Juwels bioflow filter

#1 - 9 mars 2018 16:07
Hallå
Ni som har Juwel akvarium med Juwels bioflow filter, är ni nöjda med dom? Jag har ett Juwel Vision 260 som jag tycker filtreringen är bedrövligt i. Omöjligt att få klart vatten =/
Pumpen som sitter i är en Eccoflow 1000 l/h. Vet att det finns en större model på 1500 l/h. Satt och kikade på att bara byta pumphuvudet till ett annat fabrikat med mera flås i men då är ju passformen nästa delikata fråga eftersom Juwels pumphuvuden inte är runda utan ovala.
Eller kanske försöka ta bort hela bioflow boxen och sätta dit ett ytterfilter istället? Dock så ser boxen ut att sitta ordentligt fast.
Tips och trix mottages med öppna armar på hur jag ska få klarare vatten.

ps
Tanken är bebodd av malawisar, för frågan kommer säkert komma ;)
#2 - 9 mars 2018 16:14
Jag tar alltid ur Juwels filter och ersätter med lämpligt ytterfilter,dels är Juwels fulter väldigt fult och det blir bättre kapacitet med ett ytterfilter,sån är jag :)
#3 - 9 mars 2018 16:19
[QUOTE=Christer5;n2381443]Jag tar alltid ur Juwels filter och ersätter med lämpligt ytterfilter,dels är Juwels fulter väldigt fult och det blir bättre kapacitet med ett ytterfilter,sån är jag :)[/QUOTE]

Jag gillar hur du tänker =) Hur får man enklast bort filterboxen? Ser ju ut att klara en smärre flygbombning med allt silikon, hehe
#4 - 9 mars 2018 16:22
... och så här gör jag för kristallklart vatten och fina fiskar, Sätter i ett eller två luftdrivna spongefilter och behövs mer cirkulation kompletterar jag med en streampump. Den här lösningen är den bäst fungerande för mig och jag har provat det mesta! (tex innerfilter, ytterfilter, stor filtermatta med powerhead, diy droppfilter, hang on back filter...)
#5 - 9 mars 2018 16:25
[QUOTE=Hellsingland;n2381444]

Jag gillar hur du tänker =) Hur får man enklast bort filterboxen? Ser ju ut att klara en smärre flygbombning med allt silikon, hehe[/QUOTE]

Jag brukar använda en fisklina som jag sågar bort genom silikonet så att det lossar,brukar gå väldigt bra.
#6 - 9 mars 2018 16:37
[QUOTE=åheim;n2381445]... och så här gör jag för kristallklart vatten och fina fiskar, Sätter i ett eller två luftdrivna spongefilter och behövs mer cirkulation kompletterar jag med en streampump. Den här lösningen är den bäst fungerande för mig och jag har provat det mesta! (tex innerfilter, ytterfilter, stor filtermatta med powerhead, diy droppfilter, hang on back filter...)[/QUOTE]

Ja det låter inte heller som en tokig lösning. Dock så vill jag inte ha en massa svampfilter i karet då jag inte tycker det är speciellt snyggt. Lutar faktiskt mer åt att ta bort Juwels egna filter och sätta dit ett ytterfilter till att börja med, samt kanske komplettera med en wavemaker. Men tack för tipset =)
#7 - 9 mars 2018 16:38
[QUOTE=Christer5;n2381446]

Jag brukar använda en fisklina som jag sågar bort genom silikonet så att det lossar,brukar gå väldigt bra.[/QUOTE]

Tack för tipset! =)
#8 - 9 mars 2018 17:25
I mitt lilla Lido 125 funkar det bra, men jag bytte en gång pumphuvudet där som hade gått sönder, och fick fel, fick en storlek större, kanske därför det funkar.
I mitt Trigon 350 fungerar det väl sisådär, inte 100 men inte direkt dåligt. Har kompletterat med en extra städpump jag sätter in vid behov, skrev om det i min projekttråd. Men jag tycker att ytvattenavrinningen är dålig, funkar inte i växtakvarium då det fastnar en massa växtdelar där hela tiden.
Men jag är inte beredd att gå tillbaka till söliga ytterfilter.
#9 - 9 mars 2018 19:11
Jag satte 5-åringen i arbete med fisklina när Juwelboxen skulle ut ur senaste Rio400. Gick fint! :)

https://s26.postimg.org/j94tq153t/2016_12_10_22_49_08.jpg
#10 - 9 mars 2018 19:12
[QUOTE=Björn J.;n2381458]
Men jag är inte beredd att gå tillbaka till söliga ytterfilter.[/QUOTE] Jag är precis som du, vill helt enkelt inte hålla på med schiten [:-48] Och så ska man sätta på en svamp på insuget så inte yngel eller annat smått sugs i i "dödsfällan" och så otroligt bökigt att komma åt och ta bort svampen då o då, den blir full ganska fort.

Men många gillar ju ytterfilter och det är ju vad du vill ha Hellsingland och dem filtrerar ju bra.
#11 - 9 mars 2018 21:30
[QUOTE=åheim;n2381478] Jag är precis som du, vill helt enkelt inte hålla på med schiten [:-48] Och så ska man sätta på en svamp på insuget så inte yngel eller annat smått sugs i i "dödsfällan" och så otroligt bökigt att komma åt och ta bort svampen då o då, den blir full ganska fort.

Men många gillar ju ytterfilter och det är ju vad du vill ha Hellsingland och dem filtrerar ju bra.[/QUOTE]

Jag tycker ju inte att det är speciellt svårt att få ut kasetterna med filtermaterial, och då skall ni veta att jag måste stå på en liten sittmöbel för att palla med det jobbet, i Trigon sitter ju filterbehållaren längst in i hörnet.

Men jag har i färskt minne hur jag, trots smarta snabbkopplningar, konkade ut ytterfiltret i badrummet och duschkabinen, och hur jag spolade och fixade och vilka problem jag iband fick vid återstarten då det var en massa luft i filtret, trots att jag alltid fyllde upp det med vatten redan i duschen. Och de hände att en slang eller snabbkoppling hade lossnat och orsakade läckage ut på parkettgolvet...

Dödsfällan för yngel hade jag faktiskt inte tänkt på... I kväll hade jag minst femton colombiatetrayngel (www.skrivihop.se) kanske jag hade haft trettiofem om ytvattenavrinningen var skyddad?
#12 - 9 mars 2018 21:38
Tycker Juwels filter funkar alldeles utmärkt, har man problem med oklart vatten beror det nog inte på filtret. Relativt stor filtervolym och lättskött. Men det tar ju en del utrymme i karet.
#13 - 9 mars 2018 21:41
Jag syftade på insuget på ett ytterfilter men när det kommer till juwelfiltren så är de kända fiskfällor eftersom dem har ganska glesa lodräta springor så man får tänka på det när man har yngel..
#14 - 9 mars 2018 23:21
Jag måste säga att Juwels innerfilter får oförtjänt mycket kritik. Jag har haft flera igång i många år och tycker att de är det överlägset bästa innerfiltret. Stor filtervolym, tysta, lagom flöde, lätta att rengöra...

Däremot brukar jag komplettera dem med ytterfilter då jag gillar att maximera filtervolymen. Har inte haft problem med att yngel försvinner annat än för räkor.
#15 - 10 mars 2018 07:11
[QUOTE=Sleaper;n2381495]Tycker Juwels filter funkar alldeles utmärkt, har man problem med oklart vatten beror det nog inte på filtret. Relativt stor filtervolym och lättskött. Men det tar ju en del utrymme i karet.[/QUOTE]
Jo, visst, det är inte mitt tidigare mjölkiga vatten jag funderar på, för att det vet jag ju orsaken till. Utan mer att det blir fullt ganska snabbt, men det beror ju naturligtvis på antalet fiskar och växter. Och i det sedan flera år etablerade akvariet, hur mycket man är och gräver i bottensedimentet.
Men det är ju då ytvattenavrinningen, som iofs är en finurlig funktion, men jag tycker den kunde gjorts bättre, då det i mitt fall fastnar en massa växdelar där, och betänk då att jag inte har några flytväxter.... Jag kan bara tänka mig vad som hade hänt om jag hade haft en massa andmat...
När ytvattenavrinningen blir delvis igensatt börjar det att väsnas, det blir undertryck inne i behållaren där vattennivån sjunker, och det bildas då ett litet vattenfall som porlar, dessutom går pumpen tungt och man börjat höra det där typiska "elektriska motorljudet" och det förstärks då filterbehållaren fungerar som resonanslåda.
#16 - 10 mars 2018 07:14
[QUOTE=åheim;n2381496]Jag syftade på insuget på ett ytterfilter men när det kommer till juwelfiltren så är de kända fiskfällor eftersom dem har ganska glesa lodräta springor så man får tänka på det när man har yngel..[/QUOTE]
Samma kritik från min sida! Även om jag inte hade föreställt mig "fiskfällan". Jag kallar dessa lodräta springor för "ytvattenavrinning" vet inte om det är rätt ord.
#17 - 10 mars 2018 07:32
[QUOTE=LoGeek;n2381504]Jag måste säga att Juwels innerfilter får oförtjänt mycket kritik. Jag har haft flera igång i många år och tycker att de är det överlägset bästa innerfiltret. Stor filtervolym, tysta, lagom flöde, lätta att rengöra...

