Juwels medföljande filter

#1 - 24 januari 2011 10:06
Jag köpte ett Juwel 180 Vision och har haft de igång i några veckor. Jag upplever att det inbyggda filtret är litet klent. Dels pumpar den "bara" 400 liter per timme. Dessutom blir filterelementen ganska sålkiga av smuts. Har bytt vaddfilter 2 ggr redan. Och rengjort övriga filter 2 ggr per vecka.

Nu har jag fått en irriterande vithet i vattnet som inte vill försvinna trots nästan dagliga vattenbyten 10-20%, rengörning av filtren och vattenberedningsmedel. Fiskarna simmar runt för glatta livet, så de verkar ok. Dessutom visar stickstesten bra värden, möjligen något surt vatten. Ingen mätbar nitrit.

Kan man köra vidare på det filtret eller bör ett större externt införskaffas?

Eller kan man uppgradera bara pumpen till t.ex. 600 l/tim?
#2 - 24 januari 2011 10:17
Låter konstigt att detta filter med stor filtervolym sätter igen så du måste rengöra 2ggr/veckan, normalt är kanske rengöring ett par ggr/år (förrutom vadden då)! Ditt kar är också nystartat och då vet du kanske att man ska mata ytterst sparsamt och helst inte byta vatten första månaden, om du följer det så produceras väldigt lite avfall och då blir det inte mycket smuts i filtret! Du måste uppnå en biologisk balans i karet och då funkar det inte med så täta rengöringar och täta vattenbyten!
#3 - 24 januari 2011 10:23
Ytterst märkligt.

Filtervolymen i dessa filter överstiger ofta de ytterfilter som brukar rekomenderas till den storleken av kar.

har själv ett 240 liters med deras innerfilter, behöver bara rengöra 1 gång per år....oftast ännu mindre.

fast jag har slängt ut filtervadden (värdelös enligt mig)

samt att jag matar så som man ska.

kloggar aldrig ihop....

det enda som jag reagerar på är att det är enbart 400 liter/timme i din pump, det är lite snålt med normala fiskar.
kanske uppgradera som du säger till 600 / 1000 liter/timme.

sedan skulle jag letat upp första bästa soptunna och slängt dom där stickorna, någon mer värdelöst har man
svårt att hitta. om du skall testa vattnet så köp dropptest istället.

.-
Bilagor:
#4 - 24 januari 2011 11:46
Tack för input. Ja, det kanske stabiliserar upp sig när det gått någon månad. Vissa dagar är det helt klart, andra dagar litet dimmigt.

Jag hade ju problem med svaveldoft initialt i detta kar, men det kom troligen från Idahogruset (vitt, svart, grönt och rött). Jag spolade iofs av det ganska noggrant innan, men med tanke på hur hinken såg ut efteråt, så var det nog långt ifrån rent. Nu doftar det "akvarie" eller typ jord. Så den delen verkar ha kommit i balans.

Högst troligt har jag för mycket fisk i förhållande till vattenmängd. Gjorde någon cm-beräkning och kom fram till att jag behöver minst 220 liter istället för 180.

Har dock fått i ganska mycket växter, så det känns bra.
#5 - 24 januari 2011 11:53
Låter som att ditt kar är lite väl ansträngt, hur länge väntade du med att stoppa i fisk, från att du fyllde det med vatten?
#6 - 24 januari 2011 12:06
Första firren efter 2 dagar. Då var karet helt klart. Den fick simma där i några dagar. Sen åkte den ut, en stor ciklid var det. Därefter succesivt i med mer fisk under ca 2 veckors tid. De sista kom väl i kanske 3 veckor efter karet startats, det var 11 silvermollyngel i kasse. Av dessa finns 9 kvar idag, simmar fritt nu med de övriga.
Bilagor:
#7 - 24 januari 2011 13:24
Första firren efter 2 dagar. Då var karet helt klart. Den fick simma där i några dagar. Sen åkte den ut, en stor ciklid var det. Därefter succesivt i med mer fisk under ca 2 veckors tid. De sista kom väl i kanske 3 veckor efter karet startats, det var 11 silvermollyngel i kasse. Av dessa finns 9 kvar idag, simmar fritt nu med de övriga.

på tok för mycket fisk i början !!!!

