Juwelpumpen suger dåligt?

#1 - 15 september 2009 06:21
Köpte för ett par veckor sedan ett nytt Juwel Rio 180.
Har nu kommit fram till att det blir väldigt skitigt i akvaraiet då troligen pumpen knappast gör sitt jobb.
Vi har fn 8 guppysar i akvariet så det kan ju knappast bero på "Överpopulation"

Det är ett väldans drag i utblåset, Men insuget måste man ta mig tusan tvinga in skiten för att den ska ta den vägen.
Någon som kan tänkas veta vad som är fel?
Har lusläst manualen till pumpen, men den är av högst mediokert slag med ett par bilder & lite pilar bara.
#2 - 15 september 2009 07:32
Håller med dig manualerna var ingen höjdare. Jag har en RIO 240 och mitt filter funkar jättebra! Kristallklart vatten trots en aningens (ganska mycket ) högre fiskbelastning. Så det verkar vara nåt fel på ert, kolla med den du köpt det av.
#3 - 15 september 2009 08:03
Har ett RIO 240 och 400 och har inte några problem med någon av dem. Låter som antingen fabrikationsfel eller någon annat.
Har du kollat filtret samt pumpen noga? På mitt 240 så märkte jag att plastdetaljen som har en "gummiring", alltså denna:
http://www.juwel-aquarium.de/en/pumpensysteme45.htm
Hade spruckit så vattnet inte gick igenom filtret utan tog genväg innan filtret.
Annars har du ju filtervadd längst upp som du kan slita bort och se om den bara är igentäppt.
#4 - 15 september 2009 08:46
Det kanske var så enkelt som skit bakom spakarna[:o]
Jag är van vid den gamla skolan, när man rengjorde filtret en gång i kvartalet.
Nu har jag bytt till ett nytt sånt där tunt vitt filter, Det gamla såg ut som en disktrasa som dagligen använts sedan 1939.

Vi får se om det blir renare nu, Får nog bli en resa upp till Hornbach igen & köpa fler filter har jag en känsla av..
#5 - 15 september 2009 08:54
Hmm.. En snabb fråga till när jag ändå är igång.
På rutona så har jag massor av skit som fastnat. Hur får man bort detta på enklaste sätt?
"Back in the old days" så fanns det nån magnet som man drog fram & tebax över rutan.
Finns dom kvar?
Vill minnas att dessa gav upphov till rätt fina repor på glaset, Det vill jag ju iofs klara mig utan.
#6 - 15 september 2009 08:54
I stället för att köpa till den yttersta tunna filterduken så tycker jag att du skall slänga den du har satt i. Den slammar igen väldigt fort och gör ingen nytta. Jag har haft mitt filter i två år och har aldrig använt den.
#7 - 15 september 2009 08:56
Algmagneter finns fortfarande att köpa och funger bra bara du inte får ett sandkorn mellan glas och magnet.

Annons