Däremot brukar jag komplettera dem med ytterfilter då jag gillar att maximera filtervolymen. Har inte haft problem med att yngel försvinner annat än för räkor. [/QUOTE]

Himla synd att man inte kan göra fler citat i samma inlägg indetta forum....

"Oförtjänt" vet jag inte, iallafall inte i denna diskussion. Som sagts, jag har ju haft mitt Lido 125 i åtta år, pumpen gick sönder strax efter garantitiden, rätt sort var slutsåld, köpte en med något större kapacitet, märkte väl ingen skillnad i cirkulationen, men det har funkat klockrent, just nu är det en månad mellan stora filterrengörningar, bioflowen högst upp tvättas oftare, och byts ut nån gång var tredje månad. Detta är ett växtakvarium med en hel del småfisk i.
Det är ganska mycket javamossa som växer på filterkammaren och inredningen alldeles vid vattenytan, det händer att denna blockerar ytvattenavrinningen.

I mitt Trigon har jag kompletterat med fler filterkuber, det var ju gott om plats, de översta har varit fulla med sediment några gånger sedan i höstas, men inte i den undre delen. Och det var väl här jag inte tyckte det fungerade till 100% med ytvattenavrinningen, samt att det smiter förbi ofiltrerat vatten ned i schaktet där doppvärmaren sitter....

Men då för att förtydliga, så har jag gemom alla år haft massvis med olika ytterfilter, Eheim har funkat båst, Sicce har fungerat sämst, de senaste fem-tio åren har jag gått över till innerfilter succesivt i alla akvarier som jag haft igång, idag har jag bara två aktiva akvarier, men snart tre... Ja iallafall har jag provat flera olika innerfilter, från Mercedes, åh förlåt "Eheim" naturligtvis, till italienska Fiat eller ännu värre Ansoldo Breda, funkar inte alls, sicce igen alltså... Flual har väl kanske varit det näst bästa, efter Juwels fastklistrade innerfilter, som då inte är 100 men bäst! Det var så jag menade, ursäkta om jag uttryckte mig oklart.
Och jämför ett fastklistrat filter med ett som sitter fast med halvdåliga sugkoppar...?! Bara en sådan sak!

Sedan är ju min erfarenhet även den att oavsett vad man har för inner- eller ytterfilter vid behov behöver stoppa ned ett tillfälligt "städfilter" emellanåt.
#18 - 10 mars 2018 09:28
Vi har helt enkelt olika erfarenheter. Jag har också ett Lido som varit igång i 6 år. Har fungerat klockrent och flödet är kanon.

Jag rengör mina Juwelfilter en gång per år, och har aldrig någonsin behövt ett "städfilter". Samtliga filter kör jag egenklippta filtermatt-kuber i, både inner och ytterfilter.
#19 - 10 mars 2018 09:58
Jo, olika erfarenheter verkar det som. Men som innerfilter vinner det på stor filtervolym och att det är lätt att sköta. Yngelfälla eller "fiskfälla" blir det även i insuget till ytterfilter, så ifall man har sådana problem får man ju lösa det oavsett. Skall jag klaga på något så kan det just vara ytavrinningen som gör att t.ex. torrfoder lätt hamnar där vid matning. Det går visserligen att dra ur kontakten några minuter.. Väldigt problemfritt annars som sagt.
#20 - 10 mars 2018 10:10
Tror inte det finns mycket som slår en kombo av Eheims ytterfilter samt Eheims förfilter,förfiltret som sitter på utsugsröret gör jag rent varje vecka och ytterfiltret en gång om året som då inte är speciellt mycket smuts i.

Attachment

#21 - 10 mars 2018 11:21
Jag personligen upplever det krångligt att böka loss filterdelar varje vecka och därför älskar jag mina luftdrivna spongefilter. Lyfter bara upp den i luftslangen ner i en hink och detta gör jag ungefär var 4.e månad och tar 2 min
#22 - 10 mars 2018 11:35
[QUOTE=åheim;n2381525]Jag personligen upplever det krångligt att böka loss filterdelar varje vecka och därför älskar jag mina luftdrivna spongefilter. Lyfter bara upp den i luftslangen ner i en hink och detta gör jag ungefär var 4.e månad och tar 2 min[/QUOTE]

Det är sååå lätt att ta ur förfiltret och göra rent,tar inte många minuter och man ser verkligen hur mycket smuts det tar,men har full förståelse för din synpunkt :)
#23 - 10 mars 2018 11:47
☺grejen med mina akvarier är att det är grejer ivägen så det är ett helsike att komma åt insuget
#24 - 10 mars 2018 12:44
[QUOTE=LoGeek;n2381514]Vi har helt enkelt olika erfarenheter. Jag har också ett Lido som varit igång i 6 år. Har fungerat klockrent och flödet är kanon.

Jag rengör mina Juwelfilter en gång per år, och har aldrig någonsin behövt ett "städfilter". Samtliga filter kör jag egenklippta filtermatt-kuber i, både inner och ytterfilter. [/QUOTE]

Och jag som trodde att JAG gjorde rent mina filter alltför sällan..... [:-130]
#25 - 10 mars 2018 12:46
[QUOTE=åheim;n2381527]☺grejen med mina akvarier är att det är grejer ivägen så det är ett helsike att komma åt insuget[/QUOTE]

Samma här, tro det eller ej, men jag har placerat mitt hörnakvarium längst in i ett hörne, och man når allting ovanifrån, iofs inte så stora problem, men det tar en stund.
#26 - 10 mars 2018 13:58
Erfarenheterna är spridda märker jag =) vilket är bra då man får mycket info på så vis. Lutar verkligen åt att kasta ut Juwels inbyggda BioFlow filter. Tycker inte alls det funkar bra. Inte mitt iallafall. Mycket partiklar i vattnet och då gör jag täta vattenbyten, 2 gånger i veckan. Filtermedian görs ren ofta den med, och byts ut när det behövs. Men som sagt så är jag inte nöjd. Har ett par Sunsun ytterfilter filter till mina andra akvarium så kommer nog köpa ett till sånt till mitt Vision 260. Vet att det finns förfilter till dom med så kanske ska investera i ett sånt oxå.

När ni pratar om "städfilter", vad är det ni använder då? Ni får ursäkta alla nybörjarfrågorna men har inte varit aktiv i hobbyn så länge så har inte hunnit med att lära mig allt =)
#27 - 10 mars 2018 14:05
När vi ändå pratar filtration.... Jag läste nånstans att man för ha tanken volym x 10 i flöde. Alltså om man, som jag, har ett akvarium på 260l så bör man ha ett flöde 2600l/h från pump/filter. Vad är era erfarenheter?
#28 - 10 mars 2018 14:43
[QUOTE=Hellsingland;n2381533]När vi ändå pratar filtration.... Jag läste nånstans att man för ha tanken volym x 10 i flöde. Alltså om man, som jag, har ett akvarium på 260l så bör man ha ett flöde 2600l/h från pump/filter. Vad är era erfarenheter?[/QUOTE]

Finns inga belägg för att man generellt ska hålla 10x volymen/tim! Många av våra akvariefiskar lever i ganska stillastående vatten och många uppskattar inte massa turbulens i akvariet utan blir stressade av detta. Sen har vi ju andra arter som tex lever i forsande områden eller mycket turbulenta områden och där är det ju bra att man tar hänsyn till det och försöker återskapa dessa flöden.

Men i mina akvarier tex så har jag fisk från lugna områden och har drygt 1xvolymen/tim och det andra akvariet ca 2,5x volymen. Har provat höga flöden men varken dem eller jag uppskattade rundgången i karet....

Nu kör jag luftdrivna filter och får en god syresättning trots lågt flöde men har man vanligt innerfilter eller ytterfilter så är nog 3-5x volymen mer passande för att syresätta mer effektivt.(till ej strömlevande fisk)
#29 - 10 mars 2018 15:41
[QUOTE=åheim;n2381525]Jag personligen upplever det krångligt att böka loss filterdelar varje vecka och därför älskar jag mina luftdrivna spongefilter. Lyfter bara upp den i luftslangen ner i en hink och detta gör jag ungefär var 4.e månad och tar 2 min[/QUOTE]

Det är sååå lätt att ta ur förfiltret och göra rent,tar inte många minuter och man ser verkligen hur mycket smuts det tar,men har full förståelse för din synpunkt :)
#30 - 10 mars 2018 15:46
I mitt 350 liters kar har jag ett Eheim ytterfilter 1250 l/h och då det är det ganska lugnt men filtrerar bra,beror mycket på vad man har för fisklar.
#31 - 10 mars 2018 16:03
[QUOTE=Christer5;n2381545]I mitt 350 liters kar har jag ett Eheim ytterfilter 1250 l/h och då det är det ganska lugnt men filtrerar bra,beror mycket på vad man har för fisklar.[/QUOTE]

Ja som sagt så har jag malawiciklider, mestadels mbunas. Pumphuvudet som sitter i original i min Vision burk är på 1000l/h. Vilket Eheim är det du har Christer5?
#32 - 10 mars 2018 16:12
[QUOTE=Hellsingland;n2381546]

Ja som sagt så har jag malawiciklider, mestadels mbunas. Pumphuvudet som sitter i original i min Vision burk är på 1000l/h. Vilket Eheim är det du har Christer5?[/QUOTE]

Jag har ett Eheim Pro 3 600, har du även en streamer Malawi vill väl ha strömt antar jag har ingen erfarenhet av dessa fiskar.
#33 - 10 mars 2018 18:04
[QUOTE=Hellsingland;n2381532]Erfarenheterna är spridda märker jag =) vilket är bra då man får mycket info på så vis. Lutar verkligen åt att kasta ut Juwels inbyggda BioFlow filter. Tycker inte alls det funkar bra. Inte mitt iallafall. Mycket partiklar i vattnet och då gör jag täta vattenbyten, 2 gånger i veckan. Filtermedian görs ren ofta den med, och byts ut när det behövs. Men som sagt så är jag inte nöjd. Har ett par Sunsun ytterfilter filter till mina andra akvarium så kommer nog köpa ett till sånt till mitt Vision 260. Vet att det finns förfilter till dom med så kanske ska investera i ett sånt oxå.

