Kakadu + Fjäril + mal = bra?

#1 - 14 december 2005 19:09
Har efter lite forskning på forumet kommit fram till att detta skulle vara en bra kombination?

akvarium 54 liter

1kakadu hanne 2 honor
Vet dock inte hur många av fjärliarna jag ska ha?
Skulle en [color=black]Ancistrus dolichopterus räcka eller hur många skulle ni ciklid experter rekomendera eller kanske amanoräkor?

Skulle nöja mig med kakaduerna men tror det skulle bli ganksa tomt
[/color]
#2 - 14 december 2005 19:46
Jag ska hämta mina beställda kakaduor i morgon (1 hanne + 2 honor)! :p
Jag kommer att ha dom i 60-liters tillsammans med några tetror så småningom och eventuellt ett "gäng" (räkor räknas visst i "gäng" :rolleyes: !) amanoräkor.
Eftersom kakaduorna är lättlekta räknar jag optimistiskt med att fylla karet på "naturlig" väg![:D] Vill att dom ska ha gott om plats. Så tänker jag...
#3 - 14 december 2005 20:24
Hmm....!

D där med fjärilar &så verkar lite för mycket. Kakaduorna tar nog upp den lilla revirytan som finns så jag hade nog kört på nån mollysort, guppy lr mindre tetror....:)
#4 - 14 december 2005 20:54
Glöm att ha både lekande kakaduor och fjärilar i ett 54 liters. Jag skulle inte rekommendera att ha 2+1 kakaduor heller för den överblivna honan kommer att bli jagad till döds, jag kunde inte ens ha den sammansättningen i ett 105 liters. Kör 1+1 kakadour och ngn ancistrus och några tetror om du vill ha mer fisk i karet.
#5 - 14 december 2005 20:54
Aha

Birgitta W hur vet du att amano räkorna är sötvattens räkor? fick höra av ''Tastyfish'' att chansen är 70% att man får saltvattens amanoräkor och som inte kommer att föröka sig? Eller de säljer kanske bara sötvattens amano i affären? För de säljer sådana i affären och som jag vet ska man inte lita på dem :)

okej då får det bli ett par blackmollys eller nårra häftiga tetror eller guppies då då :) hur många fiskar skulle man kunna lägga in då då? och skulle det gå tex att ha 10 tetror och nårra black mollys? plus då 1 hane och 2 honor av kakadu samt 6 räkor?

hmm okej börjar fundera om det värkligen är lönt att skaffa sig 2 kakaduor då man bara kan ha 2 sådana och sedan kunna ha 3 av vanligaste fisksorterna :/
Men tack för hjälpen! får ta och fundera lite först bara :)
#6 - 14 december 2005 20:54
Kör hellre räkor än ancistrus skulle jag säga.
#7 - 14 december 2005 21:22
[QUOTE=DannyO]Aha

Birgitta W hur vet du att amano räkorna är sötvattens räkor? fick höra av ''Tastyfish'' att chansen är 70% att man får saltvattens amanoräkor och som inte kommer att föröka sig? Eller de säljer kanske bara sötvattens amano i affären? För de säljer sådana i affären och som jag vet ska man inte lita på dem :)[/QUOTE]

Jag har också hört det där om amanoräkor. Men jag tänker inte föda upp räkor så för min del får det gärna vara saltvattens, bara dom trivs i sötvatten också, och det tror jag mig ha förstått att dom gör.
Jag tycker du gör alldeles rätt som tar 2-3 kakaduor, några räkor och sedan några andra fiskar som extra "bonus".
Kakaduorna är ändå det viktigaste (i alla fall för mig).
Jag funderar starkt på svart neontetra. Tycker de ser väldigt fräna ut. :cool: Och kakaduorna står ju för färgprakten så jag tror tetrorna passar bra till!
Men jag tänker vänta med tetrorna eftersom det inte är bra att sätta in för mycket fiskar i början. Bäst att ta lite i taget...:)
Spännande i morgon när jag ska hämta kakaduorna!!!
#8 - 15 december 2005 07:07
Rättelse danneo ;). jag sa att det är amano räkor som får larver som kräver saltvatten som är vanligast. om du läser lite i räkig fakta förstår du nog lite om det :).

har svarta neontetror, dom är väldigt stora och är rätt fräna även om jag gillar minna neontetror som bara är blåa.
#9 - 15 december 2005 07:21
[QUOTE=Tastyfish]har svarta neontetror, dom är väldigt stora och är rätt fräna även om jag gillar minna neontetror som bara är blåa.[/QUOTE]

Jasså, verkar dom stora? Kanske ska jag ta några mindre så dom inte äter upp Kakadua-ynglen (om det nu blir några...[:-116] ). Det stod att dom skulle bli 4 cm, så det är klart det är rätt stort.
Smycketetra kanske...?
#10 - 15 december 2005 07:33
minna svarta neontetror är 4 cm.
den ena är på smällen ;).
#11 - 15 december 2005 07:41
[QUOTE=Tastyfish]minna svarta neontetror är 4 cm.
den ena är på smällen ;).[/QUOTE]

Kul! Vad spännande, är det första gången? Hoppas det går bra! [:-64]
#12 - 15 december 2005 19:11
första gången med tetror, har lekt levandefödare som foder annars :p.
morsan och jag ska skaffa ett kar illa kvikt, om du bott i närheten hadde du kunnat få några ;).
#13 - 15 december 2005 20:31
[QUOTE=Tastyfish]första gången med tetror, har lekt levandefödare som foder annars :p.
morsan och jag ska skaffa ett kar illa kvikt, om du bott i närheten hadde du kunnat få några ;).[/QUOTE]

Flott erbjudande!!! Men dom kanske är för stora till mitt kakaduakvarie... Kanske är dom som kejsartetrorna, VÄLDIGT glupska på yngel...[xx(]
Jag funderar på smycketetra just nu. Vill ju inte att kakadu-rom, -yngel ska bli uppätna... [:-82]
Om det nu blir nåt...
#14 - 15 december 2005 20:55
du vet så gott som alla fiskar äter rom när dom har chansen ;).
själv tycker jag dom är väldigt snygga men dom går i ett dåligt akvarium.

Annons