1-3 st första månaden

sedan 1-3 nästa månad

etc

etc

kloggandet kan bero på för mycket grums från sanden/gruset + total övermatning

börja med att dra ner på maten till att mata extremt lite var 3 dag under 2 veckor
sedan extremt lite varje dag under 2 veckor
sedan normalt

plocka ut vadden och sköljer den varje kväl några dagar

efter en vecka kan du skrota den.

.
#8 - 24 januari 2011 14:00
Men du kan väl inte mena att det ska ta 10 månader att fylla ett akvarium? Jag kommer byta till en 600 liters impeller. Klogget var mest i början, börjar lugna sig. Dock mjölkigt vissa dagar.
#9 - 24 januari 2011 14:08
Men du kan väl inte mena att det ska ta 10 månader att fylla ett akvarium? Jag kommer byta till en 600 liters impeller. Klogget var mest i början, börjar lugna sig. Dock mjölkigt vissa dagar.

normalt skulle jag säga att det tar faktiskt 3-4 månader att starta upp ett kar med normal belastning,
med den belastningen du verkar ha....6-8 månader....

.
#10 - 24 januari 2011 20:12
Jag har nu demonterat och gjort rent pumpen samt monterat utblåset mera vågrätt. Fiskar och blad har börjat driva runt i akvariet av strömmen! :)

Det var blå blad på impellern vilket indikerar en 600 liters pump. Jag testar så här några dagar, annars finns det 1000 liters pumpar hos pwss. Filtret verkar vara ett Bioflow 3.0, som rymmer 3 liter, så det borde väl funka eller? Det får plats 6 st standard kuddar på höjden, plus att den går ganska tyst.

En sak jag haft problem med är att få pumpen att starta. Jag måste knacka på den eller ruska den litet i vattnet innan den hoppar igång. Har den bara börjat snurra så fortsätter den utan problem. Vanligt? Slitet som borde bytas ut?
#11 - 24 januari 2011 20:27
Det du skulle göra är att fylla filtermatta i den översta tomma platsen(där kol+vadd ska sitta). Då får du lite mer filtermassa iallafall.

Drog du ut impellern och gjorde rent den från klegg? Min brukar gå trögt av det, jag brukar också göra rent med en tops där impellern sitter.
#12 - 24 januari 2011 20:34
Ja jag spolade hela pumphuset rent. Tog loss den nedre svarta delen, samt pillade med en ny diskborste på bladen.

Jag har följande kuddar i mitt filter:
övre
-luddfilter
-kol
-nitrit grön
-grovblå

undre
-ciraxkorg
-finblå
-finblå

Funderar på att plocka ut kolet snart och lägga in en till finblå nedtill, samt flytta upp resten. Sitter och fingrar på en 1000 pump på pwss, det blir säkert en sån innan kvällen är över. :) Samt reflektorer. Angående dropptest, är NO2 eller NO3 viktigast att hålla koll på? Nu när sticksen inte verkar funka för nitrittest?
#13 - 24 januari 2011 20:58
Jag tycker du skulle satsa på att successivt byta ut alla finporiga till grovporiga, vitsen med det är att du får ett bra flöde och då en mycket bättre biologisk filtrering, de finporiga sätter igen alldeles för snabbt!
#14 - 24 januari 2011 21:12
har bara grova saker i mitt 240 liters, märkligt nog har jag klockrena vattenvärden, rengör bara för "syns skull"
1 gång om året, kloggar aldrig....
#15 - 24 januari 2011 21:22
Låter som att dit kar mår prima Kensa.

Jahapp kanske ska jag plocka ut de finblå filtrena? De sitter iofs så långt ned i stapeln så de tar inte upp så mycket junk. En annan fråga, kör ni med Ciraxfilter? (juwels variant på makaroner i korg)

Är som sagt grön på detta, började med ett 54 liters i höstas, men tycker det är jätteskoj och försöker lära mig mera hela tiden.
#16 - 25 januari 2011 05:27
åheim skrev:
Jag tycker du skulle satsa på att successivt byta ut alla finporiga till grovporiga, vitsen med det är att du får ett bra flöde och då en mycket bättre biologisk filtrering, de finporiga sätter igen alldeles för snabbt!

