheim skrev:
kolfiltret byter du lämpligen ut mot vanlig filtermatta! vadden högst upp skulle jag skippa också för att slippa byta den varje vecka!

Ja, det låter rimligt och bra faktiskt.. blir ett himla bytande annars.. :)
Tusen tack!
#5 - 15 juli 2007 06:49
Du kan använda lite filtervadd längst upp istället för Juwels tunna vita som jag tycker blir tät väldigt fort.

Fördelen med vadden är att du väldigt sällan behöver rengöra dom undre filtren iom att den grövsta skiten fastnar i vadden, du behöver inte heller byta vadd om du vill vara ekonomisk den går att skölja ur.

Men det funkar bra även utan vadd så gör som du vill, jag kör med båda varianterna utan problem.
Guest
#6 - 15 juli 2007 12:41
albjohn skrev:
Du kan använda lite filtervadd längst upp istället för Juwels tunna vita som jag tycker blir tät väldigt fort.

Fördelen med vadden är att du väldigt sällan behöver rengöra dom undre filtren iom att den grövsta skiten fastnar i vadden, du behöver inte heller byta vadd om du vill vara ekonomisk den går att skölja ur.

Men det funkar bra även utan vadd så gör som du vill, jag kör med båda varianterna utan problem.

Jag kör med, med vadden högst upp. Har gjort en liten nätpåse som jag fyller vadd i så blir den lätt att ta upp utan att behöva ta upp själva filtret.
Annars så kostar bara Juwels toppfilter 5:-/st....
#7 - 15 juli 2007 14:30
Zirconia skrev:
.. det är ju uppbyggt på ett lite speciellt sätt.

Det är ett sånt akvarium sambon ska ha nu i augusti, och han undrar lite..

För det står att det vita yllefiltret ska byta varje vecka och kolfiltret ska bytas var 4-6 vecka, och sen var det mer filter också, men dom kanske går att sköta som vanligt, skölja ur..

Går det vita yllefiltret också att skölja ur bara eller måste det bytas?

Och går det att strunta i kolfiltret senare?, det är ju inget sånt i "vanliga" pumpar..

Eller måste man hålla på att byta sånt?

För om man inte bytte kolfiltret kunde det börja släppa ifrån sig kemikalierna som det absorberat.. enligt Juwel själva..

Så hur gör man?

så klart man kan göra rent de vita vaddfiltren! man ser på dem när de bröjar ta slut! de blir svårare att få rena! gör rent dem under rinnande ljummet vatten bara så äre inga problem! då behöver man kanske byta 6 gånger om året! max!
#8 - 15 juli 2007 14:38
Oj oj, tack alla för alla råd och tips! Det låter jättebra alltsammans, tack tack! :)

Annons