När ni pratar om "städfilter", vad är det ni använder då? Ni får ursäkta alla nybörjarfrågorna men har inte varit aktiv i hobbyn så länge så har inte hunnit med att lära mig allt =)[/QUOTE]

Jag har två reflektioner till dig.
Vad är det för små partiklar du har som far omkring i akvariet? Finns det kanske någon möjlighet att elimiera dessa på något vis?
Men dom är väl då mindre än maskorna i filtermaterialet och kan passera filtret utan att fastna där. Att skaffa kraftig filter för att få bort partiklarna är ju att lösa problemet symtomatiskt, bättre att åtgärda det från grunden.
Det var den ena reflektionen.

Den andra reflektionen och svar på din fråga.
Som "städfilter" du kan ju ta i princip vilket innerfilter som helst och sätta in för en längre eller kortare tid.
Nu för några veckor sedan köpte jag ett rätt billigt innerfilter, det heter "Aqua-Flow 400" gissningsvis på 400 liter/timman.
Det tog till en början inte upp mina fritt svävande partiklar, tills dess att jag kompletterade den medföljande filterpatronen genom att linda den med Juwels vita tunna filtermatta, biopad, då försvann mina partiklar som var väldigt små, nämligen lera som löst sig i vattnet.
Aqua-Flow har dessutom en vridbar och vinklingsbar utströmmare, denna rikade jag mot juwelfiltrets ytvattenavrinning, och då spolas lösa växtdelar (och kanske även yngel) bort därifrån.

Men frågar du mig, så tycker jag inte att du skall ta bort original juwelfilter, men klart skall du exempelvis en massa afrikanska ciklider, så kanske du skall ha ett större ytterfilter. Men till ett sällskapsakvarium, eller växtakvarium så funkar det bra, om än med litet observartion av ytvattenavrinningen då.

Litet erfarenheter av fiskar som vill ha stömmt respektive lugnt vatten.
Skalarer och diskusar vill inte ha för kraftig ström, men kan kräva ordentlig gemonströmning ändå.
Jag vågar sticka ut hakan och säga att alla gurami vill ha lugnt vatten, dom kan ju dessutom ta upp syre ur luften ovanför vattenytan.
Många rasboror, speciellt kilfläcksrasboran älskar att simma mot strömmen framför utsrömmarröret.
Många extremt spolformade fiskar, exempelvis den siamensiska algätaren lever i kraftigt strömmande bäckar, gillar alltså när vattnet rör på sig.
I allmänhet gillar de smala och spolformade tetrorna strömmande vatten, och tetrorna med mer rund kropp gillar bättre lugnare vatten, men detta är väldigt generellt.
#34 - 10 mars 2018 18:56
[QUOTE=Björn J.;n2381558]

Jag har två reflektioner till dig.
Vad är det för små partiklar du har som far omkring i akvariet? Finns det kanske någon möjlighet att elimiera dessa på något vis?
Men dom är väl då mindre än maskorna i filtermaterialet och kan passera filtret utan att fastna där. Att skaffa kraftig filter för att få bort partiklarna är ju att lösa problemet symtomatiskt, bättre att åtgärda det från grunden.
Det var den ena reflektionen.

Den andra reflektionen och svar på din fråga.
Som "städfilter" du kan ju ta i princip vilket innerfilter som helst och sätta in för en längre eller kortare tid.
Nu för några veckor sedan köpte jag ett rätt billigt innerfilter, det heter "Aqua-Flow 400" gissningsvis på 400 liter/timman.
Det tog till en början inte upp mina fritt svävande partiklar, tills dess att jag kompletterade den medföljande filterpatronen genom att linda den med Juwels vita tunna filtermatta, biopad, då försvann mina partiklar som var väldigt små, nämligen lera som löst sig i vattnet.
Aqua-Flow har dessutom en vridbar och vinklingsbar utströmmare, denna rikade jag mot juwelfiltrets ytvattenavrinning, och då spolas lösa växtdelar (och kanske även yngel) bort därifrån.

Men frågar du mig, så tycker jag inte att du skall ta bort original juwelfilter, men klart skall du exempelvis en massa afrikanska ciklider, så kanske du skall ha ett större ytterfilter. Men till ett sällskapsakvarium, eller växtakvarium så funkar det bra, om än med litet observartion av ytvattenavrinningen då.

Litet erfarenheter av fiskar som vill ha stömmt respektive lugnt vatten.
Skalarer och diskusar vill inte ha för kraftig ström, men kan kräva ordentlig gemonströmning ändå.
Jag vågar sticka ut hakan och säga att alla gurami vill ha lugnt vatten, dom kan ju dessutom ta upp syre ur luften ovanför vattenytan.
Många rasboror, speciellt kilfläcksrasboran älskar att simma mot strömmen framför utsrömmarröret.
Många extremt spolformade fiskar, exempelvis den siamensiska algätaren lever i kraftigt strömmande bäckar, gillar alltså när vattnet rör på sig.
I allmänhet gillar de smala och spolformade tetrorna strömmande vatten, och tetrorna med mer rund kropp gillar bättre lugnare vatten, men detta är väldigt generellt.[/QUOTE]

Är som sagt bara afrikanska malawi ciklider som jag har i burken och har inga planer på att ha andra fiskar. Dom är ju simmande bajsmaskiner så min generella tanke är att det är avföring som inte filtret tar upp. Ser mer ut som att allt bara cirkulerar i burken utan att ta vägen förbi filtret. Verkar inte spela nån roll hur jag ställer munstycket från filtret heller.
Får testa att stoppa i nått till innerfilter då och se hur det blir. Kan ju börja i den ändan innan man tar bort hela filterburken.
Har inga växter i utan bara sand som substrat och lavastenar.

Tack för din input Björn, alla svar är till hjälp =)
#35 - 10 mars 2018 19:13
När det gäller "bajsmaskiner" kommer nog juwels filter till korta. Komplettera med ett stort överdimensionerat ytterfilter!
#36 - 10 mars 2018 19:26
[QUOTE=Björn J.;n2381570]När det gäller "bajsmaskiner" kommer nog juwels filter till korta. Komplettera med ett stort överdimensionerat ytterfilter![/QUOTE]

Lite så jag känner oxå, haha
#37 - 11 mars 2018 21:20
[QUOTE=Hellsingland;n2381573]

Lite så jag känner oxå, haha[/QUOTE]

Det där partiklarna som far omkring kan ju vara alger också kanske orsakade av övermatning.
Mata litet mindre ett tag och se om dessa inte försvinner.
Jag tror däremot inte de partiklarna försvinner med ett stort ytterfilter i sig, du måste finna ett mer finmaskigare filtermaterial.
Alternattivt hälla ett klarvattenprepatat i akvariet, men dessa preparat gör vattnet mjölkfärgat i upp till ett dygn. Dom funkar så att de klumpar ihop partiklerna till större enheter som då fastnar i filtret.
#38 - 12 mars 2018 09:32
[QUOTE=Björn J.;n2381710]

Det där partiklarna som far omkring kan ju vara alger också kanske orsakade av övermatning.
Mata litet mindre ett tag och se om dessa inte försvinner.
Jag tror däremot inte de partiklarna försvinner med ett stort ytterfilter i sig, du måste finna ett mer finmaskigare filtermaterial.
Alternattivt hälla ett klarvattenprepatat i akvariet, men dessa preparat gör vattnet mjölkfärgat i upp till ett dygn. Dom funkar så att de klumpar ihop partiklerna till större enheter som då fastnar i filtret.[/QUOTE]

Ett förfilter tar upp partiklarna.
#39 - 12 mars 2018 10:49
[QUOTE=Christer5;n2381728]

Ett förfilter tar upp partiklarna.[/QUOTE]