En fråga om Juwel-filtrets design: Kan vatten passera förbi filtermediat inne i korgen? Dvs om det går "för trögt" så kommer vattnet fram till pumpen likväl?
#17 - 25 januari 2011 05:57
[QUOTE=Kapten Zoom;1490735]
Jahapp kanske ska jag plocka ut de finblå filtrena? QUOTE]

i slutändan så kan de åka ut
#18 - 25 januari 2011 06:03
En fråga om Juwel-filtrets design: Kan vatten passera förbi filtermediat inne i korgen? Dvs om det går "för trögt" så kommer vattnet fram till pumpen likväl?

vatten är korkat, det tar alltid lättaste vägen.
om det är trångt i mitten så smiter det förbi filtermatrialet på sidan.
#19 - 25 januari 2011 08:03
Jag tänkte snarare på de nedre dräneringshålen i det utrymmet som doppvärmare sitter i. Filterlådan är ju tvådelad på mitten nedifrån och upp till ca 4/5 höjd. I ena halvan sitter filterstaplarna. Där är det snortätt, inget vatten kan passera bredvid filtermediat. I andra kammaren sitter på mitten en rundad kanal nedifrån och upp, som i övre ändan mynnar ut i pumpinsuget.

Frågan är om den kanalen enbart tar vatten från filterpelaren eller om det är fritt inlopp från t.ex. utrymmet där doppvärmaren sitter i? Som grädde på moset är hela övre utrymmet "öppet vatten" från sida till sida. Det jag är ute och cyklar efter är om motståndet i filtermediat faktiskt spelar någon roll. Det som talar för att allt vatten genom pumpen går via filtermediat är att pumpen sitter med en neoprentätring i övre ändan av röret.

Krångligt det blev... ;)

Sen kan jag rekommendera att inte försöka blåsa rent skvallerröret i pumphuset medelst att sätta munnen mot och blåsa på utav h-e. Tror jag håller på att bli magsjuk av fiskbakterier!
#20 - 25 januari 2011 08:40
Doppvärmarens kanal går också genom filtret upptill. Det är en skiljevägg mellan filtret och resten av burken och sedan en kanal där pumpen suger genom filtret.
Kort så tvingas allt vatten genom filtret, så det finns risk att filtret sätter igen och överhettar pumpen t.ex(har hänt mig)

Vet inte hur bra cirax-patronen är men jag kör med den iallafall. Den har ju lika stora mellanrum som grovporig filtermatta så den bör ju inte vara sämre än en sådan.

Den där gröna nitritkudden känns ju som dom skickar med för att tjäna extra pengar i framtiden bara, den innehåller tydligen någon mat till nitritbakterier så det är ju bra vid uppstart. Men efter man har en fungerande bakteriekultur ser jag inte nyttan med en sådan patron.

Kom ihåg att kolpatronen måste ur karet efter 2-3veckors körning. Efter det börjar den släppa tillbaka gifterna den har samlat på sig. Personligen kör jag bara med den vid nystart eller vid medicinering.

Blev lite klottrigt men tror jag fick sagt det jag ville.
#21 - 25 januari 2011 08:47
Mycket bra Grottbert, tack. Jag plockade faktiskt ur kolpatronen i morse innan jobbet, lustig att du nämnde det. Stoppade i en till finblå. Så nu har jag tre finblå nedtill, i övre stapeln (nedifrån) cirax, grovblå, nitrat och vadden överst.

Det jag funderar på rörande vattendimman är om det är växterna som spökar? Jag har fått i ett gross med växter och har tänt ca 10 tim med hjälp av timer.
#22 - 27 januari 2011 20:40
Har precis suttit och läst om Juwels filter för jag tänker köpa ett Triagon, hörkar 350L. Det står att man ska starta upp det med växter osv. Efter 1 vecka ska man stoppa i 3-5 fiskar som ska gå in karet. Att biofiltret tar 6-8 veckor innan det är fullt fungerande.
Det står också att det översta, vita lagret ska bytas varje vecka för att förhindra att större partiklar kommer ner i de finare filtren.
Juwel har en hemsida där du kan läsa.
Jag var tvungen att starta upp ett kar med en massa fisk i en gång, pga häftig medicinering. Det karet blev det aldrig någon bra balans i sedan.
Det finns bakterietabletter att köpa styckevis på vissa affärer. Jag har det på Simbi i Sickla Köpmarknad, Stockholm.

Jag kapar tråden med en tilläggsfråga angående filtret, hoppas det går bra.. [:o]

Ska man ta bort kolet lr inte??? Ska man ha det i under uppstarten. Kan tillägga att jag ska köra malawis.
Jag har inte hittat antal L i timmen ännu men jag tror att
jag kanske ska köra ett ytterfilter också?!

