Kajproblem vid matning av vilda fåglar.

#1 - 13 februari 2007 22:16
Jag vet inte om det här är rätt ställe att fråga, men..
Jag vill gärna mata vilda fåglar. Jag har ett hängande "hus" med fröer och talgbollar jag hängt i snören.
Problemet är att horder av kajor kommer och äter rent allt på nolltid. De skrämmer även iväg alla andra fåglar. Jag har inget emot kajor egentligen, men vill inte ha dem här i stora skränande gäng. (Tror inte grannarna vill det heller.)

Jag vill gärna ha tips på vad som kan göras! Som det är nu har jag slutat att mata.

MVH Annika
#2 - 13 februari 2007 22:33
fram med hagelbössan
#3 - 13 februari 2007 23:41
hmm..kajor är smarta fåglar så du får försöka överlista dom...:confused: Huset blir nog svårt för där får de tydligen bra tag med sina klor,men talgbollarna kan du ju försöka "gömma" i en tex halva kokosnötskal,sätt den som en mössa på bollen å trä bollens snöre igenom,då kanske kajorna inte får plats på kokosskalet utan halkar ner...Småfåglrna som är lättare och smidigare får då antagligen tag i maten genom att sätta sig på kanten av skalet å äta underifrån...Det är bara att testa sig fram..Jag hoppas du vinner över kajorna! :D
#4 - 14 februari 2007 10:24
vad absurt att antyda att du ska skjuta dom!!!!

klart som f*n de kommer och äter om det finns mat, tänk själva, ni ser att det finns mat, det är klart ni kommer och äter upp den:)
Jag håller med saltbiff, du får nog försöka överlista kajorna.. det där med kokosnöten låter ju bra
#5 - 14 februari 2007 11:40
Jag gillar kajor :) de är en av mina favoritfåglar. De är så härliga när de flyger omkring i stora flockar och låter sådär som kajor gör.
#6 - 14 februari 2007 11:54
Annars om man inte får tag i kokosnötsskal kan man ju kanske ta några plastburkar istället,typ cremefraicheburkar...lätt att göra hål i med, men det kanske inte är så snyggt att ha vita plastburkar i träden:confused: ,men plasten är nog så halkig så inte kajorna kommer åt...Bara fantasin som sätter gränser här ;)
#7 - 14 februari 2007 13:38
Richard.R skrev:
fram med hagelbössan

[:-105]
#8 - 14 februari 2007 14:05
Okej slangbellan då:D
#9 - 14 februari 2007 14:26
Hej!

Vi placerar fröautomaten inne i centrum av en ganska tät buske,
vilket försvårar för skatorna att komma åt maten men småfåglarna har inga problem att hitta dit.

Dessutom ger ju placeringen småfåglarna extra skydd när de äter att det blir lite "bökigare" när man skall fylla på nya fröer får man väl kosta på sig.

Har även sett rör för tagbollarna att köpa eller göra själv som också kan placeras lite gömt i buskarna.
#10 - 14 februari 2007 14:29
En annan grej är att småfåglarnas mat kan sättas närmare fönster på boningshus, där vågar inte stora fåglar komma och ta. Framför allt inte om dom ser någon röra sig därinne emellanåt.
#11 - 14 februari 2007 14:30
Hmm sedan är det ju så att de stora fåglarna (kajor, skator) också är hungriga..
#12 - 14 februari 2007 14:44
solbacka skrev:
Hmm sedan är det ju så att de stora fåglarna (kajor, skator) också är hungriga..

Plus att dom är charmigare än små fjäderbollar.
#13 - 14 februari 2007 14:49
Tack för alla svar! Jag ska försöka komma på något, men det blir nog svårt inser jag. De är smarta! Fina fåglar är det, men det finns ju faktiskt en risk att grannarna klagar om det samlas för många.
#14 - 14 februari 2007 15:12
Jo, det förstår jag.. I "byn" 3km från oss har det haft mycket problem med råkor...och det är inte kul deras skränande hela sommaren. Men nu är träd fällda och fåglar skjutna så "problemet" är mycket mindre nu.
#15 - 14 februari 2007 15:59
saltbiff skrev:
Annars om man inte får tag i kokosnötsskal kan man ju kanske ta några plastburkar istället,typ cremefraicheburkar...lätt att göra hål i med, men det kanske inte är så snyggt att ha vita plastburkar i träden:confused: ,men plasten är nog så halkig så inte kajorna kommer åt...Bara fantasin som sätter gränser här ;)

Lerkrukor (blomkrukor) kan man ju ta, brukar se lite bätter ut än plastburkar :D
#16 - 14 februari 2007 16:00
solbacka skrev:
Jo, det förstår jag.. I "byn" 3km från oss har det haft mycket problem med råkor...och det är inte kul deras skränande hela sommaren. Men nu är träd fällda och fåglar skjutna så "problemet" är mycket mindre nu.

tur att vi människor är tysta och fridsamma varelser då :mad:
#17 - 14 februari 2007 16:29
Vill man mata kajor är det väl bara fortsätta och mata som innan.......
#18 - 14 februari 2007 17:00
bear skrev:
Vill man mata kajor är det väl bara fortsätta och mata som innan.......

hon ville ju inte mata kajorna :p
#19 - 14 februari 2007 18:16
Där min mormor bor har det varit endel problem med kajor sen det byggdes ett gatukök tvärsöver gatan. Kajorna hämtar diverse rester därifrån och lämnar på olika väl valda ställen, t ex så så har de lagt en massa servetter i folks skorstenar...
#20 - 14 februari 2007 18:51
Värsta är ju att dom är så kluriga. Inte snyggt men om man tar höns/plastnät runt talgbollar, mathus mm som har för små "maskor" för tex kajor.

Annons