Jo, men det är väl kanske ett av innerfitrernas nackdelar, svårt att ansluta förfilter.
Men Hellsingland satsar kanske på ett ytterfilter. men kanske ännu bättre att gå till roten av problemet och försöka lista ut vad det är som orsakar dessa partiklar och försöka att eliminera det.
#40 - 12 mars 2018 11:00
I mitt Juwel Lido 120 har jag ett Eheim Aquaball 180 utökad med extra filterkorg,vattnet är väldigt klart och inga partiklar som far runt.Det är ganska täta filterpatroner till det filtret samma som i Eheims förfilter.
#41 - 15 mars 2018 15:57
Ok tack. Får kika på det där med matningen, förmodligen ligger en del av problemet där.
Ni som har Juwels Bioflow filter, i vilken ordning har ni filtermedian i filtret?
#42 - 15 mars 2018 17:23
[QUOTE=Hellsingland;n2381922]Ok tack. Får kika på det där med matningen, förmodligen ligger en del av problemet där.
Ni som har Juwels Bioflow filter, i vilken ordning har ni filtermedian i filtret? [/QUOTE]

Jag kör med kuber av klippt filtermaterial.
#43 - 15 mars 2018 17:45
[QUOTE=LoGeek;n2381928]

Jag kör med kuber av klippt filtermaterial.[/QUOTE]

Jo det gör jag med, men undrar i vilken ordning ni har dom olika grovlekarna på filter
#44 - 15 mars 2018 17:55
[QUOTE=Hellsingland;n2381931]

Jo det gör jag med, men undrar i vilken ordning ni har dom olika grovlekarna på filter
[/QUOTE]

Jag kör samma grovlek rätt igenom. Vill du köra med olika grovlek så ska de finaste vara längst ner.
#45 - 15 mars 2018 19:08
[QUOTE=Hellsingland;n2381931]

[/QUOTE]

Jag har kuberna i den ordningen som Juwel skriver i sina beskrivningar, minns nu inte, men kolla på Juwels hemsida.
Men jag lägger i flera sådana där vita filtermattor högst upp, alltså BioPad, funderar på om jag skulle lägga sådana mellan de gröna och blåa kuberna också.
Den svarta med aktivt kol har jag aldrig använt, den lägger man i för att filtrera bort mediciner och liknande.
#46 - 18 mars 2018 19:02
[QUOTE=Björn J.;n2381936]

Jag har kuberna i den ordningen som Juwel skriver i sina beskrivningar, minns nu inte, men kolla på Juwels hemsida.
Men jag lägger i flera sådana där vita filtermattor högst upp, alltså BioPad, funderar på om jag skulle lägga sådana mellan de gröna och blåa kuberna också.
Den svarta med aktivt kol har jag aldrig använt, den lägger man i för att filtrera bort mediciner och liknande.[/QUOTE]

Ja jag kollade hur Juwel lägger dom men om man ska göra som dom säger, så ligger ju det finaste filtermediet först och det kan ju inte vara rätt? Känns väldigt bakåfram att lägga dom så, får precis som LoGeek säger, så har jag förstått att man ska ha den grövsta mattan först och sen finare och finare. Får testa att kasta runt mattorna igen och se om det blir nån skillnad.
#47 - 19 mars 2018 16:08
[QUOTE=Hellsingland;n2382071]

Ja jag kollade hur Juwel lägger dom men om man ska göra som dom säger, så ligger ju det finaste filtermediet först och det kan ju inte vara rätt? Känns väldigt bakåfram att lägga dom så, får precis som LoGeek säger, så har jag förstått att man ska ha den grövsta mattan först och sen finare och finare. Får testa att kasta runt mattorna igen och se om det blir nån skillnad.[/QUOTE]

Jag har också funderat en hel del på detta. Samma fundering som du, men min tanke var at det säkerligen finns en mening med hur dom är placerade, att det inte är någon slump, tysk finurlighet kanske..?
Jag jar ju i en anna tråd funderat på om den vita mattan verligen skall vara först, överst, efter ytvattenavrinningen. Den blir ju full med bôs redan efter en vecka, ja det kan man fundera på, om det är rätt och riktigt?
Man kanske skall skruva till Juwels support? Eller har du gjort det?

Nästa gång jag har ur filtermaterialet gör jag nog som du gjort, byter ordning.
Nu lade jag en grov matta överst, som täpper till ytavrinningen innifrån, som yngelskydd.

Skall bli intressant att ta del av dina erfarenheter framöver.

Men det kan vara intressant att få ta dela av andra funderingar angående detta, säkerligen fler som undrat, eller...?
#48 - 19 mars 2018 23:35
[QUOTE=Björn J.;n2382100]

Jag har också funderat en hel del på detta. Samma fundering som du, men min tanke var at det säkerligen finns en mening med hur dom är placerade, att det inte är någon slump, tysk finurlighet kanske..?
Jag jar ju i en anna tråd funderat på om den vita mattan verligen skall vara först, överst, efter ytvattenavrinningen. Den blir ju full med bôs redan efter en vecka, ja det kan man fundera på, om det är rätt och riktigt?
Man kanske skall skruva till Juwels support? Eller har du gjort det?

Nästa gång jag har ur filtermaterialet gör jag nog som du gjort, byter ordning.
Nu lade jag en grov matta överst, som täpper till ytavrinningen innifrån, som yngelskydd.

Skall bli intressant att ta del av dina erfarenheter framöver.

Men det kan vara intressant att få ta dela av andra funderingar angående detta, säkerligen fler som undrat, eller...?[/QUOTE]

Jag har inte skrivit till Juwel ang detta men jag tar och gör det imorrn så får vi se vad dom säger =)
Nu ligger min media i ordningen (från ytavrinningen) grövst ->finast. Sen som du säger Björn så slammar ju den vita, finaste filtermattan igen direkt om den ligger överst, som Juwel visar. Ska bli intressant att höra vad dom säger.

Vid nästa vattenbyte är det dags att kika igenom filtren för min det, återkommer om hur det ser ut då.
#49 - 20 mars 2018 00:49
[QUOTE=Hellsingland;n2382116]

Jag har inte skrivit till Juwel ang detta men jag tar och gör det imorrn så får vi se vad dom säger =)
Nu ligger min media i ordningen (från ytavrinningen) grövst ->finast. Sen som du säger Björn så slammar ju den vita, finaste filtermattan igen direkt om den ligger överst, som Juwel visar. Ska bli intressant att höra vad dom säger.

Vid nästa vattenbyte är det dags att kika igenom filtren för min det, återkommer om hur det ser ut då.[/QUOTE]

Skall bli spännande att läsa vad du kom fram till!
#50 - 20 mars 2018 06:19
Den tunna vita filtermattan är nog tänkt som ett förfilter och bör rengöras/bytas rätt ofta. Rätt bra idé för att fånga upp grövre skräp direkt och inte låta detta gotta in sig i resten av filtret. Jag skiftar eller gör rent denna vid vattenbyte varje vecka.
#51 - 20 mars 2018 09:31
[QUOTE=Sleaper;n2382125]Den tunna vita filtermattan är nog tänkt som ett förfilter och bör rengöras/bytas rätt ofta. Rätt bra idé för att fånga upp grövre skräp direkt och inte låta detta gotta in sig i resten av filtret. Jag skiftar eller gör rent denna vid vattenbyte varje vecka. [/QUOTE]

Samma hos mig, men jag har inte nöjt mig med en, jag har väl lagt i hela paketet.

https://www.juwel-aquarium.de/out/pi...edien(1)-l.jpg

Jag tar mig friheten att citera juwels text från hemsidan, Google translate översatte till svenska.

"Toppkvalitetsfiltermedia

Varje Bioflow filter system är utrustat med fem filterkvalitet av högsta kvalitet:

1. Poly-dynan fångar grova partiklar av smuts i vattnet, som fungerar som ett mekaniskt förfilter.

2. Kolsvampen absorberar luktföreningar och turbiditet samt giftiga föreningar, vilket ger dig kristallklart vatten. På så sätt fungerar det som ett kemiskt filter.

Valfritt: 3. Carbaxs utmärkta absorptionsegenskaper binder fortlevande och snabbt bindningar, lukt och giftiga ämnen och säkerställer kristallklart vatten.

4. Nitrax är ett biologiskt filtermedium som innehåller mikroorganismer för att bryta ner giftiga metaboliter (ammonium / nitrit) i ditt akvarium, vilket minskar risken för fiskdödlighet. Dessutom minskar Nitrax algernas tillväxt genom att anaerobt bryta ner nitrater och därmed stödja din fisks vitalitet.

5. Den grova svampen används för mekanisk filtrering och gör det lättare att bygga upp i den aeroba zonen.

Valfritt: 6. Cirax / Phorax / Amorax

Cirax är ett organiskt filtermedium som skapar de optimala förutsättningarna för de fördelaktiga bakterierna att lösa på grund av sin stora, mycket porösa yta.

Phorax är ett mycket effektivt filter som används för att bryta ner fosfater i ditt akvarium.

Amorax ...

7. De fina svamparna används huvudsakligen för biologisk filtrering i den anaeroba zonen."

Jag funderade och skrev, någonstans här på forumet, kanske i januari, och funderade då på om ordningen på filtermaterialet, precis som nu.
Med erfarenheterna av alla år med ytterfilter så hade jag längst i botten där vattnet kom in färst ett galler, sedan ett grövre material, senare blev det sådana där keramiska "makaroner" som det bodde mikroorganismer i. Efter det ett grövre skumgummifilter, sedan nätkasse med torv och överst vanlig filtervadd, ja och då ett galler som förhindrade fiktervadden att trassla in sig i pumpen.
och det var väl med dom erfarenheterna jag funderade på om juwels tekniker verkligen tänkt rätt.
Nu hamnar ju det grövre materielet i det finaste filtret, de grövre materialet är ju nästan rent, det är ju i detta som man vill ha det grövre slammet som då innehåller mikroorganismerna.
Nu städar man ju bort dessa mikroorganismer när man tvättar det vita fina filtermaterialet...?