Enligt TS har hans 180 L kar en pump med 600 L/h. Då borde mitt 350L kar ha det dubbla kanske!?
Tacksam för svar..
#23 - 27 januari 2011 22:14
Står så här på Gibbon om ditt hörnkar:
Belysning T8 2x15w och 2x30w 55cm & 100cm
Belysning Highlite T5 2x24w 2x45w, Filter: Jumbo 1000 l Värmare: 300W passande bord 453969

Rörande dimman är jag nu ganska säker på att det är Guldfiskarna som skitar ned. Att jag har för mycket fisk i karet är det inget snack om, men som tur är börjar det självsaneras (småfiskar äts upp). Har testat JBL Clearol, med bra resultat.

Rörande vadden och byte en gång i veckan, så kanske det funkar på ett fullt inkört kar. Men om man som jag stoppar ned växter litet till och från och även delbyter vatten med virvlar som följd, är det läge att bunkra vaddar. De kostar bara 19:90 på Zoomarknad, så det är ju inget att snåla på. Byte varannan dag så här i början. Däremot läcker det junk vid sidan av vadden ned till nästkommande filter. Litet stökigt faktiskt. Och visst ska man skölja filterskumgummi i hnken. Öhh, näe med tanke på hur starkt akvariebakterievatten det redan luktar om filtret efter nån månad, är jag övertygad om att man kan skölja ur klägget med ljummet vatten.
#24 - 28 januari 2011 21:27
Har precis fått upp mitt Rio 125 och jag tycker att pumpen låter lite väl mycket. Den står i mitt sovrum, så hade hoppats på att den skulle vara knäpptyst. Får väl se om jag störs av ljudet eller inte.. Någon som har tips på någon billig tyst pump annars? Förmodligen kommer jag att flytta om 10-12 månader ungefär så skulle behöva en billig temorär men främst tyst pump under den tiden.
#25 - 28 januari 2011 21:52
#26 - 29 januari 2011 08:08
Passar den till Juwels akvarium menar du?
#27 - 29 januari 2011 08:27
Juwels filter menar jag.
#28 - 29 januari 2011 08:31
Oljudet av pumpen är avhängigt om utblåsröret ligger an mot korgen eller ej. Om den gör det bildar hela lådan en resonans vilket ger visst oljud. Annars tycker jag pumpen är väldigt tyst och bra. En annan grej jag märkt är om man styr strålen mot mitten uppåt istället för längs med långsidan. Då kan man få en virvel i bortre ändan av karet vilket minskar mat och skräp från att åka in i pumpen och klogga vadden.

Sen var det en medarbetare på Akvarielagret som sa att externa filter behöver högre pumpkapacitet än motsvarande innerfilter för att generera samma genomströmning pga långa vattenslangar. Vet inte om det stämmer?

I vilket fall har jag beställt en 1000 pump från pwss, får vi se om det blir bättre eller sämre.

Med JBL Clearolbehandling, mindre och annan flingfoder och strömningen som jag beskrev ovan har jag nu fått kristallklart i karet. Ska bli intressant att se om jag kan hålla det så här nu ett tag.

Såg också att det finns speciellt koifoder som ligger som kulor på ytan och inte smutsar ned så som flingfoder gör.
#29 - 29 januari 2011 08:42
Problemet för mig är att akvariet står i mitt sovrum, så det där brummandet stör sömnen en aning. Finns det riktigt tysta pumpar som passar juwels filter? Vore mycket tacksam för hjälp, funderar på att åka iväg till affären strax.
#30 - 29 januari 2011 09:45
Jag har inte sett någon pump annat än juwels egna som passar till deras filter tyvärr. Har ett akvarium i mitt sovrum med som brummar lite men man filtrerar ut det efter ett tag(eller så är jag bara trött jämt)
#31 - 29 januari 2011 09:52
Jag har ett gammalt Juwel Rio 240 som jag för rätt länge se´n tog ut den gamla pumpen och pumphuset ur, just på grund av att den förde oväsen. Har bl.a ersatt den med ett Fluval 4 innerfilter, men nu har jag ett Fluval ytterfilter istället, en av fördelarna är att de blir mer plats i akvariet, utan den stora svarta burken.
#32 - 29 januari 2011 10:02
[B]Katharina[/B]

