Jag har fått rejäla obalansproblem i två av mina akvarier.
Det ena - ett voodookar (ett 60l-kar med mycket växter, pmdd men ingen CO2 och bara grus, ingen jordbotten) har fungerat fint det senaste halvåret. Nu såg växterna lite hängiga ut och symptomen tydde mycket på kaliumbrist, så jag sattet till en rejäl dos K2SO4 som skulle ge mig 17 ppm förutom vanlig gödning. Dagen därpå betedde sig de fyra fiskarna konstigt. Jag plockade upp dem för omplacering men under inkoppningen dog den ena botian och den andra dog efter en dag i det nya akvariet. Bernt ancistrus flyttade (liksom botian) till ett 160-liter walstad lowtech (se nedan) och Frida ottis till ett litet walstad guppyhotell. Frida har jag inte sett på ett par dar, varken död eller levande så hennes öde kan jag inte redogöra för.
I 160-liters lowtech tillsatte jag också motsvarande mängd K2SO4 (för sig eftersom jag tillsatt pmdd dagen innan) och det fungerade bra ett par dar. Sen försvann Bernt som just flyttat in och glatt hade börjat sitt nya liv med att städa framrutan. Misstänkte att han dött men återfann honom inte. I söndags och måndags betedde sig många fiskar konstigt på olika sätt och under tisdagen kunde vi konstatera ett utbrott av vita prick. Mätningar visade en liten halt av nitrit vilket jag inte sett röken av i det akvriet sen det staratdes i juni. Vita prick bryter oftast ut i smaband med dåliga vattenvärden. Har påbörjat medicinering men fiskarna är ruggigt dåliga. Bernt har återfunnits död, och en gammal trotjänare Flamman botia striata har också gått hädan. Alltså - jag har fått obalans i karet.
Raven berättar en liknande historia i tråden
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=74843
Tre fall där obalans uppstått efter tillsättande av K2SO4 (och MgSO4). Det kan bero på helt andra saker men jag tycker ändå att det är lite för mycket för att det ska vara en slump.
Vad jag egentligen är ute efter är om det finns någon annan som sett negativa effekter av att tillsätta dessa ämnen?