Men när jag läser på juwels hemsida... (plågsamt HTML-experiment):
https://www.juwel-aquarium.de/out/pi...trom(10)-l.png
Så sker ju den nedre cirkulationen uppifrån och nedåt, för att sedan pumpas upp i pumpschaktet, och det är tydligen där som nedbrytningen skall ske.
Sedan tycks det ju finnas en tredje cirkulation, den som går i spiral uppåt och runt doppvärmaren.. tja måhända har jag en kognitiv brist, men det här fattar jag bara inte riktigt.
Tysk ingenjörskonst brukar ju sällan vara speciellt komplicerad, det är den franska ingenjörskonsten som är det (jag kör Citroën vardagsvis, där radion stängs av om man har bakrutetorkaren påslagen och lägger i backen samtidigt som regnsensorn på framrutan indikerar "regn"...). Mig veterligen tillverkas det inte några akvariepumpar i Frankrike... eller det kanske det gör?

Men det skall bli intressant att höra juwels support om detta.

Här är den som jag tror är den tredje cirkulationen, den runt doppvärmaren:
https://www.juwel-aquarium.de/out/pi...eater(5)-l.png
Den röda pilen tycks ju försvinna ut i ytvattenavrinningen...? men i verkligheten tror jag den går nedåt till pumpens sugsida, någonstans nere i pumpschaktet.
Förefaller som om detta är någon självcirkulation, som utnyttjar naturlagen om att varmare vatten stiger uppåt.

Men jag tror faktiskt att jag redan idag skall stuva om mina filterkuber.

#52 - 20 mars 2018 13:07
Har skrivit till Juwel nu och bett dom förklara logiken bakom ordningen och hur det är tänkt att fungera. Postar svaret här så fort jag får nått.
#53 - 20 mars 2018 14:39
[QUOTE=Hellsingland;n2382130]Har skrivit till Juwel nu och bett dom förklara logiken bakom ordningen och hur det är tänkt att fungera. Postar svaret här så fort jag får nått.[/QUOTE]
vad bra, on onödigt att vi båda frågar samma sak.
#54 - 20 mars 2018 14:55
Björn, har inte tid att förklara just nu, men tror du missförstått cirkulationen kring doppvärmaren. Den är inte så mystisk som man kan tro... får återkomma om du inte redan knäckt nöten :)
#55 - 20 mars 2018 15:03
Citat "Den röda pilen tycks ju försvinna ut i ytvattenavrinningen...? men i verkligheten tror jag den går nedåt till pumpens sugsida, någonstans nere i pumpschaktet.
Förefaller som om detta är någon självcirkulation, som utnyttjar naturlagen om att varmare vatten stiger uppåt."

Nu ska vi inte göra det krångligt utan det är så himla enkelt att vattnet sugs in och upp och förbi doppvärmaren och sen ner genom filtermattan, samma väg som allt annat vatten som filtreras.
#56 - 20 mars 2018 15:06
[QUOTE=åheim;n2382133]Citat "Den röda pilen tycks ju försvinna ut i ytvattenavrinningen...? men i verkligheten tror jag den går nedåt till pumpens sugsida, någonstans nere i pumpschaktet.
Förefaller som om detta är någon självcirkulation, som utnyttjar naturlagen om att varmare vatten stiger uppåt."

Nu ska vi inte göra det krångligt utan det är så himla enkelt att vattnet sugs in och upp och förbi doppvärmaren och sen ner genom filtermattan, samma väg som allt annat vatten som filtreras.[/QUOTE]

[:-106]
#57 - 21 mars 2018 11:20
[QUOTE=Björn J.;n2382131]
vad bra, on onödigt att vi båda frågar samma sak.
[/QUOTE]

Fick ett otroligt vag svar ang min fråga om varför dom har satt filterordningen som dom gjort, men här är det. Dokumentet dom skickade med var inte mer än en bild på bioflow filtret och hur vattnet går igenom det.

"We thank you very much for your mail and your interested about our filter system. Of course I will give you some information how it works. The Bioflow filter system's unique bipolar current principle makes it possible to achieve different flow velocities, which helps to create the extraordinarily high filtering performance of the Bioflow system. For mechanical and chemical filtering in the upper part of the filter, a relatively fast flow velocity is particularly useful. A slower flow velocity, on the other hand, is useful in the lower part of the filter, to ensure optimum development of anaerobic bacteria, which are vital for biological filtering.

As attachment I will send you a docomentation how it works.

If you need further information do not hesitate and contact me again. "

Jag har skickat ett svar tillbaka och återigen förklarat vad jag vill ha svar på.
#58 - 21 mars 2018 12:43
Vad de försöker säga är att den nedre halvan av filtetmaterialet har ett lägre vattenflöde eftersom en delström tas ut.

Efter den övre halvan finns inga partiklar kvar eftersom vattnet redan passeat en del filtermaterial. Jag tycker därför att man ska köra med de finare mattorna längs ned. Då får man riktigt låg hastighet på redan förfiltrerat vatten = bra!

Men detta är teori som i praktiken påverkar på marginalen samt beror på en del andra faktorer som varierar från fall till fall... Dvs det spelar ingen jättestor roll.
#59 - 21 mars 2018 15:09
[QUOTE=LoGeek;n2382149]Vad de försöker säga är att den nedre halvan av filtetmaterialet har ett lägre vattenflöde eftersom en delström tas ut.

Efter den övre halvan finns inga partiklar kvar eftersom vattnet redan passerat en del filtermaterial. Jag tycker därför att man ska köra med de finare mattorna längs ned. Då får man riktigt låg hastighet på redan förfiltrerat vatten = bra!

Men detta är teori som i praktiken påverkar på marginalen samt beror på en del andra faktorer som varierar från fall till fall... Dvs det spelar ingen jättestor roll.[/QUOTE]

Off Topic-varning, mina funderingar i kursiv stil, det jag vill ha sagt i fet stil.

Jag har ägnat en del kvällar denna vinter med att meka med min drömbil, eller snarare "mardrömsbil" en "Padda" alltså en Citroën DS 21 èlectronique från 1973, hydraulik och 70-tals elektronik i en skön blandning med mystisk fransk ingenjörskonst. Kan man göra på något annat sätt än andra europeiska bilkonstruktörer då gjorde, så gjorde man det, annorlunda så det förslår.
Man säger i dessa bilmekarkretsar att "Citroëns tekniker hade suveräna lösningar på problem som knappast existerar". Nu var detta ett jobb för en kompis, jag mekar hellre VW, luftkylda volkwagnar, när jag inte håller på med akvarium eller något annat.

Detta har nu ingenting alls med akvaristiken att göra, men detta bakvända tekniska tänkande kanske har programmerat om min hjärna litet.
Jag har ju inte heller tagit ur något juwelfilter och undersökt hur inlopps och utloppskanaler ser ut, eller ens var de tar vägen. Men det är väl antagligen bra mycket mer enklare än Citroëns rördragning till den gashydrauliska nivåregleringen, och den mekanik som ändrar halvljusrefletorerna när man kör över farthinder, eller den vajermekanik med brytrissor som vrider helljuset efter rattens rörelser, kurvljus alltså... bra smart, men onödigt komplicerat.

Nåväl, nog om det. Enkla lösningar är bäst.

Himla trevligt att få en diskussion om detta i alla fall, juwels filter då alltså...
Jag har inga åtaganden i kväll, så hinken kommer fram, filtermaterialet tas ut, och läggs i princip i omvänd ordning, mot vad firma Juwel rekommenderar, så får vi se om mitt nu åter grumliga vatten klarnar igen, utan extra städfilter.

Angående doppvärmarens placering och flödet kring denna så upptäckte jag i det lilla lido-akvariet att det finns en cirkulation i det schaktet fast åt andra hållet, uppifrån och ned (!). Det finns en urfasning i mellanväggen som släpper ned vatten bredvid pumphuvudet nedåt parallellt med doppvärmaren, om vattennivån i akvariet är precis vid "högvattenmärket" om man sänker vattennivån litet blir denna cirkulation åt andra hållet...(?) Jag tänker inte bocka fler kopparrör till den där citroënen, men det var ändock lättare att förstå hur det hängde ihop. Kanske även Juwel hade franska tekniker?

Efter allt detta, och efter vad jag tidigare rent positivt skrivit om juwels filter, så kanske någon vän av ordning och någorlunda organiserat kaos, tycker att jag med detta lämnar dubbla budskap, men inte alls.
Jag tycker dessa filter är bra, men de kunde göras bättre, men nu när man kanske (?) förstår hur de funkar tycker att dom redan är väldigt bra.