Jag har ett trigon 350 som jag startade i sommras. Tog dock ur originalfiltret pga att jag redan hade ett ytterfilter.
Kol filtret tror jag som skrevs här innan att det är bra första 1-2 veckorna. men sen ska man nog ta ur det eller om man vill byta.
Jag kör dock helt utan kolfilter....
Vill du ha inspiration så kan du klicka på länken här under :)
Det är ett kanonkar ;)
#33 - 30 januari 2011 16:31
Är det bara jag som har problem med att småfiskar simmar in bakom filtret? Har nu fiskat ut 3 firrar bara under helgen. 1 klarade sig hel, 1 simmade konstigt och fick gå bort och en tredje var stendöd och låg bredvid insuget. Litet jobbigt faktiskt. Men borde väl lösa sig så fort de blir större iofs.
#34 - 31 januari 2011 05:03
Nästa trubbel, smuts bakom pumphuset. Tidigare akvaries innerfilter kunde avlägsnas och rengöras invändigt/utvändigt. Denna sitter ju fast dikt an mot fönstret. Hur rengöra???

Min plan är en rak spiraldiskborste för doppvärmarfacken och någon form av linjal in och skrapa bakom samtidigt som man böjer ut lådan.

Varför köpte jag en ny cirkulationspump till det här filtret? Jag borde slänga ut denna jättelåda och installera ett ytterfilter. Känns som att detta kan bli en dyr hobby.[V]
#35 - 3 februari 2011 08:16
Nu har jag plockat isär hela lådan och gjort "djupstudie" av hur den är uppbyggd.:d

Det finns en kanal på utsidan av filtermediafacket med två vattenintag, ett mitten på och ett längst ned. 1000l pumpen kändes kraftlös och vibrerar en hel del. Jag testade den löst i karet och snacka om jetström! Antagligen kaviterar den i filterkorgen pga ej tillräcklig tillströmning. Därav vibrationerna och ett nästan ringande ljud.

Se denna ritning jag knåpat ihop. Kensa kör du grovblå uppifrån och ned? Anledningen att jag har kvar ett luddfilter längst upp är att jag har 5 guldfiskar som bajjar som små bebisar. Blir troligtvis den dagliga rengöringen av dem, vilket är ganska enkel. Bara fiska upp med en salladstång, lägg under vattenkran, återmontera. Jag har börjat med diskhandskar också för att spara händerna.

http://lassenorrman.se/bilder/Filtermedia.jpg
#36 - 3 februari 2011 10:10
Nu har jag plockat isär hela lådan och gjort "djupstudie" av hur den är uppbyggd.:d

Det finns en kanal på utsidan av filtermediafacket med två vattenintag, ett mitten på och ett längst ned. 1000l pumpen kändes kraftlös och vibrerar en hel del. Jag testade den löst i karet och snacka om jetström! Antagligen kaviterar den i filterkorgen pga ej tillräcklig tillströmning. Därav vibrationerna och ett nästan ringande ljud.

Se denna ritning jag knåpat ihop. Kensa kör du grovblå uppifrån och ned? Anledningen att jag har kvar ett luddfilter längst upp är att jag har 5 guldfiskar som bajjar som små bebisar. Blir troligtvis den dagliga rengöringen av dem, vilket är ganska enkel. Bara fiska upp med en salladstång, lägg under vattenkran, återmontera. Jag har börjat med diskhandskar också för att spara händerna.

http://lassenorrman.se/bilder/Filtermedia.jpg

jag kör enbart med grov blå....och som jag har sagt innan....är övertygad om att det behövs inget annat.....
och jag har som jag har sagt innan just nu en otrevligt hög belastning....inte en tillstymelse till kloggning....
skulle nog tro att grövre skit sugs lättare in i filtret med grova blå, och där bryts det ner ganska fort....
medans det lägger sig på ytan av ditt ludd där det inte finns mycket bakterier som bryter ner skiten...

prova en vecka eller två utan ludd......

.
#37 - 3 februari 2011 10:29
Ok, det kan ju vara värt ett försök.

Nyss hittade jag en länk till FAQ på Juwels hemsida. Tydligen har de tänkt sig följande med sina filter:

-Allt vatten går genom filtermediekolumnen.
-Övre sektionen är högflödesdelen.
-Nedre korgen om tre filter är lågflödesdelen, därav att de rekommenderar finfilter där.
-Vatten sugs in i filterkorgen både uppifrån ytan och nedifrån botten för maximalt vattenutbyte.
-Om vattennivån börjar sjunka inne i filterkorgen indikerar det clogging.
-Luddfiltret är till för att enkelt kunna byta utan att behöva lyfta ur hela filtermedia kolumnen.

