Kakadua-ägg

#1 - 19 juli 2004 15:05
Tjena! Upptäckte precis att min kakadua-hona lagt en massa ägg i "taket" på en rot. De går i ett kar tillsammans med platy ( 2st ) och neontetror ( 12st ).
Hur stor är chansen att ynglena klarar sig? Har ingen möjlighet att flytta dom till ett annat kar.
Vad ska jag mata dem med?

Mkt tacksam för svar!

Mvh Ludvig
#2 - 19 juli 2004 20:05
Någon? Snälla!

Ps. Har letat efter fakta här på forumet men har inte hittat särskilt mycket...

Mkt tacksam för svar!

Mvh Ludvig
#3 - 19 juli 2004 20:10
Du får prova och se om du inte har möjlighet att flytta över dem. Tetror gillar ju småmat och jag vet inte hur stor förmåga föräldrarna har att skydda sin avkomma. Nykläckt artemia skall väl vara mums har jag hört. Vet inte så noga men prova att söka igenom forumet där finns mängder av svar som kan ge dig vägledning.
Lycka till! /Jenny
#4 - 19 juli 2004 21:05
Liten tyvärr. Åtminstone de kakaduor jag haft har inte varit så bra på att försvara sina ungar utan mest lotsat runt dem. Det blir nog svårt att få tillräckligt med mat till dem om inte akvariet är stort och mycket snår och javamossa där de kan hitta mat.
#5 - 20 juli 2004 16:31
Tyvärr är nog frågan inte så aktuell längre. Honan käkade upp alla äggen trots att hon först hade fullt göra med att försvara dem!

Jaja... Bättre lycka nästa gång.

(Ps. Tycker ni att jag ska köpa ett yngelkar? Ds.)

Mvh Ludvig
#6 - 20 juli 2004 17:44
Snarare ett litet större odlingskar kanske? Om du vill ha yngel...
De allra bästaste hälsningar / Jenny
#7 - 20 juli 2004 20:53
(Ps. Tycker ni att jag ska köpa ett yngelkar? Ds.)

Du verkar ha tyckt att det var intressant när de lekte och då blir svaret ja. Att ha något eller några 30-100L akvarium ger mycket större möjligheter till intressanta odlingsförsök och artstudier. Ett tips är att köpa ett par begagnade 54-or, sådana är det ganska gott om. Lycka till!

Annons