Jo akvarier och gamla bilar... onödigt vetande, eller snarare nördigt vetande.
"Fiskbilen" eller "Akvariet" vet ni vilken bil det var?
-Jo Volvo P1800 ES, herrgårdsvagnsvarianten av den klassiska sportbilen P1800. Bakluckan på denna var helt i glas, det var ovanligt på den tiden, likheten med ett akvarium ansågs vara slående, men jag har ju aldrig sett akvarium med bakrutatorkare och ingjutna trådar till bakruteavfrostning, men jag har ännu inte sett allt.
Sedan kan man väl tycka att Volvo Amazon, har en viss akvaristisk anknytning, men det var tydligen bara på den nordiska marknaden den fick heta "Amazon" det ansågs inte gångbart försäljningsmässigt sett att låta den få det namnet på exportmarknaden.
Amazon Zoo i Mölndal hade en kort tid en Amazon herrgårdsvagn som firmabil, det var ytterst passande, dessvärre tog järnoxiden även den bilen.

Annars var Citroën CX Break en bra bil att frakta akvarium i, 2100 mm långt, 1360 mm brett och 956 mm högt lastutrymme ett 540 liters akvarium får väl plats där?
Jäklar, nu var jag där igen...

Ägaren till paddan bjuder mig till Paris i vår, som betalning för två veckors kvällsjobb med hans gamla bil.
Undrar om dom har några trevliga zoobutiker där?
#60 - 21 mars 2018 17:59
Sagt och gjort.
Den blåa och grövre BioPlus överst.
Den gröna med finare porer, Nitrax i mitten (nitraxtabletterna är förbrukade).
Den vita finmaskiga BioPad i botten.
Nu har jag dubbla BioPlus och Nitrax, dessuom en egnetillverkad Hornbach matta som jag skar till en bit av som ligger allra överst och då dessutom rädda ynglen från att sugas in i ytvattenavrinningen.

Den undre avdelningen brydde jag mig inte om, det var inste så mycket skit i den delen heller, men klart sköljvattnet var smutsigt.

Men det var ju helt galet, nu när jag tog ut filterkuberna, dom var nästan helt rena. Men mina multipla Biopad var helt fullsketna. Dom släppte nästan inte igenom sköljvattnet en gång.
Ja man kan ju undra hur konstruktören tänkt egentligen.
Men å andra sidan skall det bli spännande att se hur den omvända ordningen fungerar.

#61 - 21 mars 2018 20:03
Är inte biopad den vita som ska vara som förfilter? Den blr väl i så fall vara överst och bytas ofta?

Blir jobbigt att nyta den ofta om den är längre ned.

Jag kör utan den. Kör i och för sig samma grovlek rätt igenom...
#62 - 21 mars 2018 20:39
Jo biopad är den vita finmaskiga mattan. Men varför skall den ta upp de stora partiklarna och inte släppa fram dessa till det grövre materialet?
I min värld, min erfarenhet sedan den tiden då jag hade ytterfilter, fanns det grovmaskiga materialet närnast filtrets inlopp, och det finare på slutet innan vattnet pumpades ut i akvariet igen. I det grövre materialt frodades mikroorganismerna, och fick hela tiden påspädning från akvariet.

Men jag får nu se hur den omvända ordningen fungerar, tidigare har jag ju tvättat biopaden minst en gång i veckan, nu dår jag se om det hamnar mer sediment i den grövre bioplusen.
#63 - 21 mars 2018 20:52
Jag håller med om att de grövre svamparna bör vara först och de finare längst ned där hastigheten dessutom är lägre.

Men den vita är för tät tycker jag. Ska vara ett förfilter för att inte få in så mycket skit i svamparna och därför behöva rengöra filtret ofta. Men som du märkt så får man istället rengöra förfiltret hela tiden = lika jobbigt! Tycker bara att den vita är ett onödigt tryckfall som ger lägre kapacitet.

Kom ihåg att Juwels huvudfokus är att tjäna pengar på att sälja olika svampar, inte att göra filtret så lättskött som möjligt.
#64 - 22 mars 2018 12:28
[QUOTE=LoGeek;n2382182]Jag håller med om att de grövre svamparna bör vara först och de finare längst ned där hastigheten dessutom är lägre.

Men den vita är för tät tycker jag. Ska vara ett förfilter för att inte få in så mycket skit i svamparna och därför behöva rengöra filtret ofta. Men som du märkt så får man istället rengöra förfiltret hela tiden = lika jobbigt! Tycker bara att den vita är ett onödigt tryckfall som ger lägre kapacitet.

Kom ihåg att Juwels huvudfokus är att tjäna pengar på att sälja olika svampar, inte att göra filtret så lättskött som möjligt.[/QUOTE]

Vattnet klarnar hos mig iallafall redan. Får ju se hur det verkar om tre eller fyra veckor.
#65 - 23 mars 2018 16:32
[QUOTE=Hellsingland;n2382147]

Fick ett otroligt vag svar ang min fråga om varför dom har satt filterordningen som dom gjort, men här är det. Dokumentet dom skickade med var inte mer än en bild på bioflow filtret och hur vattnet går igenom det.

"We thank you very much for your mail and your interested about our filter system. Of course I will give you some information how it works. The Bioflow filter system's unique bipolar current principle makes it possible to achieve different flow velocities, which helps to create the extraordinarily high filtering performance of the Bioflow system. For mechanical and chemical filtering in the upper part of the filter, a relatively fast flow velocity is particularly useful. A slower flow velocity, on the other hand, is useful in the lower part of the filter, to ensure optimum development of anaerobic bacteria, which are vital for biological filtering.

As attachment I will send you a docomentation how it works.

If you need further information do not hesitate and contact me again. "

Jag har skickat ett svar tillbaka och återigen förklarat vad jag vill ha svar på.[/QUOTE]

Svar nr 2 från Juwel:

The Poly Pad catches coarse particles of dirt in the water, thereby serving as a mechanical pre-filter. The carbon sponge absorbs odour compounds and turbidity as well as toxic compounds, leaving you with crystal-clear water. In this way, it acts as a chemical filter.
Nitrax is a biological filter medium containing specialist micro-organism to break down poisonous metabolities ( ammonium / nitrite) in your aquarium, thus reducing the danger of fish mórtality. What's more, Nitarx reduces the growth of algae by anaerobically breaking down nitrates, thus supporting the vitality of your fish.
The coarse sponge is used for mechanical filtering and makes it easier for bacteria to settle, due to its large, highly porous surface. The fine sponges are used mainly for biological filtering in the anaerobic zone.

#66 - 24 mars 2018 06:48
Funkar bra med Juwels innerfilter men som många andra innerfilter tål de inte så hög fisklast. Bästa med dem är möjligheten till lättskött finfilter.
Kompletterade alltid med ytterfilter när jag körde med Juwelfilter.
#67 - 6 april 2018 15:57
Kristallklart vatten!
Jag hade ju problem med att min lera läckte uppåt och missfärgade vattnet, eftersom jag inte åtgärdat detta så läcker det väl upp litet fortfarande.
Men sedan jag vände på filterordningen den 21 mars så har vattnet blivit succesivt kristallklart.
Jag har inte lyft på filterkasetten ännu, men jag lade en extra grovmaskig och hemmagjord filterkub högst upp, ja den ligger väldigt högt upp mot insidan av gallret till ytavrinningen, här i denna sitter det små lerklumpar, som liksom materialiseras här, och det var nu längesedan jag hällde i klarvattenspreparat, har inte gjort det sedan i januari. En del annat bôs här också, ruttnande växdelar, foderrester etc.
Extrapumpen är nu vilande.

För några veckor sedan vände jag på filtermaterialet i mitt Lido 120 också.
#68 - 6 april 2018 17:15
[QUOTE=Björn J.;n2383112]Kristallklart vatten!
Jag hade ju problem med att min lera läckte uppåt och missfärgade vattnet, eftersom jag inte åtgärdat detta så läcker det väl upp litet fortfarande.
Men sedan jag vände på filterordningen den 21 mars så har vattnet blivit succesivt kristallklart.
Jag har inte lyft på filterkasetten ännu, men jag lade en extra grovmaskig och hemmagjord filterkub högst upp, ja den ligger väldigt högt upp mot insidan av gallret till ytavrinningen, här i denna sitter det små lerklumpar, som liksom materialiseras här, och det var nu längesedan jag hällde i klarvattenspreparat, har inte gjort det sedan i januari. En del annat bôs här också, ruttnande växdelar, foderrester etc.
Extrapumpen är nu vilande.