Vad har du för fiskar i ditt Juwelakvarium Kensa? (har du säkert skrivit redan iofs)
#38 - 3 februari 2011 10:59

Vad har du för fiskar i ditt Juwelakvarium Kensa? (har du säkert skrivit redan iofs)

för tillfället går där kanske 250++ endlers, 25++ Lima Perugia, okänt antal ancistrus
(måste nog fixa till det där....)

men i karet har det tidigare gått malawis, SA-tema x 2, och en hemskt fisksoppa några månader,
dvs karet har använts till det mesta utom tanga och asien,

bortsett från första 3 mån (karet nu varit igång i 4 år) så är det bara grovt blått som har legat i pumpen.

alltid klockrena vattenvärden, klart vatten, om man bortser från i aug/sep förra året när fiskvakten över
sommaren totalt havererade hela skiten......

.
#39 - 3 februari 2011 12:19
Wow! Och jag som tyckte jag låg på gränsen med mina nu 190 cm fisk på ett 180l kar. Kul att det funkat så bra med din filterkonfiguration. Jag svängde faktiskt förbi butiken på lunchen och köpte två grovfilter, så får jag börja byta ut succesivt och testa.

Dock verkar du inte ha guldfiskar eller andra karpfiskar. Undrars om de inte spelar i en liga för sig vad gäller "korv"-produktion?:D De gillar också att suga in maten i munnen, typ gurgla litet och sen spotta ut allt igen.
Bilagor:
#40 - 3 februari 2011 12:44
Wow! Och jag som tyckte jag låg på gränsen med mina nu 190 cm fisk på ett 180l kar. Kul att det funkat så bra med din filterkonfiguration. Jag svängde faktiskt förbi butiken på lunchen och köpte två grovfilter, så får jag börja byta ut succesivt och testa.

Dock verkar du inte ha guldfiskar eller andra karpfiskar. Undrars om de inte spelar i en liga för sig vad gäller "korv"-produktion?:D De gillar också att suga in maten i munnen, typ gurgla litet och sen spotta ut allt igen.

tja...hade för nått år sedan en viss sorts mal som skulle få en karpfisk att rodna i fråga om skitproducent.

.
#41 - 13 februari 2011 16:02
Katharina

Jag har ett trigon 350 som jag startade i sommras. Tog dock ur originalfiltret pga att jag redan hade ett ytterfilter.

Kol filtret tror jag som skrevs här innan att det är bra första 1-2 veckorna. men sen ska man nog ta ur det eller om man vill byta.

Jag kör dock helt utan kolfilter....

Vill du ha inspiration så kan du klicka på länken här under :)

Det är ett kanonkar ;)

Åhh.. Tack för tipsen.. Jag missade ditt inlägg.. När jag tittade på filmen du lagt upp såg jag andra filmer på youtube och ett var
Ryans Mainly Malawi Juwel Trigon 350

fy tusan vilken häftig bakgrund. Nästan lite som ett saltvattenskar. Så vill jag göra, hittade supersnygga stenar på mitt lokala zoo här i Haninge härom dagen. Vet inte inte vad de heter men de har mjuka kanter och man ser lagringarna. Beiga och några med lite rost i, hittade även svarta med vitt i eller med rött i men de var lite vassare i kanterna. Köpte 25 kg av båda sorterna. Nu har jag bestämt mig. Ska bygga en sådan vägg med sten som lämnar lite håligheter. Ska sätta det med silicon i varandra och några fästen i bakväggen..

Guud vad jag är lycklig, har gått och funderat lite på hur jag ska inreda karet. Tycker att det är snyggt med dessa ljusa stenar. Oki, får väl åka dit och köpa upp resten av stenlagret då.. :)
Men jag ska inte ha så kalt utan mer levande botten och kanske en tornformation i mitten. Ska försöka få in mer växter också.

Som sagt.. Tack så mycket för tipset.. Ditt kar är jättefint med fina diskusar.. Men jag beställde mellanbrunt, har valnötsgolv så det passar in bättre här hemma...
#42 - 13 februari 2011 20:02
1000-liters pumpen har gått i knappt 2 veckor nu och är märkbart tystare än vid första test. Så den håller väl på att bli inkörd eller nåt.

Annons