Juwels aktivt kolfilter - använda eller ej?

#1 - 12 mars 2012 17:32
Hej!

Eftersom jag har haft problem med mitt akvarievatten några dagar börjar jag nu om. Vattnet blev mjölkigt och verkar ionte vilja försvinna. Det har också bildats en vit hinna på ytan som inte ser så trevlig ut. Nu tömmer jag ut vattnet och ska tvätta grusen riktigt noga och borsta mina rötter rejält. I akvariehandeln fick jag lite diverse preparat som jag skulle tillsätta vid nystart. Bla växtnäring, bakterieflora vattenberedare.

Nu till min fråga. I affären så dem att jag inte skulle använda kolfiltret som kom med vid akvarieköpet. De menade att det skulle suga åt sig preparaten jag tillsätter och göra dem verkningslösa. Vad tror ni ska jag låta bli att sätta i den filterbiten? Eftersom det blev grumligt första gången (utankolfiltret) tänker jag att jag kanske ska prova att köra med det nu och se omd et blir någon skillnad? Någon som kör med juwels kolfilter som har koll och kan berätta lite mer?
#2 - 12 mars 2012 17:38
Vad jag vet så suger aktivt kol åt sig alla kemikalier.

Hur ofta, och hur mycket matar du? Övermatning kan ge en oljig hinna.
Under en period när jag använde Juwels filter så kunde jag också få oljig hinna och lite 'mjölkigare' vatten någon dag innan vattenbytet. :)
#3 - 12 mars 2012 17:42
Istället för att göra vad du tänkt, så sätt i kolfiltret och se vad som händer. Att ta ut vattnet och rengöra gruset är kanske lite overkill i arbete, då är det lättare att bara ta ut vattnet och fylla på igen.
Jag skulle tippa på att du kanske fått infusorier i karet, eller så är det något av dina preparat som orsakat mjölkigheten.
När du fått iordning på vattnet så kan du istället prova att inte tillsätta något kemiskt (om inte vattnet renas med kloraminer) och istället köra in karet med hjälp av några fiskar.
Att tillsätta bakteriekultur utan fisk i karet är som att elda för kråkorna, bakterierna bör ha något att käka annars dör dem. Kanske detta som drabbat ditt kar, med infusorier som följd...men det är bara en ren gissning från min sida.
#4 - 17 mars 2012 05:56
Jag har själv ett Juwel och kör med kolfiltret och det är klart och fint vatten , om du nu har en hinna på vattnet kanske det kan vara så att ytvattnet inte har någon rörelse , jag skulle testa att vrida lite på utblåset , antingen bakåt så att det skjuter på bakglaset eller vrida det framåt så att det skapas en ytström , på detta sätt bryter du ytspänningen och får bort hinnan och kemikalierna eller vad det nu kan vara borde brytas upp och gå igenom ditt filter.
#5 - 17 mars 2012 20:22
woodlund skrev:
Jag har själv ett Juwel och kör med kolfiltret och det är klart och fint vatten , om du nu har en hinna på vattnet kanske det kan vara så att ytvattnet inte har någon rörelse , jag skulle testa att vrida lite på utblåset , antingen bakåt så att det skjuter på bakglaset eller vrida det framåt så att det skapas en ytström , på detta sätt bryter du ytspänningen och får bort hinnan och kemikalierna eller vad det nu kan vara borde brytas upp och gå igenom ditt filter.

Ok, tack för tipset. Tillsätter du några medel såsom vattenberedare, växtnäring, salt? Enligt försäljaren blev dessa verkningslösa om man använda kolfiltret? Jag har en hel del sådan preparat som jag hade tänkt använda så jag vet inte om jag vågar köra med kolfiltret. Vad tror du?
#6 - 17 mars 2012 21:54
Det stämmer kolen tar upp ämne ur det du tillsätter.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Annons