För några veckor sedan vände jag på filtermaterialet i mitt Lido 120 också.[/QUOTE]

Kul att du får samma resultat! Grovt längst upp, finare längre ner.
#69 - 7 april 2018 11:02
[QUOTE=LoGeek;n2383122]

Kul att du får samma resultat! Grovt längst upp, finare längre ner.[/QUOTE]
Ja, som vi redan har skrivit x flera här, varför i herrans namn skall den grövsta skiten först passera ett finmaskigt filter,msom då blir igensatt snabbt, och de grovmaskiga filtren är rena och fina, då det ju inte samlats någonting i dem, då de fastnar och sätter igen de finmaskaiga.
Alla bra mikroorganismer tvättar man ju då bort när man tvättar de vita BioPad filtren.
Men kanske Herr Diplomingenjör Bezzermayer på Juwels ütwecklüngenavdelnung hade en idé med att det skülle på detta sätt vara? :confused:

#70 - 9 april 2018 11:34
Kul att det vart bättre Björn! Mitt vatten ser fortfarande bedrövligt ut. Igår tog vi ur all fisk, gjorde rent gruset riktigt ordentligt, tog ur allt ur BioFlow burken och gjorde rent den invändigt. Så nu går akvariet tomt i förhoppning om att vattnet ska klarna. Sen är planen att byta inriktning på karet och köra sällskapsfisk istället för malawi. Det konstiga är att vi har en 240l burk nere i källaren, med mindre filtration än problemburken ( som är på 260l ), oxå med malawiciklider och dessutom fler! än vad vi hade i 260l och det vattnet är hur fint som helst.... förstår ingenting....
#71 - 9 april 2018 12:03
På vilket sätt är vattnet oklart nu?
#72 - 9 april 2018 13:17
[QUOTE=LoGeek;n2383174]På vilket sätt är vattnet oklart nu? [/QUOTE]

Det är oklart hur grumligt vattnet är...[:-14]
#73 - 9 april 2018 13:33
[QUOTE=Hellsingland;n2383173]Kul att det vart bättre Björn! Mitt vatten ser fortfarande bedrövligt ut. Igår tog vi ur all fisk, gjorde rent gruset riktigt ordentligt, tog ur allt ur BioFlow burken och gjorde rent den invändigt. Så nu går akvariet tomt i förhoppning om att vattnet ska klarna. Sen är planen att byta inriktning på karet och köra sällskapsfisk istället för malawi. Det konstiga är att vi har en 240l burk nere i källaren, med mindre filtration än problemburken ( som är på 260l ), oxå med malawiciklider och dessutom fler! än vad vi hade i 260l och det vattnet är hur fint som helst.... förstår ingenting.... [/QUOTE]

Uppriktigt sagt, jag brukar ju propagera för innerfilter, men jag är tveksam till om sådana har rätt kapacitet till Malawi- och Tanganikaakvarium, det bekommer ju förstås av hur många fiskar man har (och hur mycket avföring dom avsätter) men jag kan gott tänka mig att du kanske behöver mer och kraftigare cirkulation än vad original Juwel förmår.
Iofs kan man ju byta själva pumphuvudet, vill minnas att den kraftigaste ger 1000liter/timman.

Men du kanske fått någon algblommning, sådana drabbar bara inte Östersjön, har jag hört...
Mitt leriga vatten var ju grått, lätt dimmigt, man kunde ju se ända in i akvariet, men en grå slöja, och då har jag ännu inte grå starr, (undersökte ögonen förra veckan).
Minns då en historia från GAF, en medlem i 60+ års åldern, tyckte att allt akvarievatten var grumligt, det var oskärpa i alla dia-bilder och videofilmer föredragshållarna visade. Ja även TV-bilden hemma var det fel på, liksom framrutan på bilen. Han hade grav grå-starr och fick sitt körkort indraget med hjälp av ögonläkaren.
I korsord, "halvgräs och ögonsjukdom" =starr!
#74 - 9 april 2018 14:22
[QUOTE=Björn J.;n2383177]

Uppriktigt sagt, jag brukar ju propagera för innerfilter, men jag är tveksam till om sådana har rätt kapacitet till Malawi- och Tanganikaakvarium, det bekommer ju förstås av hur många fiskar man har (och hur mycket avföring dom avsätter) men jag kan gott tänka mig att du kanske behöver mer och kraftigare cirkulation än vad original Juwel förmår.
Iofs kan man ju byta själva pumphuvudet, vill minnas att den kraftigaste ger 1000liter/timman.

Men du kanske fått någon algblommning, sådana drabbar bara inte Östersjön, har jag hört...
Mitt leriga vatten var ju grått, lätt dimmigt, man kunde ju se ända in i akvariet, men en grå slöja, och då har jag ännu inte grå starr, (undersökte ögonen förra veckan).
Minns då en historia från GAF, en medlem i 60+ års åldern, tyckte att allt akvarievatten var grumligt, det var oskärpa i alla dia-bilder och videofilmer föredragshållarna visade. Ja även TV-bilden hemma var det fel på, liksom framrutan på bilen. Han hade grav grå-starr och fick sitt körkort indraget med hjälp av ögonläkaren.
I korsord, "halvgräs och ögonsjukdom" =starr![/QUOTE]

Ja pumphuvudet är på 1000l/h som följde med karet när vi köpte det. Juwels största ligger på 1500l/h. Dock har jag ju ett ytterfilter på 2000l/h oxå i karet. Så totalt 3000l/h och det är ändå skitigt. Men som sagt, har plockat ur all fisk och ska testa med annat än malawi för att se vad som sker. Har även stängt av juwelfiltret nu för att testa och tycker mig sen en liten skillnad i vattenkvalite. Men tänkte låta karet gå tomt ett tag nu bara för att se vad som händer.

På tal om filter... kan man ha för mycket filtermedia/svampar i ett filter? Dvs att det får någon slags motsatt effekt? Börjar bli smått irriterad på att ha grumligt/skitigt vatten
#75 - 9 april 2018 15:01
Nej du kan inte få motsatt effekt av mycket filtermedia.

Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut? Det är lite oklart som Björn poängterar...
#76 - 9 april 2018 15:41
Det finns ju många tänkbara orsaker till grumligt och oklart vatten.
alger
övermatning
stendamm från illa sköljt grus
fiskbajs
sporer (alger det med)
lera... som jag har/hade
gamla och nyinköpta rötter kan ge en brun utfällning.

Om du då har egen brunn finns det andra saker man kan misstänka som ger utfällningar i vattnet, men om du har kommunalt vatten skall det ju inte finnas något som ger utfällningar i vattnet.

Förorenande filtermedia.
Jag rensade häromveckan i "bra att ha lådan" lådan i detta fall är ett gammalt yngelakvarium fyllt med en massa gamla pumpar, doppvärmare, halvtrasiga håvar och för korta slangbitar etc.
Tog fram ett gammalt flualfilter som inte varit i gång de senaste tio åren, pumpen i sig gick fint och bra, men filtermaterialet delade upp sig nästan på atomnivå, så visst kan gammal torr filtermedia smutsa ned. Men jag tror inte att du har tio år gamla och intorkat filtermaterial i ditt akvarium.
#77 - 9 april 2018 16:06
[QUOTE=LoGeek;n2383180]Nej du kan inte få motsatt effekt av mycket filtermedia.

Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut? Det är lite oklart som Björn poängterar...[/QUOTE]

Ska försöka få en bild på det, men har så ruskigt dålig kamera på telefon =/
#78 - 25 maj 2018 13:45
I går gjorde jag rent filtermaterialet i mitt Trigon 350.
Jag tyckte att flödet var litet dåligt.
Jag hade ju lagt alla filterkuberna i omvänd ordning.
Det var nu precis som jag ville, kristallklart vatten, och all skit satt längst ned i en övre kassetten och högst upp i den nedre, och det var rätt mycket bös där.

I morse blev det samma erfarenhet i det lilla Lido 125, samma resultat.
#79 - 25 maj 2018 16:47
[QUOTE=Hellsingland;n2383179]
På tal om filter... kan man ha för mycket filtermedia/svampar i ett filter? Dvs att det får någon slags motsatt effekt? Börjar bli smått irriterad på att ha grumligt/skitigt vatten
[/QUOTE]Ja man ska ju inte pressa ner filtermaterial så tex filterkorgarna i ett ytterfilter inte sitter tätt ihop eller att det knappt går att stänga filtret :p Men bortsett från det så är det bra med mycket filtermaterial.

#80 - 25 maj 2018 18:02
[QUOTE=åheim;n2386227]Ja man ska ju inte pressa ner filtermaterial så tex filterkorgarna i ett ytterfilter inte sitter tätt ihop eller att det knappt går att stänga filtret :p Men bortsett från det så är det bra med mycket filtermaterial.

[/QUOTE]

Jag har också lagt i extra material, samt många biopad, den vita mattan.
#81 - 25 maj 2018 19:52
[QUOTE=Björn J.;n2386257]

Jag har också lagt i extra material, samt många biopad, den vita mattan.[/QUOTE]

Körde inte du omvänd ordning på ditt juwel, med grov matta först? Jag kör förövrigt en 2,5 cm tjock fin filtermatta istället för filtervadden och sen i den ordning som juwel tänkt att det ska sitta.

Lite magstarkt av juwel att kalla sin filtervadd för "biopad" Vadå biologiskt...[:-57]:)

Försökte hänga med i diskussionerna och det verkar som du och logeek säger att ni vänder på ordningen och lägger de grövre mattorna överst MEN det är ju just så juwel menar att de ska sitta så jag är lite förvirrad [?]
#82 - 25 maj 2018 21:20
Jag vet inte om jag har "omvänd" ordning för jag har ingen koll på vad Juwel rekommenderar. Men om jag har olika grovlek på svamparna så kör jag grövt närmast inloppet och finare närmre utloppet.

Det vita "förfiltret" kan man ju ha först om man känner för att rengöra det eller köpa nytt ofta. Jag kör alltid utan det.
#83 - 26 maj 2018 08:40
Ovanifrån och ned:
övre korgen:
Extra grovmaskig blå.
Geovmaskig blå.
Något finmaskigare blå.
Grön.
5 st vita biopad.

nedre korgen:
fem vita biopad.
grön
blå
extra blå.
#84 - 26 maj 2018 15:49
Jag kör uppefrån: 2x2,5cm småporig filtermatta, 2 grov matta.
nedre korgen, en borrad burk med porösa ringar, 2 finporiga mattor.
#85 - 19 september 2018 12:47
I går eftermiddag gjorde jag rent original filter i mitt Juwel Trigon 350.
Ja "original och original" jag lägger ju i materialet i motsatt ordningsföljd gent emot vad firma Juwel säger.
Och det har fungerat bra, gjorde rent senast i 25 maj allt sunkigt sediment satt i de nedersta grövre fitermattorna i den övre kassetten, samt längst upp i den nedersta.
Jag har minst 2 x 5 Biopad, den vita mattan, längst ned i det övre och längst upp i den nedre kassetten, dessa var kaffesumpsbruna men inte igensatta som de blev på en vecka då man hade dem som Juwel rekommenderade.... Början av juni... sanning med modifikation då jag sköljt igenom materialet i den övre kassetten i slutet av juli, men ingen mer genomgripande rengöring sedan 25 maj

Jag blir mer och mer övertygad om att Juwel gjort ett tankefel.
#86 - 17 augusti 2019 08:51
Startar upp tråden igen då jag funderat en del på det här filtret. Har ni sett den här videon?
&t=362s" target="_blank">
&t=362s

Hade också tänkt lägga grov till fin i övre delen, men funderar på den undre för biologisk filtrering....... Vad av detta skulle fungera bäst?

1. Fylla upp med Ehem Substrat Pro
2. 3 st Grova Juwel filter
3. 3 st Medium filter (de blå som sitter i från start)

Dvs om man ska ha filter som biologisk filtrering, Fungerar den finare blå mattan bättre än den grövre eller tvärtom?
#87 - 18 augusti 2019 07:14
Vad tror ni om den undre korgen där det sitter 2 st Fine (Blå) mattor i från start.

Vilket är bäst för biologisk filtrering, Stoppa i en tredje eller byta ut å stoppa i 3 st Coarse istället. Misstänker att Coarse är 10 PPI å Fine är lite tätare

Sen funderar jag lite om kolfiltret, går den att återanvända som grovt filter senare om man tvättar den? Tjjockleken på den gör att den får plats i undre korgen utan att vara vägen där pumpen hämtar vattnet ifrån.
#88 - 18 augusti 2019 18:40
Ja du vad som är effektivast är svårt att säkert säga. Teoretiskt har ju det finare filtret större yta för bakterier men sätter igen fortare och då minskar ju effektiviteten.... Men om det inte är så mycket smuts i dem nedre filtren så skulle jag köra den fina! Jag har själv en del fina filter som sitter i slutet av alla filter och dem sätter inte igen fort!
#89 - 22 augusti 2019 11:25
[h=1]Någon som kör med eller provat Juwel Cirax - Bioflow Keramikgranulat eller korgen med ammonium?[/h]
#90 - 14 november 2019 16:51
Jag har varit i kontakt med Juwel flera gånger ang detta och de är väl medvetna om problematiken. Enligt dem bildas slamfickor i plasthusets nedre del som då och då följer med ut i små moln av föroreningar. Just nu presenterae de ingen bättre lösning än en specialgjord "sugrens" som man ska använda flera gånger i veckan för att rengöra sidan utan filtermaterial (där värmare och utströmningsröret sitter). Det hjälpte måttligt, så jag tröttnade och rev ut det. Kör m ytterfilter istället...
#91 - 14 november 2019 17:04
[QUOTE=237;n2409997]Varför har dom gjort hål i väggen i filterhållaren så att övre korgens filter cirkulerar mest därigenom?
Vore det inte bättre att täppa för det hålet så att vattnet måste cirkulera genom allt filtermedia?
Vattnet tar ju snabbaste vägen så blir väl inte mycket vatten som cirkulerar och rengörs i nedre korgen?[/QUOTE]

Det är en väl genomtänkt lösning! Funktionen gör att flödet saktas ned i den nedre delen av filtret för att få en effektiv biologisk filtrering i det partiet!
#92 - 14 november 2019 18:40
[QUOTE=Orangetrade;n2410530]Jag har varit i kontakt med Juwel flera gånger ang detta och de är väl medvetna om problematiken. Enligt dem bildas slamfickor i plasthusets nedre del som då och då följer med ut i små moln av föroreningar. Just nu presenterae de ingen bättre lösning än en specialgjord "sugrens" som man ska använda flera gånger i veckan för att rengöra sidan utan filtermaterial (där värmare och utströmningsröret sitter). Det hjälpte måttligt, så jag tröttnade och rev ut det. Kör m ytterfilter istället... [/QUOTE]

Märkligt, har aldrig upplevt detta problem med något av mina Juwelfilter.
#93 - 14 november 2019 21:43
Konstigt... När jag pratade med Wofgang Dürmeier på Juwel GmbH så var de mycket väl medvetna om problematiken, de t.o.m. skickade setet för filterhusrengöring gratis...
#94 - 15 november 2019 06:55
[QUOTE=Orangetrade;n2410575]Konstigt... När jag pratade med Wofgang Dürmeier på Juwel GmbH så var de mycket väl medvetna om problematiken, de t.o.m. skickade setet för filterhusrengöring gratis... [/QUOTE]

Då undrar jag om jag omedvetet löst problemet genom att jag fyller mina Juwelfilter med klippta kuber av filtermatta, istället för att använda deras olika kvadratiska lager. Har aldrig upplevt det trots flera filter i olika storlekar.
#95 - 15 november 2019 13:18
Jag körde original och inte ett dyft samlade på botten av filterbehållaren...
#96 - 15 november 2019 21:53
I mitt fall tycker jag inte att vattnet blir helt rent trots att jag har satt filtren i den ordning som Björn J + ett extra vitt filter högst upp.
Jag har små partiklar i vattnet som jag inte lyckas få bort.
Lutar åt att kanske köpa att ytterfilter och komplettera med innerfiltret för att få bort partiklarna.

Är alla filter uppbyggda så att det är 2 delade? Eller är det bara juwels filter?
Måste ju finnas andra märken som har ett stort filtermaggasin och fungerar bra med biologisk filtreringen.
#97 - 15 november 2019 22:34
Det här med olika kassetter med lätt utbytbara filtermaterial är i sig en jättebra idé och tillämpas av de flesta ledande märkena. Kompromissen tror jag är "huset". I vanliga fall när man pratar om filtrering i olika steg, kassetter och varierande material så brukar det handla om ytterfilter med ett förfilter. Att få till samma lösning inuti karet är betydligt svårare. Jag gillade idén och körde nog originalfiltret i ca 1 år, men gav till slut upp. Då och då pytsade filtret ut små moln av partiklar. Jag rensade den "tomma" sidan av filterhuset som Juwel instruerat mig och det blev bättre, men inte tillräckligt bra. Partikelproblemet försvann direkt när jag bytte till ytterfilter. Jag tror att nästa generation av bioflow kommer fungera bättre eftersom de jobbar på en lösning.
#98 - 16 november 2019 06:29
Vattnet som är i kammaren där doppvärmaren är borde inte kunna komma ut i akvariet innan det har filtrerats.
Motorn suger ju upp vattnet genom röret som går direkt till filtret.
förstår igentligen inte hur vattnet inte kan bli helt rent från partiklar när det är så pass mycket filtermedia med både grövre och finare filter. Det vita fina filtret borde ju inte kunna släppa igenom några partiklar alls.
Men tydligen är det ju nått som inte renar som det ska.
#99 - 16 november 2019 08:16
Nej, både dessa partiklar och problem med reningen tvivlar jag starkt på beror på det ni hänvisar till. Har kört flera bioflow i många år och de är de bästa innerfilter jag haft. Aldrig problem.

Och precis som 237 påpekar så blir ju vattnet från kammaren med doppvärmaren filtrerat. Ska inte gå att få ut moln med skit därifrån om det inte är fel på något annat.
#100 - 16 november 2019 08:33
Upplever heller inga problem med filtret i mina Juwel. Tycker dom är väldigt praktiska och lätta att underhålla jämfört mer ytterfilter. Har man problem med fina partiklar i vattnet löser man nog inte detta med ett vanligt ytterfilter heller. Finns dock filtermedium man kan testa även i Juwelfiltret. https://ledzeal.se/tillverkare/seachem-vattenkemi/seachem-purigen/
#101 - 16 november 2019 08:46
Har ni kört original uppsättningen och ordningen i juwelfiltren? Eller har ni bytt ut till nått annat?
Vore ju skönast att slippa ett ytterfilter.

Seachem Purigen ser ut som att det är lite för långsmalt för att passa i den mera fyrkantiga filtreringen som juwel bioflow 6 har.
#102 - 16 november 2019 17:28
Jag kör med det som medföljer kompletterat med Cirax och en tunnare och finporig filtermatta på topp istället för den vita filtervadden. Purigen lägger man i nätpåse och anpassar i storlek och lägger i filterkammaren. https://www.bing.com/videos/search?q=purigen&&view=detail&mid=554DFEFCF28F90ABE6F5554DFEFCF28F90ABE6F5&&FORM=VRDGAR

Annons